Otanko vuokratakuusta. Vuokralainen naarmuttanut laminaattilattiaa.
Siis tumma laminaatrilattia. Siinä noin 4 puolen metsien pituista naarmua, jossa näkyy vaalea pohjaväri.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8 vuotta vanha laminaatti! Tietysti se alkaa jo näyttää kärsineeltä. Meinasitko, että vedöt hyvät vuokrarahat, mutta vuokralaisella oikeus vain seisoa kynnyksellä kaikki vuodet. Villasukissa. Hengittämättä.
Törkeää ruveta repimään rempparahoja vuokralaisen selkänahasta...ja vielä 8 vuotta vanha lattia...vietkö 8 vuotta vanhat lenkkarit takaisin kauppaan jos niissä alkaa huomata käytönjälkiä?Ihan vertailun vuoksi : mulla asui tossa ensimmäisenä vuokralaisena oikeustiedettä opiskeleva poika. Hän asui 5 vuotta. Oli kotoisin kaukaa, joten asui kyllä siinä koko ajan oikeasti. Valehtelematta asunto oli sen näköinen kuin siinä ei olisi kukaan tuona aikana asunutkaan.
(Tiesin hänen kuvionsa muutenkin, kun hänellä oli samassa kesätyöpaikassa muuan ystäväni joka kesä. Ei asunut esim tyttöystävän luona, kun sellaista ei ollut)
Eli kyllä niitä siistejä ja asuntoa kuluttamattomiakin vuokralaisia vielä löytyy. Tapetitkin täysin siistit. Ei naulaa, ei liimaa, ei käsien jälkiä.
No sä kuulostatkin ihan unelma vuokranantajalta. : D kyylä
Vierailija kirjoitti:
Mutta kallis ja hankala korjata.
Se on myös liksastanut näpeillään valkoiset seinät ja nauloja ja teippijälkiä on kaikissa seinissä monta. Niistä en veloita, vaan maalautan.
Tuo kallis lattia harmittaa.
Entä sitten se, että on liimannut ison julisteen koko pohjastaan kaapinoveen. Ei saa irti ilman jälkeä. Kokeilin.
Liimanpoistoainetta saa vaikka Biltemasta n. 5€/pullo eikä vähingoita pintoja. Ehkä jos on liisteröinyt jollain jumalattoman vahvalla liimalla niin voi joutua käyttämään myrkkyjä ja väkivaltaa. Tuskin kuitenkaan näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavanomaisella kulumisella tarkoitetaan vuokra-asunnon normaalia, ajan myötä tapahtuvaa kulumista, jollaista on esimerkiksi asunnon pintojen (muun muassa seinät, lattiat) ikääntyminen. On luonnollista, että asumisesta jää ajan kuluessa asuntoon jälkiä. Näin ollen vuokranantaja ei voi edellyttää, että asunto olisi vuokrasuhteen alussa ja lopussa täsmälleen samassa kunnossa. Vuokralainen ei vastaa asunnon normaalista kulumisesta, jollei toisin ole sovittu.
Arvioitaessa sitä, onko kysymys tavanomaisesta kulumisesta vai ei, tarkastellaan ensin, onko jälki syntynyt äkillisesti vai hitaasti pitkän ajan kuluessa. Tavanomaisena kulumisena voidaan pitää sellaisia vaurioita, jotka ovat syntyneet vähitellen. Mikäli vaurio on syntynyt siksi, että esimerkiksi pintamateriaalia on käsitelty väärin (vääränlaisen puhdistusaineen käyttö tai liiallinen vedenkäyttö), tai on laiminlyöty oikea hoito, ei syntynyttä vauriota voi pitää tavanomaisena kulumisena, vaikka se olisi syntynyt pitkänkin ajan kuluessa. Vuokralainen vastaa kuitenkin vain niistä vahingoista, jotka hän on itse tahallisesti, laiminlyönnillään tai huolimattomuudellaan asunnossa aiheuttanut sekä niistä vahingoista, jotka on aiheuttanut asunnossa vuokralaisen luvalla oleskellut henkilö.
Höpöhöpö. Kyllä ne nopeasti syntyvät jäljet on ihan yhtälailla elämään kuuluvia asioita. Mulla on omistusasunto ja kyllä mullakin joskus esim. tippuu jotain lattialle, tai vedän huolimattomasti jotain huonekalua lattiaa pitkin tai siirrän vaikka sohvaa, jonka jalasta onkin lähtenyt tassu irti ja naarmuja tulee.
Vuokralla ollessani kaupungin vuokra-asunnossa oli ihan sama juttu, ei siiitä mitään takuuvuokraa lähtenyt, jos laminaatissa oli vaikka kolo, kun siihen putosi tavara. Kerran koira repi makuuhuoneen ovea, olin ihan varma että nyt lähtee takuuvuokra, mutta eipäs lähtenytkään, vanha ovi jo muutenkin.
Yksityiset saattaa olla vähän ahneempia.
Lakitekstiä oli joten ei todellakaan mitään höpöhöpöä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, kuka on niin tyhmä, että klähmii seinät likaisiksi käsillään.
Itse olen lapsilleni opettanut, että seiniä ei klähmitä. Ja ovissakin käytetään kahvoja. Hyvin ovat oppineet pienestä pitäen.
Kerro vielä että yleensä kuitenkin käytät kumihanskoja oleillessasi kotona ja menet vessaan pierasemaan?
Lattia on tarkoitettu käytettäväksi, tietenkin eri asia jos alkaa kirveellä riehumaan tai sytyttää tuleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt tätä lattianaarmujen korjauskynää jo pari vuotta. Se maksaa alle 20 euroa. Toimii hyvin.
http://www.pintanikkarit.fi/index.php?route=product/product&product_id=…
Kiitos paljon. Tuota täytyy kokeilla! Missä sitä myydään.
Paitsi siis tuossa verkkokaupassa. Onko lattiamateriaaliliikkeissä?
Haluaisin nimittäin kokeilla nopeasti, kun mietin sitä vuokravakuuden palautusta.
Oletko ajattelut Googlata? Liberon kyniä löytyy Bauhausista, Kärkkäiseltä ja jostain Prismoista.
Liimanpoistot voi teettää tai oven vaihtaa
Vierailija kirjoitti:
Siis huhhuh jos 8 vuotta vanha laminaatti on jo vanha.
Ei ihme että tää pallo hukkuu paskaan!Mulla yli 70 vuotta vanha puulattia, on vieläkin ihan kuin uusi!
Puulattia on siinä mielessä eri juttu että kun sen hioo ja lakkaa tai maalaa uudestaan niin se on kuin uusi. Jäljet lähtevät hyvin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8 vuotta vanha laminaatti! Tietysti se alkaa jo näyttää kärsineeltä. Meinasitko, että vedöt hyvät vuokrarahat, mutta vuokralaisella oikeus vain seisoa kynnyksellä kaikki vuodet. Villasukissa. Hengittämättä.
Törkeää ruveta repimään rempparahoja vuokralaisen selkänahasta...ja vielä 8 vuotta vanha lattia...vietkö 8 vuotta vanhat lenkkarit takaisin kauppaan jos niissä alkaa huomata käytönjälkiä?Ihan vertailun vuoksi : mulla asui tossa ensimmäisenä vuokralaisena oikeustiedettä opiskeleva poika. Hän asui 5 vuotta. Oli kotoisin kaukaa, joten asui kyllä siinä koko ajan oikeasti. Valehtelematta asunto oli sen näköinen kuin siinä ei olisi kukaan tuona aikana asunutkaan.
(Tiesin hänen kuvionsa muutenkin, kun hänellä oli samassa kesätyöpaikassa muuan ystäväni joka kesä. Ei asunut esim tyttöystävän luona, kun sellaista ei ollut)
Eli kyllä niitä siistejä ja asuntoa kuluttamattomiakin vuokralaisia vielä löytyy. Tapetitkin täysin siistit. Ei naulaa, ei liimaa, ei käsien jälkiä.
