Sarjassamme järjettömiä sanontoja: Miksi sanotaan aina "Pitäkää peukkuja, että käy hyvin"
Missä niitä peukkuja pitää pitää? Miten kauan? Entä mitä tämä järjettömyys edes hyödyttää???
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Mitä se tarkoittaa, kun joku sanoo, että "pidä mulle peukkuja"? Siis varmastikin samaa kuin "toivo, että minulle käy hyvin", mutta mihin sillä sitten pyritään? Yritetäänkö ylläpitää hyviä välejä eli sellaista ihmissuhdetta, jossa ollaan toisen puolella, koska se tuo pitemmän päälle turvaa? Vaikkei siinä yksittäisessä tilanteessa pelkkä hyvän toivominen tee mitään, voi olla että toiselle hyvää toivova kuitenkin jossain toisessa tilanteessa oikesti tekisi jotain toisen hyväksi, jos pystyisi.
Miksi meillä ihmisillä on kaikenlaisia omituisia kielikuvia ja sanontoja, joita käytetään mieluummin kuin sanottaisiin kaikki kirjaimellisesti niin kuin tarkoitetaan? 🤔
Pyritään siihen, että sille toiselle ihmiselle välittyy tieto siitä, että minulle ei ole ihan sama, miten sinulle käy, ja sinun pärjäämisesi on minulle tärkeää.
Omituisia kielikuvia ja sanontoja on siksi, että kieli opitaan vanhemmilta sukupolvilta ja kieli kantaa itsessään sellaista tietoa, joka ei ole enää meille itsestäänselvää ja läpinäkyvää. Kieli on mallioppimista, joten on luontevaa, että siinä on erilaisia tapoja ilmaista asioita, ja kiteytymiä, joilla pyritään kertomaan jonkin asian sisältö. Se, mitä erilaiset sanonnat tarkoittavat ihan konkreettisesti, ei ole aina puhujalle selvää, aivan kuten nyt sinun ja aloittajan kohdalla.
No eihän niitä peukkuja nyt oikeasti pidetä pystyssä. Kuten joku jo sanoikin, se on tapa huomioida toista siinä missä kiittäminen ja pahoittelukin, vaikkei siitä mitään konkreettista hyötyä olekaan.
Mitä se tarkoittaa, kun joku sanoo, että "pidä mulle peukkuja"? Siis varmastikin samaa kuin "toivo, että minulle käy hyvin", mutta mihin sillä sitten pyritään? Yritetäänkö ylläpitää hyviä välejä eli sellaista ihmissuhdetta, jossa ollaan toisen puolella, koska se tuo pitemmän päälle turvaa? Vaikkei siinä yksittäisessä tilanteessa pelkkä hyvän toivominen tee mitään, voi olla että toiselle hyvää toivova kuitenkin jossain toisessa tilanteessa oikesti tekisi jotain toisen hyväksi, jos pystyisi.
Miksi meillä ihmisillä on kaikenlaisia omituisia kielikuvia ja sanontoja, joita käytetään mieluummin kuin sanottaisiin kaikki kirjaimellisesti niin kuin tarkoitetaan? 🤔