Minut on kutsuttu miehen tuttavan häihin. Tiedän että sulhanen pettää morsianta. Tuntuu pahalta.
Olen sanonut miehelle useasti, että itse kyllä kertoisin kaverilleni, jos tiedän että häntä petetään. Miehellä siis hyvät välit myös tähän naiseen ja oli jopa saattamassa heitä aikanaan yhteen. Mies empii, koska hänen mielestään voi olla niinkin että nainen sisimmässään tietää miehen pettävän ja on vain valinnut olla ajattelematta/välittämättä. Jos joku nyt menee hieromaan totuutta hänen kasvoilleen, seuraukset voisivat olla suhteen kannalta ikäviä, vaikka nykytilassa suhde voisi jatkua ihan onnellisena loppuun asti. Olen itse eri mieltä tästä, mutta kyseessä ovat miehen tuttavat ja itse en ole vielä tavannut kumpaakaan kertaakaan.
Tämä pettäjämies oli vuosi sitten työmatkalla meillä päin ja yritti tuoda jotain naista mieheni kotiin panolle, mihin mieheni oli sanonut että ei muuten käy. Muutenkin mieheni on yrittänyt puhua tälle tyypille, että jättäisi moisen elämän taakseen ja kunnioittaisi tyttöystäväänsä enemmän. Ilmeisesti laihoin tuloksin.
Itse olen vahvasti tunteellinen ja todella paljon rehellisyyttä arvostava ihminen, ja rakastan häitä. Jos menen noihin häihin, en tiedä miten pystyn olemaan siellä normaalisti. Minusta tulee tuntumaan musertavan pahalta nähdä sulhanen vetämässä teatteria ja morsian onnesta soikeana siinä vierellä. Jos tulee tilanne, että jään morsiamen kanssa kahdestaan, tiedän että minulla olisi suuri kiusaus kertoa hänelle totuus silläkin uhalla että kaikki vihaavat minua sen jälkeen. Harkitsen vakavasti koko häistä pois jäämistä.
Jos jään pois, minua pidetään varmaan tosi outona, kun tämä olisi ollut ensimmäinen tilaisuuteni tavata näitä ihmisiä. Vaikka pari itse ei ole miehelleni erityisen läheinen, paikalla tulee olemaan myös miehen läheisiä ystäviä, joita en myöskään ole vielä tavannut. Voin varmaan keksiä jonkin tarpeeksi painavan tekosyyn, miksi en voi osallistua, mutta sekin sotii rehellisyysperiaatettani vastaan.
Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (300)
Ap joko olet hakenut terapiaan?
Agatha Christieksi Agatha Christien paikalle... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse paljastaisin miehen "nimettömällä vihjeellä". Eihän siinä tarvitse itseään paljastaa. Lähetä vaikka kirje postissa.
Mullekin tuli tällainen, salapoliisiromskuun sopiva tapa mieleen: Kirjoita käsin, mutta omasta käsialastasi poikkeavalla, naisellisella tyylillä tämän sisältöinen teksti jollakin ko. pariskunnan osaamalla kielellä rivitetylle kirjepaperille: "olen pahoillani, että täytyy ottaa tällaisissa merkeissä yhteyttä, mutta minulla on todettu tauti X. Koska sinäkin kuulut niihin, jotka olisivat parin viime vuoden aikana voineet saada minulta tartunnan paikassa X, suosittelen kääntymään lääkärin puoleen ja käymään testeissä. Terveisin, [joku hyvin suosittu etunimi]." Paikaksi X laitat sellaisen kaupungin, jossa ko. miehillä on tapana käydä työn puolesta ja jossa kaikenlaista on tapahtunut.
Sitten valokopioit tämän tekstin kuin massapostausta varten, taittelet pieneen kirjekuoreen, jonka liimasta olet märällä rätillä pyyhkinyt osan pois ja suljet niin, että kuori nipin napin pysyy kiinni. Päälle kirjoitat samalla käsialalla nimen, miehen yleisesti käytettyä kutsumanimeä käyttäen (tyyliin Jussi eikä Juhani). Ei lähettäjän nimeä. Sitten postitat tämän kirjeen pariskunnan yhteiseen osoitteeseen seuraavalta ulkomaanmatkaltasi hetkellä, jolloin ko. mies on taas reissussa.
