Minkä takia Kiinasta tilattavat verkko-ostokset olisi turhia?
Minkä takia sinulla on sellainen mielikuva?
Ostoksia arvosteleva, oletko sellainen ihminen, joka ei tee itse mitään, vaan ostaa kaupasta kaiken? Kiinalaiset verkkokaupat on tee se itse ihmiselle varsinainen taivas ja eikö ole ollut puhetta että tuotteita pitäisi voida korjata? Kuitenkaan ei sitten saisi ostaa varaosia?
Verkko-tilauksilla olen korjannut polkupyörän, lieden, pari jääkaappia ja näin antanut niille lisää elinikää.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mr Tokmanni kirjoitti:
On väärin tilata Kiinasta itse. Ostakaa minun kaupastani minun Kiinasta tilaama tavara.
Näin minä teen ihan siksi, että tiedän tuotteen täyttävän EU:n standardit. Jos on ongelmia, reklamoin sinulle ja sinä asioit kiinalaisten kanssa.
Jos vuoden kuluttua paljastuu että se sinun kivijalasta ostamasi tuote ei täytä standardia ( ei niitä kaikkia tutkita vaan pistokokein), siitä on pieni takaisinvetoilmoitus lehdessä tai maahantuojan nettisivulla. Jos satut sen huomaamaan saat palauttaa tavaran ja rahasi takaisin. Tai ikean tapauksessa saat ruuvin ja nauhanpalan jolla voit kiinnittää lipastosi seinään. Kannaattaako tuon vuoksi sitten maksaa kymmenkertainen hinta alunperin?
Tietenkään jokaista tavaraa ei erikseen tutkita mutta ei jälleenmyyjät tilaa varastojaan sokkona vaan heillä on mahdollisuus perehtyä paremmin valmistajaan ja tuotannon tasoon joten tätä ei voi mitenkään verrata siihen, että esim. kuluttajien omille tilauksille tehtäisiin pistokokeita. Monilla on myös ihan omat tehtaat siellä Kiinassa, luuletko että myyvät kuluttajille sieltä välistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa valmistetut tuotteet on hyväksyttyjä ostaa vain Verkkokaupasta tai Gigantista, jolloin niihin on lisätty 70% lisähintaa, että nää kauppaketjut saa voittoa. Jos ostat samaa kamaa suoraan Kiinasta ilman väliläsiä, sen täytyy olla paskaa. Tämä on logiikka. Ne muuttuu paremmiksi, kun ne ostaa täällä kaupasta isoon hintaan.
Välikädet maksaa, se on totta, mutta et sä pääsääntöisesti samaa tuotetta saa Kiinasta itse tilattua kuin täältä kaupasta ostettua, ne joita saat ovatkin sitten juuri tätä "roska"-kategoriaa jota löytyy jostain halpahalleista, leluja ja epämääräisiä koristeita yms. esineitä.
Tämä on usein ihan totta.
Mutta eipä ole suomessakaan eri ketjulla myynnissä täysin samalla mallinumertolla kaikkia tuotteita vaan joka ketjulla omansa.
Esim. suomesta ostettu modeemin muuntaja kävi kuumana alusta asti ja simahti vajaassa parissa vuodessa. Eli ei kivijalkamyymälästäkään saatu tuote ole aina parasta laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elikkä pitäisi kodinkoneiden kestää pidempään ja olla korjattavissa, mutta niitä varaosia ei saisi tilata?
Melkoiset vaatimukset. Koittakaa päättää mitä haluatte.
ap.
Mutta kotimainen maahantuoja/korjaamo/vähittäiskauppa menettää silloin myyntivoitot jos tilaat suoraan kiinasta pikku pussukoita. Lisäksi suomen posti joutuu maksamaan ne "ilmaiset postit" kun kiinalla on kehitysmaasopimus postituksesta, eli käytännössä muut, tunnolliset kotimaan asiakkaat maksaa se sinun pussukoidesi postitukset. Myös valtio menettää verotulot kun ne tilaamasi tavarat ei pyöri normaalia toimitusketjua käyttäen vaan tulee suoraan kiinasta.
