Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi (11) huutelee ettei häntä tarvitse koko ajan muistutella, ettei ole tyhmä ja osaa kyllä pukea ja lähteä. No, nyt klo on 7.12 ja istuu pyjamassa keittiössä, bussi lähtee 7.20

Vierailija
10.05.2019 |

Mutta en sano mitään. Katsotaan miten käy, kun menee pysäkille ja hoksaa ettei bussia tule. Saa kävellä kouluun, minä en ala kuskailemaan kun pitää väittää että osaa ja ehtii.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa äitienpäivää kirjoitti:

Olen ihminen, josta ei kukaan ole koskaan välittänyt.

Tajutessani tämän noin 17 vuotiaana..korotin lukion numeroita tenttimällä,

menin ammattikouluun, työllistyin , menin naimisiin

Toki kapinoin 15-16 vuotiaana..vain tajutakseni että ihminen on vastuussa omasta onnestaan

ei olut äitiä (tai oli , mut sitä ei kiinnostanut)

näin nälkää ja sain kotona turpaani

opintolainaa maksoin yli 30 vuotiaaksi

ännä juttu, nyt ihaillaan miten lapsen pitää antaa selvitä itse. Jokunen vuosi sitten kerroin 5. luokkailaisesta, joka joka aamu mankui huomiota ennen kouluunlähtöä, juuri kun olin saamassa unenpäästä kiinni valvottavan vauvan vuoksi. Silloin minut lytättiin ihan täysin, miten huono äiti olen, kun en anna lapselle huomiota juuri silloin, kun lapsella olisi vanhemmannälkä.

Miksihän tämä minun kirjoittamani kommentti on liitetty vastauksena tähän??

Olet painanut sitaattimerkkiä?

Vierailija
42/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki kapinoin 15-16 vuotiaana..vain tajutakseni että ihminen on vastuussa omasta onnestaan

ännä juttu, nyt ihaillaan miten lapsen pitää antaa selvitä itse. Jokunen vuosi sitten kerroin 5. luokkailaisesta, joka joka aamu mankui huomiota ennen kouluunlähtöä, juuri kun olin saamassa unenpäästä kiinni valvottavan vauvan vuoksi. Silloin minut lytättiin ihan täysin, miten huono äiti olen, kun en anna lapselle huomiota juuri silloin, kun lapsella olisi vanhemmannälkä.

Miksi oot lisääntynyt? Onko vauvat söpöjä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet painanut sitaattimerkkiä?

En ole. Joku halusi kopioida vastauksen muista syistä. Imeisesti ei kopioija ymmärrä, että lasta tottakai voi huomioida muulloinkin, kuin juuri silloin, kun univelkainen äiti saisi edes silmällisen unta.

Vierailija
44/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti sitä aikasi kuluksi. Ovat söpöjä. Älä sinä kuitenkaan lisäänny, koska et näytä perhe-elämästä mitään ymmärtävän. 

Vierailija
45/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, klassinen tilanne.

Tosin olen hieman eri mieltä näiden kanssa, joiden mielestä parhaiten oppii kun joutuu selvitymään itse. Ei aina opi. Jos joutuu selviytymään itse ennen kuin on siihen kykyjä, ei välttämättä osaa vielä aikuisenakaan. Joku kultainen keskitie on paras. Pikkuhiljaa kun lapsen taidot kehittyvät, antaa tehdä itsenäisemmin. :)

Nimim. kokemusta on

Vierailija
46/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Jossain kohtaa pitää antaa oppia vaikka sitten kantapään kautta. Mä heitin muistuttelemasta ja paistamasta, kun sain aina vastaukseksi kiukkuisen "No joo joo, älä nalkuta, kyllä mä osaan itsekin." Sovittiin, että hoitaa jatkossa itse itsensä kouluun ja minä en puutu. Ensimmäiset 2 viikkoa oli useana päivänä myöhässä, kun myöhästyi bussista ja minä en lähtenyt kuskaamaan tai joku juttu unohtunut kotiin, mutta sitten alkoi onnistua. Tyttö oli 11, kun alkoi äidin muistuttelu ärsyttää. Nyt on 15 ja hoitaa itsensä ajoissa kouluun sangen mallikkaasti ja tosi harvoin unohtuu mitään kotiin tai on läksyt tekemättä.

