* MARRASMAMMOJEN TIISTAI -> TORSTAI *
Huhuu, missä te kaikki ootte? Eikös näin sadepäivänä olisi mukava viettää aikaa koneella ja kirjoitella kuulumisia... ;-)
Kommentit (24)
Käytiin pojun kanssa neuvolassa ja äitikin joutui kaivamaan sadetakin " naftaliinista" . Kumppareita en löytänyt (omistan sellaiset kyllä! :o), on tuo varasto sen verran täys. Sen pidemmälle vaunulenkille en viitsinyt lähteä, kun tosiaan sataa melkoisesti.
Pituuskasvu on pojulla hidastunut ihan tosissaan, niin että on nyt jo keskiarvon alapuolella (68cm). Painoa olikin sitten tullut ihan hyvin, 8325g. Edelleen yksi varhaisheijaste vielä näkyy :o( eli nyt sitten lääkärille ens kuussa, eli ylimääräinen käynti.
Vastasin aamusella solei10:lle tuohon eiliseen pinoon..tänään sit neuvolassa kysyin, että joko pitäisi viides kiinteä ottaa kuvioihin. Mutta ei kuulemma ole kiirettä. Sitten jos alkaa näyttää siltä, ettei ravinto riitä (unien määrä&laatu), niin sitten voi ottaa kasvissoseen päivälliseksi, muutoin tuolla 7-8kk paikkeilla. TH kokeilutti pojulla pinsettiotetta ja oli jo jotain sen tapaista huomaavinaan.
Nyt täytyy mennä pojua viihdyttämään!
marrasfantti ja poju
mä tekisin varmaan niin, että kävisin ekaks siinä aikaisemmassa testissä ja jos olisin tyytyväinen, peruisin sen toisen.
Ihanaa!! Poika on nukkunut ulkona vaunuissa jo puolitoista tuntia!!! Meillä kun nää päivnukkumiset on ihan pielessä. Poika nukuu pikku tirsoja ja on sit koko ajan väsynyt. Illalla on jo 7 jälkeen ihan puhki ja eikun yöunille vaan. Nyt ulkona taitaa olla sopiva keli ja vaatetus niin johan nukuttaa:)
Kiinteet aloiteltiin 4kk iässä. Ekaks yks kiinteä maidon lisäks ja varmaan liiankin nopeessa tahdissa lisää kiinteiden määrää, mut poika ihan selkeesti oli nälkäinen. Puurot tuli mukaan tossa 4,5kk iässä. ekaks vaan iltapuuro ja ehkä parin vkon päästä aamupuurokin. Nyt siis aamupuuro, lounas, välipala ja vaihtelevasti päivällinen ja iltapuuro. Joka päivä ei syö päivällistä, riippuu miten nukkuu. Yöt nukkuu tosi hyvin.
No nyt kuuluukin vaunuista kutsumista..pitänee mennä!
äitykkä ja poikanen
ps..Meillä ei tosiaankaan kuumetta! Vauvan kamppeet häviää tästä huushollista sitä mukaan kun poitsulta pieneksi jää:)
Vaikka hereillä ollaan oltu jo puoli kuusi. Poitsu on vähän nuhassa, nukkuu nyt kyllä parvekkeella! Siitä ei liene haittaa, koska kuumetta ei ollut..?
Mulla kyllä vauvakuumetta, mutta ei mahdollisuuksia miettiä toista vielä, ehkä sitten joskus.. vauvatavarat lähtee myös meiltä, koska en aio 5-6vuotta säästää niitä, sain myös kaikki äitiysvaatteet pois nurkista.
Onko vielä muita marrasmammoja, jotka kamppailee painon kanssa??? Vai olenko ainoa? Meni jo muutama viikko todella hyvin, mutta nyt kaksi viikkoa mennyt niin huonosti.. tullut takaisin kaikki mitä ehti lähteä.
Päivärytmeistä oli joku päivä puhe..
Meillä yleensä tällainen rytmi:
n.7.00 herätys jonka jälkeen aamupuuro ja maitoa
9-10 aamutirsat
11 lounas, kasvissose ja maitoa
12-13 menee unille, joskus 1,5 tuntia, joskus 3 ja tän mukaan mennään sitten loppu ilta.. jos nukkuu 13-16, ei enää iltaunia, mutta jos vaan 13-15, niin sitten tarvitsee iltaunet.
17 aikoihin päivällinen + (mahdolliset iltatirsat)
19-20 puuro ja iltapesut
touhuamista vielä
viim. 21 on unten mailla.