Ulkomailta tuleva, selkeästi yksityisluontoinen kirje naishenkilöltä herättää luultavasti kotona yksinään odottelevan morsiamen huomion ja uteliaisuuden. Kun kuori on vieläpä melkein auki, niin lukeminen on vain ajan kysymys. Viesti mukailee jonkun klinikan käskystä lähetettyä varoitusta koko sänkykumppanihistorialle, jota on liian paljon, että jaksaisi erikseen jokaiselle kirjoittaa. Siksi siinä ei ole myöskään yksityiskohtia, paitsi miehen nimi muussa kuin LinkedInistä löytyvässä muodossa. Pitäisi ainakin herättää keskustelua. Ei olisi mitenkään huono seuraus sekään, jos häntäheikki itsekin säikähtäisi ja kävisi testeissä. Jos mitään ei ole, niin on ollut onnea, ei taudit aina tartu. Olettaen siis, että se petollinen sulhanen harrastaa jatkuvaa naisten iskemistä eikä pidä pitkäaikaista salasuhdetta yhden naisen kanssa. Tokkopa edes muistaa, minkä nimisen kanssa vehtasi viime vuonna.
No nyt on kyllä jäänyt lääkkeet ottamatta jo pitemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Agatha Christieksi Agatha Christien paikalle... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse paljastaisin miehen "nimettömällä vihjeellä". Eihän siinä tarvitse itseään paljastaa. Lähetä vaikka kirje postissa.
Mullekin tuli tällainen, salapoliisiromskuun sopiva tapa mieleen: Kirjoita käsin, mutta omasta käsialastasi poikkeavalla, naisellisella tyylillä tämän sisältöinen teksti jollakin ko. pariskunnan osaamalla kielellä rivitetylle kirjepaperille: "olen pahoillani, että täytyy ottaa tällaisissa merkeissä yhteyttä, mutta minulla on todettu tauti X. Koska sinäkin kuulut niihin, jotka olisivat parin viime vuoden aikana voineet saada minulta tartunnan paikassa X, suosittelen kääntymään lääkärin puoleen ja käymään testeissä. Terveisin, [joku hyvin suosittu etunimi]." Paikaksi X laitat sellaisen kaupungin, jossa ko. miehillä on tapana käydä työn puolesta ja jossa kaikenlaista on tapahtunut.
Sitten valokopioit tämän tekstin kuin massapostausta varten, taittelet pieneen kirjekuoreen, jonka liimasta olet märällä rätillä pyyhkinyt osan pois ja suljet niin, että kuori nipin napin pysyy kiinni. Päälle kirjoitat samalla käsialalla nimen, miehen yleisesti käytettyä kutsumanimeä käyttäen (tyyliin Jussi eikä Juhani). Ei lähettäjän nimeä. Sitten postitat tämän kirjeen pariskunnan yhteiseen osoitteeseen seuraavalta ulkomaanmatkaltasi hetkellä, jolloin ko. mies on taas reissussa.
Ulkomailta tuleva, selkeästi yksityisluontoinen kirje naishenkilöltä herättää luultavasti kotona yksinään odottelevan morsiamen huomion ja uteliaisuuden. Kun kuori on vieläpä melkein auki, niin lukeminen on vain ajan kysymys. Viesti mukailee jonkun klinikan käskystä lähetettyä varoitusta koko sänkykumppanihistorialle, jota on liian paljon, että jaksaisi erikseen jokaiselle kirjoittaa. Siksi siinä ei ole myöskään yksityiskohtia, paitsi miehen nimi muussa kuin LinkedInistä löytyvässä muodossa. Pitäisi ainakin herättää keskustelua. Ei olisi mitenkään huono seuraus sekään, jos häntäheikki itsekin säikähtäisi ja kävisi testeissä. Jos mitään ei ole, niin on ollut onnea, ei taudit aina tartu. Olettaen siis, että se petollinen sulhanen harrastaa jatkuvaa naisten iskemistä eikä pidä pitkäaikaista salasuhdetta yhden naisen kanssa. Tokkopa edes muistaa, minkä nimisen kanssa vehtasi viime vuonna.
No nyt on kyllä jäänyt lääkkeet ottamatta jo pitemmän aikaa.
Eikä ole kun hymiöt laittamatta :'-). Harlekiini-dekkari-proosaloruiluspekulointiahan tämä. Muuten voisin siis olla sadas, joka sanoo, että älä ainakaan häissä mene mitään sanomaan.
Petetylle pitää kertoa.
