Kenen äitienpäivää teillä juhlitaan?
Meillä on pieni lapsi mieheni kanssa. Emme ole naimisissa. Mies ilmoitti juuri, että hänelle äitienpäivä on kirjaimellisesti äitienpäivä, eli hänelle ensisijaista on juhlia sitä oman äitinsä kanssa. En ollut uskoa korviani, ja tietysti tästä tuli paha mieli, epäuskoinenkin. Ajattelevatko miehet yleensäkin näin? En odota mitään ihmeellistä palvontaa äitienpäivänä, mutta kyllä se mielestäni on lapsiperheessä ennenkaikkea perhejuhla, toki myös isoäitejä muistetaan siinä samassa. Ilmeisesti mies halusi tällä kertoa että mitään erityistä muistamista ei häneltä olisi tulossa huomenna. Mitä kokemuksia on muilla?
Kommentit (53)
Meillä juhlitaan kaikkia äitejä, muistellaan kuolleita äitejä ja juhlitaan kaikki 25-97v äitejä.
Jokainen vävy, veljen poika, isä, isoisä, tytär, miniä, isoäiti toivottaa hyvää äitienpäivää jokaiselle äidille, jopa naapurin äidille.
Meillä ei ole koskaan ajateltu, että äitienpäivä olisi jotenkin vain oman äidinpäivä tai minun äitiyteni päivä tai ettei äitienpäivänä ei voisi muistaa lapsuuden tärkeää synnyttämätöntä naista, jolle oli tärkeä ja joka oli ja on tärkeä.
Ollaan jo pitkän aikaa juhlittu anoppilassa äitienpäivää miehen sisaruksien kanssa. Asutaan samassa kaupungissa, ja oma äitini on saanut kortin kun asuu kauempana. Nyt kun on minun ensimmäinen äitienpäivä, tultiin äidilleni juhlimaan.
Äitienpäivä ei ole mummojenpäivä. Isänpäivä ei ole ukinpäivä. Juhlapäivät voi viettää kotona rauhassa perheen kesken ei ole pakko säntäillä tenavien kanssa pitkin maakuntia paikasta toiseen. Vuodessa riittää muitakin päiviä, jolloin voi ilman kiirettä viettää aikaa isovanhemoien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isomummon. Hänestähän kaikki on alunperin lähtenyt. Isomummon luokse kokoonnutaan kaikki.
Ethän sinä ole miehesi äiti! Ei hänen tarvitse sitä sinun kanssasi juhlia, vaan tietysti oman äitinsä kanssa.
Sinun vai miehesi isomummun?
Minun tietysti, ei hän ole mieheni isomummo. Mieheni äiti ja isoäiti ovat kuolleet.
Entä jos he olisivat elossa?
Asuivat Amerikassa, matka on liian pitkä, lomalla nähtäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman äidin kanssa tietysti. En ole miehelleni äiti! Hyi olkoon! Olen hänen vaimonsa. Onko kivaa illalla, kun mies äidin viereen pötkähtää?
Olet hänen lastensa äiti kuitenkin?
Miten ihmeessä se, kenen vieressä yöllä sängyssä pötkötellään, liittyy äitienpäivään, omituinen ajatus.
Jos päivällä korostetaan äitiyttä, on yöllä vaikeaa ajatella muuta. Äitiys menee helposti rakastajatterena olon ohi. Siksi olen mieluummin miehelleni vaimo ja vain lapsilleni äiti.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi haluaa vaan päästä helpommalla eikä sitä huvita järkätä sulle mitään.
Tämä. Kaikki, joilla mies ohittaa äitienpäivänä omien lastensa äidin olankohautuksella ja heitolla "et sä ole mun äiti", niin tehkääpä sama isänpäivänä. Eli älkää noteeratko MITENKÄÄN koko päivää, ja kysyttäessä vain vastaatte juhlivanne vain omaa isäänne.
Jospa avaisi vähän silmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi haluaa vaan päästä helpommalla eikä sitä huvita järkätä sulle mitään.
Tämä. Kaikki, joilla mies ohittaa äitienpäivänä omien lastensa äidin olankohautuksella ja heitolla "et sä ole mun äiti", niin tehkääpä sama isänpäivänä. Eli älkää noteeratko MITENKÄÄN koko päivää, ja kysyttäessä vain vastaatte juhlivanne vain omaa isäänne.
Jospa avaisi vähän silmiä.
No näinhän se kuuluukin tehdä ja meillä tehdän juuri näin. Mieheni ei ole isäni.
No minulle äitinä se on yhtä paljon oman äitini kuin minun päiväni. Eli pidän tosi tärkeänä sekä saada ne kortit lapsilta aamulla kuin viedä kukat äidilleni iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman äidin kanssa tietysti. En ole miehelleni äiti! Hyi olkoon! Olen hänen vaimonsa. Onko kivaa illalla, kun mies äidin viereen pötkähtää?
Onko miehesi lastesi isä? Kenen kanssa hän viettää isänpäivänsä?
Kyllä. Hän viettää isänpäivää lasten ja lastenlasten kanssa. Oma isänsä on kuollut. Meidän puolisoiden yhteisiä juhlia ovat hääpäivät, eivät isän- tai äitienpäivät.
Olen aina juhlinut äitiäni, eikä lapsuudenperheessämme ole mummoja juhlittu.
Nyt kun olen ensimmäistä kertaa äiti äitienpäivänä, olisi ihana saada olla juhlakalu kyseisenä päivänä. Tulen sen kuitenkin jakamaan anoppini kanssa, sillä mieheni ei perinteistä luovu. Minusta on hölmöä juhlia niin, sillä anoppini ei ole äitini. Toisaalta ei lapsenikaan osaa vielä äitienpäivää juhlistaa, niin en voi vaatia päivän olevan vain minua varten.
Kaipa äitienpäivää juhlistetaan monin eri tavoin.
Vihaan äitienpäivää. Mies muisti äitiään, ei lastensa äitiä. Naapurissa isät kantoiva lahjoja vaimoilleen, mainitsin tästä miehelleni, johon hän vastasi, että sinä et ole äitini. Totta, en ollutkaan.
Vuosi sitten Kallaveden seurakunta järjesti äitienpäivänä vanhampain kirkon! Muutama virsi ja saarna, siinäpä sitä riittämiin olikin muistamista koko perheelle. Äideistä ei mitään mainintaa kirkossa, mutta kauppiaat sentään muistuttavat lahjaostoista.
Hyvä että kuitenkin pääsit pahoittamaan mielesi ja kerjäämään huomiota.
Mitä miehesi sanoi kun kerroit ajatuksistasi hänelle?
Yleisesti ottaen näin, mutta äitejäkin on monenlaisia.