Meillä on nyt siirrytty juomaan yöllä vettä, pojalla ei selvästikään ole nälkä, haluaa vaan pullon.. toivon että vähentyy, koska en anna maitoa. Maitoa annan aamu viiden jälkeen.
Onko muilla kesäreissu suunnitelmia? Minkälaisia? Meillä yksi risteily tiedossa ja sitten viikon reissu visulahteen.
jos laittaisi kodin kuntoon, pojan kummitäti tulee kohta aamukahville :)
Neiti nukkumassa parvekkeella uniaan,on kyllä karissut miun suunnitelmat kokonaan kasiin päiväuniin siirtymisistä viime päivien aikana. =) nyt siis nukutaan päivisin silloin kun nukuttaa ja yleensä 30min-1h pätkissä. Eilenkin viimeisiltä päikkäreiltä heräsi jo heti 16 jälkeen ja tietäähän se sitten mitä se ilta on kun on väsynyt. Ei kuitenkaan viitsi enää siinä kuuden aikaan antaa nukkua päikkyjä,kun sitten yöunille käyminen venyy ja venyy....
Meillä ollut viikon verran tooosi kiukkuinen neitokainen ja eilen selvisi syykin siihen. Alhaalta pilkisteli 2 alaetuhammasta =)
Ollin_äiti kyseli paino-juttuja. Miulla sama ongelma täällä painon pudotuksen kanssa. Paino sahaa ees-sun-taas ja sekös alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään. Kuntoilla yritän mahdollisimman paljon ja välttää makeita,mut tuntuu että jos sortuu yhdenkin jäätelön syömään niin painoa on tullut tuplasti takas. Mutta sinnikkäästi yritän jatkaa.
Miulla on varmaan ikuinen vauvakuume,mutta ukko ei vielä ole lämmennyt ajatukselle kakkosesta näin pian. Tosin pitää yrittää olla " järkeväkin" ,koska miun on syksyllä mentävä kouluun,mutta jos sitten ensi vuoden alkupuolella alkais yrittämään... En oo ees halunnu ottaa e-pillereitä takas ja siitäkös tuo ukko-kulta on riemuissaan.
Kiinteistä: Meillä kanssa aloitettiin maistelu jo heti 4kk iässä ja melko nopeasti siirryttiin siihen,että menee lounas ja välipalaksi hedelmäsose ja illalla velliä. Puuroa aloitettiin illalla syömään n. 5kk iässä ja kohta pitäisi aloittaa aamupuoron syöminen. Nyt ollaan muutamana päivänä syöty broileria.
Nyt pitää lopetella kun neiti kuuluu höpöttelevän tuolla parvekkeella vaunuissaan ja heiluu kovin uhlkaavan näköisesti. =)
mukavaa päivän jatkoa kaikille tasapuolisesti ja onnittelut jo puoli vuotta täyttäneille ja niille joilla päivät vielä edessä!!!!
postanu ja Pinja 6kk 9pv
On ollu pientä laiskottelua ilmassa. Jospa tänään olisin vähän reippaampi.
Mies ollut kotona ja vasta pe menee töihin, niin sillon voi vähän laiskotellakin. Ja olen saanu nukkua paljon, ihan mies kyllä on.
Mitäs meillä? Perttu nukkuu yöt ihan mukavasti kerran pari maitoa annetaan ja odotan kyllä,että niistäkin pääsis eroon. Ja lisäsin aamupuuron ja hedelmäsoseen tilalle kasvissoseen, niin äijällä unta riittää yöllä paremmin.
Eli meillä herätys on n. 6
aamupuuro
pikku unoset
lounas liha/kana-kasvissose,maitoa 11-12
ulos nukkumaan ja unet 2-3tuntia
maitoa
kasvisose 16-17
joskus pienet unet
iltapuuro ja maitoa 20
ja perttu untenmaille 20.30
Leikkiä, laulua, halitussuukottelua ja muuta mukavaa aina tilanteen mukaaan. Ja maitoa saa aina vähän miten sattuu haluavan.
Meillä vietetään perjantaita puolivuotis päivää ja ajattelin jonkunmoisen kakun leipoa, kun vieraita on muutenkin silloin tulossa. Ja mun siskon perheelle laitettiin s-postilla kutsukortti menee ja tuli tosi kiva, pojan kuva ja valmis korttipohja ja tervetuloa... =)
Esikoista mummut muisti pienellä jutulla puolivuotis päivänä, mutta taitaapa nyt jäädä.
