Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos varusmies asuu kotona, eikö siihen saa mitään asumisen tukia?

Vierailija
12.05.2019 |

Ei mulla yh-äitinä ole varaa maksaa koko vuokraa yksin, siihen saakka poika on töissä ja maksaa pienen osuuden vuokrasta palkkatulostaan. Mutta miten armeijan ajan? Pitääkö pojan muuttaa omilleen?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siinä voisi soveltaa tuota sotilasavustusta. Jos anotte asumistukea sitä kautta. Tai sitten muutatte vuokrasopparia, että pois asuu alivuokralaisena sun luona?

Vierailija
62/81 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä täällä on vuokrakämppiä ihan pilvin pimein tarjolla. Asialla ei ole vielä kiire koska armeijaan menoonkin on vielä ainakin vuoksi. Ja kyllä mun elämä kallistuu ihan sillä etten saa enää 300 euroa vuokraan jota nyt poika on maksanut. Vuokra on 800, asui tässä asunnossa sitten minä yksin tai minä ja poika. Mutta jos muutan pienempään 500 euron asuntoon, en voi sinne poikaa ottaa enää mukaan joten poika muuttaa omilleen.

Jos pojan nettopalkka on 2500-2800€/kk ja hän maksaa nyt vuokrasta 300€/kk, niin ei ole temppu eikä mikään säästää vuodessa jemmaan sen verran, että pystyy intin ajan maksamaan sen 300€/kk. Tai vaikka vähän vähemmän, jos tuo 300€/kk ylittää sietorajan. 

Jos harmittaa se intin aiheuttama tulonmenetys, niin inttihän on melko helppo skipata siten, että saa vapautuksen mielenterveydellisistä syistä vai mikäköhän se peruste on. Nykynuoret on muutenkin niin heikkoa tekoa että sieltä lähetetään osa maitojunalla takaisin kotiin, kun ei ne pärjää siellä intissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siinä voisi soveltaa tuota sotilasavustusta. Jos anotte asumistukea sitä kautta. Tai sitten muutatte vuokrasopparia, että pois asuu alivuokralaisena sun luona?

En tiedä miten tuollainen alivuokraussopimus käytännössä muuttaa tilannetta kun asuu kuitenkin vanhemman kanssa samassa asunnossa, ei ole mitään omia sisäänkäyntejä tms. Jos tehdään tuollaiset isot veivaukset ja sitten käykin niin ettei saada yhtään mitään. Sitten pojan pitäisi kesken armeijan muuttaa pois ja samoin mun pienempään eikä poika saisi siihen asuntoon mitään tukea kun ei ole muuttanut 3 kk edeltävästi. Parempi se on suosiolla muuttaa eikä kokeilla mitään puliveivauksia.

Vierailija
64/81 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä täällä on vuokrakämppiä ihan pilvin pimein tarjolla. Asialla ei ole vielä kiire koska armeijaan menoonkin on vielä ainakin vuoksi. Ja kyllä mun elämä kallistuu ihan sillä etten saa enää 300 euroa vuokraan jota nyt poika on maksanut. Vuokra on 800, asui tässä asunnossa sitten minä yksin tai minä ja poika. Mutta jos muutan pienempään 500 euron asuntoon, en voi sinne poikaa ottaa enää mukaan joten poika muuttaa omilleen.

Jos pojan nettopalkka on 2500-2800€/kk ja hän maksaa nyt vuokrasta 300€/kk, niin ei ole temppu eikä mikään säästää vuodessa jemmaan sen verran, että pystyy intin ajan maksamaan sen 300€/kk. Tai vaikka vähän vähemmän, jos tuo 300€/kk ylittää sietorajan. 

Jos harmittaa se intin aiheuttama tulonmenetys, niin inttihän on melko helppo skipata siten, että saa vapautuksen mielenterveydellisistä syistä vai mikäköhän se peruste on. Nykynuoret on muutenkin niin heikkoa tekoa että sieltä lähetetään osa maitojunalla takaisin kotiin, kun ei ne pärjää siellä intissä.

Ei poika nyt työssäollessaan säästä siksi että voisi minua auttaa asumiskustannuksissa inttinsä aikana vaan omia tulevaisuuden juttujaan varten. Kyllä mä varmasti itsekin pärjäisin pussin suu kiinni sen armeijan ajan ja vuokra 800 mutta kyllä se oma vapauskin jo sen verran polttelee nurkan takana että se on ensisijaisempi valinta kuin kaurapuuro.

Vierailija
65/81 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä luulet että poika tempaisee itselleen tuosta vain vuokrakämpän?

Selitä nyt ap mulle rautalangasta, miksi on perusteltua että poika muuttaa ’valtion maksamaan vuokra-asuntoon armeijan ajaksi’ eikä jää sun luokse asumaan? Siis vain sen takia, että hän saa sitten laskennallisen tuen, joka menee sille vuokraisännälle?

