Lapsi (11) huutelee ettei häntä tarvitse koko ajan muistutella, ettei ole tyhmä ja osaa kyllä pukea ja lähteä. No, nyt klo on 7.12 ja istuu pyjamassa keittiössä, bussi lähtee 7.20
Mutta en sano mitään. Katsotaan miten käy, kun menee pysäkille ja hoksaa ettei bussia tule. Saa kävellä kouluun, minä en ala kuskailemaan kun pitää väittää että osaa ja ehtii.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehti juuri ja juuri, laittoi autosta viestin että bussi oli ollut jo lähdössä mutta joku koulukaverinsa oli nähnyt tytön juoksevan ja huikannut kuskille.
Ap
Bussikuskina en olisi odottanut. Tulkaa ajoissa pysäkille, iästä viis.
Bussit on ensisijaisesti laitettu reitilleen kuljettamaan ihmisiä paikasta toiseen ja aikataulussa pysyminen on toissijaista. Ongelmat alkavat vasta siinä kohtaa, kun järjestys vaihtuu.
Itseasiassa aikatauluissa nykyään, varsinkin kaupunkiseuduilla on ensisijaista. Monissa kaupungeissa on nykyään ne älypuhelimilla seurattavat aikataulutkin, jossa näkee milloinn bussi tulee ja milloin pitäisi.
Jännä juttu, nyt ihaillaan miten lapsen pitää antaa selvitä itse. Jokunen vuosi sitten kerroin 5. luokkailaisesta, joka joka aamu mankui huomiota ennen kouluunlähtöä, juuri kun olin saamassa unenpäästä kiinni valvottavan vauvan vuoksi. Silloin minut lytättiin ihan täysin, miten huono äiti olen, kun en anna lapselle huomiota juuri silloin, kun lapsella olisi vanhemmannälkä.
Vierailija kirjoitti:
Sama meillä. Näprätään kännykkää ja kaakao jäähtyy mukissa, puuro lautasella. Kun kehotat syömään tai pukemaan , tulee hermostunut "kyllä mä osaan !" vastaus. Ja sitten vartti ennen koulunalku apinan raivolla vaatteet päälle, hammaspesu ja lähtö pihasta niin vauhdilla että on paristi kaatunut pyörineen.
Ja poika on 10v, voisi luulla että 13v!
Mua nauratti tää kommentti ihan törkeesti, meillä on tismalleen samanlaista ollut monena aamuna! 😁 pojat 12 ja 11 heräävät kyllä ajoissa, mutta sitten se aamu menee juuri siihen puhelimen selaamiseen/telkkarin katsomiseen tms ja havahtuvat sitten kun pitäisi lähteä. Sitten helvetin kyytiä vaatteet niskaan ja sotkevat pyörillä kouluun minkä jaloistaan pääsevät 😂
Onko lapsella rannekello? Rannekelloa käyttämällä yleensä pysyy paremmin kärryillä kellonajasta ja tottuu seuraamaan ajan kulua, kuin jos vain katsoisi seinäkelloja ja/tai kännykkää.
Ala-asteella ollessani luokkakavereideni reputkin vanhemmat laittoivat valmiiksi illalla. Joillekin myös vaatteet. Muistan miettineeni, että onpa outoa, sillä aina iltaisin äiti käski minua laittamaan vaatteet ja reput valmiiksi ennen nukkumaanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, nyt ihaillaan miten lapsen pitää antaa selvitä itse. Jokunen vuosi sitten kerroin 5. luokkailaisesta, joka joka aamu mankui huomiota ennen kouluunlähtöä, juuri kun olin saamassa unenpäästä kiinni valvottavan vauvan vuoksi. Silloin minut lytättiin ihan täysin, miten huono äiti olen, kun en anna lapselle huomiota juuri silloin, kun lapsella olisi vanhemmannälkä.
Olisko ollut eri ihmiset kommentoimassa?
Ei se haittaa jos muutamia kertoja myöhästyy, kyllä sieltä koulusta heti wilmaviestiä pukkaa ja ukaasia mukana myöhästymisistä. Kyllä se lapsesi oppii jos ei muuta niin kantapään kautta. Rakasta sinä häntä vain hänenä omana itsenään.
Minä laitoin lapsukaisilleni (ala-asteikäisille) herätyskellon soimaan viimeiseksi merkiksi kun piti alkaa pukea ulkovaatteet ylle ja lähteä kyytiä odottamaan. Se konsti toimi.
Annan ilmaisen vinkin: Valitse taistelusi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin käy kun on muistutettu ja vahdittu vähän liikaakin. Useat lapset hoitavat itse aamutoimensa ja oppivat siihen paljon aiemmin, jos ei ole kukaan vieressä neuvomassa.