Ensimmäistä kyllä muistetaan, mutta eipä meidän toukka ole saanut vauvakorttejakaan läheskään niin paljoa kuin esikko. Saati muuta muistamista. Ei sillä, että oisin vailla potkuhousua ym. mitä sitä nyt tuodaankaan, vaan jotenkin sellanen fiilis etteihän tämä meidän ihana vauveli olekaan muille niin tärkeä.
Miehen äiti oli kyllä esikoisen synnyttyä vähän suorastaan sekaisin, aina oli jotain tuliaista ym ym..ja sellanen mummu" vouhotus" päällä. Ja vieläkin, vähän on kyllä laantunut, en pahalla sano, vaan mukava että isovanhemmillekin tärkeä juttu, mutta ei tämä toinen sellaista ole saanut. Vähän tuntuu pahalta.
Perttu ei vielä ryömi, jollakin tapaa mönkii ja möyrii eteen päin ja paljaalla lattialla, meillä muovimatto, tykkää kovasti olla, koska on niin liukas ja siinä pääsee helposti liikkumaan. Ja löytää jänniä uusia juttuja! Isosiskon huoneessa on mukavaa, siellä lattialla viihtyy kauan. Suosikki lelu tällä hetkellä on sellanen...öm öm vaikee selittää.... siinä on hessu, mikki, minni, pluto, aku ja ne painetaan alas piiloon ja sit ne hyppää ylös.. eihän tästä mitään ymmärrä =)
Hampaita ei vielä ole. Syöttötuolia pitäis käydä katsomassa ja ostamassa. Saisinkohan tänään aikaiseksi?
Ja kurkistusleikit on tosi huippu juttuja! Vetää itse harson päälle ja ottaa pois ja nauraa ihanaa nauruaan =) Ja hiuksissa kiinni, jos vain sattuu saamaan. Välillä pitää isosiskoa käydä pelastamassa pikkuveljen sormista.
Tällaista meillä. Ja vettä sataa.
auringonkukka05: Mä tekisin niinku joku muukin ehdotti
että en peruis ajoista toista, vaan kävisin ekassa
ja jos oisin tyytyväinen saamiini tietoihin, peruisin
toisen.
äitykkä80: Meillä sama juttu, nukkuu huomattavasti
paremmin näillä ilmoilla ulkona. Eilenkin Lotta nukkui
3 tuntia, ja se on meillä melkoinen saavutus!
Ollin_äiti: Juu, mäkin oon käsittäny niin että jos
kuumetta ei oo, vaan pelkkää nuhaa, niin voi laittaa ulos nukkumaan. Eli nou hätä :)
Painosta: kyllähän sitä sais vielä kymmenisen kiloa saada pois,
raskausaikana en lihonnut kuin 5 kiloa, mutta elopainoa
olikin sitten heti alussa 15 kiloa liikaa ...
Kesäreissusta, me ollaan lähdössä elokuun lopussa ystäväperheen
kanssa Rodokselle, mut varmaan sitä ennen käydään
kuitenkin Hesassa (meiltä matkaa sinne n. 450 kilsaa).
Kuinka muut vauvat on pitkistä automatkoista selvinneet?
Mulla ei vauvakuumetta oo eikä tuu, Lotta jää meidän ainokaiseksi.
Synnytys oli sen verran kauhea kokemus, etten sitä kestäis
käydä enää läpi :(
OON TUKEA VAILLA!!! Nyt ollaan kiinteitä maisteltu parisen vkoa, eikä edelleenkään me kuin pari, kolme lusikallista alas ... Mitä teen että saisin enemmän menemään alas??? Vai helpottako sekohta? Ensin aloitettiin perunalla (joka tuli yökäten ylös), otettiin bataatti sitten, ja nyt 2 pvää lisätty siihen maissia. Mut ei niin ei, kääntää pään pois, tai suu menee tiukasti kiinni. Kyselin yks päivä puuroista, muutaman vastauksen sainkin, muuta lisää kaipaisin. Eli millä puurolla aloititte maistelut?
Tintta-liisa ja Lotta 6kk1pv
täällä ei vauvakuumetta ole. Ja taitaa nämä meidän lapsoset olla tässä. Vaikka eihän sitä koskaan tiedä. Tavarat olen laittanut kiertoon.