Kotimaiset liikkeet ovat valitettavasti hinnoitelleet itsensä ulos, yhtään vanhempaa konetta ei sellaiseen kannata viedä korjattavaksi ja varaosat maksavat maltaita.
Esimerkki: vanha Kenwood yleiskone poksahti. Korjausosat (muutama sähkökomponentti) olisi maksaneet jo brittiläisessäkin "halvassa" verkkokaupassa parikymppiä. Suomesta en edes alkanut kyselemään.
Tilasin osat Kiinasta, hintaa tuli yhteensä pari euroa.
Tuhosinko luontoa tilaamalla pari pientä pussukkaa Kiinasta (josta ne korjausosat alunperin tulee jokatapauksesta, osti ne mistä tahansa) vai säästinkö luontoa kun sain vanhan hyvän yleiskoneen taas toimimaan pikkurahalla eikä tarvinnut lähteä uutta ostamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa valmistetut tuotteet on hyväksyttyjä ostaa vain Verkkokaupasta tai Gigantista, jolloin niihin on lisätty 70% lisähintaa, että nää kauppaketjut saa voittoa. Jos ostat samaa kamaa suoraan Kiinasta ilman väliläsiä, sen täytyy olla paskaa. Tämä on logiikka. Ne muuttuu paremmiksi, kun ne ostaa täällä kaupasta isoon hintaan.
Ei välttämättä, mutta ainakin voit luottaa siihen että ne Suomessa myytyinä ovat läpäisseet Eu:n laatu/turvallisuusvaatimukset ja siihen että niitä markkinoidaanboikeilla tiedoilla ja kuvilla, toisin kuin isossa osassa kiinalaisia verkkoputiikkeja.
Ei niiden tarvitse läpäistä mitään testejä. Riittää että valmistaja _vakuuttaa_ laitteiden olevan turvallisia käyttää. Maahantuoja on korvausvelvollinen jos joku kuolee tai loukkaantuu.
Siinä onkin yksi hyvä syy ostaa kaupasta, korvausvelvollisuus.
Ai vähän kuin asbestiteollisuuden korvaukset asbestiin kuolleille.
Sä varmaan teet asbestisikin itse, jotta saat halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elikkä pitäisi kodinkoneiden kestää pidempään ja olla korjattavissa, mutta niitä varaosia ei saisi tilata?
ap.
Mutta kotimainen maahantuoja/korjaamo/vähittäiskauppa menettää silloin myyntivoitot jos tilaat suoraan kiinasta pikku pussukoita. Lisäksi suomen posti joutuu maksamaan ne "ilmaiset postit" kun kiinalla on kehitysmaasopimus postituksesta, eli käytännössä muut, tunnolliset kotimaan asiakkaat maksaa se sinun pussukoidesi postitukset. Myös valtio menettää verotulot kun ne tilaamasi tavarat ei pyöri normaalia toimitusketjua käyttäen vaan tulee suoraan kiinasta.
Kotimaiset liikkeet ovat valitettavasti hinnoitelleet itsensä ulos, yhtään vanhempaa konetta ei sellaiseen kannata viedä korjattavaksi ja varaosat maksavat maltaita.
Esimerkki: vanha Kenwood yleiskone poksahti. Korjausosat (muutama sähkökomponentti) olisi maksaneet jo brittiläisessäkin "halvassa" verkkokaupassa parikymppiä. Suomesta en edes alkanut kyselemään.
Tuhosinko luontoa tilaamalla pari pientä pussukkaa Kiinasta (josta ne korjausosat alunperin tulee jokatapauksesta, osti ne mistä tahansa) vai säästinkö luontoa kun sain vanhan hyvän yleiskoneen taas toimimaan pikkurahalla eikä tarvinnut lähteä uutta ostamaan?
Samanlainen tarina Sonyn cd-soitin alkoi temppuilla "no disc" ,tilasin laserlukupään Kiinasta 17 euroa ja taas toimii.
