Minkä takia Kiinasta tilattavat verkko-ostokset olisi turhia?
Minkä takia sinulla on sellainen mielikuva?
Ostoksia arvosteleva, oletko sellainen ihminen, joka ei tee itse mitään, vaan ostaa kaupasta kaiken? Kiinalaiset verkkokaupat on tee se itse ihmiselle varsinainen taivas ja eikö ole ollut puhetta että tuotteita pitäisi voida korjata? Kuitenkaan ei sitten saisi ostaa varaosia?
Verkko-tilauksilla olen korjannut polkupyörän, lieden, pari jääkaappia ja näin antanut niille lisää elinikää.
Kommentit (65)
Olispa mielenkiintosta tosiaan nähdä jotain tilastoja siitä, kuinka moni Kiinasta tilailija moista harrastaa pelkkään tarpeeseen. Tai kuinka monta % tilatuista tuotteista on vaarallisia joltain ominaisuudeltaan tai ainesosaltaan. Tai montako % muuten vaan jotain ihan muuta kuin tilatessa odotti.
Olis varmasti sellaista luettavaa, että aapeenkin olis sen jälkeen enää vaikea puolustella kantaansa. (Kaikki kunnioitus tosin hälle siitä, jos todella itse tilailee vain sitä mitä tarvitsee.)
Vierailija kirjoitti:
Olispa mielenkiintosta tosiaan nähdä jotain tilastoja siitä, kuinka moni Kiinasta tilailija moista harrastaa pelkkään tarpeeseen. Tai kuinka monta % tilatuista tuotteista on vaarallisia joltain ominaisuudeltaan tai ainesosaltaan. Tai montako % muuten vaan jotain ihan muuta kuin tilatessa odotti.
Olis varmasti sellaista luettavaa, että aapeenkin olis sen jälkeen enää vaikea puolustella kantaansa. (Kaikki kunnioitus tosin hälle siitä, jos todella itse tilailee vain sitä mitä tarvitsee.)
tuosta tukesin aiemmin linkatusta sivusta saa vastauksia osaan näistä, isoja turvallisuuspuutteita. Itse tilaan myös Kiinasta vain tiettyjä harrastukseeni liittyviä tavaroita, mutta minimissä yritän pitää hankinnat. Onhan tuo ilmastolle karseaa kuotmitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elikkä pitäisi kodinkoneiden kestää pidempään ja olla korjattavissa, mutta niitä varaosia ei saisi tilata?
Melkoiset vaatimukset. Koittakaa päättää mitä haluatte.
ap.
Mutta kotimainen maahantuoja/korjaamo/vähittäiskauppa menettää silloin myyntivoitot jos tilaat suoraan kiinasta pikku pussukoita. Lisäksi suomen posti joutuu maksamaan ne "ilmaiset postit" kun kiinalla on kehitysmaasopimus postituksesta, eli käytännössä muut, tunnolliset kotimaan asiakkaat maksaa se sinun pussukoidesi postitukset. Myös valtio menettää verotulot kun ne tilaamasi tavarat ei pyöri normaalia toimitusketjua käyttäen vaan tulee suoraan kiinasta.
Kotimaiset liikkeet ovat valitettavasti hinnoitelleet itsensä ulos, yhtään vanhempaa konetta ei sellaiseen kannata viedä korjattavaksi ja varaosat maksavat maltaita.
Esimerkki: vanha Kenwood yleiskone poksahti. Korjausosat (muutama sähkökomponentti) olisi maksaneet jo brittiläisessäkin "halvassa" verkkokaupassa parikymppiä. Suomesta en edes alkanut kyselemään.
Tilasin osat Kiinasta, hintaa tuli yhteensä pari euroa.
Tuhosinko luontoa tilaamalla pari pientä pussukkaa Kiinasta (josta ne korjausosat alunperin tulee jokatapauksesta, osti ne mistä tahansa) vai säästinkö luontoa kun sain vanhan hyvän yleiskoneen taas toimimaan pikkurahalla eikä tarvinnut lähteä uutta ostamaan?
No itse et joudu maksamaan tullimaksuja jostain parin euron tilauksesta. Yritykset tekevät isompia tilauksia ja maksavat tullimaksut. Katettakin olisi otettava, jotta saa vähintään yrityksen kiinteät kustannukset maksettua ja moni yrittäjä kuitenkin haluaisi lisäksi edes jonkinlaista palkkaa työstään, mellei sitten ole miljonääri, joka tekee hommia ihan vaan huvikseen. Siihen sitten vielä ALV päälle. Kyllä se on ihan ymmärrettävää, että Kiinassa 5 € esine on Suomessa vähintään 15 €, eikä se ero mene kaikki kauppiaalle, vaan valtion possuun.
Kyseisillä komponenteilla ei ole tullia. Jos kivijalkakauppias ei saa toimitettua parin euron osia vaikkapa edes kympillä niin pitäköön tunkkinsa. Kivijalkakauppias saisi Kiinasta ne osat vielä halvemmalla kuin ebayostaja koska voi ostaa tukusta/tehtaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://tukes.fi/omallavastuulla
Suosittelen lukemaan. On todella outoa, että ihmiset eivät ilmeisesti ymmärrä tätä vieläkään, vaikka internet on olemassa. Tai sitten ei vaan oma tai perheen terveys kiinnosta.
Pitää kyllä olla hullu jos hankkii kiinasta mitään lastentarvikkeita! En ikinä hankkisi. Sähkölaitteet myös poissuljettuja.
Mites myrkylliset meikit? Vaatteet, jotka on värjätty ties millä? Feikkituotteet joilla rahoitetaan ihmiskauppaa ja terr..ismia? Hankala sieltä on yksittäisen kuluttajan löytää EU-standardit täyttävät tavarat. Valitettavasti myös jotkut jälleenmyyjät myyvät suoraan tilaamaansa kiinankamaa tajuamatta vastuutaan, mutta eiköhän jossain vaiheessa jostain joku ennakkotapaus saada, kun jotain sattuu.
Kyllä siitä myyntihinnasta täytyy jäädä kauppiaalle pätäkkää, tai kauppa ei kannata.
Jos kauppias on nykyajan maailmassa monesti turha välikäsi, joka ei tee mitään hyödyllistä, on markkinatalouden lakien mukaan aivan oikein jos saa kauppiaan konkursiin. Kauppias voi alkaa tekemään jotain hyödyllisempää. Kauppiaalle kaupan lopettaminen on uusi mahdollisuus. Anna tämä mahdollisuus turhalla välikädelle, eli kauppiaalle.