Vähän haikea mieli kyllä on ja varsinkin, kun tämä toukka vain kasvaa ja kasvaa koko ajan. Pitää yrittää vain nauttia täysillä näistä pienistä varpaista. Ja uudet kujeet on aina luvassa, kun lapsi kasvaa eikä se oli ilo ja onni niihin kakkavaippoihin lopu =) vaika vauvat on aina vauvoja, syötävän sulosia olentoja. =)
Mukavaa päivää kaikikke toivottelee Hiltsu, näin tuttujen kesken.
Olen marrasmamma ja seurannut vain keskusteluanne, mutta nyt sateen keskeltä ajattelin liittyä teihin, jos mukaan mahtuu vielä?
Meillä on ihana poika, esikoisemme, joka nyt nukkuu sikeästi ulkona sateen ropinassa. Kovasti ryömii eteenpäin jo huoneesta toiseen ja on iloinen pikku vesseli.
Tissittely jatkuu edelleen ja öisinkin joskus jopa 3 kertaa muiden heräilyjen päälle. Joskus parempia öitä, mutta odotellaan kovasti, koska tulee eka kokonaan nukuttu yö. Muutoin menee lihasose, hedelmäsose ja kasvissose ja parina iltana iltapuuro.
Mitä vielä kertoisin.. Ainakin mukavaa keskiviikon jatkoa!!!!!!!!!!
Ja tervetuloa vaan uudelle marrasmammalle! Viime aikoina jäänyt kirjoittelut väliin niin multa kuin todella monelta muultakin mammalta. Omaksi puolustukseni voisin sanoa että vauva nyt erittäin vaativassa iässä, yksin ei oikein viihdy. Esikko täyttää kaikki ajat mitkä vauva antaisi vapaana :) Lisäksi koko ajan puuhattavaa, eli siivottavaa kaupassa käyntiä, ruuan laittoa. Nettiaika nyt tosi kortilla :)
Kertauksena että meidän tyttöhän ei osannut nukkua oikein ekaan neljään kuukauteen öitään. Pahimmillaan tossa helmikuussa imetin 15 krt yössä ja rauhoittelin muuten vaan 6 min välein :( Nyt täytyy sanoa että asiat on upeasti. 8.5 jälkeen ei olla enää syöty öisin joten yöt ovat upeasti rauhoittuneet. Jos tyttö öisin heräilee niin osaa nukahtaa itse. Harvoin käyn enää edes rauhoittelemassa. Nukutaan hienosti 22-8 suurin piirtein.
Imetystä vähennän nyt muutenkin, kun mun pitäisi päästä lääkitsemään itseäni panadolia vahvemmilla lääkkeillä. Olen kärsinyt vauvan syntymästä lähtien kauheista selkäkivuista ja muutama viikko sitten lekuri antoi mulle kuukauden aikaa lopettaa imetys. No ei se nyt ihan kuukaudessa lopu mutta 3 krt vuorokaudessa enää syödään tissimaitoa. Tuntuu kovasti että rinnat pakkautuisi, mutta vauvan imiessä tuntuu kyllä siltä että ei sieltä enää paljon mitään tule. Kiinteitä syödään 5 krt päivässä ja samalla menee maitoa 50-100 ml.
Päivämme suurin piirtein tälläinen:
8.00 herätys
9.00 aamupuuro ja maito (teen vauvan riisihiutaleista, korvikkeesta ja hedelmäsoseesta) Kokeilin jo tavallisia hiutaleita vaan kun ei syö :(
lisäksi tissimaitoa
10.30 noin 30min minitirsat sitterissä (tänään eka kerta pinniksessä !!)
11.30 lounaaksi kasvisosetta ja maitoa ja vaipanvaihto ja tissimaitoa
12.00 - 13.00 unille
14.30 herätys
15.00 100 ml korviketta ja 1 dl vauvajogurttia
17.00 lihakasvissose ja korviketta 60-90 ml
18.00 noin 30min - 60 min minitirsat
20.30 iltapuuro ja maito (teen piltin kaurajauhoista, korvikkeesta ja hedelmäsoseesta)
21.00 iltapesuhommia
21.40 iltatisu (joka saattaa olla tosi huonoa imemistä jo)
22.00 nukkumaan
Ruokamäärät on sellaisia että puuro ja jogurtti menee parhaiten, kasvis ja lihasoseita alle pilttipurkillinen.
Eteenpäin ei mennä mutta kierítään kyllä, nostellaan peppua ja istutaan tosi komeasti. Ihan 15 min saattaa istua ennen kuin kellahtaa. Oln vuorannut ympäristön aina tyynyillä. Maanantaina kokeiltiin puiston vauvakeinua ja kyllä oli vauvalla ihanaa.