”Jos jokainen suomalainen ostaisi kympillä kuussa lisää suomalaista työtä, syntyisi 10 000 työpaikkaa vuodeksi. Pohjana laskelmalle on kansantaloudessa yleisesti käytettävä panos-tuotos-malli, jolla arvioidaan tuotannon lisäyksestä johtuvia vaikutuksia eri toimialoille. Mitä enemmän toimialalla käytetään suomalaisia panoksia, sitä suurempi työllisyysvaikutus on. Elintarviketeollisuudessa työllisyysvaikutus on suuri; jos jokainen suomalainen ostaisi kympillä kuussa lisää suomalaisia elintarvikkeita, syntyisi vuodeksi 15 000 työpaikkaa.
- -
Sinivalkoinen jalanjälki -merkki johtaa suomalaisen työn jäljille. Jalanjäljen avulla löydät helpommin Avainlippu-, Design from Finland-, Hyvää Suomesta- ja Sirkkalehti-tuotteet K-kaupoista.”
Lähde: Suomalaisen työn liitto
Kun suositaan suomalaista, saadaan pidettyä Suomi hyvänä maana ❤️
Mr Tokmanni kirjoitti:
On väärin tilata Kiinasta itse. Ostakaa minun kaupastani minun Kiinasta tilaama tavara.
Aivan.
Munkin kaupan voitot puolittunut kun ei voi enää myydä 2€:n tuotetta 20€:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mr Tokmanni kirjoitti:
Näin minä teen ihan siksi, että tiedän tuotteen täyttävän EU:n standardit. Jos on ongelmia, reklamoin sinulle ja sinä asioit kiinalaisten kanssa.
Kiinasta tilatulle tavaralle saa halutessaan myös todistukset että tuote täyttää EU:n standardit. Esimerkiksi tilaamilleni ledilampuille löysin valmistajan nettisivuilta todistukset pdf-muodossa.
Myös minä olen tilannut ledejä.
Olen tilannut normaaleja E27 kantaisia myös muilla kannoilla kasvilamppuja. Lisäksi 3W ledejä+muuntajia. Lisäksi 10 w ,30w AC ledejä. Istuttanut vanhoihin prosessorijäähyihin.
Vierailija kirjoitti:
”Jos jokainen suomalainen ostaisi kympillä kuussa lisää suomalaista työtä, syntyisi 10 000 työpaikkaa vuodeksi. Pohjana laskelmalle on kansantaloudessa yleisesti käytettävä panos-tuotos-malli, jolla arvioidaan tuotannon lisäyksestä johtuvia vaikutuksia eri toimialoille. Mitä enemmän toimialalla käytetään suomalaisia panoksia, sitä suurempi työllisyysvaikutus on. Elintarviketeollisuudessa työllisyysvaikutus on suuri; jos jokainen suomalainen ostaisi kympillä kuussa lisää suomalaisia elintarvikkeita, syntyisi vuodeksi 15 000 työpaikkaa.
- -
Sinivalkoinen jalanjälki -merkki johtaa suomalaisen työn jäljille. Jalanjäljen avulla löydät helpommin Avainlippu-, Design from Finland-, Hyvää Suomesta- ja Sirkkalehti-tuotteet K-kaupoista.”Lähde: Suomalaisen työn liitto
Luonnon ystävänä en voisi lähteä ostamaan turhia tuotteita vaikka se toisikin lisää työtä suomalaisille. Luonto itkee kun kulutetaan turhaan. Olen minimalisti elämäntavoiltani, enkä osta turhaa krääsää.
ap.
https://tukes.fi/omallavastuulla
Suosittelen lukemaan. On todella outoa, että ihmiset eivät ilmeisesti ymmärrä tätä vieläkään, vaikka internet on olemassa. Tai sitten ei vaan oma tai perheen terveys kiinnosta.
