Olen heikkolahjainen äiti, kysy mitä vaan
Heikkolahjaisuudella tarkoitetaan normaalia mutta melko alhaista älykkyyttä, joka aiheuttaa laaja-alaisia oppimisvaikeuksia sekä vaikeuttaa toimimista ongelmanratkaisua vaativissa tilanteissa.
Laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivien älykkyysosamäärä on 70-85, mikä on enemmän kuin kehitysvammaisilla.
Wikipedia
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Miten läpäisit peruskoulun oppimäärän?
Matikassa pärjäsin ehkä n nelos-vitosluokalle asti ihan normaalitasoisella suorituksella. Sitä ennen sain välillä jopa luokan parhaimman numeron, mutta tuon haastavuuden lisääntymisen jälkeen olin aina erityisopetuksessa. Äidinkielen vuoksi jäin jo heti ensimmäisenä vuotena luokalle, koska en oppinut lukemaan. Olin erittäin heikosti motivoinut suorittamaan koulua, ja tein yleensä korkeintaan vain pakolliset vaatimukset. Siihenkin varmasti vaikuttivat minun tunne-elämän- ja käytöshäiröt. Tulin nimittäin ongelmaperheestä. Sain usein kotoa luvan olla poissa koulusta, ja jätin lähestulkoon aina läksyt tekemättä. Tunneilla en kuunnellut, vaan lähinnä keskityin omiin juttuihin. Tietyt aineet suoritin erityisopettajan kanssa. Kasiluokalla alkoi sosiaalitoimi ja muut viranomaiset huolestumaan mun pärjäämisestä, ja lähettivät mut psykiatrille, joka teki lopulta tuon diagnoosin, että mut voitaisiin siirtää erityiskouluun suorittamaan ysiluokka. Siellä aloin hiukan enemmän panostamaan kouluun, ja sain joistain aineista hyviäkin numeroita. Ka. Oli 7.2 Oli monta kasia ja seiskaa, mutta sitten niissä inhokkiaineissa oli 5 tai 6. Toki nuo oli vielä mukautettuja aineita, että eihän niitä voi verrata tavallisiin arvosanoihin. Ehkä tuo kuitenkin vähän helpottaa tulevaisuutta.
Tuskin sinä olet heikkolahjaisempi kuin 90 % kansasta. Ongelmia on kirjoituksesi perusteella ollut, mutta kirjoituksesi perusteella sinulla on ajattelukykyä ja osaat tunnistaa heikkoutesi. Siksi uskon, että olet oikeasti älykkäämpi kuin suurin osa kansasta, nekin joilla on korkeakoulu käyty. Sielullisen älykkyyden tunnistaa.
Ihmiset oppivat eri tavoilla ja heikkolahjaisen polttomerkki on helppo läjäyttää lapsen otsaan tuosta vain.
Eräskin nykyinen kasvatustieteiden tohtori sanoi, että peruskoulussa häntä pidettiin huonona oppilaana, vähän jälkeenjääseenä, mutta ammattikoulutuksen aikana hän innostui opiskelusta ja opiskeli aina tohtoriksi asti. Joku voi oppia kuuntelemalla luentoja, toinen lukemalla ja kolmas tekemällä itse. Näiden kaikkien opiskelutapojen yhdistelmä on varmasti se tehokkain.
Vaikka minulla on tavallista matalampi kielellinen, looginen ja sosiaalinen älykkys, en pidä silti itseäni kaikessa osaamattomana. Lukemani mukaan moni laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivä tarvitsee räätälöityjä tukipalveluita arjessa selviämiseen (raha, siivous, hygienia.) Mutta minä osaan hoitaa nämä asiat itse, eikä esimerkiksi sosiaalipuolelta kukaan ole huolissaan siitä, ettenkö pärjäisi itsenäisesti lapsen kanssa. Lopettivat jopa asiakkuuden kanssani, koska eivät nähneet sille mitään syytä. Ainoa asia mikä nyt vielä puuttuu on koulutus ja työ. Minua hiukan jännittää, miten tulen suoriutumaan ammattiopistosta, sillä hain ihan tavalliseen opetukseen. Olen lukenut paljon, että samasta vaivasta kärsivät ovat joutuneet jättämään koulun kesken, ja että heidän vaikea työllistyä.
Luetko/oletko lukenut lapsillesi kirjoja? Miten suhtaudut lastesi koulunkäyntiin?
Unohda se leima kirjoitti:
Ihmiset oppivat eri tavoilla ja heikkolahjaisen polttomerkki on helppo läjäyttää lapsen otsaan tuosta vain.
Eräskin nykyinen kasvatustieteiden tohtori sanoi, että peruskoulussa häntä pidettiin huonona oppilaana, vähän jälkeenjääseenä, mutta ammattikoulutuksen aikana hän innostui opiskelusta ja opiskeli aina tohtoriksi asti. Joku voi oppia kuuntelemalla luentoja, toinen lukemalla ja kolmas tekemällä itse. Näiden kaikkien opiskelutapojen yhdistelmä on varmasti se tehokkain.
