Arka aihe vaatii huomiota
Olen kolmisen vuotta taistellut lastensuojelun ja päättäjien kanssa.
Lastensuojelussa ei tule kuunnelluksi ainoastaan tulet kuulluksi, joka kirjataan tarkkaan.
Paljon on tapahtunut epäkohtia lapsieni kustannuksella, jotka sattuivat olemaan hieman vilkkaampia lapsia. Hain apua perheen tilanteen vuoksi ja ainoa apu mitä saimme oli lasten huostaanotto laitokseen.
Tuntuu niin epäreilulta eikä sossu auta ollenkaan.
Onko muilla kokemuksia lasusta, kirjauksista ja huostaanotoista?
Jaetaan tätä kautta tietoa niin tulee jotenkin mediaan.
Kommentit (171)
Päin naamaa valehtelua, halveksivia naurahduksia, ivailua, syytöksiä, tekaistuja todisteita mitä sossuilla halussa, eivät tosin anna niitä nähdä pyydettäessä, uhkailua, kiristystä, pelottelua, näistä on nykyajan sossut tehty!
Tämän alalle hakeutuneen psykopaattilauman uhteina ovat lapset!
Hyi että tunnen häpeää heidän puolestaan. Tämän kaiken olen itse sivusta nähnyt, kuullut ja tajunnut.
Valiettavasti
Nauhoitin tapaamisen ja nyt odotan mitä on korjattu papereihin.
Palaverissa myös ivallisia naurahduksia minun sanomisiin.
Nauhoitus piti sossut kurissa ja olivatkin aika hiljaisia. Oli ihan siedettävä neuvottelu.
Suosittelen nauhoitusta. Ja tukihenkilö mukaan joka neuvotteluun.
Pitää sossut jotenkin ruodussa.
Joku puhui tuolla aiemmin sossujen harrastamasta tahallisesta ärsyttämisestä ja provosoinnista. Minäkin olen kokenut tuota; aivan kuin testaisivat vanhemman sietorajaa ja sitten saisivat todeta että kas, eipä se reppana kestänytkään. Ei siis jaksa! Avohuollon tukitoimet ovat selvästi riittämättömät! Ja se UMPIKIERO venkoilu. Ensin minua kehuttiin siitä että kun olin hakenut uupumuksessani apua; se nähtiin rakkaudeksi lapsia kohtaan, että haluan tukea, jotta jaksaisin heidän kanssaan äitinä. Myöhemmin samaa asiaa käytettiinkin yllättäen minua vastaan. Ihan selkäänpuukotusmeiningillä. Kirjauksissa luki: "Äiti haluaa vastuuttaa yhteiskuntaa lastensa hoidossa. Äitiä muistutettu siitä, että hänellä itsellään on vastuu lapsistaan."
Oo halleluujaa. Täällä vain harva lopen lopuksi haluaa ehdoin tahdoin vierittää taakkojaan toisten harteille. Minä ainakin tunsin häpeää siitä kun en ns. "pärjännyt" hammasta purren. Ja niinhän tuolla asialla sitten minua lyötiinkin.
Kun miettii näitä tilanteita mitä asiakkailla sossujen kanssa tulee eteen, niin tosi moni vuorovaikutustilanne etenee saman kaavan mukaan kuin patologisen narsistin tai sosiopaatin kanssa.
Iltalehdessä juttu äidistä, joka menetti lapsensa huostaan ollessaan pojan terveydestä huolissaan. Onneksi oikeus tajusi ettei äiti voi määrätä lapselle sairaalassa mahaletkua eikä nukutusta.
Syytteet raukesivat, mutta lapsi pysyy huostassa. Miksi?? Eikö kukaan välitä lastensuojelun epäkohdista??
Lukijoille huom, tätä ketjua levitetään lastensuojeluvastaisella Facebooksivulla ja pyydetään että sieltä kaikki kommentoisivat tänne. Siitä siis johtuu tämä kritiikki, samat ihmiset asialla.
Tilastot kertovat, että lastensuojelun piirissä on n 1-3 % ikäluokasta. Eli se koskee vain hyvin pientä vähemmistöä ja näin on tarkoituskin. Suurin osa perheistä pärjää hyvin peruspalveluiden varassa tai ei tarvitse mitään erityistä tukea kasvatustehtävään.
On täysin ymmärrettävää, että mikäli vanhempi itse ei näe omassa tai esim nuoren toiminnassa mitään väärää, on vaikea hyväksyä että siihen puututaan yhteiskunnan taholta.
Kuten moneen kertaan todettu, viranomaiset eivät voi avata julkisuudessa todellisten asiakascasejen taustoja. Näin tieto on täysin yksipuolista. Vanhempi voi vapaasti kertoa oman näkemyksensä, vaikka siinä ei olisi totuutta ollenkaan.
Fakta on, lastensuojeluun ei jouduta ilman syytä.
Ai levitetään jossain ja masinoidaan kommentteja?
