Lapsi saa aina kaikesta kympin mutta ei tee mitään koulun eteen
Tämä ei ole varsinainen huoli, mutta mietin miten opinnot sujuvat tulevaisuudessa.
Kutosluokka päättymässä, eikä lapsi ole koskaan lukenut kokeisiin. Olen kyllä siihen kannustanut, mutta aina jättää lukematta. Muuten lukee kirjoja paljonkin.
Onko muilla ollut tällaista? Miten isompana sujui opiskelu? Olen melko varma että yläkoulussa on ongelmia edessä.
Kommentit (9)
Vastahan se neljävuotiaana luki sosiologian kirjoja.
Itsellä meni vielä lukio tuolla samalla reseptillä, mutta yliopistossa tuli sitten aikamoinen kylmä suihku kun vaatimustaso ja haastavuus pomppasivat kerralla aivan eri tasolle.
Olin päättänyt aloittaa pakollisen matematiikan apron suorittamisella eikä se tietenkään mennyt läpi vanhalla halitulijallaa-metodilla. Jouduin ottamaan kirjan kauniiseen käteen ja pänttäämään siinä missä muutkin.
Ei se niin vaarallista ole.
Jos lukee muuten, niin hyvä. Voithan sä olla sitten tsemppaamassa, jos ja kun se stoppi tulee vastaan ja lapsi joutuu alkaa tekemään töitä enemmän. Tai sitten vaan menee siitä mistä aita on matalin, kyllä sitä niinkin pärjää.
en lukenut lukiossa eikä yliopistossa ollut ainakaan shokkia ei se kaikille vaikeata ole.
Kurita sitä jos se laiminlyö kokeisiinluvun. Hyvä systeemi on esim. se, että kokeisiinluvulle on minimiaika ja miten pidemmällä ajalla lapsi alittaa sen ajan, niin sitä kovempi on kuritus. Tämä opettaa kovapäisimmänkin mukulan näkemään vaivaa koulutyönsä eteen.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä meni vielä lukio tuolla samalla reseptillä, mutta yliopistossa tuli sitten aikamoinen kylmä suihku kun vaatimustaso ja haastavuus pomppasivat kerralla aivan eri tasolle.
Olin päättänyt aloittaa pakollisen matematiikan apron suorittamisella eikä se tietenkään mennyt läpi vanhalla halitulijallaa-metodilla. Jouduin ottamaan kirjan kauniiseen käteen ja pänttäämään siinä missä muutkin.
Ei se niin vaarallista ole.
Minulla sama juttu. Sain kuuden ällän paperit lukiosta vasemmalla kädellä, mutta teoreettinen fysiikka alkoi yliopistossa tökkiä kun en jaksanut lukea. No löysin kuitenkin väylän pärjätä ylipistossakin vähemmällä työllä, ja ihan hyvin olen elämässäni selvinnyt. Vaikka teoreettisen fysiikan cumu jäikin kesken.
Kiitos vastauksista!
Uskomatonta miten hyvin voi pärjätä lukematta, jos vielä lukiossa voi pärjätä vähällä työllä.
Itse tein läksyt päivittäin ja sain kiitettäviä toisinaan.
Samanlaisia ollut meilläkin.
Ei siellä yläkoulussa mitään ongelmia tule. Lukio sen sijaan vaatii lahjakkaimmaltakin jotain työtä. Toisilta vähemmän kuin toisilta.
Yhdestä meillä tuli ns. pudokas. Eli kävi lukion seurustelu- ja nukkumapainotteisesti. Keskiarvo oli kutonen poissaolojen aj yleisen alisuoriutumisen vuoksi.
Kirjoitti kuitenkin magnan yleisarvosanan. Eli missään suhteessa ei ollut numeroarvosteluun.
Jos ei opiskelu kiinnosta, mutta pärjää hyvin, niin missä ongelma? Ei kaikki kympin oppilaat halua lukioon ja siitä eteenpäin. Itsekin vetelin 8-9 arvosanoja yläasteella tekemättä lähes mitään.