Tulipahan sepustus. No, oon taas pari viikkoa hiljaa :)
Nyt on hyökättävä jauhokaapin kimppuun kun sokerimuurahaiset ovat keksineet tiensä sinne. Mokomat!
Hyvää helatorstaita kaikille!
En nyt lukenut vielä muitten kuulumisia, kun poika tässä sylissä touhuaa. Mut ajattelin pitkästä aikaa muutaman sanan kirjoittaa mitä meille kuuluu.
Kiinteitä syödään päivällä kasvissosetta ja illemmalla hedelmäsosetta. Soseita menee max. puoli pilttipurkillista kerralla. Eilen aloimme sit ottaa mukaan vielä riisipuuron vielä illalla. Joitakin lusikallisia maistui, se oli jotenkin niin " tahmeaa" että poika ei osannut hyvin niellä sitä. Täytyy tänään koittaa jos tekisi löysempää puuroa niin olisi helpompi syödä. Noitten kiinteitten lisäksi sitten äidinmaitoa aina kun vauva haluaa, en siis ole siihen ottanut mitään ruokailuaikoja tai syöttövälejä käyttöön. Pitäisikö? Miten teillä muilla? Syötättekö tietyin väliajoin vai aina kun vauva haluaa?
Osa noista mun tissinantamisista saattaa olla hiukan turhiakin, sitä niin helposti tarjoaa muuhunkin kitinään kuin nälkään. helppo tapa hiljentää vauva... :)
6 kk meillä tuli täyteen viime viikolla, nyt perjantaina on sitten neuvola. Saas nähdä miten on taas kasvettu, ja saa poika sit kolmannen rokotuksenkin. Niistä ei oo onneks tullut aiemmin mitään oireita. Mehän ollaan siis annettu nyt kolmoisrokotetta viitosen sijaan, polio tulee sit vähän myöhemmin.
Poika on lopettanut päristelyn melkein kokonaan. Oppi napsuttelemaan suullaan, ja se on nyt päivän hitti :) eipä oo bodyt ihan niin kuolassa enää ;o)
Jahas, alkaa käydä tylsäksi istua tässä sylissä joten palaillaan...
Gerda ja poikanen 6 kk ja 6 pv
Heti piti tulla tukea Tintta-Liisalle antamaan:) Meillä kiinteiden opettelu lähti todella takkuisesti. Täysimetetty puolivuotias neiti ei meinannut millään suostua pottuiluun eikä juuri hedelmiinkään. Sitkeästi yritin pottuporkkanaa (itse tehtyä) pari viikkoa, yökkäytti, itketti, raivostutti:) Sitten siirryin makeaan ja samettiseen päärynään että ymmärtäisi edes syömisen ideologian ja nielaisikin pari lusikallista. Pottu ei edelleenkään mennyt ja äidillä alkoi hiki valua... Sitten mummo osti bonan pottuporkkanaa ja johan upposi lusikka ja pari. Ei mennyt kuin pari päivää ja meni jo puolikas purkki. Pari päivää lisää ja annos on kahdesti päivässä purkillinen pottuporkkanaa! Vaatii kärsivällisyyttä:) Kokeile kaupan sosetta (se on alkuun pehmeämpää) ja sitä, että joku muu syöttää. Uskoisin nimittäin että maidottoman mummon syöttäminen auttoi asiaa. Kyllä se lähtee käyntiin:))
Hirvitti kun luin, kuinka maltillisesti muilla on ruokamäärä kasvanut. Meillä tosiaan ihan parissa päivässä kasvoi kiinteiden määrä nollasta kahteen purkkiin! Siihen vielä lisäksi puolikas purkki hedelmää iltapalana. Ja maitoakin tuntuu menevän vielä entiseen tahtiin... Viljoihin olen ajatellut alkaa totuttamaan vasta parin viikon päästä. Opetellaan ensin pari hedelmää sekä jotain kasvista lisää.
