Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Integroitu ryhmä päiväkodissa vertaislapsille, kokemuksia?

Vierailija
15.05.2019 |

Lapsi on siirtymässä syksyllä isompien ryhmään päiväkodissa ja ilmeisesti yhtenä vaihtoehtona olisi, että hän menisi integroituun ryhmään, jossa on muutama erityislapsi ja pienempi ryhmäkoko. Sain sen käsityksen, että voimme itsekin vaikuttaa asiaan. Onko kokemuksia tällaisista integroiduista ryhmistä?

Lapsi ei siis ole erityinen, puheen kehitys on ikäistään edellä ja sosiaalisesti suht taitava.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on paljon paremmin henkilökuntaa kuin tavallisissa ryhmissä ja paljon rauhallisempi ja yksilöllisempi meininki.

Oikein hyvä juttu lapselle jos pääsee integroituun erityisryhmään ns. tukilapseksi.

Vierailija
2/5 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin päiväkodissa vuoden integroidussa ryhmässä. Aikuisia oli paljon enemmän, eikä vähäisten muistikuvieni joukossa huonoja kokemuksia löydy.

M20

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän olisi siis tukilapsi. Tarttukaa ehdottomasti tilaisuuteen, siellä on enemmän hoitajia ja pienempi ryhmä!

Vierailija
4/5 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ne erityislapset voi olla niin vaativia että hoitajien aika menee niihin ja tukilapset saa pärjätä suunnilleen keskenään. Jos sen ryhmän erityislapsilla on levottomuutta, karkailu, aggressiivisuutta yms. on selvää keihin pitää keskittyä.

Vierailija
5/5 |
15.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisenä, jolla on asiasta henk koht kokemusta (en halua avata enempää) toivoisin vienosti, että ne vanhemmat, jotka laittavat lapsensa tukilapsiksi osaisivat suhtautua erityisiin itse ensin ok. Olen monta kertaa todistanut tilannetta, jossa kevätjuhlissa ym. tilanteissa nämä "normi"lapsen vanhemmat eivät ota mitään kontaktia "erityisen" perheeseen, tuijottelevat erityislapsia kauempaa ja kas kas asenne siirtyy omaan lapseen sitä kautta myös. Jos ryhmään tulee, luulisi että olisi avoin kaikille erityispiirteille, joita tässä maailmassa riittää. Sanotaanko näin, että on todella helppoa bongata joukosta ne, jotka vain halusivat Tiinalle tai Tommille enempi hoitajia per naama ja rauhallisemman ryhmän "muuten vaan". Mikäs siinä, mutta miettivätkö koskaan, mikä integroidun ryhmän koko idea on... Onneksi on joku paikka, jossa erityislapsetkin saavat olla oma itsensä, vaikka sitten juhliin ilmestyykin aikuisia tuijottamaan ja ihmettelemään. Suurin osa vuodesta on onneksi arkea, ilman vieraita tuijottajia.