Asunnon stailaus myyntikuntoon?
Ollaan edellisen kerran myyty asunto 12 vuotta sitten, joten mitä nyt pitäisi tehdä muuta kuin siivota, pestä ikkunat, kerätä turhat rojut pois, henkkoht esineet pois. Mitä itse katsot asunnossa? Mitä ei missään tapauksessa pidä tehdä? Tuleeko vaihtaa sisustusta vaaleammaksi yms?
Kommentit (29)
Parempi kun et maalaa seiniävalkoisella lateksilla ja laita lattiaan tarjouslaminaattia - en maksa niistä kymmeniä tuhansia boonusta. Säilytä kämppä alkuperäisenä, niin voimme ehkä päästäkin kauppoihin...!
Sijainti, pohja ja asunnon valoisuus merkkaa eniten.Lisäksi katson taloyhtiön tiedot, menneet ja tulevat korjaukset ym.Tapetin värilllä ja huonekaluilla ei ole mitään merkitystä.Yleisen siisteys on kuitenkin tärkeää ja ettei asunto ole likainen.
Kukkamaljakkoon vinoon asetellut oksat ja heinät somisteeksi joita näkee enemmänkin ärsyttää kuvissa ja näytöissä.
Vierailija kirjoitti:
No, luulen että epävarmemmat ihmiset alitajuisesti menevät näitten stailausten mukaan. Meidän nykyinen 5v sitten ostettu koti oli omistajan itsensä myymä. Olohuoneessa oli kangastapetit ja 80-luvun nahkasohvat, ruskea kirjahylly täynnä roinaa. Kylppärissä pyykit pyykkikorissa ja eriparipyyhkeet. Yhdessä makuuhuoneessa paneeli seinässä. Mut me tykättiin pohjaratkaisusta ja siitä, että yhden puolikkaan seinän kaatamalla saamme läpitalon tilan ruokahuoneesta olohuoneeseen.
Minusta tuntuu, että sekoitat kaksi asiaa. Tuollaisia täysin ikääntyneitä asuntoja ei useinkaan stailata, koska niitä ostaa ihmiset, jotka haluavat rempata kaiken itse. Myyntiaika voi kyllä olla pitkä. Jos taas on jo suht nykyaikainen asunto, niin stailauksella sen saa "virkistettyä". Niitä ostaa ihmiset, jotka haluavat muuttaa nopeasti siistiin kotiin. Ei ole kyse mistään epävarmuudesta, jos ei halua ryhtyä remppaamaan.
Kyllä ne kynttilät ja teekupit lähinnä ärsyttää myyntikuvissa.
Mitäköhän tarkoitatte stailauksella?
Teevateja, heiniä maljakossa ja lähikuvia hedelmistä? Vai pientä pintaremonttia, jossa maalataan seinät ja vaihdetaan lattiaan laminaatit?
Kumpikaan ei kuitenkaan ole ”stailausta” siinä mielessä, mitä asuntokaupassa tarkoitetaan. Stailauksella useimmiten tarkoitetaan, että asunnosta viedään turhat tavarat ja huonekalut pois ja ne korvataan lainahuonekaluilla, joiden avulla on tarkoitus paremmin hahmottaa tilaa, tilan mittasuhteita ja potentiaalia. Samalla saadaan otettua kuvat, jotka ovat houkuttelevamman näköisiä.
Mä olen aina ihmetellyt, miksi ihmiset stailaa tuomalla jotain kukkausta tai lamppua. Onko joku oikeasti niin typerä, että asuntokauppa syntyy tuollaisen fiiliksen perusteella? Sehän on se asunto itsessään, mikä myy tai ei myy. Jos etsii remppakohdetta, niin saa näyttää remppakohteelta, jos sijainti on hyvä ja asunnossa näkee mahdollisuuksia. Jos etsii taas hyväkuntoista, niin ei ne uudet tyynyt tai viherkasvi peitä vanhoja keittiökaappeja.
Jos nyt kuitenkin kymmeniä, kymmeniä asuntonäyttöjä kolunneena ja neljä asuntoa ostaneena sanoisin, niin näihin kannattaa kiinnittää huomiota:
- yleisilme siisti, minua miellyttää kiinteistöt, joiden omistajat selvästi hoitaa kiinteistöään eli sokkeilit siistit, ulkoportaat siistit, tekninen tila saa olla vaikka oranssi seiniltään, mutta siisti tekninen tila antaa kuvan, että kiinteistöä on hoidettu. Oikein hifistelyä on, jos omistajalla on vielä jotain papereita kiinteistöstä esim. remonteista tai kustannuksista. Tulee ainakin itselle olo, että on "viimeisen päälle" asiat hoitava ihminen, joka on huolehtinut aina asiat presiis.