Hampaita ei vielä ole mutta tekeminen on käynnissä. Alut kuultavat läpi ja ikeniä kutittaa tosissaan. Päiväunet ovat välillä vähän katkolla ja myöhästyvät kun niin kenkusti kutittaa että tissin lisäksi nukutuksessa on mukana purulelu:)
Mitäpäs tänne muuta... Kovasti tyttö edelleen kasvaa, nukkuu hyvin (1 yösyöttö) ja " hinkuttaa" itseään liikkeelle kyljen kautta ponnistellen. Ei ryömi eikä konttaa, vähän ottaa polvia alleen masullaan. Istuu hyvin mutta ei kauaa eikä tietenkään itse vielä nosta istumaan. Juttelua on todella paljon, ihanaa kuunneltavaa. Äidin tyttö pitää talutushihnassa aika makeasti ja ärähtää kyllä jos yksin jää:) Koneelle ei siis paljoa ehdi, nytkin alkoi jo ininä kuulumaan. Kaivanpa ruokapurkin esiin...
Iloista keskiviikkoa vaan kaikille!
:)mammakka
... Gerda kyseli tissittelyrytmistä. Kyllä minäkin annan edelleen kitinään helposti tissiä, tuo hampaiden teko kun tuo pahaa mieltä ja tissi lohduttaa:) Mutta olen kyllä ajatellut että jahka niitä hampaita tulee niin ruokailurytmi vois säännöllistyä ettei suussa ole jatkuvasti happohyökkäys. Kiinteitä annan aamutorkkujen jälkeen, ennen pitkiä päikkäreitä purkillisen ja viiden-kuuden välillä toisen purkillisen + iltapalasose seiskalta. Aamuisin pelkkää tissiä, ruuan päälle aina tissiä, välipalana tissiä, ennen unia ja illalla tietenkin tissiä. Että tissiä tissiä tissiä menee vielä:))
Ja kiloista. Jäljellä on viisi niistä kolmestakymmenestä jotka raskaus toi. " Yhdeksän kuukautta niitä tulee, yhdeksän kuukautta ne kestää" sanoi joku joskus:)
:)mammakka edelleen
Tervetuloa puhihaa mukaan!
Tiituliitu: mukava kuulla että teillä nuo yöt on
rauhoittuneet, ja pitkän pätkän nukkuukin jo, vautsi!
Tuuhan nyt aiemmin kuin kahden viikon päästä
kertomaan kuulumisia.
Gerda79: sama vika rahikaisella täällä, eli
tissiä tulee tarjottua välillä turhaankin, hiljenee
niin mukavasti :)
mammakka: Kiitokset tuesta!! Ehkäpä munkin vaan
pitää antaa periksi ja ostaa kaupan soseita
kun omatekoiset soseet eivät kelpaa :/ Ja huomasin saman
että kun mies antoi vkonloppuna sosetta niin hyvin uppos
neitiin ... Höh ... Mä vaan oon päivisin pääasiassa yksin kotosalla, joten on hankala saada ketään muuta tarjoamaan neitille
ruokaa. Pitääpä varmaan ostaa tänään kaupasta sosepurkkeja, ja katsoa miten käy huomenna. Vkonloppuna sitten saa taasen käskyttää miehen antamaan :) Me kun ollaan lähdössä elokuun lopussa sinne etelänmatkalle niin pitäisi jotenkin saada noi kiinteät kunnolla kuvioihin mukaan, kun niitä kuitenkin pitää ottaa matkalle mukaan.
Jos kävisi nyt pikaisesti ottamassa välipalaa, ennenkuin neiti herää, ja lähdetään kaupungille ostoksille. Kaipaan jo uusia vaatteita kovasti .. Tosin kuukauden päästä alkais alemyynnit, mutta silloin on niin kauheat rysikset joka paikassa etten tiedä jaksaako mennä silloin.
Matkarattaakin pitäisi kohta hankkia niin kaupungille menokin helpottuisi eikä tarvitsisi rehata vaunuja mukaan.
Tintta-liisa
Tää mamma pistettiin tänään antibioottikuurille ja nyt vähän huolestuttaakin että alkaakohan poika pian tissilakkoon jos ja kun maito alkaa maistua kummalliselle. Ja murehdin myös tuleeko lääkemaidosta pojalle masu kipeäksi. Syön kyllä maitohappobakteereja samalla ja ajattelin sekoittaa niitä pojankin ruokaan jos vähän auttaisi vatsakipuja ehkäisemään. En ole sen kummemmin kipeä, mutta multa poistettiin viime viikolla kaksi luomea selästä ja niiden tikkialueet on tulehtuneet. Ovat kai päässeet niin kovasti venymään ja vanumaan poikaa nostellessa ja kanniskellessa. Tylsä juttu mutta minkäs teet.