Tuon diagnoosini on tehnyt ihan oikea psykiatri, enkä usko hänen muuten vain opiskelleen useita vuosia tehdäkseen virheellisiä havaintoja. Tuolla kuvailemallasi henkilöllä oli varmaan ihan tavallisia oppimisvaikeuksia, jotka eivät vaikuta älykkyysosamäärään millään tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Luetko/oletko lukenut lapsillesi kirjoja? Miten suhtaudut lastesi koulunkäyntiin?
Luen lähestulkoon joka päivä hänelle, ja hän rakastaa kirjoja yli kaiken! Koulu ei ole vielä alkanut, koska on vielä niin pieni, mutta toivon voivani tukea häntä siinä niin hyvin kuin ikinä pystyn. Myöskin toivon, että en tule toistamaan omien vanhempien virheitä hänen kohdallaan.
Vaikea uskoa tekstisi perusteella, että sinulla olisi tavallista matalampi kielellinen lahjakkuus tai matalampi älykkyys ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa tekstisi perusteella, että sinulla olisi tavallista matalampi kielellinen lahjakkuus tai matalampi älykkyys ylipäätään.
Hm, oon kyllä miettinyt sitäkin, että hallitsen usein paremmin kielioppisäännöt kirjoittaessa kuin muut saman diagnoosin saaneet, mutta johtuisikohan se kumminkin siitä, että tuo pisteskaala on niin iso? 15 ÄO pistettä on kuitenkin aika iso ero, kun puhutaan älykkyydestä. Kukaan ei ole kertonut minun pistemäärääni. Joskus olen leikitellyt ajatuksella, että menisin ottamaan siitä selvää. Toisaalta epäröin, koska se voisi romuttaa itsetuntoni vain entisestään. :D
Tiedätkö, mistä alhainen älykkyysosamääräsi johtuu? Käyttikö äitisi päihteitä raskausaikana tai onko suvussasi muilla ilmennyt vastaavaa?
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, mistä alhainen älykkyysosamääräsi johtuu? Käyttikö äitisi päihteitä raskausaikana tai onko suvussasi muilla ilmennyt vastaavaa?
Ei mitään havaintoa siitä mistä tämä johtuu, koska ei äitini päihdeongelmasta kärsinyt, ja kaikki lähisukuni ihmiset ovat ihan normaalijärkisiä vailla tukuopetustaustaa. Yksi vaihtoehto voisi olla se, kun äidiltäni tihkui lapsivettä, ja meni siitä syystä lääkärin juttusille. Hänet naurettiin pihalle, koska lääkärin mielestä se oli vain lorahtanutta pissaa. Parin päivän päästä häneltä tuli lapsivedet kunnolla ja se oli kuulemma ollut aivan vihreän väristä. Olin siis uiskennellut parin päivän ajan likaisessa lapsivedessä ennen kuin lopulta synnyin. Kuulostaa erittäin vastenmieliseltä. Mutta siis tosiaan en ole kuullut, enkä keksi tuon lisäksi muutakaan syytä miksi minusta tuli tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään havaintoa siitä mistä tämä johtuu, koska ei äitini päihdeongelmasta kärsinyt, ja kaikki lähisukuni ihmiset ovat ihan normaalijärkisiä vailla tukuopetustaustaa. Yksi vaihtoehto voisi olla se, kun äidiltäni tihkui lapsivettä, ja meni siitä syystä lääkärin juttusille. Hänet naurettiin pihalle, koska lääkärin mielestä se oli vain lorahtanutta pissaa. Parin päivän päästä häneltä tuli lapsivedet kunnolla ja se oli kuulemma ollut aivan vihreän väristä. Olin siis uiskennellut parin päivän ajan likaisessa lapsivedessä ennen kuin lopulta synnyin. Kuulostaa erittäin vastenmieliseltä. Mutta siis tosiaan en ole kuullut, enkä keksi tuon lisäksi muutakaan syytä miksi minusta tuli tällainen.
Tuo ei kerro mitään. Noista natsiajan pisteytyksistä voitaisiin pikkuhiljaa jo luopua 😕 Vihreä lapsivesi on yllättävän yleistä. Omakin lapseni syntyi kuvailemallasi tavalla ja sai huonot pisteet. Älykkyystestejä ja muita on tehty psykologien toimesta. On luokkansa fiksuimpia. Ikäisiään myös edellä. Minulle kympin tyttö. Nykyään myös muille.