Vierailija
47/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, klassinen tilanne.

Tosin olen hieman eri mieltä näiden kanssa, joiden mielestä parhaiten oppii kun joutuu selvitymään itse. Ei aina opi. Jos joutuu selviytymään itse ennen kuin on siihen kykyjä, ei välttämättä osaa vielä aikuisenakaan. Joku kultainen keskitie on paras. Pikkuhiljaa kun lapsen taidot kehittyvät, antaa tehdä itsenäisemmin. :)

Nimim. kokemusta on

Näin juuri. Eikä lapsia kannata juuri verrata keskenään. Naapurin Veera-Valtteri voi omata joitain valmiuksia, joita omalla lapsella vaan ei vielä ole, turha sitä on parkua. Toisella lapsellani on Asperger (lievä) ja toinen tavis, ja kyllä em. saa paapoa ihan eri tavalla. (Eikä hänellä syntyessään ollut AS-lappua otsassa eli pitkään häntä pidettiin ihan taviksena, kuten varmaan lähes kaikkia erityislapsia. Juuri nämä toiminnanohjausongelmat olivat sitten sitä osviittaa siitä, ettei kaikki ole ehkä ihan tavallisesti.) Joka tapauksessa vanhemman pitää vaan osata kuulostella mitä se oma lapsi nyt osaa ja mitä ei ja vaatia sopivasti, poppakonsteja ei ole. 

Vierailija
48/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti sitä aikasi kuluksi. Ovat söpöjä. Älä sinä kuitenkaan lisäänny, koska et näytä perhe-elämästä mitään ymmärtävän. 

En todellakaan ymmärä

Sain lähteä kotoa heti peruskoulun jälkeen.

Onneksi olin todella sievä ja älykäs

Kovalla työllä ja opintolainalla kävin koulut ja loin itselleni elämän

Oletko HIEMAN pyöreä ..oletko kenties yyhoo?

Rakastaako oma pikku pallero lapsesi sinua kaikkine vikoinesi?:)

Olen pahoillani, että lapsuutesi oli kurja. Minun lapsuuteni oli myös. Mutta kiitos kysymästä, en ole pyöreä enkä ole yh. Lapseni rakastavat minua kaikkine vikoineni. Vaikka oma lapsuuteni oli huono, olen pystynyt tarjoamaan omilleni paremman. Vaikkakaan en sitten yön valvottuani heti jaksanut huomioida, ei tämä ole romuttanut lasteni elämää.

Tzemppiä ...huono lapsuus on tehnyt minusta kyynisen.

Lapsillasi on hyvä äiti...

Vierailija
49/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ymmärä

Sain lähteä kotoa heti peruskoulun jälkeen.

Onneksi olin todella sievä ja älykäs

Kovalla työllä ja opintolainalla kävin koulut ja loin itselleni elämän

Oletko HIEMAN pyöreä ..oletko kenties yyhoo?

Rakastaako oma pikku pallero lapsesi sinua kaikkine vikoinesi?:)

Olen pahoillani, että lapsuutesi oli kurja. Minun lapsuuteni oli myös. Mutta kiitos kysymästä, en ole pyöreä enkä ole yh. Lapseni rakastavat minua kaikkine vikoineni. Vaikka oma lapsuuteni oli huono, olen pystynyt tarjoamaan omilleni paremman. Vaikkakaan en sitten yön valvottuani heti jaksanut huomioida, ei tämä ole romuttanut lasteni elämää.

Tzemppiä ...huono lapsuus on tehnyt minusta kyynisen.