T: petetty
Vierailija kirjoitti:
Sinä et 100 % tiedä, että sulhanen pettää. Olet vain kuunnellut miehesi puheita.
Älä avaa suutasi asiasta, et voi toisen käden tietoa viedä eteenpäin totuutena.
Ainakaan noin ratkaisevassa asiassa.
Ei ole sinun vastuullasi heidän parisuhteensa koska et itse ole ollut näkemässä ja kuulemassa pettämistilannetta.
Eikä silloinkaan kun et tiedä ja tunne pariskunnan tilannetta ja ajatustapaa.
Olen eri mieltä. Sen petetyn pitää itse saada päättää, jatkaako suhdetta jne
Kun epäilys on tullut ilmi, niin sitten voi selvittää asian. Kun itse sain tietää exäni petollisuuden, suutuin myös niille, jotka eivät mulle kertoneet.
Vierailija kirjoitti:
Petetylle pitää kertoa.
Tarkoitit kai, että sinulle olisi pitänyt kertoa. Mutta et voi tietää pitäisikö tässä tapauksessa kertoa. Morsianhan voi järkyttyneenä tehdä itsemurhan, vahingoittaa sulhastaan tai tappaa viestin tuojan. Ap EI tunne morsianta tai edes sulhasta.
T:myös petetty
P.S. Jos minulle olisi joku ulkopuolinen tullut kertomaan, olisin tod.näk. päätynyt viimeiseen vaihtoehtoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petetylle pitää kertoa.
T: petettyTarkoitit kai, että sinulle olisi pitänyt kertoa. Mutta et voi tietää pitäisikö tässä tapauksessa kertoa. Morsianhan voi järkyttyneenä tehdä itsemurhan, vahingoittaa sulhastaan tai tappaa viestin tuojan. Ap EI tunne morsianta tai edes sulhasta.
P.S. Jos minulle olisi joku ulkopuolinen tullut kertomaan, olisin tod.näk. päätynyt viimeiseen vaihtoehtoon
Sillä oletuksella, että kysymyksessä on täysijärkiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petetylle pitää kertoa.
T: petettyTarkoitit kai, että sinulle olisi pitänyt kertoa. Mutta et voi tietää pitäisikö tässä tapauksessa kertoa. Morsianhan voi järkyttyneenä tehdä itsemurhan, vahingoittaa sulhastaan tai tappaa viestin tuojan. Ap EI tunne morsianta tai edes sulhasta.
P.S. Jos minulle olisi joku ulkopuolinen tullut kertomaan, olisin tod.näk. päätynyt viimeiseen vaihtoehtoonSillä oletuksella, että kysymyksessä on täysijärkiset ihmiset.
Mutta ap EI tiedä onko morsian tai sulhanen täysjärkinen tai onko enää sen jälkeen kun hänelle on arvailuista, huhuista, oletuksista kerrottu.
Ohis
Sanon samaa mitä moni muukin aiemmin: viestintuoja ammutaan ellei kyseessä ole todella läheinen ihminen, joka asiasta kertoo. Itse tapailin vuosia sitten noin 4-5kk ajan miestä, joka olikin tietämättäni pitkässä parisuhteessa. Asia paljastui minulle puolivahingossa, kun aloin ihmetellä miehen käytössä ja pengoin fb-kavereita. Oli aika yllätys, kun päädyinkin avopuolison seinälle ja näin ne kaikki rakkaudentäyteiset päivitykset ja yhteiskuvat (mies oli blokannut minulta osan sisällöstään nähtävästi). Sanomattakin selvää, että tulistuin aivan vimmatusti tajuttuani asian todellisen laidan ja soitin seuraavana päivänä tälle naiselle. Olin sentään sen verran fiksu, että soitin tuntemattomasta numerosta. Petetty osapuoli nimittäin ei uskonut puheitani lainkaan, siitä huolimatta, että olisin ollut halukas tapaamaan hänet kasvotusten. Ei vaikka osasin kertoa niin yksityiskohtaista tietoa, jota en mitenkään muuten olisi saanut tietooni. Opin läksyni ja totesin ettei ollut oma häviöni, mutta harmitti kyllä älyttömästi naisen puolesta. Tiedän ainakin jääneen suhteeseen, kun kerran törmäsin pariskuntaan myöhemmin ja mies näytti saavan paniikkikohtauksen kävellessäni ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko jutun olevan edes totta, mutta niille, ketkä tällaisten asioiden kanssa viitsivät painiskella, niin sanoisin vanhan totuuden: Viestintuoja ammutaan.