Käyttäjä28472 kirjoitti:
Joku puhui tuolla aiemmin sossujen harrastamasta tahallisesta ärsyttämisestä ja provosoinnista. Minäkin olen kokenut tuota; aivan kuin testaisivat vanhemman sietorajaa ja sitten saisivat todeta että kas, eipä se reppana kestänytkään. Ei siis jaksa! Avohuollon tukitoimet ovat selvästi riittämättömät! Ja se UMPIKIERO venkoilu. Ensin minua kehuttiin siitä että kun olin hakenut uupumuksessani apua; se nähtiin rakkaudeksi lapsia kohtaan, että haluan tukea, jotta jaksaisin heidän kanssaan äitinä. Myöhemmin samaa asiaa käytettiinkin yllättäen minua vastaan. Ihan selkäänpuukotusmeiningillä. Kirjauksissa luki: "Äiti haluaa vastuuttaa yhteiskuntaa lastensa hoidossa. Äitiä muistutettu siitä, että hänellä itsellään on vastuu lapsistaan."
Oo halleluujaa. Täällä vain harva lopen lopuksi haluaa ehdoin tahdoin vierittää taakkojaan toisten harteille. Minä ainakin tunsin häpeää siitä kun en ns. "pärjännyt" hammasta purren. Ja niinhän tuolla asialla sitten minua lyötiinkin.
Kun miettii näitä tilanteita mitä asiakkailla sossujen kanssa tulee eteen, niin tosi moni vuorovaikutustilanne etenee saman kaavan mukaan kuin patologisen narsistin tai sosiopaatin kanssa.
Sama tunne ja kokemus. Kun sos.tt:n kanssa juttelee niin olo on kuin psykopaatin kanssa puhuessa. Ja masennus on valtava jälkeenpäin.
Käyttäjä28472 kirjoitti:
Kyllähän tämä kaikki julkisuuteen tulee ennemmin tai myöhemmin. Viimeistään sitten kun ne kymmenettuhannet sijoitetut, erotrauman kokeneet lapset kasvavat aikuisiksi ja avaavat suunsa. Pelkään vaan pahoin että silloinkin joku viisas tietää kertoa heitä paremmin, että lasten etu oli sittenkin kasvaa muualla kuin siellä ikiomassa kodissa, vaikka nämä lapsiraukat eivät itse sitä ymmärtäneetkään....koska se vanhemmuus vaan oli - sen kummemmin määrittelemättä - niin hiton riittämätöntä. Vanhemmuus oli "hukassa". Tai arki ei ole ollut tarpeeksi "aikuisjohtoista". Tai lasten "kasvu ja kehitys vaarantui". Tai lapsia "vastuutettiin". Tai arjesta puuttui "struktuuri". Tätä hienoutta tavoittelevaa psykoslangia, aina voi noista sloganeista valita tilanteeseen sopivan. Mutta joo. Likasanko on silloin jo yli tursuava, olisi mukavampi jos näitä tarinoita nousisi esiin jo aiemmin.
Ruotsissa oli sama buumi. Nyt valtio maksaa korvauksia uhreille. Meille tämä barn gulassi tuli vasta myöhemmin mutta samalla tavalla valtio tulee maksamaan ja osa sossuista joutuu vankilaan.
Ota yhteyttä eri medioihin. Täältä he eivät löydä ketjuasi.
Miksi osa lastensuojelun sossuista käyttäytyy narsistin tavoin? Oliko heillä huono lapsuus ja siirtävät nyt traumat muille? Ainakin ruotsinkielisissä sossuissa on paljon maaseudun lestalapsia. Kenties hyväksikäytettyjä?
Vierailija kirjoitti:
Iltalehdessä juttu äidistä, joka menetti lapsensa huostaan ollessaan pojan terveydestä huolissaan. Onneksi oikeus tajusi ettei äiti voi määrätä lapselle sairaalassa mahaletkua eikä nukutusta.
Syytteet raukesivat, mutta lapsi pysyy huostassa. Miksi?? Eikö kukaan välitä lastensuojelun epäkohdista??
Tässä casessa nainen voinee haastaa tahot oikeuteen, jotka eivät palauta lasta heti.
Vierailija kirjoitti:
Lukijoille huom, tätä ketjua levitetään lastensuojeluvastaisella Facebooksivulla ja pyydetään että sieltä kaikki kommentoisivat tänne. Siitä siis johtuu tämä kritiikki, samat ihmiset asialla.
Tilastot kertovat, että lastensuojelun piirissä on n 1-3 % ikäluokasta. Eli se koskee vain hyvin pientä vähemmistöä ja näin on tarkoituskin. Suurin osa perheistä pärjää hyvin peruspalveluiden varassa tai ei tarvitse mitään erityistä tukea kasvatustehtävään.
On täysin ymmärrettävää, että mikäli vanhempi itse ei näe omassa tai esim nuoren toiminnassa mitään väärää, on vaikea hyväksyä että siihen puututaan yhteiskunnan taholta.
Kuten moneen kertaan todettu, viranomaiset eivät voi avata julkisuudessa todellisten asiakascasejen taustoja. Näin tieto on täysin yksipuolista. Vanhempi voi vapaasti kertoa oman näkemyksensä, vaikka siinä ei olisi totuutta ollenkaan.