Lapsillasi on hyvä äiti...

Kiitos. Samoin sinulle. Terapia saa eräänlaisia ihmeitä aikaan, vaikka en itsekään aluksi uskonut.

Vierailija
50/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan sama, vähän nuorempi, 2.luokkalainen kylläkin kyseessä. Tiedän, että olen ihan liikaa häntä nyt curlannut kahden vuoden aikana; jos on jotain unohtanut, olen tyyliin vienyt ne hänelle koululle matkalla päiväkodille nuoremman sisaruksen kanssa.

Mutta millä oikeasti taata että oppii vastuulliseksi, miten motivoida häntä? Täällä kaikki sanoo että pitää antaa tehdä ne virheet itse. Sit tulee Wilma-merkintöjä eikä saa parasta merkintää käytösnumeroon. Lapsi on, että ei häntä haittaa. Minua haittaa ja häntäkin pitää haitata! Muuten lapsi on hyvä koulussa, mutta jossain asioissa ihan ihme unohtelija ja haaveilija.

Vierailija
51/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useammin itse myöhästyin koulusta kuin lapsi, jota ei meinanut saada nousemaan sängystä ei sitten millään. Voileipää syöden fillaroi menemään ja ehti aina nipin napin.

Mulla oli ja on edelleen ongelmana kyvyttömyys tajuta ajankulua. Saatoin koulumatkalla poiketa esimerkiksi kyläilemässä.  Mieleen vain juolahti, että Bertta -täti voisi tarjota kahvit ja aikaahan tässä on, kun koulu alkaa vasta kello 9. Sitten oltiin koululla klo 10.

Vierailija
52/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just niin. Anna lapsen oppia itse ja yritä oppia luottamaan siihen ja suhtautumaan niin, että lapsi osaa itsekin. Lapsi todennäköisesti suuttuu, koska muistuttelet liikaa. Kokee sinut kriittiseksi. Ei hän opi sanomalla vaan tekemällä. Anna tehdä virheitä. Ne ovat sallittuja. Lapsesi täytyy saada kokeilla ilman epäonnistumisen pelkoa. Hänen täytyy tehdä virheitä. Hänen täytyy saada kokea hyväksyntää niistä huolimatta.

Jatkuvalla muistuttelulla saat lapsesi vain masentumaan ja passiiviseksi. Mulla on just tällaiset vanhemmat ja aikuiselämä tuntuu haasteelliselta, vaikka olen jo kohta 30.

Vierailija
53/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niinku äitinsä ku taksi on jo pihalla...

Vierailija
54/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehti juuri ja juuri, laittoi autosta viestin että bussi oli ollut jo lähdössä mutta  joku koulukaverinsa oli nähnyt tytön juoksevan  ja huikannut kuskille.

Ap

Bussikuskina en olisi odottanut. Tulkaa ajoissa pysäkille, iästä viis.

Sinusta ei ole aspaksi. Väärä paikka osoitta mieltä.

Olet väärässä. Bussikuski ei saa antaa kymmenien muiden myöhästyä omista jatkoyhteyksistään ja kohteistaan yhden hidastelijan takia. Todellinen aspa priorisoi ja ottaa enemmistön tarpeet huomioon. Kaikessa ei pidä mennä vähemmistön ehdolla, vaikka tämä käsittämätön tapa onkin ollut kovin muodikasta viime aikoina.

Vierailija
55/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä mukula huomasi jotain ja seuraavalla kerralla bussi ei odota hups kun perävalot näkyy.

Vierailija
56/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työkaveri, joka joka aamu seitsemältä soittaa lapselle ja kehoittaa pukemaan syömään aamupalan ja lähtemään ajoissa bussille. Jos lapsi myöhästyy bussista, niin äiti laittaa wilmaan viestiä, että lapsi on kipeä ja jää kotiin. Niin ja lapsi täyttää tässä kuussa 17v.