Olisiko sinulla mm. lukihäiriö, lieviä autismin tai aspergerin oireita, adhd:ta, mikä voisi selittää vaikeutesi koulussa. Tavallisissa ammattikouluissa pitäisi olla nykyään ammatillinen erityisopettaja, joka tekee myös lukitestit uusille opiskelijoille. Kannattaa olla tavoittaa hänet heti koulun aloittaessa. Erityisammattikoulua en suosittele. Joskus aikoinaan kaveri opiskeli sellaisessa koulussa datanomiksi adhd:en ja lukihäiriön takia eikä saanut työpaikkaa kyseisellä todistuksella, vaikkei kyseistä tutkintoa voi mukauttaa edes erityisammattikoulussa. Meni sitten osaaminen hukkaan ja päätti hankkia uuden ammatin tavallisesta ammattikoulusta. On nyt sitten työssäkäyvä mies, joka elättää perheen vaimonsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei kerro mitään. Noista natsiajan pisteytyksistä voitaisiin pikkuhiljaa jo luopua 😕 Vihreä lapsivesi on yllättävän yleistä. Omakin lapseni syntyi kuvailemallasi tavalla ja sai huonot pisteet. Älykkyystestejä ja muita on tehty psykologien toimesta. On luokkansa fiksuimpia. Ikäisiään myös edellä. Minulle kympin tyttö. Nykyään myös muille.
Ihanko totta, että tyttäresi todettiin ensin ja myöhemmin todettiin, ettei näin ole? :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko totta, että tyttäresi todettiin ensin ja myöhemmin todettiin, ettei näin ole? :o
*vajaaälyiseksi piti tulla tuohon väliin. 😂
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinulla mm. lukihäiriö, lieviä autismin tai aspergerin oireita, adhd:ta, mikä voisi selittää vaikeutesi koulussa. Tavallisissa ammattikouluissa pitäisi olla nykyään ammatillinen erityisopettaja, joka tekee myös lukitestit uusille opiskelijoille. Kannattaa olla tavoittaa hänet heti koulun aloittaessa. Erityisammattikoulua en suosittele. Joskus aikoinaan kaveri opiskeli sellaisessa koulussa datanomiksi adhd:en ja lukihäiriön takia eikä saanut työpaikkaa kyseisellä todistuksella, vaikkei kyseistä tutkintoa voi mukauttaa edes erityisammattikoulussa. Meni sitten osaaminen hukkaan ja päätti hankkia uuden ammatin tavallisesta ammattikoulusta. On nyt sitten työssäkäyvä mies, joka elättää perheen vaimonsa kanssa.
Lukihäiriö mulla todettiin jo silloin alussa, kun en oppinut lukemaan muiden tavoin. Sen jälkeen olen aina ajatellut, että minulla on lukihäiriö. Silloin ysiluokalla erityiskoulussa ne tekivät kaikille luokkalaisille lukivaikeustestin, ja silloin läpäisin kokeen. En sitten tiedä voisiko se lievittyä vanhetessa? Minulla on lapsen todettu dysfasia, sekä diagnoosi autistisista piirteistä on. Asperger- tai kannerin oireyhtymää ei ole diagnisoitu siltikään. Jos jompi kumpi olisi, niin se olisi ilmeisesti tuo kanneri, koska aspergerin kriteerinä on normaaliälyisyys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hm, oon kyllä miettinyt sitäkin, että hallitsen usein paremmin kielioppisäännöt kirjoittaessa kuin muut saman diagnoosin saaneet, mutta johtuisikohan se kumminkin siitä, että tuo pisteskaala on niin iso? 15 ÄO pistettä on kuitenkin aika iso ero, kun puhutaan älykkyydestä. Kukaan ei ole kertonut minun pistemäärääni. Joskus olen leikitellyt ajatuksella, että menisin ottamaan siitä selvää. Toisaalta epäröin, koska se voisi romuttaa itsetuntoni vain entisestään. :D
Minkä ikäisenä älykkyytesi on testattu ja matalaksi todettu? Kerrot tulevasi ongelmaperheestä ja sinulla olleen tunne-elämän häiriöitä. Pohdin, että tällainen varmasti vaikuttaa koulumenestykseen ja myös kognitiivisia kykyjä mittaavista testeistä suoriutumiseen. Ja en kertakaikkiaan saa kirjoitustesi perusteella sinusta heikkolahjaisen kuvaa!
Ap on kirjoituksensa perusteella kaikkea muuta kuin mitenkään heikkolahjainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä älykkyytesi on testattu ja matalaksi todettu? Kerrot tulevasi ongelmaperheestä ja sinulla olleen tunne-elämän häiriöitä. Pohdin, että tällainen varmasti vaikuttaa koulumenestykseen ja myös kognitiivisia kykyjä mittaavista testeistä suoriutumiseen. Ja en kertakaikkiaan saa kirjoitustesi perusteella sinusta heikkolahjaisen kuvaa!
Ja tosiaan, lukihäiriö ja dysfasiakin vielä! Olisin taipuvainen uskomaan näiden kaikkien muiden häiriöiden ja ongelmien olleen alisuoriutumisesi taustalla. En tietenkään ole asiantuntija, mutta sinuna varmaan hakeutuisin sellaiselle testaamaan älykkyyttäni uudemman kerran.
Miten läpäisit peruskoulun oppimäärän?