Olisitko niin rohkea että muuttaisit ulkomaille maahan jossa et ole koskaan käynyt?
Sain työtarjouksia kolmeen maahan joissa en ole koskaan käynyt enkä ole muutenkaan matkustellut paljoa olen kyllä käynyt ulkomailla mutta en kyseisissä maissa. Pitää valita yksi tai torjua kaikki ja ne maat on Italia, Englanti ja Kiinan Shanghai osaan näiden maiden kieliä joten kieli ei ole ongelma. Lähtisitkö vai et ja miksi?
Kommentit (29)
Tietenkin. Eihän muutto ulkomaille ole vankila. Aina pääsee pois ja yleensä helposti. T: toinen kiinaa osaa ja sinne muuttoa mielessä pyöritellyt
Olen ollut niin rohkea ja olisin uudelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut niin rohkea ja olisin uudelleenkin.
Missä olit ja kuinka kauan?
Tottakai. Saattaa olla jopa parempikin noin.
Opiskelet siis kieliä, mutta et halua käyttää niitä kyseisissä maissa? Okei.
Minä voisin muuttaa moneenkin maahan, jonka kieltä en edes osaa.
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin sitten kun lapset ovat isompia niin että pärjäävät omillaan. Kiina on vähän liian kaukana, mutta Eurooppaan kyllä.
Pomo tarjosi mahdollisuutta minulle ja kahdelle muulle joille lähteminen on helppoa ilman lapsia ja puolisoa. Pomon sanoja lainaten hän toivoo meidän lähtevän koska meillä ei ole rasitteita.
Sokkona en muuttaisi, mutta maahan, jossa en ole henkilökohtaisesti vieraillut kyllä. Eli tutustuisin hieman kulttuuriin ja arvioisin sen perusteella kestääkö pää. Itselleni kaikki joustavan aikataulun kulttuurit olisivat arjen pyörittämiseen ehdoton ei. En vaan kestäisi jatkuvaa odottelua ja hengailua. Pienet kulttuuriset eroavaisuudet kestää kyllä esim. miten tervehditään, teititelläänkö, onko joku väri kielletty jne. Mutta arkeen jatkuvasti vaikuttavat eroavaisuudet voivat viedä hulluuden partaalle.
Lapset muuten sopeutuvat aikuisia paremmin. Peruskoulutuksen saa missä vaan. Ei siellä mitään lukutaitoa ja peruslaskutoimituksia oleellisempaa ole. Jos haluaa pitää kiinni Suomen koulujärjestelmässä voi kotikouluttaa iltaisin. Kannattaa olla koululle yhteydessä tästä ennen muuttoa ja kysellä mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Käsitit nyt väärin ja älä laita vääriä sanoja suuhuni! Olen opiskellut kieliä ja osaan niitä sujuvasti mutta ei ole aiemmin ollut mahdollisuutta matkustaa maihin. Kyse ei ole siitä ettenkö olisi halunnut mutta nyt on rahaa ja hyvä esimies joka kannustaa lähtemään. Koen olevani etuoikeutettu kun minulle tarjotaan mahdollisuutta kuin Manulle illallista. :D
Olen muuttanut (Usa, Japani ja Saksa), ja vaikka alussa oli vaikeaa, en kadu pätkääkään vaan lähtisin uudestaan heti.
En muuttaisi käymättä edes pikku matkalla. Vietin (osin läheisten kanssa) useita kuukausia yhdessä maassa, jossa en ollut koskaan käynyt, mutta tein "kurkistusmatkan" sinne ensin. Ihan oman päävärkin takia, kukin tyylillään, mutta minulle on tärkeää tietää, olisiko maa lainkaan sellainen, mistä pitäisin. Millaisia ihmisiä esimerkiksi siellä asuu, miten sopeudun asioitten hoitamistapaan jne. Ja lapset, jos niitä on, on tosiaan oma lukunsa.
Ihan omien mieltymyksieni perusteella valitsisin noista Englannin. Shanghai olisi nounou saasteiden takia ja Italiassa tökkii etelä-eurooppalainen kulttuuri. Pidän enemmän protestanttisista maista, missä asiat on paremmassa järjestyksessä ja touhu on säntillisempää. Italia menisi matkailumaana, mutta en haluaisi asua. Briteistä on mielikuva toimivana yhteiskuntana, toki sielläkin olen ollut vain turistina.