No onpa yllätys, ettei joku poikamies jaksa laittaa edes tauluja seinille tai sisustaa. Varmaan pelannut asunnoa pleikkaria päivät pitkät ja imuroinutkin kerran kuukaudessa, niin ei tule imuristakaan mitään naarmuja :D
Ei se nyt silti ole mikään keskiarvo, että jos yksi ihminen on passiivinen tai vaikka käy kotonaan vaan nukkumassa, niin kellään muullakaan ei saa tulla jälkeäkään minnekkään, eikä saa elää.
Muista seuraavaa vuokralaista hakiessasi mainita että olet perfektionisti jonka asunnossa ei saa olla pölyhippuakaan kun siitä muuttaa pois tai muuten lähtee takuuvuokra kun pitää palkata siivooja.
Uusi lattia jos haluat jäljet pois. Laminaattia ei saa hioa, vahata eikä kiillottaa.
Naarmut ovat normaalia kulumista, eri asia jos on tahallaan jollain "haravalla" vedelty lattiaan viivoja. Esim. itse naarmutin lattiaan (omaa) isot naarmut kun siirsimme painavaa kaappia, matto oli kaapin alla, mutta oli jossin kohtaa luishaktanut alta siirron aikana, ja kulmista tuli naarmut.
Liottimilla saa liiman irti, se ei ole ongalma, jop kynsilakan poistoaine saattaa toimia.
Rikkoutuneet väliovet ei ole normaalia kulumista, joskin _yksittäinen_ kolhu voi niihinkin joskus tulla jostain.
Ihmisillä on eri tapoja elää, harva on tahallaan epäsiisti, mutta ns. "liiallinen neurottisuus" on usein sairaus, esim. yksi tuttuni kärsii bakteerikammosta, ja koti on _koko_ajan_ kuin leikkaussali. Kaikki esineetkin matonhapsuja myöten ojennuksessa _aina_, mutta ei tuo hänen tapa elää ole "normaali", ei siihen pysty juuri kukaan , tutullenikin sen aiheuttaa ns. sairaus.
Miksi kukaan haluaa laittaa laminaattia?
Okei, se on ehkä halpa mutta aivan paska.
Näkyy kaikki lika ja hiekka hetkessä ja muutenkin ruma ja epäkäytännöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavanomaisella kulumisella tarkoitetaan vuokra-asunnon normaalia, ajan myötä tapahtuvaa kulumista, jollaista on esimerkiksi asunnon pintojen (muun muassa seinät, lattiat) ikääntyminen. On luonnollista, että asumisesta jää ajan kuluessa asuntoon jälkiä. Näin ollen vuokranantaja ei voi edellyttää, että asunto olisi vuokrasuhteen alussa ja lopussa täsmälleen samassa kunnossa. Vuokralainen ei vastaa asunnon normaalista kulumisesta, jollei toisin ole sovittu.
Arvioitaessa sitä, onko kysymys tavanomaisesta kulumisesta vai ei, tarkastellaan ensin, onko jälki syntynyt äkillisesti vai hitaasti pitkän ajan kuluessa. Tavanomaisena kulumisena voidaan pitää sellaisia vaurioita, jotka ovat syntyneet vähitellen. Mikäli vaurio on syntynyt siksi, että esimerkiksi pintamateriaalia on käsitelty väärin (vääränlaisen puhdistusaineen käyttö tai liiallinen vedenkäyttö), tai on laiminlyöty oikea hoito, ei syntynyttä vauriota voi pitää tavanomaisena kulumisena, vaikka se olisi syntynyt pitkänkin ajan kuluessa. Vuokralainen vastaa kuitenkin vain niistä vahingoista, jotka hän on itse tahallisesti, laiminlyönnillään tai huolimattomuudellaan asunnossa aiheuttanut sekä niistä vahingoista, jotka on aiheuttanut asunnossa vuokralaisen luvalla oleskellut henkilö.
Höpöhöpö. Kyllä ne nopeasti syntyvät jäljet on ihan yhtälailla elämään kuuluvia asioita. Mulla on omistusasunto ja kyllä mullakin joskus esim. tippuu jotain lattialle, tai vedän huolimattomasti jotain huonekalua lattiaa pitkin tai siirrän vaikka sohvaa, jonka jalasta onkin lähtenyt tassu irti ja naarmuja tulee.
Vuokralla ollessani kaupungin vuokra-asunnossa oli ihan sama juttu, ei siiitä mitään takuuvuokraa lähtenyt, jos laminaatissa oli vaikka kolo, kun siihen putosi tavara. Kerran koira repi makuuhuoneen ovea, olin ihan varma että nyt lähtee takuuvuokra, mutta eipäs lähtenytkään, vanha ovi jo muutenkin.
Jaa että ahneempia.
Kuule, kysymys on ihan vahingon korvaamisesta.
Harmittaa myös se keittiön kaapinovi. Kuinka joku on niin hölmö, että liimaa julisteen kaapinoveen!?
Kuinka monta kertaa aiot jankata tuota asiaa? Kauhea itku yhdestä julisteesta.
Ihme vastauksia täällä. En ottais omaan asuntooni vuokralle. Vuokralainen on velvollinen irrottamaan julisteen kaapin ovesta. Ellei tee sitä, teetät ammattimiehellä ja lasku vähennetään takuuvuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että ahneempia.
Kuule, kysymys on ihan vahingon korvaamisesta.
Harmittaa myös se keittiön kaapinovi. Kuinka joku on niin hölmö, että liimaa julisteen kaapinoveen!?
Kuinka monta kertaa aiot jankata tuota asiaa? Kauhea itku yhdestä julisteesta.
Tietysti. Tuo juliste pilaa keittiön muutoin kauniit ovet.
Uusi samanlaisia ovia ei mistään saa. Ne ovat vanhat ja erittäin hyvät ja siistit ilman tuota julistetta.
Mistähän löytyisi sopiva ammatti. Iea tuohon julisteen irrotukseen. Joku kalustekäsittelijä?
Maalausliike ei ehkä osaa käsitellä kalusteita.
(vähän sama eri ku puusepällä kirvesmiehellä?)
Vierailija kirjoitti:
Mistähän löytyisi sopiva ammatti. Iea tuohon julisteen irrotukseen. Joku kalustekäsittelijä?
Maalausliike ei ehkä osaa käsitellä kalusteita.
(vähän sama eri ku puusepällä kirvesmiehellä?)
Siis *ammattimies
Onko ideoita mikä ammattiryhmä osaisi käsitellä tuon oven siististi.
Hyvät rahat olet 8 v aikana tehnyt. Vaihda vaikka muovimattoon, niin ei kirpaise kolhut niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät rahat olet 8 v aikana tehnyt. Vaihda vaikka muovimattoon, niin ei kirpaise kolhut niin paljon.
Turha olla kateellinen vuokranantajille. Tuotto ei ole kovin suurta.
Rakennuksessa on jatkuvasti remontteja, joista jää lainaa. Julkisivun korjausta, katon korjausta, parvekkeiden korjausta, pihan korjausta, valaistuksen korjausta, putkiremontti, lämmitysjärjestelmäremontti jne. Myös tyhjät kuukaudet vähentävät tuottoa ja välityspalkkiot. Sitten tuotosta vero 30 %.
Itse pidän asuntoa vuokralla lähinnä rahan arvon säilyttämiseksi, mutta toki siitä myös pientä voitto tulee.
En ymmärrä, kuka on niin tyhmä, että klähmii seinät likaisiksi käsillään.
Itse olen lapsilleni opettanut, että seiniä ei klähmitä. Ja ovissakin käytetään kahvoja. Hyvin ovat oppineet pienestä pitäen.