Neuvokaa osaamatonta äitiä. Miten vauva rattaista kotiin?
Minulla on 11 kk ikäinen, 12 kg painava vauva, joka ei kävele vaan pitää kantaa. Meidän vaunuvarasto on viereisen rapun alakerrassa (pitää kulkea ulkokautta sinne) ja asumme toisessa kerroksessa, hissiä ei ole. Minusta on jotenkin todella hankalaa saada vauva raahattua sieltä vaunuvarastosta ostosten kanssa kotiin ulkoa tullessa, ulko-ovikin on niin painava, että sitä ei saa yhdellä kädellä auki (pitää aina avata avaimella). Neuvokaa tähän joku järkevä tapa. Asia meni hankalaksi kun vauva siirtyi kannettavasta vaunukopasta rattaisiin. Olen nyt 2 kk ajan tehnyt niin, että menen rattailla alaovelle, avaan alaoven siihen alanuppiin auki, jätän rattaat alakertaan ja kannan kainalossa vauvan ja ostoskassin ylös asuntoon, palaan vauvan kanssa alas ja vien rattaat varastoon ja palaan vauvan kanssa kotiin ja yritän vauva kainalossa kumartua samalla sen alaoven alanupista pois ja kiinni.
Kommentit (44)
Vauvani inhoaa kantoliinaa ja kantoreppua, ja vaikka nyt sitten huutavana häntä niissä sen matkan vaunuvarastosta kotiin pitäisinkin, niin en osaa saada rimpuilevaa 12-kiloista liinaan tai reppuun siellä vaunuvarastossa. Olen ajatellut jos uskaltaisin jättää vauvan rattaisiin alas rappuun ja viedä ostokset ylös, mutta meiltä ei ole asunnosta näköyhteyttä portaiden alapäähän ja täällä rapussa pyörii aika paljon pikkulapsia leikkimässä ilman vanhempiaan ja pelottaa jos ne keksii tehdä vauvalle jotain kun olen ylhäällä :( . Ap
Aikamoinen logistinen ongelma. Mulla on ollut jo vuosia periaate, että en muuta kuin kerroksiin 1-3 ja taloon, jossa on hissi. Vielä ei ole lapsia tullut, mutta tavaroiden ja kahden 10 kg koiran kantaminen (pennut/nuoret usein pelkää rappuja, kun ei kroppa ole vielä kehittynyt) olisi päivittäin moneen kertaan liian raskasta minulle. Hätätapauksessa voin molemmat kantaa vielä kolmoseen tai alas, mutta sitä ylemmäs alkaisi jo liikaa käydä voimille. Tähän vielä päälle rattaat, niin pitäisi jo odotella hissikorjaajaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vaunuvarasto kahden talon päässä. Myös toinen kerros eikä hissiä.
Itse säilytin rattaita sisällä eteisessä. Sen verran arvokkaat rattaat niin en senkään takia halunnut jättää varastoon.
Oastokset siellä tavarakorissa ja vauva kyydissä ja rappu kerrallaan mentiin ylös.
Olen ehkä tyhmä, mutta miten tämä käytännössä tehdään? Meillä on jyrkät betoniset kierreportaat. Vedänkö siis ne rattaat kahva edellä ylös porras kerrallaan? Vauva+vaunut painaa yhteensä noin 20 kg ja 10 kg kauppaostokset siihen päälle. Pakko varmaan mennä kaupasta katsomaan kevyempiä rattaita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä lasta voi viedä ensin. Tuskin kukaan maitoja varastaa sillä välin.
Lapsi kotona johonkin mihin voi jättää 5 minuutiksi.
Minne ihan oikeasti voit jättää vajaan vuoden ikäisen vauvan yksin kotiin viideksi minuutiksi? Ainakin minun tuon ikäinen osaa jo kiivetä syöttötuolista alas ja pinnasängyssä hakkaa päätään niihin pinnoihin koko ajan niin, että häntä sattuu ja tulee hetkessä iso itku.