Miksi Mikkel Näkkäläjärveä ei ole otettu aikoinaan huostaan? Toivon tähän sossujen vastausta.
"Ketjua levitetään lastensuojeluvastasella facebooksivulla, samat ihmiset asialla."
Toteanpa tuohon vain: so what??? Hyvä että levitetään! Puhukaa, avautukaa, kertokaa!
Miksi täällä "lastensuojelumyönteiset" ovat niin kärkkäästi piikittämässä toisten haavoja ja vanhemmistaan erotettujen lasten ikävää? Miksi se niin hitosti kiinnostaa, onko siinä jotain herkullista? Minulla herää nyt huoli! Herää huoli teidän mielenliikkeistänne! Eikös olekin huvittavaa. Siis asiaan: keskittykää te nyt vaan siihen omaan erinomaiseen elämäänne ja jättäkää rauhaan ne jotka haluavat tehdä jotain epäkohdille.
Lastensuojelun kanssa pitää tietää miten pitää toimia. Pitää olla avoin (muka riittää), ystävällinen, suostua ja jopa itse pohtia mitä apua tarvitsisi. Ei saa olle negatiivinen, pitää olla siistit vaatteet, hyvä työpaikka suojelee sossun silmissä paljolta.
On oma kokemus, näin kun toimittiin ja vielä soiteltiin perään ja kyseltiin niin totesivat että emme tarvitse heidän palvelujaan. Meistä teki kaksi eri tahoa ilmoituksen lapsen henkisten ongelmien takia.
Lasta eivät tavanneet koskaan mitä ihmettelimme, kutsuimme kotiinkin mutta eivät tulleet.
Voin kuvitella mikä olisi ollut tilanne jos olisimme kieltäytyneet, halunneet nauhoittaa kaiken, olleet epäystävällisiä, olisi ollut päällä homssuiset vaatteet ja tukka kampaamatta. Emme olisi päästäneet kotikäynnille tai kieltäneet tapaamasta lasta.
Ruotsi on jo pyytänyt anteeksi. Milloin on Suomen vuoro? Ai niin, anteeksipyyntö ei muuten riitä.
"Lastensuojelun kanssa pitää tietää miten pitää toimia."
Niinpä. Pitää nyökytellä ja esittää vaikuttunutta koko sen asiantuntemusarsenaalin edessä. Vakuutella että tästä on ollut suunnaton apu, "kuinka olisimmekaan ilman teitä pärjänneet". Ja lopuksi pitää todeta että valmiita vanhempia emme toki ole vieläkään, mutta otamme heti yhteyttä jos vielä kaipaamme kallisarvoisia neuvojanne. Ja sitten...ovi kiinni ja huit v...ttuun. Mieluiten jonnekin mahdollisimman kauas.
Vierailija kirjoitti:
Ryhmän nimi?
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu ei ole vanhempia varten. Se ei ole vanhempia avustava instituutio, joka toimii vain vanhempien oikeuksien takaajana. Toki varmasti pyritään tukemaan vanhemmuutta, mutta jos edellytykset eivät sillä hetkellä täyty, pitää miettiä jotain muuta. Tarkoitus ei ole turvata ensisijaisesti vanhemman oikeutta toteuttaa vanhemmuutta, vaan suojella lapsia. Se, ettei tämä aina toteudu vanhempien toimesta, on ja tulee olemaan tabu. Silti se on totta.
Vanhempien ego on usein vahvasti läsnä näissä keskusteluissa ja samalla se voi olla syy, miksi lapsen etu ei alun alkaenkaan toteudu. Lopettakaa tappelu instituutioita kohtaan ja keskittykää parantamaan perheenne tilannetta, niillä resursseilla mitä on käytettävissä. Jos niitä ei ole lainkaan, ei niitä kukaan pysty teille tuosta noin taikomaan, se on fakta. Jokaisen kotiin ei voida laittaa heinkilökohtaista avustajaa, siivoajaa ja lastenhoitajaa kokopäiväisesti. Lapsenne eivät ole teitä varten, vaan te heitä. Ja myös lasu heitä varten. Te olette niitä aikuisia ja teillä on aivan erilaiset mahdollisuudet vaikuttaa elämäänne kuin lapsillanne, se on myös ensisijaisesti teidän vastuullanne.
"Lastensuojelu ei ole vanhempia varten."
Eikö??
Tämä tapaus osoita, että se on nimenomaan VANHEMPIA varten. Lasta kiikutetaan vaikka millaisen vanhemman kanssa tapaamiseen, vanhemman uhkailusta huolimatta! Ei auta lapsen pelko, vanhemman uhkailut eikä vanhemman pahamaineisen ryhmään kuuluminen, kunhan vaan vanhempi saa tavata lasta, oli se sitten lapsen etu tai ei niin tavattava on. Eikö tämä, jos mikä ole vanhempia varten.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d510c1b0-a47e-4171-8183-902bd9a35b62
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eb4fe921-15e2-4d20-8241-e19a794c58d4
Jos sossu puhuu ja kirjoittaa toista, sen voi todistaa nauhalla. Olen törmännyt tähän. Kuullut puhe nauhalla ja kirjoitettu lausunto todella ristiriidassa keskenään.