Pojan mummi ja ukki olivat aamupäivän hoitamassa poikaa kun olin itse lääkäri- ja apteekkireissuilla. Poika oli ollut yhtä hymyä, oli kiljahdellut riemusta ja kujerrellut. Täällä oli siis kolme hangon keksiä vastassa kun tulin takaisin kotiin. :-) Isovanhemmat olisivat halunneet viedä lutuisen vauvelin mukanaan mutten antanut. ;-)
Sitten kommentteja päivän polttaviin...
Vauvakuumeesta: Ei ole vielä iskenyt vauvakuumetta ja oonkin vähän miettinyt että meidän lapsiluku saattaa jäädä tähän yhteen. Oon huomannut olevani kauhean kova stressaamaan ja murehtimaan kaikesta poikaan liittyvästä, esim. niistä ihottumista ja ihon kutinasta. Kyllähän sitä sanotaan että toisen lapsen kanssa osaa ottaa jo rennommin mutta en oikein tiedä mahtaako tuo päteä muhun. Mietteet saattaa tietenkin olla aivan erilaiset parin vuoden kuluttua. Ja saattaahan käydä myös niin että vauvakuume iskee muttei kuitenkaan saada enää toista vauvaa. Poikaakin kun yritettiin kolme vuotta ja koko ajan on ikääkin enemmän... Höh, tulipas pitkä vastaus simppeliin kysymykseen. :-)
Kiinteistä: Me aloitettiin perunalla kun poika oli 4kk ja kyllähän se syöminen alkuun takkusi kovasti, yökkejä tuli ja välillä oksennuskin. Kaupan siloiset soseet upposi pojalle paremmin ja niitä ollaan nyt sitten jumituttu antamaan. Kaurapuuro aloitettiin kun poika oli n.5kk, ensin tehtiin pikakaurahiutaleista ja sitten tavallisesta elovenasta. Nyt poika syö sitten riisipuuroa kun ihotautilääkäri kielsi kauran joksikin aikaa. Puurot menee hedelmä- tai marjasoseen kanssa, aamuin illoin noin desi-kaksi. Päivällä liha-kasvissosetta purkillinen tai vähän yli jos oikein on nälkä. :-) Joskus vielä välipalaksi marja- tai hedelmäsosetta. Toiseen kasvissoseateriaan ajattelin siirtyä kohtapuoliin nyt kun poika alkaa enemmän liikkua.
Nyt poika heräsi, myöhemmin lisää...
Sadepäivää pidellessä menee tänäänkin aika, huoh.
Pikaiset kommentit tulin laittamaan.
Kiinteistä: Me myös maisteltu nyt kohta neljä viikkoa kiinteitä ja viime viikonloppuna tuli läpimurto perunaporkkanalla ja bataatilla. Eli siis kaupan perunaporkkanasosetta menee (yritin aijemmin sotkea joukkoon omaa perunaa, tulos oli yökkis) ja bataatti on suoranaista herkkua, sen kun saa ittekin ihan sileeksi. Tissiä meillä otetaan soseen päälle, muuten ei suu aukee ollenkaan, kun mahan saa vielä myös maidolla täyteen. Mitäs vielä... aika haaleeta meidän soseet pitää olla että uppoaa. En tiedä miten paljon nurinoita alkuun aiheutti liian kuumat soseet. Kannattaa siis kokeilla vähän eri lämpösenä antaa sosetta. Meillä syödään kasvissose ja sitten hedelmäsose iltapäivällä ja sitten vielä iltapalaks hedelmäsosetta. Kun muuten heräilee kahden tunnin välein yöllä syömään. Tässä parin viikon päästä jos aloittas puurot, kun on ensin joku liha saatu kuvioihin rautavarastoja ylläpitämään.
Vauvakuumeesta: On ja kova!!! Saa kakkonen tulla kun on tullakseen. Ehkäisyä ei edes olla aloitettu synnytyksen jälkeen ja menkatkin tossa jo alko... plussaa odotellessa... no ei vaan kyllähän tämän toisenkin tekemiseen menee aikaa, ei Annikaan helposti alkua saanut. Välillä mietin, että enkö osaa nauttia tästä hetkestä ihanan tyttären kanssa, kun sitten aika täytyy jakaa kahden lapsen kanssa. Mutta esikoinen on aina esikoinen eikä siitä mihinkään muutu, vaikka sisaruksia saakin. No johan tuli sekavaa sepustusta.
Mutta nyt pois koneelta!
T: Hertta ja Anni 6,5kk
Meillä nti syö hienosti. noin3 päivää vähän irvaili lusikalle mutta nyt on pää ojossa kohti jos lusikka ei oo tarpeeksi pian suussa... Syömme omatekoista peruna-porkkanaa, kaupan peruna-kukkakaalia, elovenasta jauhettua puuroa iltaisin ja niissä väleissä tissiä ja muutamia hed.soseita maistellut.
Ei oo hampuja mutta kuolaa kyllä. Ihan pikkuisen osaa ryömiä ja
pyörii ympäri.
Nukkuu vaunuissa kaikki päikkärit, ilmasta johtuen 2tai3kertaa puoli-3tuntia.
illalla nukkumaan 21-21.30 ja ennen yhtä mein väliin ja siin pyörii ja hyörii ja nappaa tissiä ja nukkuu tonne noin ysiin saakka.
Kauheasti tykkäisi istua rattaissa ja katsella maisemia.
Syöttötuolissa on ollut nyt viikon.
mtta nyt kutsuupi...
Ei olekaan kukaan marrasmamma käynyt tänään torstaina vielä kirjoittelemassa.
Poika nukkuu ulkona ja päätin hyödyntää aikaani koneella. Perunat kiehuu ja ruoka on tuloillaan. On kivaa kun on pyhäpäivä ja isäntä kotona. Sain aamulla nukkua vähän pidempään. Poika herää yleensä 7-8 aikaa, sitten pian tisuttelua ja unille. Nyt on syöty jo sosekin ja ollaan päiväunilla. Välillä nukkuu hyvin ja välillä ei nuku kauaa.
Vauvakuumeesta ollaan puhuttu ja myönnän että minulla on jo vähän tullut sellaisia oireita. Olisi kivaa olla raskaana, mutta en toisaaltaan halua vielä, kun poika on niin pieni vaikka onkin jo niin iso.
Onko jotain kivoja kesäsuunnitelmia tiedossa?
Mutta mukavaa torstain jatkoa!
[color=blue] kyselin tuossa eilen (tein siis oman aloituksen) mustasta kakasta. Nyt hirvittää kun (olikohan se Le-Cheile täältä marraskuisista)
että mustaa kakkaa ei saisi olla.
Nyt kauhistelen asiaa täällä.
[color=red] sanokaapa mielipiteenne, voiko mustikka värjätä mustaksi kakan??
[/color] Eipä mulla muuta, menen miettimään
10kaks ja ukkelinkukkeli huomenna 6kk
Ihanan raikas sää ulkona. Kävin äsken vaunuttelemassa kun ei paljoa sadellut ja voi kun oli kiva hengitellä sateen raikastamaa hyväntuoksuista ilmaa. Poikakin tykkäsi niin paljon että jatkaa vielä unia parvekkeella.
Voihan nenukka, ei voi muuta sanoa. Käytiin tänä aamuna yksityisellä ihotautilääkärillä ja juuri tänään tupsahti sitten postiluukusta kirje Tayssista ja kutsu pojalle allergiatesteihin. Ja meillä on jo varattuna allergiatestiajat yksityiselle, viikkoa myöhemmin kuin tuo sairaalan aika olisi. Täällä nyt pohdiskelen mitä tekisin eli kumman ajan peruisin. Vakuutus meillä tosiaan pojalle on eli ei tulisi kai juurikaan kalliimmaksi käydä yksityisellä. Kun tietäisi kummasta paikasta saisi paremmin apua pojalle. Vaikka eiköhän sekä yksityisellä että TAYS:ssa osata aivan yhtä hyvin tehdä allergiatestit jne. Kumpi vai kampi, saa sanoa mielipiteitä päättämättömälle äitiparalle.
Aamuisesta käynnistä ei vielä juurikaan viisastuttu, mutta enpä ollut mitään ihmeparantumista odottanutkaan. ;-) Pojan ruokavaliosta napsastaan vähäksi aikaa porkkana ja kaura pois, omasta ruokavaliosta lähtee jo jättämieni tomaatin ja suklaan lisäksi maito, muna, kala, äyriäiset, pähkinät ja siemenet. Saas nähdä miten äiree pärjää. Juustosta ja jogurtista luopuminen on tiukka paikka, muuten ei pitäisi olla hätää. Jos tästä dieetistä on vaan pojan ihon paranemisen kannalta apua niin jatkan samaa rataa vaikka imettämisen loppuun saakka. Viljatuotteita mun oliskin vaikeampi jättää omasta ruokavaliosta pois, syön tosi paljon leipää, mysliä ja pastaa.
Tällaisissa mietteissä tänään,
Auringonkukka ja poju 6,5kk