Ihan hauska kusetus tuo "osta kympillä työtä Suomeen". Jos niin tehtäisiin, niin työpaikkojen määrä ei kuitenkaan lisääntyisi ja kauppiaat kääräisisivät voitot omaan taskuunsa. Uskooko joku hölmö tuota kampanjaa ihan oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
No itse et joudu maksamaan tullimaksuja jostain parin euron tilauksesta. Yritykset tekevät isompia tilauksia ja maksavat tullimaksut. Katettakin olisi otettava, jotta saa vähintään yrityksen kiinteät kustannukset maksettua ja moni yrittäjä kuitenkin haluaisi lisäksi edes jonkinlaista palkkaa työstään, mellei sitten ole miljonääri, joka tekee hommia ihan vaan huvikseen. Siihen sitten vielä ALV päälle. Kyllä se on ihan ymmärrettävää, että Kiinassa 5 € esine on Suomessa vähintään 15 €, eikä se ero mene kaikki kauppiaalle, vaan valtion possuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- -
Sinivalkoinen jalanjälki -merkki johtaa suomalaisen työn jäljille. Jalanjäljen avulla löydät helpommin Avainlippu-, Design from Finland-, Hyvää Suomesta- ja Sirkkalehti-tuotteet K-kaupoista.”Lähde: Suomalaisen työn liitto
Luonnon ystävänä en voisi lähteä ostamaan turhia tuotteita vaikka se toisikin lisää työtä suomalaisille. Luonto itkee kun kulutetaan turhaan. Olen minimalisti elämäntavoiltani, enkä osta turhaa krääsää.
ap.
Tuossa puhuttiin suomalaisesta työstä, ei tuotteista. Jos ostat siivouksen, kampaajan, ravintola-aterian tai teatteriesityksen, et varmastikaan saa turhaa krääsää.
itseä risoo eniten kiinamyyjien epäluotettavuus. Joskua nuorena ja naiivina tilasin ebaysta kiinalaiselt myyjältä nahkatakin, jonka materiaaliksi ja kuvaukseen oli nimenomaan kirjoitettu “100% genuine sheepskin leather.” Vaikka takki oli edullinen, oli se kalliimpi kuin valtaosa muiden kiinamyyjien vastaavista, ja oletin korkeamman hinnan johtuvan siitä että takki todella oli aitoa nahkaa. Tilasin ja sain postissa haisevan muovinahkatakin.
Vierailija kirjoitti:
https://tukes.fi/omallavastuulla
Suosittelen lukemaan. On todella outoa, että ihmiset eivät ilmeisesti ymmärrä tätä vieläkään, vaikka internet on olemassa. Tai sitten ei vaan oma tai perheen terveys kiinnosta.
Pitää kyllä olla hullu jos hankkii kiinasta mitään lastentarvikkeita! En ikinä hankkisi. Sähkölaitteet myös poissuljettuja.
Sieltähän iso osa suomalaisista kaupoistakin hankkii tuotteensa. 1000 tuotteen erä kiinasta tukkuhintaan ei maksa paljon mitään per tuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- -
ap.
Tuossa puhuttiin suomalaisesta työstä, ei tuotteista. Jos ostat siivouksen, kampaajan, ravintola-aterian tai teatteriesityksen, et varmastikaan saa turhaa krääsää.
Palvelun hinta menee kulutukseen ja kuormittaa ympäristöä.
ap.
No kiinasta tilatessa saa usein odottaa pitkään, ennenkuin tuote tulee. Etuna sitten se, että 10-15 eurolla saa tuotteen, joka kivijalkaliikkeessä maksaa usein yli 40 €. Kivijalkaliikkeestä sen saa vaan nopeasti, ja jos tuotteessa on jotain vikaa, on se aika helppo palauttaa ja vaihtaa, verrattuna kiinasta tilattuihin. Niille olen saanut tehdä videoita, joissa näytän tuotteen viat, ennenkuin tuotteen vaihdosta edes aletaan keskustelemaan. Viallisen tuotteen saa mahdollisesti postittaa kiinaan ja odottaa taas 2-3 kuukautta, ennenkuin saa tilalle uuden.
Jos ei ole kiire, ja on valmis ottamaan sen riskin, että aina tuote ei ole ihan sitä mitä on kuivitellut, niin kiinasta vaan. Kannattaa tutkia mitä ostaa ja lukea käyttäjäkokemukset ja mahdolliset foorumi keskustelut tuotteista, jos kyseisellä kiinakaupalla oma keskustelufoorumi on.