En välitä enää koirastani. Olenko paha ihminen jos myyn sen pois?
Ostin koiran 5 vuotta sitten "hetken" mielijohteesta. Olin minä jo monta vuotta halunnut koiran, mutta en tutustunut rotuun enkä ajatellut asiaa sen pidemmälle. Laitoin ostoilmoituksenkin nettiin rotukoirasta, ja siihen vastattiin. Nyt vuosia myöhemmin heräsin tilanteeseen että minusta olisi parempi jos en omistaisi koko koiraa. Käytän sen ulkona ja ruokin sen, mutta olen laiminlyönyt sen turkin hoitoa ja tuolla koiralla on koko ajan tylsää koska minulla on kiire tehdä kaikkea muuta paitsi huomioida sitä. Se kyllä nukkuu vieressäni ja en huuda sille tai mitään, mutta tunnen olevani huono omistaja kun katson miten tylsä elämä koirallani on. Toivoisin että saisin matkustella ja mennä ilman että joudun miettimään kuka hoitaa koiraani. Tuntuu pahalta, että haluan luopua koirastani koska se rajoittaa elämääni enkä ole kiinnostunut siitä enää sen perustarpeita enempää. Onko tuo muka riittävä syy antaa koira pois? Totuus kuitenkin on, että olisin onnellisempi ilman sitä. Tuntuu, etten ole ikinä välittänyt ko. rodusta, mutta en halunnut myöntää tehneeni virhettä kun otin sen.
Kommentit (40)
Et. Olet paha ihminen, kun ostit sen hetken mielijohteesta. Nyt voit hyvittää hieman luovuttamalla sen hyvään kotiin. Älä enää hanki koiraa tai muuta elollista. Rotu?
Et ole paha ihminen mutta tyhmä olet kun otit eläimen hetken mielijohteesta. Myy jollekkin joka siitä oikeasti välittää äläkä osta uutta.
No, koira olisi varmasti onnellisempi uuden omistajan luona. Parempi siis antaa uusi koti. Et siis ole paha, jos nyt luovutat. Mutta älä ota ikinä enää uutta lemmikkiä.
parempi niin että tiedostat asian ja etsit koiralle hyvän uuden kodin, kuin annat asian olla ja olette molemmat sitten onnettomia. jos tutuissa on joku joka koiran haluaa niin aina parempi, mutta voit kyllä pistää ilmoituksenkin. tietysti moralisointi voi tulla mieleen ja monet eläinystävät varmasti tuomitsevatkin, mutta itse olen sitä mieltä, että on parempi olla tuomitsematta että jatkossakin ihmiset voivat puhua ääneen ja etsiä rauhassa uutta kotia etteivät vie lopetettavaksi tms, ja samalla tehdä valistusta siitä että ihmiset miettisivät ennen koiran hankintaa.
eli jos tuo on tilanne, niin harkitse vakavasti uuden kodin etsimistä koiralle. se ansaitsee sen.
Vierailija kirjoitti:
Et. Olet paha ihminen, kun ostit sen hetken mielijohteesta. Nyt voit hyvittää hieman luovuttamalla sen hyvään kotiin. Älä enää hanki koiraa tai muuta elollista. Rotu?
En halua sanoa tarkasti, mutta pystykorva. Äänekäs ja levoton adhd vaikka sitä kuinka liikuttaisi, meillä ei ihan synkkaa.
Älä syytä koiran rotua. Se vika on sinussa.
Olet todella paha ihminen kun menit ottamaan koiran etkä välitä siitä. Sellainen on puhdasta pahuutta. Uuden välittävän kodin löytäminen olisi koiralle parasta, mutta sellaisia ei ole helposti löydettävissä. Muista, että ikikuuna päivänä et ota minkäänlaista koiraa enää. Et sovellu koiran omistajaksi.
