Minkälaisia leluja muistat sinulla lapsena olleen?
Entä mitkä olivat sinulle tärkeimmät lelut ja leikit? Milloin olet syntynyt?
Kommentit (30)
Legot. Lisäksi oli pikku hevosia ja niiden varusteet, esteet ym, muovi eläimiä joilla oli myös tilpehööriä. Nukkeja ja barbeja oli myös mutta ne ei kiinnostaneet. Vm86
Paperinuket ainakin. Ylipäänsä teimme niille, ja muillekin nukeille koteja.
Pelasimme lautapelejä ja fortunaa. N. 57
Jäykkäjalkaisia barbeja... olin kade kun kaverilla oli sellaisia, joiden jalat taipui polvista. Ja sillä oli barbin kamoja muitakin, auto ym. Itellä oli siskoilta perittyjen barbien lisäksi kaksi muovinukkea, pari nallea ja siinä ne taisi ollakin. Vm-68
Legot, kirjat ja elektroniikkapelit tärkeimmät. Kavereiden luona leikittiin barbeilla ja nukkekodilla, mutta ne tuntuivat tylsiltä, etenkin barbit. /n -76
Ainakin muovieläimillä leikittiin, joku safarijuttu. Niillä leikittiin ehkä 5-vuotiaana.
Hirveästi ei oikeastaan leluilla leikitty. Rakenneltiin veljen kanssa kirjoista kattoon asti yltäviä torneja (ei siis pinoamalla vaan sellaisia äärimmäisen huteria....), tehtiin äidin villalangoista "laseresteitä" ja pujoteltiin ja limboiltiin niiden välistä. Jos tässä siis kalastellaan lahjaideoita lapsille tms. niin suosittelen erilaisia pelejä. Twister tai joku nintendo Wii mikä pistää liikkeelle. :) (Crashit, Spyrot ym. pleikkapelit oli tosin meidän ehdottomia suosikkeja)
Pihaleluja oli paljon, mutta naapurin kakspaikkainen polkuauto oli paras, sekin 5-6-vuotiaana käytössä. Ala-asteikäisenä hula-hulat, hyppynarut ja rullaluistimet. Talvella luisteltiin. Tarravihot sai meissä 7-8-vuotiaissa tytöissä aikaan massahysteriaa :D
Lisäksi oli tietenkin Pokemon-kortit, joilla en osannut oikeasti pelata.. ja gogot eli sellaisia rumia muoviukkoja, joita heiteltiin pihalla (ja saunassa...) ja yritettiin osua toisen gogoihin ja näin voittaa ne omaksi. Olihan niitä muitakin versioita ja paikalla piti aina olla "puolueeton" ranneliikkeenvalvoja/tuomari :D
N94
Ainiin perinteikkäät äitini ja isäni olivat kuulemma olleet vähän huolissaan kun perinteiset nukkeleikit eivät kiinnostaneet. Yhden baby bornin sain 5 v synttärilahjaksi, hukkasin sen pihalle, sain sen takaisin ja seuraavaksi pudotettiin se kaverin kanssa puusta ja naurettiin niin, että pissat tuli housuun.
No nyt olen kahden lapsen äiti enkä ihan täysin kieroon kasvanut. Ymmärrän tosin vanhempien huolen...
Ohis N94
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kivoja leluja ja kirjoja. Synnyin 77 ja sain valtavasti legoja leikki-iässä kun vanhemmat kävivät risteilyllä. Sain Barbien joka liikuttaa itse käsiään amerikanserkuilta. Minulla oli myös my little ponyja.
Oltiin ihan tavallinen perhe ja varhaislapsuudessa jopa pienituloisia mutta mulla oli leluja.
Aina kun koulu alkoi syksyllä niin sain valita pari uutta gollegepaitaa ja farkut.
Minulle järjestettiin synttärit yms.
Uskon että nämä perinteet ovat iskostuneet minuun ja olen ylläpitänyt niitä myös itse vanhempana heikoimpinakin aikoina!
Kiitos äidilleni nyt äitienpäivänä ja isälle myöskin!
Sisäinen psykologi nousi ja kysyi miksi joku alapeukutti. Hänelle ei järjestetty synttäreitä. Olen seurustellut miehen kanssa jolle ei koskaan pidetty synttäreitä eikä ollut joululahjoja. Hän aiheutti pahimmat perheriidat juuri kun lapseni sai joulun tai synttärit.
Hänet tuomittiin törkeästä pahoinpitelystä ehdonalaiseen ja väkivallan toistettua yhdyskuntapalveluun. Hänen äitinsä löi 2v lastani kaupassa kun hän pyysi karkkia.
Minä katkaisin tämän sukupolven ketjun mutta jouduin kärsimään siitä monta vuotta. Eestin historia ei ole hyvä.
Mun rakkain lelu oli vauvana saamani nalle. On vieläkin tallessa melkein 60 vuotta myöhemmin.
Barbit oli myös kivoja, mutta enemmän vielä tykkäsin Daisy-nukeista. Ne olivat mielestäni tyttömäisempiä ja kauniimpia kuin isorintaiset barbiet.
Sitten oli myös nukke ja vaunut. Ihan pienestä asti (n.5-vuotiaasta) kudottiin ja virkattiin nukeille ja barbeille vaatteita. Ihanaa, kun isoäidit ja muut korttelin vanhemmat naiset opastivat.
Mulla on osa leluista tallessa. Yksi "nalle", joka oli lähinnä leijonan ja nallen sekoitus meni niin huonokuntoiseksi, että sitä ei voinut säilyttää.
Oijoi Monchichit! <3 Mulla oli tyynyliina jossa oli Monchichin kuva! Lelua en omistanut, mutta olisin halunnut omistaa. Aivan ihania.
-87 syntynyt