Näin se on aina. Tai ainakin lähes aina. Jos kyseessä on erittäin hyvä ystävä tai sisarus, asia voi olla toinen. Mutta aina, kun tällainen totuuden kertoja on joku muu, silloin koko asia kääntyy tätä kertojaa vastaan. Totta kai itse asia voi olla hyvin shokeeraava, mutta se koetaan aina niin, että tämä kertoja saa siitä itselleen jotain. Hänet nähdään vahingoniloisena juorunkertojana ja sellaisena, joka työntää nokkansa toisen asioihin. Siksi kannattaa miettiä moneen kertaan, kannattaako tälle tielle lähteä.
Onhan se totta, että yleensä ihminen haluaa tietää, petetäänkö häntä, mutta mieluummin niin, että hän saa sen itse selville, kuin että joku tulee ja möläyttää päin naamaa. Silloin se joku on myös jollain lailla asianosainen, eikä se tunnu kivalta. Monet ihmiset on myös hyvin varovaisia näissä totuudentorvina olemisissa sen takia, että jos he menevät tällaista sanomaan, asian on sitten myös oltava tasan totta. Aina ei välttämättä ole, joten pelkkien puheiden perusteella ei uskalla mennä mitään sanomaan. Siitä joutuu kyllä tilille sitten hyvin helposti. Omia luulojaankaan ei saa mennä totena puhumaan. Hyvässä lykyssä voi saada syytteen perättömien puheiden levittämisestä ja kunnianloukkauksesta.
Tiedän tapauksen, jossa tällainen kunnianloukkaussyyte nostettiin, ja vaikka periaatteessa pettäminen oli hyvin oletettavissa, sitä ei kuitenkaan pystytty näyttämään toteen. Missä on hyvän ystävyyden ja seksisuhteen ero? Kenellä meillä on todistaja näkemässä vieressä, kun pettäminen tapahtuu? Baari-illan viettäminen yhdessä ei vielä todista mitään, eikä sekään, että yhdessä lähtivät sieltä jonnekin. Ei sekään, että ko. henkilö oli nähty tulevan seuraavana päivänä baarituttavuutensa kotoa. Hän voi väittää vain nukkuneensa yönsä siellä ja toinen kertoa samaa, joten? Kuka on valmis maksamaan korvauksia perättömästä puheestaan?
Siksi on tärkeää, että viestin välittää anonyymisti. Toki se syö uskottavuutta vielä lisää, mutta on ainut keino. Toivottavasti morsiamen mieleen jää itämään edes pienen pieni epäilys: entä jos sittenkin?
Tämä. Kannattaa lähetellä nimettömiä viestejä kaikille naisille, joille on kateellinen tai jotka muuten vain ärsyttää. Pieni epäilys jää niillä kytemään, niin olet saanut kostaa niiden ärsyttävyyden.
Eikös siellä häissä kysytä, että jos jollakin on jotain sanottavaa niin sanokoot nyt? Se on juuri se hetki, jolloin suoraselkäinen ja rehellinen ihminen nousee seisomaan ja kertoo tiedossaan olevan sulhasen pettämisen. Morsian voi sitten itse ratkaista mitä tekee, meneekö naimisiin vai ei.
Miten näitä pettämisjuttuja taas riittää..
Kanahuoneellakin oli justiin joku saman tyyppinen juttu ja lopulta se nainen oli tullut raskaaksi ja mietti kertooko vaimolle tai edes miehelle jonka kanssa oli pettäny
Itsehän en välttämättä sanois mitään yhtään kelleen
Jäät pois häistä ja kun ihmiset kysyvät mieheltäsi, miehesi kertoo avoimesti kaikille, että hänellä on suoraselkäinen vaimo, eikä voinut tulla häihin, missä hänen kaverinsa on pettänyt vastavihittyä vaimoaan. Siinä olis sulhasella selittämistä, kun kohta koko hääväki tietäisi hänen olevan petturi. Olisi mojova kosto miehelle
Maailmassa käy päivittäin niin ikävästi, että joku saa sairasuskohtauksen keskellä kirkasta päivää eikä kukaan koe velvollisuudekseen auttaa vaan kävelee luimistellen pois, mutta täysin tuntemattomalle morsiamelle olisi ensiarvoisen tärkeää päästä kertomaan sulhasen oletetusta useamman käden kautta kuullusta pettämiskeissistä? Sairas maailma.