Koirasi ansaitsee parempaa kuin tuollaisen kusipään. Anna se ehdottomasti parempaan kotiin. Se on parhain asia minkä olet eläissäsi tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
No en minä rotua syytäkään, se on just sellainen käytökseltään kun ton rotuiset on. Tajusin vaan että mun luonteelle ei sovi koirat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua sanoa tarkasti, mutta pystykorva. Äänekäs ja levoton adhd vaikka sitä kuinka liikuttaisi, meillä ei ihan synkkaa.
voit ilmoittaessa laittaa siihen millaisen kodin koiralle haluaisit, jos adhd pystykorva niin maalle omakotitaloon olisi hyvä ja niinpoispäin. ole rehellinen miksi luovut (koiran luonne + ajanpuute), niin eiköhän ottaja löydy, seulo myös kunnolla niin tulee hyvä koti.
Koiralle uusi rakastava koti asap äläkä itse ikinä hanki vastuullesi luontokappaletta, joka on tosi asiassa riippuvainen sinusta, koska ketään muuta hänellä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystykorva tarkoittaa jotain metsästävää rotua. Ne ei ole seurakoiria!
Kannattaa miettiä velaksi ryhtymistä jos kerta jo koirakin ahdistaa.
Kannattaa myydä eteenpäin. Pyydä sen verran hyvä hinta, ettei mene ihan kelle tahansa. Syynää uusi omistaja ja kysy miten aikoo koiraa hoitaa. Pidä huoli että se saa hyvän loppuelämän kodin. Vaikka sun mielestä koiralla on tylsää, niin ei se tiedä paremmastakaan. Sä olet sen ihminen jolle se on lojaali. Tee vielä palvelus sille ja etsi hyvä koti.
hyvä vain että pystyt tunnustamaan asian itsellesi. Suomessa on aivan liikaa koiria ihmisillä joilla ei oikeasti pitäisi olla lemmikkiä. toivottavasti kerrot ystävillesikin millaista koiran pito on, jotta ihmiset oppisivat harkitsemaan ennen eläimen ottamista myös niitä huonoja ja elämää rajoittavia puolia ennen koiran hankkimista. ettei kukaan ottaisi eläintä hetken mielijohteesta ja heppoisin perustein.
Ei ole metsästysrotua. Ja yleisestä virhekäsityksestä poiketen metsästyskoirat kaipaa ihmisten seuraa siinä missä muunkin rotuiset, ja minulla tekee pahaa ajatella niitä 24/7 ulkokoiria jotka unohdetaan metsästyskauden ulkopuolella ja jotka joutuu makaamaan häkissä jopa viikkoja ilman lenkkeilyä tai ihmisen kosketusta. Voi olla että haluan antaa koiran pois, mutta en ikinä antaisi sitä kotiin joka pitää koiriaan häkkikoirina ja jotka ei pääse osaksi ihmisen elämää.
Ap.
Ehkä voisit ottaa yhteyttä kasvattajaan ja kysyä josko hän voisi ottaa tai tietäisi hyvän kodin koiralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä rotua syytäkään, se on just sellainen käytökseltään kun ton rotuiset on. Tajusin vaan että mun luonteelle ei sovi koirat.
Hyvä juttu on se, että olet sen tajunnut. Parempi olisi tietysti ollut tajuta se jo ennen koiran hankintaa. Koira ei ole esine. Mutta virheistä oppii. Älä hanki enää lemmikkieläimiä.
Pahaksi ihmiseksi en ainua sanoisi, koska et ole tehnyt koiralle varsinaisesti mitään pahaa. Olet ollut ajattelematon. Hanki koiralle hyvä koti.
Vierailija kirjoitti:
Olet todella paha ihminen kun menit ottamaan koiran etkä välitä siitä. Sellainen on puhdasta pahuutta. Uuden välittävän kodin löytäminen olisi koiralle parasta, mutta sellaisia ei ole helposti löydettävissä. Muista, että ikikuuna päivänä et ota minkäänlaista koiraa enää. Et sovellu koiran omistajaksi.
Eipäs nyt dramatisoida. Ei kenelläkään voi olla noin vaaleanpunainen maailmankuva, että koiran ottaminen hetken mielijohteesta ja sen katuminen on "puhdasta pahuutta". 😂 Se on ajattelemattomuutta, typeryyttä ja välinpitämättömyyttä, mutta minkäs Ap voit, paitsi oppia mokastasi ja olla enää toistamatta sitä.
Kauheeta. Etsi sille uusi välittävä koti asap.
En voisi ikinä luopua rakkaasta koirastani, se on kuin lapseni.