Jos varusmies asuu kotona, eikö siihen saa mitään asumisen tukia?
Ei mulla yh-äitinä ole varaa maksaa koko vuokraa yksin, siihen saakka poika on töissä ja maksaa pienen osuuden vuokrasta palkkatulostaan. Mutta miten armeijan ajan? Pitääkö pojan muuttaa omilleen?
Kommentit (81)
Jos tekisitte pojan kanssa vuokrasopimuksen, että maksaa esim 400e/kk vuokraa sinulle, niin olisiko silloin mahdollista saada asumistukea? En nyt ihan ymmärrä näitä ilkeitä kommentteja sinulle, kun tottahan se on, että jos poika vuokraa oman asunnon, niin kalliimmaksi se tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiku sä vaan haluaisit itsellesi hyödyn pojan armeijaan menosta. Vedättää valtiolta rahaa. Jos noin ahkera poika käynyt jo töissä ja säästänyt niin pärjää elämässä. Toivottavasti tyhmyys ei periydy.
Poika majottuu kasarmilla ja lomat voi viettää lomatuvassa niin ei tarvi vuokrata omaa kämppää. Eikä näin ole myöskään äitylin kämpässä aiheuttamassa kuluja.
En haluaisi. Todellisuudessa olisin jo ihan valmis muuttamaan taas omilleni ja elämään ihan omaa elämääni mutta poika itse alkoi puhua kuinka olisikin kivempi asustella kotona armeijan yli. Ja sen jälkeenkin niin saisi säästettyä omaa asuntoa varten. En minä henno lasta silloin uloskaan heittää. Mutta täytyy alkaa puhua sille näitä laskelmia, fiksu se on ihan niin kuin äitikin. Lomatupiin lapsi ei joudu.
😂😂 Ei jeesus...
Vierailija kirjoitti:
Jos tekisitte pojan kanssa vuokrasopimuksen, että maksaa esim 400e/kk vuokraa sinulle, niin olisiko silloin mahdollista saada asumistukea? En nyt ihan ymmärrä näitä ilkeitä kommentteja sinulle, kun tottahan se on, että jos poika vuokraa oman asunnon, niin kalliimmaksi se tulee.
Mä luulen että en voi ottaa ns. alivuokralaista varsinkaan jos se on oma poika. Tämän ketjun ilkeilyt on kyllä ihan kaiken huippu av:nkin mittakaavalla, kiitos sinulle kuitenkin myötätuntoisesta vastauksestasi.
Tää nykyynen systeemi on kyllä perseestä. Asevelvollisuus on pakko jotenkin suorittaa ja se maksaa pirusti. Myös minun pojaltani jää saamatta vähintään 6kk palkka armeijan vuoksi. Sivarina vielä pitemmän ajan. Pojan palkka on nyt ollut nettona 2500-2800€/kk ja se kaikki jää saamatta pirun asevelvollisuuden vuoksi. Ihan turhaa.
Suomi ei ole enää puolustamisen arvoinen maa
Vierailija kirjoitti:
Kotona asuva varusmies ei saa asumistukea ellei sitä ole talouteen saatu jo armeijaa edeltävästi. Tätä emme saa koska olemme molemmat palkkatyössä.
Jos kotona asunut varusmies on ennen inttiin menoaan maksanut omasta palkastaan osan vuokrasta, voi hän saada asepalveluksen ajalta sotilasavustusta asumiskustannuksiin. Se on siis eri asia kuin asumistuki.
Mistä luulet että poika tempaisee itselleen tuosta vain vuokrakämpän?
Selitä nyt ap mulle rautalangasta, miksi on perusteltua että poika muuttaa ’valtion maksamaan vuokra-asuntoon armeijan ajaksi’ eikä jää sun luokse asumaan? Siis vain sen takia, että hän saa sitten laskennallisen tuen, joka menee sille vuokraisännälle?
Miten sun elämäsi ’kallistuu’ nykyisestä jossa poika asuu kotona ja sä et peri häneltä mitään vuokraa kun hän säästää ja sinä pihisti eläen pystyt kyllä vuokrasi maksamaan ? Eihän ne sun tulot/menot muutu yhtään mihinkään (paitsi vesimaksu jää pois).
Eli miksi pojan pitäisi muuttaa yhtään minnekään jos te molemmat olette sitä mieltä että hänen kannattaisi asua sun luona myös armeijan jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Kotona asuva varusmies ei saa asumistukea ellei sitä ole talouteen saatu jo armeijaa edeltävästi. Tätä emme saa koska olemme molemmat palkkatyössä.
Mitä jos kokeilisit itse hakea sitä yleistä asumistukea? Minunkin poikani oli töissä ennen armeijaa, jolloin emme saaneet asumistukea. Heti kun hän lähti armeijaan, laitoin hakemuksen sisään ja sain asumistukea. Poikasi kuitenkin lasketaan samaan ruokakuntaan kuuluvaksi vaikka armeijassa olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Selitä nyt ap mulle rautalangasta, miksi on perusteltua että poika muuttaa ’valtion maksamaan vuokra-asuntoon armeijan ajaksi’ eikä jää sun luokse asumaan? Siis vain sen takia, että hän saa sitten laskennallisen tuen, joka menee sille vuokraisännälle?
Miten sun elämäsi ’kallistuu’ nykyisestä jossa poika asuu kotona ja sä et peri häneltä mitään vuokraa kun hän säästää ja sinä pihisti eläen pystyt kyllä vuokrasi maksamaan ? Eihän ne sun tulot/menot muutu yhtään mihinkään (paitsi vesimaksu jää pois).Eli miksi pojan pitäisi muuttaa yhtään minnekään jos te molemmat olette sitä mieltä että hänen kannattaisi asua sun luona myös armeijan jälkeen?
No kyllä täällä on vuokrakämppiä ihan pilvin pimein tarjolla. Asialla ei ole vielä kiire koska armeijaan menoonkin on vielä ainakin vuoksi. Ja kyllä mun elämä kallistuu ihan sillä etten saa enää 300 euroa vuokraan jota nyt poika on maksanut. Vuokra on 800, asui tässä asunnossa sitten minä yksin tai minä ja poika. Mutta jos muutan pienempään 500 euron asuntoon, en voi sinne poikaa ottaa enää mukaan joten poika muuttaa omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että en voi ottaa ns. alivuokralaista varsinkaan jos se on oma poika. Tämän ketjun ilkeilyt on kyllä ihan kaiken huippu av:nkin mittakaavalla, kiitos sinulle kuitenkin myötätuntoisesta vastauksestasi.
Täällä on myös neuvottu, että poika voi tällaisessa tapauksessa saada sotilasavustusta omaan osuuteensa vuokrasta, mutta jostain syystä et näytä olevan halukas selvittämään tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kotona asunut varusmies on ennen inttiin menoaan maksanut omasta palkastaan osan vuokrasta, voi hän saada asepalveluksen ajalta sotilasavustusta asumiskustannuksiin. Se on siis eri asia kuin asumistuki.
"Kela voi maksaa sotilasavustuksen asumisavustuksena asumismenot palvelusta suorittavalle itselleen tai hänen puolisolleen tai lapselleen.
Olet avustukseen oikeutettu omainen, jos olet
-aviopuoliso tai rekisteröidyn parisuhteen osapuoli
-avopuoliso, jonka kanssa palvelusta suorittavalla on yhteinen lapsi
-lapsi, joka on palvelusta suorittavan huollettava.
"Siviilipalveluspaikka kustantaa asevelvolliselle asunnon palveluksen ajaksi, joten Kela ei maksa siihen asumisavustusta. Siviilipalvelusta suorittava voi kuitenkin tällöin saada Kelalta asumisavustusta vakinaisen asuntonsa menoihin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kokeilisit itse hakea sitä yleistä asumistukea? Minunkin poikani oli töissä ennen armeijaa, jolloin emme saaneet asumistukea. Heti kun hän lähti armeijaan, laitoin hakemuksen sisään ja sain asumistukea. Poikasi kuitenkin lasketaan samaan ruokakuntaan kuuluvaksi vaikka armeijassa olisikin.
No ei tuossa nettilaskurissa ollut edes kohtaa sotilasavustus. Laitoin siihen kyllä omat tulot ja 2 aikuista ja nilllä tuli asumistukea 60 euroa jos toisella oli tulot 0. Ei näitä voi oikein ruveta vaan odottamaan ja katsomaan miten käy kun vaihtoehto on se ettei saada latin latia taikka sitten että valtio maksaisi pojan asumisen omillaan koko intin ajan eli vaikka sen 600/kk.
Kun poika muuttaa omilleen, niin miten sulla on varaa siinä sitten asua? Armeijasta viis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on myös neuvottu, että poika voi tällaisessa tapauksessa saada sotilasavustusta omaan osuuteensa vuokrasta, mutta jostain syystä et näytä olevan halukas selvittämään tätä.
No ei ole tullut vastaan sellaista vastausta kun enemmän keskityitte haukkumaan mua täysin ala-arvoisesti ja mun aika meni itseäni puolustaessa ja vääntäessä rautalangasta mitä edes kysyn. Katso ihan itse varsinkin noita alkupään vastauksia, ja loppupäänkin. Ihan kaikkea tuli mammanpojittelusta lähtien. Miksi tämä aihe noin paljon kuumensi tunteita? Kukaan ei tajunnut edes koko avauksen pointtia vaan keskittyi räksyttämään vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten sun elämäsi ’kallistuu’ nykyisestä jossa poika asuu kotona ja sä et peri häneltä mitään vuokraa kun hän säästää ja sinä pihisti eläen pystyt kyllä vuokrasi maksamaan ? Eihän ne sun tulot/menot muutu yhtään mihinkään (paitsi vesimaksu jää pois).Eli miksi pojan pitäisi muuttaa yhtään minnekään jos te molemmat olette sitä mieltä että hänen kannattaisi asua sun luona myös armeijan jälkeen?
Ap nimenomaan haluaa, että lapsi asuu hänen luonaan, mutta haluaq siihen saada tukia koska ei voi yksin maksaa vuokraa, ja lapseltaan ei halua rahaa ottaa, vaikka lapsi käy töissä. Tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Kun poika muuttaa omilleen, niin miten sulla on varaa siinä sitten asua? Armeijasta viis.
Sitten mäkin muutan yksin, vuokra noin 500. Mutta se on niin pieni asunto ettei poika sinne mahdu edes lomilla joten parempi sitten tehdä niin että ottaa semmoisen asunnon kuin haluaa kun valtio maksaa koko asumisen armeijan ajalta siihen pojan omaan vuokraboksiin joka tapauksessa. Ei näyttänyt olevan mitään ylärajoja niissä edes? Mutta mulle siis on fine toi 500 euron asunto mutta miksen olisi voinut nykyiseenkin jäädä jos olisi vähän vastaan tultu vuorkassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti asevelvollisen tulee asua itsenäisesti vähintään 3 kk ennen asepalveluksen alkamista, jotta voi saada sotilasavustusta asumismenoihin.
Kela
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap nimenomaan haluaa, että lapsi asuu hänen luonaan, mutta haluaq siihen saada tukia koska ei voi yksin maksaa vuokraa, ja lapseltaan ei halua rahaa ottaa, vaikka lapsi käy töissä. Tyhmää.
Kyllä poika nyt maksaa 300 kun on töissä mutta armeijan sotilasavustuksesta en halua ottaa vuokraa, mitä se avustus edes on rahana? Ei paljon mitään. Pojalla on elämä edessä, autokoulut, jne. Tottakai haluan että hän saisi aloittaa oman elämänsä parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten mäkin muutan yksin, vuokra noin 500. Mutta se on niin pieni asunto ettei poika sinne mahdu edes lomilla joten parempi sitten tehdä niin että ottaa semmoisen asunnon kuin haluaa kun valtio maksaa koko asumisen armeijan ajalta siihen pojan omaan vuokraboksiin joka tapauksessa. Ei näyttänyt olevan mitään ylärajoja niissä edes? Mutta mulle siis on fine toi 500 euron asunto mutta miksen olisi voinut nykyiseenkin jäädä jos olisi vähän vastaan tultu vuorkassa.
No kuule kaikkea ei yhteiskuntakaan kustanna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule kaikkea ei yhteiskuntakaan kustanna.
Ei ollut tuolla Kelan sivuilla mitään maksimimäärää. Meille olisi riittänyt se 300 tähän nykyiseen asuntoon vanhemman kanssa mutta pojan muuttaessa omilleen, on summa todennäköisesti ainakin tuplat. Eli kyllä se yhteiskunta nyt sitten vaan kustantaa.
Kyllä mamma jo päästäisi irti mutta lapsen toiveet menee tietenkin edelle.