Vierailija
57/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeistään ekojen potkujen jälkeen oppii, jos ei ennen sitä

Tai sitten valitsee alan, jossa on liukuvat työajat. 

Tuskastuin omaan teiniini, kun ysillä alkoi sellainen myöhästely ettei tosikaan. Lähes joka päivä oli Wilmassa viesti, "myöhässä 3min", "myöhässä 6min" ja mitä milloinkin. Yritin tolkuttaa miten epäkunnioittavaa opettajaa kohtaan on myöhästellä noin, "monet muutkin myöhästyy". Pyysin jo koulultakin apua, laitoin viestiä että "kaikkeni olen yrittänyt mutta myöhästely jatkuu, voitteko laittaa jälki-istuntoon että oppisi"? Ei auttanut sekään, luokanvalvoja ei pitänyt näitä myöhästelyjä pahana kun koulu kuitenkin sujuu. Raivostuttavaa! Miten sitä yrittää nuorta opettaa tavoille kun koulusta ei saa mitään tukea? 

Lukion tämä myöhästelijä valitsi sitten sen mukaan että tunnit alkaa vasta ysiltä ja lapsukaiset nukkuu koululla, niin ei tarvitse herätä sitten niin aikaisin. Jo ekassa kesätyöpaikassa lukion jälkeen oli liukuvat työajat eikä työajan seurantaa, niin eipä siinä sitten tarvitse opetella olemaan töissäkään ajoissa. Tuskin tuo ikinä suostuu menemään sellaiseen työpaikkaan, missä käskytettäisiin olemaan jollain tietyllä kellonlyömällä töissä. 

Vierailija
58/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3,5 veellä sama meininki. Luulen et kyse myös temperamentista, joten hommaan ei tule tulemaan muutosta ihan pian. Joillain on vaan hankalaa ajankäyttö (korreloi myös rahankäytön kanssa, eli hassaa myös rahansa). Itse aikoinaan samanlainen.

Vierailija
59/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ihan sama, vähän nuorempi, 2.luokkalainen kylläkin kyseessä. Tiedän, että olen ihan liikaa häntä nyt curlannut kahden vuoden aikana; jos on jotain unohtanut, olen tyyliin vienyt ne hänelle koululle matkalla päiväkodille nuoremman sisaruksen kanssa.

Mutta millä oikeasti taata että oppii vastuulliseksi, miten motivoida häntä? Täällä kaikki sanoo että pitää antaa tehdä ne virheet itse. Sit tulee Wilma-merkintöjä eikä saa parasta merkintää käytösnumeroon. Lapsi on, että ei häntä haittaa. Minua haittaa ja häntäkin pitää haitata! Muuten lapsi on hyvä koulussa, mutta jossain asioissa ihan ihme unohtelija ja haaveilija.

Jos sinun curlauksesi on tuota, mitä kuvaat, ei todellakaan curlaa liikaa. Sinä huolehdit ja välität tokaluokkaluokkalaisestasi. Jos lapsi ei opi huolehtimaan asioistaan yläasteella, niin sitten on jo aika opettaa kantapään kautta - ei vielä kakkosluokkalainen. Toiset vaan tarvitsevat enemmän muistutella kuin toiset oppiakseen huolehtimaan asioistaan

Vierailija
60/69 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on työkaveri, joka joka aamu seitsemältä soittaa lapselle ja kehoittaa pukemaan syömään aamupalan ja lähtemään ajoissa bussille. Jos lapsi myöhästyy bussista, niin äiti laittaa wilmaan viestiä, että lapsi on kipeä ja jää kotiin. Niin ja lapsi täyttää tässä kuussa 17v.

Näitä meillä on töissä ja esimies saa olla se äiti, joka opettaa elämän ja työelämän pelisääntöjä. Esittävät mitä ihmeellisimpiä vaatimuksia, kun ovat kotona tottuneet, että aina tehdään niin kuin he keksivät haluta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi