Montako lasta teillä on ja paljonko teillä on tuloja...
Montako lasta teillä on ja paljonko teillä on tuloja? Entä velkoja ja varallisuutta? Mitä velkaa ja miten olette varallisuutenne kartuttaneet? Miten mielestäsi tulette taloudellisesti toimeen?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteenlasketut vuositulot (brutto) n.650 000e. Kaksi lasta, ei velkoja. Omakotitalo, kaksi autoa ja pieni mökki. Työllä ja sijoituksilla olemme rahamme ansainneet, ei perintöjä ym. Olemme vähän alle nelikymppisiä.
Missä hommissa tienaa noin hyvin vai onko nuo pääomatuloja?
T. Alipalkattu johtaja 6200e brutto
Työskentelemme ulkomailla. Mies on keskisuuressa yhtiössä korkeassa asemassa, ei Tj. Itse työskentelen teollisuuden asiantuntijatehtävissä. Tulomme jakautuvat tuosta summasta 60/40, minä tienaan vähemmän.
Miehellä 4 lasta, joista kaksi meidän yhteisiä. Vanhemmat kaksi jo omillaan eleleviä, ei siis enää elatusmaksuja. Yhteiset tulomme n. 4000-5500 €/kk (minä teen keikkaa omasta halustani, miehellä provikka). Omistusasunto, jonka arvo n. 350 000 € (ei velkaa). Autokin on.
Lapsia 2 ja yht bruttotulot karvan vajaa 10k kuussa.
Pärjätään ihan ok, asuntolainaa on vähän yli 200k.
Vuositulot noin 90 000 € brutto. Kaksi lasta, mutta molemmat jo aikuisia. Velkaa 0 €. Omaisuutta ja varallisuutta noin 400 000 €, josta yli puolet asunto, jossa asun. Omalla työlläni olen kartuttanut. Yksin asuvana tulen oikein hyvin toimeen ja pystyn avustamaan lapsiani taloudellisesti tarpeen mukaan sekä lahjoittamaan säännöllisesti hyväntekeväisyyteen.
Miehen vuositulot 40-50 000/v. Vähän vaihtelee. Itse olen kotona äitiyslomalla ja tulot alle 1000 e /kk itsellä. 2 lasta, velkaa vain talosta reilu 100 000 jota lyhennellään normaalisti vaikka olen kotona. Joka kuukausi jää vähän säästöönkin. Emme tosin harrasta matkustelua ja tykätään elää säästeliäästi..
Aikas yllättävän rikasta porukkaa ilmestyy aina näihin ketjuihin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen lapsi syntyy ensi kuussa, kun olemme molemmat töissä niin perheen nettotulot hiipivät neljään tonniin, toki minun äitiys- ja vanhempainvapaani aikana tulot tippuvat. Velkaa on 52 tonnia asuntolainaa, miehellä lisäksi kolmisen tonnia autolainaa.
Tähän mennessä olemme tulleet loistavasti toimeen ja tuleva vuosi (olen kotona vain vuoden, katsotaan jääkö mies hoitovapaalle kun menen takaisin töihin) tulee pyörimään lainojen suhteen kuten tähänkin asti: talolaina lyhenee normaalisti ja käytän/käytämme säästöjä.Miksi pitää auto ostaa lainalla? Onko edes kunnon auto eikä mikään ranskalainen?
Kaikilla ei ole varaa heittää kerralla likoon useita tonneja. Mielummin lyhentää pikkuhiljaa ja pahan päivän sattuessa on sitä rahaa jäljelläkin. Voihan sitä auton ostaa muutamalla satasella tai tonnilla, mutta jos ei osaa itse huoltaa autoa ja autoa tarvitaan paljon, on aika riskialtista ostaa lähes loppuunajettua autoa johon voi joutua maksamaan huoltoja ja korjauksia tämän tästä.
Miksi pitäisi useita tonneja käyttää autoon?. Muutamalla sadallakin saa auton moneksi vuodeksi. Oma auto on -97 bmw, 180 tuhatta ajettu. Ei yhtään ruostetta ja vain kuluvia osia tarvinnu vaihtaa. Maksoi 1000e.
Yksi lapsi, ei asu enää kotona.
Bruttotulo 5400/kk.
Pankkilainaa vähän vajaa 300 te sijoitusasunnoista. Oma velaton ydinkeskustan kt-asunto ostohinta 220 te.
Taloudellisesti kaikki menee mitä tulee.Tällä hetkellä maksan about 400 e/kk noista sijoituskämpistä enemmän mitä niistä on tuloa.
Kaikki lainat maksettu 2034 jolloin jään eläkkeelle (toivottavasti eläkeikää ei kauheesti nosteta).
Vierailija kirjoitti:
Aikas yllättävän rikasta porukkaa ilmestyy aina näihin ketjuihin. :D
Joo niin näkyy :D itse en omilla kasvoillani kehtaa tutuille puhua raha-asioista, kun tiedän että saattaa herättää kateutta. Olen siis nro 7 viestin kirjoittaja. Piti tuohon alkuperäiseen viestiin kirjoittaakkin, että miten olemme tähän tilanteeseen tullut, mutta oli vähän kiirus...
Mutta itse valmistuin lähihoitajaksi 18 vuotiaana ja noin 5 vuotta olen ollut töissä ja 5 kotona. Mies valmistui 23 v ktm:ksi ja palkka taisi alkuun olla 3.500 ja sitten vähän kerrassaan kivunnut tuonne 5.000 kk.
Mies osti tuon sijoitus asunnon jo opiskeluaikana, veljensä oli silloin jo tukevasti työelämässä. Mieheni sai järjestettyä tuohon aikanaan aivan älyttömän hyvän lainan. Asunnon velaton hinta oli n 140 t, josta yhtiölainan jälkeen kauppahinnaksi jäi 40te ja pankki antoi heille 30te lainan, eli mieheni laittoi omaa rahaa asuntoon 5.000 e.
Yhteiseen sijoitusasuntoomme, jonka ostimme alunperin omaan käyttöön, laitoimme 10.000 "omaa rahaa" 10te.
Sen jälkeen kun olimme ostaneet oman ensiasunto me otimme sijoituslainaa mieheni kanssa 15te, jolla ostimme osakkeita. Ja ne nousivat hieman yli 2 kertaiseen arvoon.
Tähän nykyiseen asuntoomme saimme hieman apua vanhemmiltamme. Emme suoraan rahaa, mutta isäni panttasi asuntoaan noin 30 te meidän velkamme vakuudeksi.
Tässä pääpiirteittäin meidän tilanteemme ja se miten siihen on tultu...
Tulot yhteensä noin 9000 / kk, talosta lainaa vielä hermostuttavan paljon, kolme lasta ja iso koira, yksi auto taloudessa.
Ihan mukavasti toimeen tullaan, joka asiaa ei tarvitse erikseen miettiä onko varaa ostaa, mutta mihinkään ylellisyyksiin ei rahaa käytetä. Lapsiin menee aika paljon rahaa, harrastukset ja jatkuvasti pieneksi jäävät vaatteet ja kengät sekä loputon määrä ruokaa. :D
Yksinhuoltaja, 3 lasta, nettotulot noin 1600€/kk. Velkaa joku 65000€ ja varallisuutta noin 250000, josta pois tuo velka siis. Varallisuus kartutettu säästämällä ennen lapsia olleista isommista tuloista ja kerran saatu pieni perintö. Tukien (lapsilisät, elatustuki, pieni asumislisä) kanssa tullaan kivasti toimeen, ilman niitä ei tultaisi lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Montako lasta teillä on ja paljonko teillä on tuloja? Entä velkoja ja varallisuutta? Mitä velkaa ja miten olette varallisuutenne kartuttaneet? Miten mielestäsi tulette taloudellisesti toimeen?
Miksi kysyt ja entä itselläsi?
5 lapsen yksinhuoltaja olen, oma palkka n. 4 000 €/kk. Varallisuutta on lähinnä vuoden vanha auto (30 000€), ja säästöt tilillä (joka kuukausi n.1000 € säästöön). Ja asumisoikeusasunto (n. 40 000€), oma asunto ostetaan kunhan sopiva tulee rakenteille.
Yksi lapsi (jo 18v) ja tällä hetkellä nettotulot noin 7000€/kk ja miehen bonukset päälle. Nyt on aika hyvä tilanne, reilu vuosi sitten olin vielä työtön. Mieskin on tienannut hyvin vasta kuusi vuotta, pitkään pärjäiltiin jollain 3500€ netolla kun itse olin hoitovapaalla/työtön/opiskelija.
Oman asunnon lisäksi on toinen asunto, näiden arvo yhteensä noin 700000€. Asuntolainaa on yhteensä 320000€. Sijoituksia on noin 500000€ edestä. Perintöä on saatu 90000€, loput palkoista säästetty ja sijoitettu. Ollaan jo viisikymppisiä, ei meillä 20 vuotta sitten ollut juuri mitään.
Lapsi opiskelee ja käy osa-aikaisesti töissä ja häntä tuetaan vielä kunnes pääsee kunnolla jaloilleen. Toki odotetaan myös, että opiskelut hoituu mallikkaasti. Mutta sillä ajatuksella, että autetaan alkuun ja perinnöstähän se on sitten pois, mitä tässä vaiheessa saa jeesiä. Enempi sitä rahaa nyt nuorena tarvii kuin viisikymppisenä, kun on jo itsekin rahoissaan.