Mä tein joskus ajoittain etätöitä, ja tuli huomattua, että jos olen kotona (vaikkakin työhuoneessa tietokoneen ääressä kiinnittämättä mitään huomiota siihen, miten lapsen aamutoimet menee) niin lapsella ei tuntunut tapahtuvan mikään. Jos taas lapsi oli yksin kotona (eli minäkin konttorilla), niin hoiti omat hommansa sujuvammin.
Siihen "venymiseen" kun tuntui riittävän se, että äiti on fyysisesti läsnä.
Ja lapset kyllä oppii muutamasta myöhästymisestä itse ryhdistäytymään, jos vain antaa heidän itse kantaa vastuun. Juuri kukaan ei halua olla usein myöhässä, etenkin kun siitä tulee Wilma-merkintä.
Viimeistään ekojen potkujen jälkeen oppii, jos ei ennen sitä
Raha on tuon ikäisillä jo aika hyvä motivaattori. Siinä vaiheessa kun Wilmassa alkaa näkyä ilmoituksia myöhästymisistä, pienenee viikkoraha/kuukausiraha tietyn verran tietyksi ajaksi. Näinhän se toimii työelämässäkin pl. liukuva työaika. :)
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteella ollessani luokkakavereideni reputkin vanhemmat laittoivat valmiiksi illalla. Joillekin myös vaatteet. Muistan miettineeni, että onpa outoa, sillä aina iltaisin äiti käski minua laittamaan vaatteet ja reput valmiiksi ennen nukkumaanmenoa.
Mitäs näistä kamuista on tullut?
Mun täytyy sanoa että valitettavasti omalla kohdalla pärjääminen lapsena ei ole näkynyt parempana pärjäämisenä aikuisena. Ne paapotut pärjää paremmin :/ sekin vielä!!
Olen ihminen, josta ei kukaan ole koskaan välittänyt.
Tajutessani tämän noin 17 vuotiaana..korotin lukion numeroita tenttimällä,
menin ammattikouluun, työllistyin , menin naimisiin
Toki kapinoin 15-16 vuotiaana..vain tajutakseni että ihminen on vastuussa omasta onnestaan
ei olut äitiä (tai oli , mut sitä ei kiinnostanut)
näin nälkää ja sain kotona turpaani
opintolainaa maksoin yli 30 vuotiaaksi
Hauskaa äitienpäivää kirjoitti:
menin ammattikouluun, työllistyin , menin naimisiinToki kapinoin 15-16 vuotiaana..vain tajutakseni että ihminen on vastuussa omasta onnestaan
Raha on tuon ikäisillä jo aika hyvä motivaattori. Siinä vaiheessa kun Wilmassa alkaa näkyä ilmoituksia myöhästymisistä, pienenee viikkoraha/kuukausiraha tietyn verran tietyksi ajaksi. Näinhän se toimii työelämässäkin pl. liukuva työaika. :)
menin ammattikouluun, työllistyin , menin naimisiinToki kapinoin 15-16 vuotiaana..vain tajutakseni että ihminen on vastuussa omasta onnestaan
ännä juttu, nyt ihaillaan miten lapsen pitää antaa selvitä itse. Jokunen vuosi sitten kerroin 5. luokkailaisesta, joka joka aamu mankui huomiota ennen kouluunlähtöä, juuri kun olin saamassa unenpäästä kiinni valvottavan vauvan vuoksi. Silloin minut lytättiin ihan täysin, miten huono äiti olen, kun en anna lapselle huomiota juuri silloin, kun lapsella olisi vanhemmannälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko ollut eri ihmiset kommentoimassa?
Mistä sen tietää? Haukkumiskommentteja tuli kuitenkin monta sivua. Vain yksi useamman lapsen äiti ymmärsi tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
ännä juttu, nyt ihaillaan miten lapsen pitää antaa selvitä itse. Jokunen vuosi sitten kerroin 5. luokkailaisesta, joka joka aamu mankui huomiota ennen kouluunlähtöä, juuri kun olin saamassa unenpäästä kiinni valvottavan vauvan vuoksi. Silloin minut lytättiin ihan täysin, miten huono äiti olen, kun en anna lapselle huomiota juuri silloin, kun lapsella olisi vanhemmannälkä.
Miksihän tämä minun kirjoittamani kommentti on liitetty vastauksena tähän??
Sekin on mahdollista että kieltää puhelimen käytön aamulla. Moni vanhempi ei muistakaan että puhelinten käyttöä voi rajoittaa ihan vain laatimalla säännöt.
Ai että, ite pelkäsin äitiäni sen verran että en uskaltanut niskuroida koulussa käymisestä. Kyllä meilläkin kokeiltiin, mutta oltiin toista lapsi kertaa veljen kanssa niin jäi aina kakkoseksi. :P