Poikaystävä on muusikko ja muutenkin ollaan kulttuurialan ihmisiä miten tradenomitutkinot sopisi kuvioon?
Ensi vuosi on abivuosi ja olen alkanut miettiä jatko-opintoja. Poikaystävä on muusikko ja sekä minä että hän ollaan kulttuuriperheistä joten eritasoisia kulttuuri- ja musiikkialan tutkintoja löytyy sekä perheistä että ystävistä, moni myös näissä kuvioissa mukana ihan pelkästään lahjoillaan. Mietin ja olen vähän tutkaillut asiaa että miten tradenomitutkinto sopisi kuvioon? Ei olla ihan eturivin muusikkoja vaan joudutaan tekemään päivätyötäkin elääksemme joten pitäisi varmaan osata enemmän markkinointia, rahoitusta, verotusta ym. Katson että tutkintoon kuuluu myös kirjoittamista, kieliä, digitaalisuutta, kuvaamista ym. Onko kellään kokemuksia?
Kommentit (8)
Tuo tradenomihomma on ehkä järkevä valinta silloin, jos on jo valmiiksi jossain työssä ja selkeät päämäärät sen kehittämisessä. Koulutus on paljolti sellaista yleislatteaa diipadaapaa, että sillä osaamisella ei paljon tee, jos sitä ei saa sovellettua johonkin käytännön asioihin. Jos et osaa käyttää perus office työkaluja, niin niillähän siellä leikitään.
Pakollisia ruotsin kursseja ja työelämän etiikka. Siinä ne tärkeimmät.
Höh, kummallisia vastauksia. Kyllä tradenomitutkinnolla oppii esimerkiksi päteväksi palkanlaskijaksi tai kirjanpitäjäksi, voi työllistyä muuhun henkilöstöhallintoon tai esimerkiksi controlleriksi. Jos lyllertää tutkinnon läpi, ei tietenkään näitä osaa, mutta mahdollisuudet on.
Vierailija kirjoitti:
Höh, kummallisia vastauksia. Kyllä tradenomitutkinnolla oppii esimerkiksi päteväksi palkanlaskijaksi tai kirjanpitäjäksi, voi työllistyä muuhun henkilöstöhallintoon tai esimerkiksi controlleriksi. Jos lyllertää tutkinnon läpi, ei tietenkään näitä osaa, mutta mahdollisuudet on.
Minulla oli kyllä tasan yksi palkanlaskennan kurssi, vaikka taloushallintoon keskityin. Kyllä näissä on oltava kunnon työharjoittelupaikka, joka tukee sitä opeteltua asiaa ja sitä pääsee harjoittelemaan käytännössä. Palkanmaksussakin on sitä lainsäädäntöä niin reilusti, että ne kyllä muuten unohtuu nopeasti- Ainut vaan, että usein ne tarjolla olevat työharjoittelupaikat on tyyliin vitamiinien puhelinmyyntiä, missä ei paljon kirjanpitotaidot kehity.
Vierailija kirjoitti:
Missä olet nähnyt haettavan tradenomi controlleria suoraan koulun penkiltä?
Ajattelitteko, että tällaiseen nöyräkehuprovoon mammat tarttuisivat?
Jos se tradenomi ei oikeasti kiinnosta muuten kuin, että oppii verotuksen yms niin ei kannata. Ennemmin suosittelen esimerkiksi musiikkikasvatusta. Siitä on apua ihan musiikissa itsensä parantamiseen ja lisäksi saa ne opettajan paperit, eli voi opettaa musiikkia.
Tradenomin tutkinto ei välttämättä ole kovin työllistävä, ellet sitten ole sen tyyppinen ihminen, että löytäisit kyllä itsellesi näppärästi töitä kokonaan ilman tutkintoakin. Siinä tapauksessa voi olla kiva apu.