- liikaa tavaraa pois tuomasta pölyistä vaikutelmaa ja freesaamaan ilmaa
- Jotkut henk.koht valokuvat ei haittaa pätkän vertaa, mutta tuoreet pullat liedellä aiheuttaa "oksetusrefleksin" teennäisyydessään
Sitten semmoinen kikka, että kaappeja kannattaa tyhjentää. Ne vaikuttaa tilavammalta, kun ovat tyhjempiä, samoin vaatehuoneet. Huonekalujen mittasuhteita kannattaa kanssa miettiä ja vielä vaikka jotain pois tai asettaa sohva pois siitä huoneen ykköspaikalta seinustalle, jos se tukkii huoneen. Vaikka itse olen hyvä visioimaan, mutta tokihan yli-isot huonekalut saa huoneen näyttämään pienemmältä.
Vaikka tässäkin ketjussa moni väittää tekevänsä päätöksen järkisyillä, niin oikeasti monikaan ei tee. Fiilispohjalta tehdään asunnon ostopäätöksetkin. Kuten tästäkin ketjusta huomaa oikeasti tärkeät asiat näkyy lähes kaikki myynti-ilmoituksesta. Niistä valitaan kuvien, sijainnin, pohjan, taloyhtiön/tontin yms. perusteella ne mitä mennään katsomaan. Eli tuossakin kuvien fiilis on yksi ratkaiseva tekijä. Paikan päällä on sitten muutama oikea asia tarkastettavana ja niistä mistä ne on katsottu kuntoon, valitaan tunteella paras. Toki on sellaisiakin ihmisiä, joilla ei ole lähes mitään kriteerejä ja mennään pelkästään fiiliksellä.
Mutta tunteen perusteella valinnassa ei ole mitään pahaa, koska jostain aivojen perukoilta ne tunnepohjaiset reaktiotkin tulevat. Pitää vain itsellä mielessä sen tuleeko hyvä fiilis välittäjän sijoittamista koristetyynyistä vai oikeasti asunnosta?
Huoneissa kannattaa olla huonekaluja, niin että ostaja pystyy kuvittelemaan huoneen käytön. Tyhjät asunnot menevät huonommin kaupaksi, koska kaikilla ei riitä mielikuvitus tai pysty käsittämään mitä huonekaluja huoneeseen mahtuu.
"Modernisoi"......Meillä ei ensin meinannut mennä kerrostaloasunto 6 kk aikana kaupaksi, kylppäri oli rempattu. Otettiin pois myynnistä ja päätettiin sitten stailata 60-luvun keittiö, jossa oli aika neliskanttiset ovet : keittiön välitilan kaakelien päälle laitettiin mustat välitilalevyt, vaihdettiin tasot mustiksi, maalattiin ovet kalustemaalilla valkoisiksi ja vaihdettiin nykyaikaiset teräsmetallikahvat ja led-valot. Muovimaton päälle tummanharmaa laminaatti. Seinät vaaleanharmaiksi ja katto valkoiseksi.
Nettisaitilta ostettiin käytetty keraaminen liesi ja tiskikone, edelliset oli jostain 80-luvulta. Eteisen kaapit ja eteinen kattoineen maalattiin myös ja sisälle ostettin korijärjestelmät, Ikeasta ja nettisaiteilta.....
Olkkarin seiniltä tapetit pois ja maalattiin vaaleanharmaiksi, kellastunut katto maalattiin valkoiseksi. Parketti oli ihan hyvässä kunnossa eikä sille tehty mitään. Verhot vaihdettiin puhtaanvalkoisiin (halvalla Tokmannilta). Laitoin ikkunan verholistan taakse tarralla kiinnitettävää led-valonauhaa ja jätin näyttöön päälle (oli tammikuu) tunnelmavaloksi.
Uudestaan myyntiin ja saatiin kuukaudessa myytyä pyyntihinnalla. Sitä en tiedä, tekikö ostaja meidän jälkeen remppaa, mutta ehkä nykyaikaisemmat värit auttaa näkemään mahdollisuuksia. Itse en ostaessa katsele sisustuksia vaan pohjapiirrosta ja rakenteiden kuntoa, mutta on paljon kädettömiä ihmisiä, jotka ei osaa eikä uskalla/ei ole varaa ryhtyä remppaamaan edes ostopalveluilla, käsiraha on hikisesti saatu kasaan ensiasunnon ostajalla ja pankki ei varmaan anna lainaa kuin asunnon ostoon......
Mua kiinnostaa asunnossa kolme asiaa: sijainti, pohja ja potentiaali. Niitä ei stailaa millään piiloon, jos eivät toimi. Mutta toki puhdas ja helposti lähestyttävä (krääsä veks) myy itsensä helpommin.