Äitienpäivänä äidille lapset järjestävät isänsä kanssa tarjoilut
Vai miten päin teillä muilla äideillä äitienpäivänä ateria ja kakkukahvitus järjestetään?
Minä äitinä ajattelin katkaista oman lapsuuteni perheen äitienpäivän kuvion, joka on ollut vikasuuntainen iät ja ajat eli en tule olemaan äiti enkä isoäiti, joka odottaa ja tönöttää kotonaan omatekemä täytekakku kahveineen lapsiaan perheineen käymään tuoden ruukkuruusun ja lahjan sekä mussottamaan valmistamiani tarjoilujani puhtaaksi killottamassani kodissani. Oma äitini ei ole ikinä suostunut lähtemään äitienpäivänä ravintolaan aterioimaan meidän lasten kanssa. Olisimme kyllä tarjonneet, mutta kun ei niin ei ole äitimme suostunut.
Toisaalta mun mielestä äitienpäivä olikin vielä vuosikymmeniä taaksepäin vain sellainen pienieleinen päivä, jolloin pikkulapset kävivät poimimassa sinivuokkoja luonnosta ja tekivät esim. koulussa kortin äideille, ja se oli sitten siinä. Oman lapsuuteni aikoihin kyläkoulussa järjestettiin kylän yhteinen äitienpäiväjuhla, jossa koulukkaat lauloivat kuorossa kylän äideille kevätaiheisia lauluja. Ja kotona sitten syötiin normipyhän ateria, jonka äiti oli itse valmistanut, kuten muulloinkin, ja täytekakkua kahvin kanssa.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ennen vanhaan äitienpäivänä äideille lahjoja ostettu kaupoista ja viety kaupasta ostettuja ruusuja, eikä lähdetty äitiä kuskailemaan ravintoloihin lounaspuffeteille. Äidit saivat olla rauhassa kotona askaroiden omiaan ja passaten perhettään kuten aina!
Nykyaikana viedään äitejä isoäitejä myöten ravintoloihin syömään ja konsertteihin sekä lahjakorttimatkoille kylpylöihin. Ihmeellinen hulahulajuhla tehty äitienpäivästäkin.Mistä ajasta mahdat puhua? Mun 70-luvn lapsuudessa äidit huomioitiin jo, isän kanssa haimme kukkia tai lahjan ja teimme aamupalan joka kannettiin vuoteeseen.
Puhuin juurikin noin 50 vuoden takaisesta äitienpäivänä vietto tavoista, mutta mennäkseni tohon äidille aamupalan viemisestä sängyynsä tarjottimella, jota tapaa ei mun oman äidin eikä itsenikään äitienpäivänä ole toteutettu koskaan. Tietysti jos äiti olisi niin kipeä tai liikuntakyvytön nousemaan sängystä ylös aamupalalleen, niin sitten ymmärrettävää.
Ap.
sori ihan hit..nmoiset kirjoitusvirheeni:D
Hupaisaa nostaa äidit korokkeelle kerran vuodessa yhtenä päivänä - ilmankin pärjättäisiin ja etenkin toukokuun lukuisten muiden juhlapäivien takia.
Vappuna maalaiset aloittavat peltotyöt ja siemenperunoitten piilotuksen pottupelloille, eikä silloin keretä juhlimaan, ja äitienpäivänä veneilijät roudaavat veneensä vesille, eikä silloin ehdi äitiä juhlistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kaksi tai useampi isä niin kumpi tai kuka leikkii äitiä äitienpäivänä?
No se äiti tietysti. Jokaisella lapsella on sellainen, koska isät eivät tietääkseni kykene synnyttämään.
Lapset tulevat aina äitienpäiväviikonlopuksi kotiin ja saattavat ostaa jotain pientä. He ovat kuitenkin opiskelijoita, joten muuta en odota kuin, että tulisivat kotiin. Mies yleensä ostaa kukkapuskan.
Aamiaista en yleensä vuoteeseen odota, sillä annamme lasten mielellään nukkua kotona pitkään ja lähdemme miehen kanssa aamulla kahdestaan koiran kanssa lenkille. Kyllä minulla on sellainen tapa, että passaan nuorisoa äitienpäivänäkin. Onhan se mukavaa opiskelijana päästä äidin ruokapöytään syömään. Minusta on ihanaa olla lasten kanssa, eikä se passaaminen enää miltään työltä tunnu, kun ei se ole enää jokapäiväistä.