Olen asunut talossa, jossa oli 7 krs. mutta ei ollut vaunuvarastoa ja hissi oli niin pieni, että sinne ei mahtunut minkäänlaiset rattaat eikä kantokopat (1800-luvun lopun talo Helsingissä). Tai oli siinä vaunu- + yhdistetty pyörävarasto, mutta sen koko oli vain muutaman neliön ja se oli lattiasta kattoon aivan täynnä pyöriä eikä sinne mahtunut yhtään mitään. No ei siellä asunutkaan ketään pieniä lapsia, mutta aika mahdotonta olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
I feel you vaikka lapsia mulla ei ole. Mulla on 30 kg koira joka pelkää kerrostalomme rappusia eikä siis kertakaikkiaan millään suostu kävelemään niitä (yritetty on kaikki mahdollinen lempiherkuilla houkuttelemisesta komentamiseen). No minähän päivästä toiseen kannan sitä siellä kuin vauvaa. Painavaa vauvaa :D Tavarat repussa, välttelen laukkuja ja kasseja tästä syystä.
Ootko kokeillut myös lasten liukuestesukat? Meidän oli pakko saada rotikka kiipeämään portaat, kun tuli hissiremontti! Yli 50-kiloista koiraa en jaksanut kantaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kotona johonkin mihin voi jättää 5 minuutiksi.Minne ihan oikeasti voit jättää vajaan vuoden ikäisen vauvan yksin kotiin viideksi minuutiksi? Ainakin minun tuon ikäinen osaa jo kiivetä syöttötuolista alas ja pinnasängyssä hakkaa päätään niihin pinnoihin koko ajan niin, että häntä sattuu ja tulee hetkessä iso itku.
??
Hakkaa päätä pinnasängyssä ? Valvotko koko yön vieressä ettei tee öisin?
Mihin laitat hänet kun olet wc:ssä ns.isolla hädällä?
Minä kannoin lapsia aina rintareoussa heidän ollessaan vauvoja. En vertaisk asunnon sisällä kauemmas kuin kisivarren mitan päähän menemistä siihen, että jättää vauvan rappukäytävään, jossa hän ei voi tulla perässä (luultavasti kotona tuon ikäinen tulee) ja jossa voi olla vieraita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kotona johonkin mihin voi jättää 5 minuutiksi.Minne ihan oikeasti voit jättää vajaan vuoden ikäisen vauvan yksin kotiin viideksi minuutiksi? Ainakin minun tuon ikäinen osaa jo kiivetä syöttötuolista alas ja pinnasängyssä hakkaa päätään niihin pinnoihin koko ajan niin, että häntä sattuu ja tulee hetkessä iso itku.
??
Hakkaa päätä pinnasängyssä ? Valvotko koko yön vieressä ettei tee öisin?
Mihin laitat hänet kun olet wc:ssä ns.isolla hädällä?
Ei tee sitä öisin koskaan kun nukkuu yöt ihan hyvin. Vessaan otan mukaan, istuu kylppärin lattialla kirjan kanssa.
Minäkin porras kerrallaan nostan rattaita ja vauvaa, ostokset repussa tai kärryjen alaosassa. Jos on isommat ostokset, jätän vauvan rattaissa alakertaan odottamaan ja vien ostokset ja haen vauvan sekä rattaat. Joskus jos on isompi lapsi mukana, niin toinen kävelee itse ylös ja minä kannan vauvan ja ostokset sisälle ja lapset jää odottamaan sisälle, kun haen rattaat ylös.
Niin kuin tulikin jo monesti, laita se vauva tai sitten ostokset reppuun, niin helpottuu se kulkeminen. 12kg ei ole vielä liian painava kannettavaksi tervelle ihmiselle eli treeniä vaan. Ja lapsikin tottuu ajan kanssa siihen reppuun, etenkin kun on jo vähän isompi. Mä usein kannan noin 12kg painavaa 1v4kk ikäistä lastani repussa pitkiä matkoja ja käyn kaupassakin niin. Joskus otan reppuselkään lisäksi kohta 3-vuotiaan lapseni, jos hän ei jaksa kävellä. Vähän puhtia kehiin siis.
Suosittelen muuttoa helpompaan asuntoon ainakin jos aiotte hankkia lisää lapsia. Kahden kanssa vielä vaikeampaa tuo.
Käy kaupassa illalla, kun miehesi on tullut töistä ja voi hoitaa vauvaa?
Olisiko mahdollista tehdä kauppareissut silloin kun puolisokin on kotona? Rintareppua tuon ikäiselle ja kokoiselle myös suosittelisin pienille matkoille, (kasvot menosuuntaan tietenkin).