Miten sun elämäsi ’kallistuu’ nykyisestä jossa poika asuu kotona ja sä et peri häneltä mitään vuokraa kun hän säästää ja sinä pihisti eläen pystyt kyllä vuokrasi maksamaan ? Eihän ne sun tulot/menot muutu yhtään mihinkään (paitsi vesimaksu jää pois).

Eli miksi pojan pitäisi muuttaa yhtään minnekään jos te molemmat olette sitä mieltä että hänen kannattaisi asua sun luona myös armeijan jälkeen?

Ok, sori, enpä tajunnut hänen maksavan mitään sulle asumisesta.

Tuo on toki harmillista, jos poika vain tuon takia joutuu muuttamaan pois sinun luotasi - ja varsinkin jos sitten sinäkin joudut muuttamaan vasten tahtoasi uuteen pienempään kotiin. Tässä yhteiskunnassa vaan taitaa oll niin paljon tukien väärinkäyttäjiä, ettei ole mahdollisuuksia tehdä yksilötasolla reiluja ratkaisuja vaan aina mennään tietyllä kaavalla ja koski se ei olekaan yksilöille eikä edes yhteiskunnalle se optimaalisin.

Toki kannattaa muistaa, että vuoden päästä poika saattaa olla jo ihan valmis sinkkuelämään ja varsinkin palatessaan sieltä armeijasta - moni joka on muuttanut pois kotoa, on jälkikäteen sanonut, ettei enää mistään hinnasta palaisi lapsuudenkotiinsa asumaan, vaikka vanhemmat olisivat ihan normisettiä olleetkin. Älä pelkää antaa pojan itsenäistyä - sitä se armeija teettää.

Vierailija
66/81 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tekisitte pojan kanssa vuokrasopimuksen, että maksaa esim 400e/kk vuokraa sinulle, niin olisiko silloin mahdollista saada asumistukea? En nyt ihan ymmärrä näitä ilkeitä kommentteja sinulle, kun tottahan se on, että jos poika vuokraa oman asunnon, niin kalliimmaksi se tulee.

Mä luulen että en voi ottaa ns. alivuokralaista varsinkaan jos se on oma poika. Tämän ketjun ilkeilyt on kyllä ihan kaiken huippu av:nkin mittakaavalla, kiitos sinulle kuitenkin myötätuntoisesta vastauksestasi.

Täällä on myös neuvottu, että poika voi tällaisessa tapauksessa saada sotilasavustusta omaan osuuteensa vuokrasta, mutta jostain syystä et näytä olevan halukas selvittämään tätä.

No ei ole tullut vastaan sellaista vastausta kun enemmän keskityitte haukkumaan mua täysin ala-arvoisesti ja mun aika meni itseäni puolustaessa ja vääntäessä rautalangasta mitä edes kysyn. Katso ihan itse varsinkin noita alkupään vastauksia, ja loppupäänkin. Ihan kaikkea tuli mammanpojittelusta lähtien. Miksi tämä aihe noin paljon kuumensi tunteita? Kukaan ei tajunnut edes koko avauksen pointtia vaan keskittyi räksyttämään vaan.

Jo vastauksessa 14 on neuvottu, millaisella google-haulla löydät tiedon siitä, että pojalla on mahdollisuus saada sotilasavustusta omaan vuokraosuuteensa.

Vierailija
67/81 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta sellaiseen asuntoon johon sulla on varaa. T. Alanuolittaja

Sinä et ymmärrä mistä on kyse. Mä maksan joka tapauksessa 500 joko oman osuuteni nykyisestä tai sitten kokonaan omasta. Jos poika saisi asua kotona, valtio maksaisi 300 asumisen tukena mitä se siis ei tee. Nyt sitten poika muuttaa omilleen, vaikkapa 600-700 maksavaan yksiöön ja valtio maksaa ihan kaiken. Tämäkö on sitä mitä sinä haluat?!

Muuttakaa vierekkäin niihin 500€ maksaviin kämppiin. Ei poika mitään 600-700€ kämppää tarvi.

Vierailija
68/81 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä luulet että poika tempaisee itselleen tuosta vain vuokrakämpän?

Selitä nyt ap mulle rautalangasta, miksi on perusteltua että poika muuttaa ’valtion maksamaan vuokra-asuntoon armeijan ajaksi’ eikä jää sun luokse asumaan? Siis vain sen takia, että hän saa sitten laskennallisen tuen, joka menee sille vuokraisännälle?

Miten sun elämäsi ’kallistuu’ nykyisestä jossa poika asuu kotona ja sä et peri häneltä mitään vuokraa kun hän säästää ja sinä pihisti eläen pystyt kyllä vuokrasi maksamaan ? Eihän ne sun tulot/menot muutu yhtään mihinkään (paitsi vesimaksu jää pois).

Eli miksi pojan pitäisi muuttaa yhtään minnekään jos te molemmat olette sitä mieltä että hänen kannattaisi asua sun luona myös armeijan jälkeen?

Ok, sori, enpä tajunnut hänen maksavan mitään sulle asumisesta.

Tuo on toki harmillista, jos poika vain tuon takia joutuu muuttamaan pois sinun luotasi - ja varsinkin jos sitten sinäkin joudut muuttamaan vasten tahtoasi uuteen pienempään kotiin. Tässä yhteiskunnassa vaan taitaa oll niin paljon tukien väärinkäyttäjiä, ettei ole mahdollisuuksia tehdä yksilötasolla reiluja ratkaisuja vaan aina mennään tietyllä kaavalla ja koski se ei olekaan yksilöille eikä edes yhteiskunnalle se optimaalisin.

Toki kannattaa muistaa, että vuoden päästä poika saattaa olla jo ihan valmis sinkkuelämään ja varsinkin palatessaan sieltä armeijasta - moni joka on muuttanut pois kotoa, on jälkikäteen sanonut, ettei enää mistään hinnasta palaisi lapsuudenkotiinsa asumaan, vaikka vanhemmat olisivat ihan normisettiä olleetkin. Älä pelkää antaa pojan itsenäistyä - sitä se armeija teettää.

Sen varaan itse olin omia juttujani suunnitellut että poika muuttaisi kotoa ainakin ennen sen 3 kk ennen armeijaa kuten tässä on puhetta ollutkin, mutta nyt se alkoi empiä itse joten en minä äitinä voi uloskaan pakosta heittää.

Vierailija
69/81 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tekisitte pojan kanssa vuokrasopimuksen, että maksaa esim 400e/kk vuokraa sinulle, niin olisiko silloin mahdollista saada asumistukea? En nyt ihan ymmärrä näitä ilkeitä kommentteja sinulle, kun tottahan se on, että jos poika vuokraa oman asunnon, niin kalliimmaksi se tulee.

Mä luulen että en voi ottaa ns. alivuokralaista varsinkaan jos se on oma poika. Tämän ketjun ilkeilyt on kyllä ihan kaiken huippu av:nkin mittakaavalla, kiitos sinulle kuitenkin myötätuntoisesta vastauksestasi.

Täällä on myös neuvottu, että poika voi tällaisessa tapauksessa saada sotilasavustusta omaan osuuteensa vuokrasta, mutta jostain syystä et näytä olevan halukas selvittämään tätä.

No ei ole tullut vastaan sellaista vastausta kun enemmän keskityitte haukkumaan mua täysin ala-arvoisesti ja mun aika meni itseäni puolustaessa ja vääntäessä rautalangasta mitä edes kysyn. Katso ihan itse varsinkin noita alkupään vastauksia, ja loppupäänkin. Ihan kaikkea tuli mammanpojittelusta lähtien. Miksi tämä aihe noin paljon kuumensi tunteita? Kukaan ei tajunnut edes koko avauksen pointtia vaan keskittyi räksyttämään vaan.

Jo vastauksessa 14 on neuvottu, millaisella google-haulla löydät tiedon siitä, että pojalla on mahdollisuus saada sotilasavustusta omaan vuokraosuuteensa.

Mä googlasin sen jo ennen tätä avausta eikä vastausta saatu.

Vierailija
70/81 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta sellaiseen asuntoon johon sulla on varaa. T. Alanuolittaja

Sinä et ymmärrä mistä on kyse. Mä maksan joka tapauksessa 500 joko oman osuuteni nykyisestä tai sitten kokonaan omasta. Jos poika saisi asua kotona, valtio maksaisi 300 asumisen tukena mitä se siis ei tee. Nyt sitten poika muuttaa omilleen, vaikkapa 600-700 maksavaan yksiöön ja valtio maksaa ihan kaiken. Tämäkö on sitä mitä sinä haluat?!

Muuttakaa vierekkäin niihin 500€ maksaviin kämppiin. Ei poika mitään 600-700€ kämppää tarvi.

Se haluaa tiettyihin taloihin muuttaa jotka ovat tuon 600, mulle riittää edullisempi.

Vierailija
71/81 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika asuu vanhemmillaan, hän ei tarvitse asumistukea, koska hänellä ei ole asumismenoja. Vanhemmat eivät tarvitse korvausta, koska varusmiehestä ei ole menoja.

Tuki on olemassa siksi, ettei varusmies menettäisi kotiaan palveluksen takia, ja siihen ei nyt ole riskiä.

Jos koti taas on vanhemmille liian kallis itse maksettavaksi, pitää etsiä uusi koti, koska oikeasti ei sen aikuistuvan lapsen mukaan voi omaa toimeentuloaan laskea. Se on raskas taakka nuorelle, jonka pitäisi saada asua missä haluaa.