Tuo tilanne, jossa lähdetään oman työnantajan lähettämänä on käsittääkseni monin verroin helpompi kuin se, että lähtee suoraan ulkomaille jonkun yrityksen palkkaamana, saati sitten töitä etsimään. Työnantaja varmasti jeesaa muuttojärjestelyissä ja muissa. Ja luultavasti on mahdollisuus myöhemmin palata Suomeen työnantajan siunauksella, kokemusta rikkaampana ja kenties uuden puolison kanssa.
Juu olen tehnyt niin kaksi kertaa: muutin Australiaan ja Uuteen-Seelantiin. Hyvin meni kaikki ja maailmalla olen edelleen. Kiinassakin vietin 6 kk mutta enää en menisi sinne. Saasteet ja ihmisten kontrollointi ei houkuttele. Mutta rohkeasti vaan matkaan. Ain pääsee poiskin paitsi Pohjois-Koreasta :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitit nyt väärin ja älä laita vääriä sanoja suuhuni! Olen opiskellut kieliä ja osaan niitä sujuvasti mutta ei ole aiemmin ollut mahdollisuutta matkustaa maihin. Kyse ei ole siitä ettenkö olisi halunnut mutta nyt on rahaa ja hyvä esimies joka kannustaa lähtemään. Koen olevani etuoikeutettu kun minulle tarjotaan mahdollisuutta kuin Manulle illallista. :D
Mitä ihmettä sitten kyselet, kun nyt on tilaisuus?
Ehkä sinun todellakin kannattaa kieltäytyä tästä tarjouksesta, jos et ilman av:ta tästäkään ongelmasta selviä.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut (Usa, Japani ja Saksa), ja vaikka alussa oli vaikeaa, en kadu pätkääkään vaan lähtisin uudestaan heti.
Mitä töitä teit kyseissä maissa ja mikä oli vaikeaa?
Olen muuttanut toiseen maahan koskaan siellä käymättä. Alku oli vaikea, mutta lopulta on vain hyvää sanottavaa.
En kyllä usko, että tilannetta olisi mitenkään muuttanut se, jos olisin päässyt siellä käymään etukäteen. Ei mikään lyhyt matka voi valmistaa ihmistä niihin arkipäivän ongelmiin, joita toiseen maahan muutto oikeasti tuo tullessaan. Yleensä muutenkin ihmiset ovat pari ensimmäistä kuukautta aivan rakastuneita uuteen kotimaahansa ja potentiaalinen kulttuurishokki iskee vasta sitten.
Toki suosittelen ottamaan tulevasta kotimaasta, sen kulttuurista ja käytännöistä mahdollisimman paljon selvää etukäteen. Muiden kyseisessä maassa asuvien suomalaisten blogeista voi olla apua, niissä kun asioita katsotaan tutusta näkökulmasta.
Ehdottomasti kannattaa lähteä, ulkomailla asuminen on oikeasti todella avartava kokemus!
Englantia voisin kokeilla noista vaihtoehdoista tai Italiaa, tosin voisi olla liian lämmin mun makuun. Enemmän kiinnostaa kuitenkin USA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sitten kyselet, kun nyt on tilaisuus?
Ehkä sinun todellakin kannattaa kieltäytyä tästä tarjouksesta, jos et ilman av:ta tästäkään ongelmasta selviä.
Luitko aloituksen kunnolla ajatuksen kanssa? Ehkä sinun kannattaa avartaa ajatusmaailmaasi siitä että ihmiset ovat erilaisia ja av:lla saa keskustella ja kysyä lähes mitä vain onhan tämä aihe vapaa palsta.
Otsikosta ajattelin, että en kyllä sokkona muuttaisi maahan jonka kieltä en edes osaa. Mutta sullahan olis työpaikkakin valmiina, jos pomo kerran kannustaa lähtemään? Suurin ongelma siinä lähdössähän olisi se että miten siellä taloudellisesti pärjäisi jos ei tiedä maasta mitään. Kiina mua ei kyllä houkuttaisi millään tapaa. Italiaan lähtisin, vaikka en ole siellä käynyt enkä osaa kieltä. Uskon että oppisin italian kielenkin kyllä melko helposti jos tarvitsisi, koska espanja ja ranska sujuu joten kuten. Mä kyllä lähtisin, jos ei olisi lapsia tai mitään muita painavia syitä jäädä Suomeen.
Olen niin tehnytkin!
No joo...Ei mennyt kovinkaan ruusuisesti, vaan tultiin maitojunalla takaisin.
Lähtisin sitten kun lapset ovat isompia niin että pärjäävät omillaan. Kiina on vähän liian kaukana, mutta Eurooppaan kyllä.