Vierailija kirjoitti:
Vauvani inhoaa kantoliinaa ja kantoreppua, ja vaikka nyt sitten huutavana häntä niissä sen matkan vaunuvarastosta kotiin pitäisinkin, niin en osaa saada rimpuilevaa 12-kiloista liinaan tai reppuun siellä vaunuvarastossa. Olen ajatellut jos uskaltaisin jättää vauvan rattaisiin alas rappuun ja viedä ostokset ylös, mutta meiltä ei ole asunnosta näköyhteyttä portaiden alapäähän ja täällä rapussa pyörii aika paljon pikkulapsia leikkimässä ilman vanhempiaan ja pelottaa jos ne keksii tehdä vauvalle jotain kun olen ylhäällä :( . Ap
Sinuna en jättäisi 11-kk ikäistä yksin rattaisiin, en edes sekunniksi, mieluimmin pinnasänkyyn ja ovi auki, jotta on ääniyhteys tai jos sinulle sattuu jotakin.
Meillä 7-kk ikäinen rimpuili rattaiden turvavöistä pois ja sai jollaan ilveellä rattaat kumoon, vaikka sekunneista oli kysymys. Onneksi ei sattunut pahemmin, mutta olisi voinut sattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I feel you vaikka lapsia mulla ei ole. Mulla on 30 kg koira joka pelkää kerrostalomme rappusia eikä siis kertakaikkiaan millään suostu kävelemään niitä (yritetty on kaikki mahdollinen lempiherkuilla houkuttelemisesta komentamiseen). No minähän päivästä toiseen kannan sitä siellä kuin vauvaa. Painavaa vauvaa :D Tavarat repussa, välttelen laukkuja ja kasseja tästä syystä.
Ootko kokeillut myös lasten liukuestesukat? Meidän oli pakko saada rotikka kiipeämään portaat, kun tuli hissiremontti! Yli 50-kiloista koiraa en jaksanut kantaa...
En ole kokeillut tätä! Kuinka te saitte koiran sukat jalassa alkuun yrittämään portaita (jotta se huomasi, että enää ei liukastu)? Minun koirani on niin vakaasti päättänyt, että sehän ei varpaanpäälläkään koske rappuseen, että en tiedä miten saisin sen sukat jalassa edes yrittämään astua portaalle. Se laittaa siis jarrut päälle jo kaukana käytävässä ennen portaita :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kokeillut tätä! Kuinka te saitte koiran sukat jalassa alkuun yrittämään portaita (jotta se huomasi, että enää ei liukastu)? Minun koirani on niin vakaasti päättänyt, että sehän ei varpaanpäälläkään koske rappuseen, että en tiedä miten saisin sen sukat jalassa edes yrittämään astua portaalle. Se laittaa siis jarrut päälle jo kaukana käytävässä ennen portaita :D
Namien ja yhden mun kaverin avulla, josta koira tykkää ihan hulluna. Kaveri namien kanssa hivuttautumaan portaita kohti ja sitten hitaasti ylöspäin. Koira ei voinut päästää kaveria menemään, joten meni perässä ja kai jotenkin sitten tajusi ettei enää tassut luista!💚 Onnea yritykseen!
Minulla ennen vanhaan oli rinkka käytössä lapsille, jotka eivät enää sopineet rintareppuun.
Rinkka ja lapsi selässä pyöräilin kauppaan ja jopa kaivoin perunat. Tosi käytännöllinen laite ja lapselle mukava.. - Kun ujosteli vierasta, veti päänsä rinkan sisään piiloon kuin kilpikonna :D
Samantyyppisessä tilanteessa laitoin lapsen hetkeksi pinnasänkyyn, jos ei ollut kurainen.
Hankin myös kivan repun ostoksia ja ns. hoitolaukkutavaroita varten. Reppu on nyt myöhemmin käytännöllinen työkassi läppärille kun työnnän uhmaikäistä rattaissa päivähoitoon ja takaisin tai raahaan häntä kun hän menee x-asentoon kaupan lattialla.
En tekisi nii, ellei olisi koko ajan näköyhteys. Tuossa kerroksia taitaa olla useampi. Ja jos jättää lapsen yksin kotiin ja kaatuu rapussa lyöden päänsä, niin kuin eräs ystäväni, niin se lapsi voi jäädä kotiin yksi pitkäksi aikaa, ennen kuin joku tajuaa.