Vierailija
72/81 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokra on ap:llä 800 euroa/kk ja tulot 2000 euroa/kk, eikä tällä pärjää yksin asuessaan, niin rahan käyttö on erittäin pahasti pielessä.

Vierailija
73/81 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla oikeutettu asumisavustukseen, jos sinulla on ollut tuloja ja olet osallistunut jo ennen palveluksen alkamista perheen asumismenojen maksamiseen. Tällöin voit valita hakemuksesta kohdan: "Haen asumisavustusta" ja selvittää hakemuksessa asumiskustannuksiasi.

Jos sinulla on opintolainan korkoja, jotka erääntyvät maksettavaksi palveluksen aikana, voit hakea niihin korvausta sotilasavustushakemuksella.

Voit tarvittaessa soittaa asevelvollisten palvelunumeroomme: 020692200 (ma-pe 8-16) ja kysyä lisää aiheesta

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=39&t=22967

Vierailija
74/81 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et marssi kelalle selvittämään tilannetta? Jos poika kerran maksaa sulle asumisesta niin silloinhan hänellä on asumiskuluja ja asumiskuluihinhan sitä avustusta palvelusajalta maksetaan. Jotain tiliotteita tms halunnevat nähtäväkseen

Vierailija
75/81 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tukea ja tätä tukea. Mieti vähän mistä saisit lisää rahaa, esimerkiksi ylimääräistä työtä. Ei elämää voi tukien varaan rakentaa, koska ne voidaan lopettaa milloin vain.

Vierailija
76/81 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä googlasin sen jo ennen tätä avausta eikä vastausta saatu.

Ensimmäisessä hakutuloksessa löytyy Kelan virkailijan vastaukseen täsmälleen samanlaiseen tilanteessa. Siinä kerrotaan, että tällaisessa tilanteessa on mahdollisuus saada sotilasavustusta oman vuokraosuuden maksamiseen.

Olennaista on se, että pojalla on dokumentit siitä, että hänellä on ollut omia tuloja ennen asepalveluksen alkua ja siitä, että hän on maksanut osan vuokrasta tarpeeksi pitkään. Kannattaa siis ehdottomasti hoitaa pojan osuus vuokrasta sinulle pankin kautta niin, että selityksiin kirjoittaa "osuus vuokrasta" tai vastaavaa.

Vierailija
77/81 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä tukea ja tätä tukea. Mieti vähän mistä saisit lisää rahaa, esimerkiksi ylimääräistä työtä. Ei elämää voi tukien varaan rakentaa, koska ne voidaan lopettaa milloin vain.

Minusta tämä tilanne poikkeaa normaalista tukien saajien valituksesta. Ap ja poika ovat tähän mennessä maksaneet vuokran palkkatuloillaan. Se, että poika ei kohta siihen pysty, johtuu yksistään asevelvollisuuden suorittamisesta. On täysin kohtuullista, että pojan osuuteen saa asepalveluksen ajalta tukea.

Vierailija
78/81 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No muutappa kuule semmoseen asuntoon johon sulla köyhällä on varaa.

Voi luoja, tämähän se oli se pointti.

Pointti oli se että valtio pakottaa lapsen muuttamaan omilleen hyvissä ajoin ennen armeijaa vaikka tälle ei muuta perustetta olisi kuin vanhemman pienituloisuus. Kalliimmaksi tämä valtiolle näin tulee. Ettekö osaa huomioida noita mun laskelmia?

Koeta ymmärtää noita haistattelijoita. Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa. On hauskempi keljuilla muille, kun ei edes ymmärrä, mistä on kyse.

Jos poika asuisi opiskelija-asuntolassa, rajallinen asumisaika siellä kuluisi myös intissä ollessa. Reilua?

Vierailija
79/81 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä tilanne poikkeaa normaalista tukien saajien valituksesta. Ap ja poika ovat tähän mennessä maksaneet vuokran palkkatuloillaan. Se, että poika ei kohta siihen pysty, johtuu yksistään asevelvollisuuden suorittamisesta. On täysin kohtuullista, että pojan osuuteen saa asepalveluksen ajalta tukea.

Ja ratkaisuna on tarjottu että ap muuttaa halvempaan asuntoon, jonka vuokran pystyy yksin maksamaan. Poika muuttaa omaan asuntoonsa, tuskin muutenkaan on ajatellut äitinsä helmoissa asustaa vuosikausia aikamiespoikana. Nyt on hyvä sauma tehdä tällaisia järjestelyjä.

Vierailija
80/81 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olis vuokrasopimus molempien nimiin? Kun mun silloinen poikaystävä lähti inttiin niin maksoivat sen osuuden vuokrasta kun oltiin molemmat päävuokralaisia. Alivuokralaisuus saattaa ajaa saman asian.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän