Asunnon stailaus myyntikuntoon?
Ollaan edellisen kerran myyty asunto 12 vuotta sitten, joten mitä nyt pitäisi tehdä muuta kuin siivota, pestä ikkunat, kerätä turhat rojut pois, henkkoht esineet pois. Mitä itse katsot asunnossa? Mitä ei missään tapauksessa pidä tehdä? Tuleeko vaihtaa sisustusta vaaleammaksi yms?
Kommentit (29)
Ei mun mielestä. Riittää että on siistiä eikä ole tavarakasoja tms.
En ymmärrä stailaamisen ideaa, eiväthän ne tavarat sinne asuntoon jää. Kuka ostaa asunnon jonkun lainassa olevan design-valaisimen takia??
Puhtaus, kukat, kauniit pyyhkeet, hedelmät antavat asunnosta siistin ja raikkaan kuvan, muuta en tekisi. Ai niin ja vaatekaapit vähän väljän näköisiksi
Oon kans miettinyt, että mitenkähän mekään saadaan kämppä kaupaksi, kun selaa ilmoituksia oikotiellä ja etuovella. Hitsin hienoja huonekaluja ja valoisaa, eheät seinäpinnat, vaikka mitä kaunista. Eihän semmoisesss porukassa tavis-kämppä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Puhtaus, kukat, kauniit pyyhkeet, hedelmät antavat asunnosta siistin ja raikkaan kuvan, muuta en tekisi. Ai niin ja vaatekaapit vähän väljän näköisiksi
Ai nykyään katsotaan sisälle vaatekaappeihinkin? En ole koskaan asuntoesittelyissä katsonut ihmisten kaappeihin. Tiskikaappia olen joskus katsonut, että onko ritilät.
Valokuvat pois, ei kiinnosta nähdä edellisiä asukkeja.
Roskis olisi hyvä viedä ennen asuntonäyttöä.
Jos stailaat liiaksi voi ostajalla tulla katumus ja sitten etsimällä etsii virheitä, millä saisi myyntihintaa alemmas
Jos kodissasi pidetään vain yksityisnäyttöjä, voit huoletta tunkea vaatekaapit ja muut komerot täyteen ylimääräistä roipetta. Itse täytin muun muassa kuivauskaapin eteisen kengillä ja takeilla. Mikäli kyseessä on julkinen näyttö ja porukkaa tulee paikalle paljon, suosittelisin myös komeroiden siivoamista. Kun välittäjän silmä välttää, ihmisille tulee nimittäin kumma kiusaus kurkkia myös kaappeihin. Kun stailasin oman kotini myyntikuntoon, ajoin auton oven eteen ja latasin sen lattiasta kattoon kaikella ylimääräisellä romppeella, jonka nurkista löysin. Sitten vain auto kadulle parkkiin näytön ajaksi.
Ikinä en ole kalusteita katsonut, taikka krääsää jääkaapin ovessa. Fiksut neliöt, ikkunoiden koko vaikuttaa enemmän, vaikka ikkunat olisi pesemättä, ei haittaa. Yksi iso yli 100neliön asunto jäi vailla mielenkiintoa, kun keittiö oli niin pieni, ettei sinne olisi edes 4 hengen ruokapöytää mahtunut.
Nykyinen talo oli täysin hoitamaton. Piha repsotti, kaluisteina oli vain patja makkarissa, sisäpinnat hoitamatta yms. Isolla työllä saatiin tästä oma koti.
Mutta ehkä kalusteiden paikalla saadaan tila näyttämään isommalta.
Suurimman vaikutuksen on tehnyt täysin tyhjä asunto. Mitä enemmän sisustuselementtejä, sitä enemmän epäilen, että sillä peitellään vikoja. Eipä silti, minä koputtelen laattoja ja mittaan kosteuksia, kun muut yleensä miettivät verhoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuka kattoo asuntonäytössä suihkupyyhettä ja shampoo merkkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai nykyään katsotaan sisälle vaatekaappeihinkin? En ole koskaan asuntoesittelyissä katsonut ihmisten kaappeihin.
Jos ne on kiinteitä kaappeja jotka jää asuntoon, katson tietysti sisään että minkälaiset ne on ja onko ehjät. Irtokaappeihin, jotka lähtee asukkaan mukana, en tietenkään katso.
No, luulen että epävarmemmat ihmiset alitajuisesti menevät näitten stailausten mukaan. Meidän nykyinen 5v sitten ostettu koti oli omistajan itsensä myymä. Olohuoneessa oli kangastapetit ja 80-luvun nahkasohvat, ruskea kirjahylly täynnä roinaa. Kylppärissä pyykit pyykkikorissa ja eriparipyyhkeet. Yhdessä makuuhuoneessa paneeli seinässä. Mut me tykättiin pohjaratkaisusta ja siitä, että yhden puolikkaan seinän kaatamalla saamme läpitalon tilan ruokahuoneesta olohuoneeseen.
Asuntoa esitteli omistajan poika, joka puheli pitkät pätkät veljensä vammaisuudesta ja tarjosi kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Jos stailaat liiaksi voi ostajalla tulla katumus ja sitten etsimällä etsii virheitä, millä saisi myyntihintaa alemmas
Häh?
Vierailija kirjoitti:
Ei mun mielestä. Riittää että on siistiä eikä ole tavarakasoja tms.
En ymmärrä stailaamisen ideaa, eiväthän ne tavarat sinne asuntoon jää. Kuka ostaa asunnon jonkun lainassa olevan design-valaisimen takia??
Ei tarvitse stailata jos sisustaa itselleen design-huonekaluilla, miksi ei hankkisi itselleen niitä design-valaisimia (esim. Secto) ja alcantara-sohvaa sekä laadukkaita tv-tasoja ja sohvapöytiä sekä Artekin ruokapöytää ja tuoleja yms. Sanotaanko että kahdella tuhannella eurolla saa kolme design-valaisinta, tonnilla jalkalampun, tonnilla sohvapöytäparin ja tonnilla tv-tason. Ruokailutilaan saa parilla tonnilla hyvän pöydän ja parilla tonnilla hyvät tuolit. Sitten tonnilla saa jo hyvän vitriinin ja tonnilla hyvän lepotuoli , kolmella tonnilla hyvän sohvan sohvatyynyineen, tonnilla saa divaanin ja lipastot saa parilla tonnilla mieluiset rakenneltua esim. Lundialta. Kaikki saa jopa yhdestä liikkeestä kuten Vepsäläiseltä. Sänky, yöpöydät jne. muutamalla tonnilla. Design matot saa pari kappaletta parilla tonnilla. Mittojen ja omien toiveiden mukaan esim. Hanna Korvela ja joku esim. Woodnotesilta. Kirjahyllyn saa mieleisissä väreissä Lundialta sopivana koottua esim. parilla tonnilla. Jo kolmella neljällä kymmenellä tuhannella saa lähes kaiken tuollaiseen 150-170 neliöiseen keskikokoiseen taloon. Ja saa asua sellaisessa skandinaavisesti vaaleasti tyylikkäästi sisustetussa talossa jota ei tarvitse stailata vaan voi asua sellaisessa kuin ne stailatut ovat jossain sisustuslehdissä tai vastaavissa. Jos taloon laittaa vaikka 300.000€ niin miksi ei laittaisi sisustukseen tuosta n. 10% lisää että talosta tulee valmis ja tyylikäs arvokas kokonaisuus. Jos laskee esim. kolmen tonnin sohvalle joka on laadukas ja kestävä sekä puhdistettavissa ja lähes kulumatonta alcantaraa niin ei sille tule esim. 20 vuodessajonka se hyvinkin kestää laskettuna hintaa kuin 150€/vuosi eli 0,41€/päivä sen käytön aikana.
Artekin laadukas klassikkopöytä kestää jopa seuraavalle sukupolvelle, on nähty.
Meidän asunto myytiin ennen ensimmäistä näyttöä, yli pyydetyn hinnan, joten ihan turhaan ei tullut maksettua ammattilaiselle stailauksesta muutamaa satasta. Toki itse asuntokin oli hyvä, remontoitu j melko järkevä pohjaltaan. Silti, älyttömän hyvät valokuvat sai aikaan todella nopean kiinnostuksen ja johti nopeisiin kauppoihin.
Mitä tehtiin: roinaa pois, muutama harkittu esine tilalle. Uusia valkoisia ja neutraalin värisiä tyynyjä, pyyhkeitä, peittoja ja sängynpeittoja. Muutama viherkasvi ja ruukku. Pari uutta lamppua. Muutama seinä maalattiin uudelleen, kun olivat kärsineet mm. eteisessä.
Hankinnat tehtiin Ikeasta, Granitista ja HM homesta, joten kalliiksi ei tullut ja lähtivät uuteen kotiin. Stailaaja lainasi esineitä valokuvaukseen, esittelyä varten laitoin tilalle saman tyylistä omista kokoelmista.
Tähän kaikkeen meni ehkä max tuhat euroa, mikä oli pientä myyntihintaan verrattuna.
Totta kai näytössä katsotaan kaappeihin.
Minulle on ihan sama millaiset tai minkämerkkiset kalusteet asunnossa on. Tai onko seinä valkoinen vai musta.
Kuitenkin maalaisin kaikki seinät uudelleen ja sisustaisin omilla huonekaluillani. Ainut mitä kalusteista saatan katsoa on se, miten tilaan mahtuu esimerkiksi ruokapöytä ja vanhempien makuuhuoneeseen parisänky. Ja jos nämä ovat asunnossa, niin helpottaa tilan koon hahmottamista.
Nykyinen asuntomme oli ostettaessa tyhjä, ikkunat likaiset, parketti naarmuilla ja seinät ihan harmaantuneet ja kirjahyllyjen jäljet näkyi seinässä. Mutta kun osaa ohittaa nämä asiat, niin asunto näytti hyvältä. Ja pienellä pintaremontilla siitä tuli tosi hyvä ja valoisa.
Ehkä ulkonäkö karkoitti muut ostajat ja saatiin asunto tarjoamaamme hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun välittäjän silmä välttää, ihmisille tulee nimittäin kumma kiusaus kurkkia myös kaappeihin.
Miksi se on mielestäsi "kumma kiusaus"? Minua ainakin kiinnostaa tietää, onko kaappien sisällä hyllytasot vai ulosvedettävät korit.
Minäkin katson tosissani ollessani kiinteisiin kaappeihin. Paitsi, jos tarkoitus on rempata ne pois.
Stailaukseen hieman liittyen. Osassa kämpistä yritetään siivoamisen ja ulkonäköfiksauksen lisäksi vaikuttaa hajuilla. Minulla tuo aiheuttaa vain hälytyskellojen kalkatuksen. Yleensä motiivina tuntuu olleen asunnon tunkkaisuuden tai kosteusvaurioisen hajun peittely.
Sisustusremppa tv-ohjelmien markkinoimaa turhuutta. Sijainti on se joka myy.