Vierailija kirjoitti:
Maailmassa käy päivittäin niin ikävästi, että joku saa sairasuskohtauksen keskellä kirkasta päivää eikä kukaan koe velvollisuudekseen auttaa vaan kävelee luimistellen pois, mutta täysin tuntemattomalle morsiamelle olisi ensiarvoisen tärkeää päästä kertomaan sulhasen oletetusta useamman käden kautta kuullusta pettämiskeissistä? Sairas maailma.
Surkea vertaus
Olin kerran eräillä kursseilla ja siellä eräs tyyppi kertoi seuraavaa: Kaveri oli kihjoissa ja jossakin ravintolassa nai työkaveri naista verrassa kusipönttöä vasten. Yhtä törkeä tämä aloittajan kertoma mies. Oksettavaa. Miten joku kyuvittelee tuommoisista puuhista löytyvän onnellista elämää.
surullistapettosta kirjoitti:
Olin kerran eräillä kursseilla ja siellä eräs tyyppi kertoi seuraavaa: Kaveri oli kihjoissa ja jossakin ravintolassa nai työkaveri naista verrassa kusipönttöä vasten. Yhtä törkeä tämä aloittajan kertoma mies. Oksettavaa. Miten joku kyuvittelee tuommoisista puuhista löytyvän onnellista elämää.
Mun kaverin tutun serkun työkaveri oli kertonut kaiman naapurille, että sen toinen naapuri käy paneskelemassa yhtä huoripukkia toisella puolella Suomea. Pitäiskö kertoa, koska olen niin huolissani lähimmäisestäni? Tämä painaa sydäntäni, koska minulla on niin äärimmäisen korkea moraali ettei sitä pilvisinä päivinä edes näy kokonaan. En tunne kaverin tuttua, en sen serkkua, en sen kaimaa jne. Mutta ainahan voisin selvittää asiaa, hankkia seuratalaitteen ja pimeännäkökiikarit. Siis tietysti ihan vaim hyvää hyvyyttäni. Edes maksua viestin tuonnista en perisi. Se "moraali" nääs.
Vierailija kirjoitti:
Eli teillä ei ole minkäänlaista todistetta pettämisestä ja silti menisitte syyttämään ventovierasta ihmistä. Tuossahan alkaa jo täyttyä kunnianloukkauksen merkit.
Ei ole kunnianloukkaus kertoa se, mitä on kuullut. Ainoastaan, jos väittää sen totena ja toitottaa toreilla, se voi olla. Mutta se, että kertoo morsiammelle mitä hänen oma miehensä on hänelle kertonut, ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli teillä ei ole minkäänlaista todistetta pettämisestä ja silti menisitte syyttämään ventovierasta ihmistä. Tuossahan alkaa jo täyttyä kunnianloukkauksen merkit.
Ei ole kunnianloukkaus kertoa se, mitä on kuullut. Ainoastaan, jos väittää sen totena ja toitottaa toreilla, se voi olla. Mutta se, että kertoo morsiammelle mitä hänen oma miehensä on hänelle kertonut, ei ole.
En tunne lakipykäliä, mutta käsittääkseni Suomessakin on jaettu rangaistuksia (jos niitä nyt siksi voi sanoa) loukkaavan ja valheellisen tiedon levittämisestä. Vai koskeeko se vain nettiä?
Eihän noilla edes mitään erityisiä välejä edes ole. Sulhanen on kait ap.n miehen kanssa kaveri työn kautta ja morsianta ei tunne kumpikaan.
En sekaantuisi. Itsekkin olen kuullut huhuja, että erään harrasteporukan kesken on ollut säpinää vierailla naisilla ja miehillä. Suurinta osaa en tunne, kuin keskustelupalstan kautta, mutta sehän olisi ihan sama, kun menisin tykittämään yksityisviestejä oudoille ihmisille, että oon kuullut juorun, että sun puoliso on paneskellut toista harrastusleirillä, että en oo ite nähnyt, kun en ole ollut edes paikalla, mutta joku siitä juorusi. Joten nyt otatte kyllä eron.
Eli ihan samanlaista huhupuhetta, kun ap ei ole ollut edes paikalla. Kuullut vain juorun mieheltään, joka sekään ei ole nähnyt oikeasti tuollaista tapahtuvan.