Millaisen ihmisen mielestä on _ehdotonta_ käydä pesulla päivittäin ja pestä vaatteet 1-2 käyttökerran jälkeen?
Näissä pillukarva- ja muissa hygieniakeskusteluissa suurikin osa on sitä mieltä, että ihan ehdotonta on käydä joka päivä pesulla, siis suihkussa. Ja läträttävä muullakin kuin vedellä! Muuten ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin, että ---> ihminen haisee KUVOTTAVALLE
Lisäksi vaatteet pestään kerran parin käytön jälkeen! Siis ei-alusvaatteetkin. Muuten ihminen "kulkee aivan paskaisissa kuteissa ja haisee ja lemuaa kuvottavalle"
Mistä näitä puhtausfriikkejä sikiää?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalin elämänhallinnan omaava ihminen käy pesulla päivittäin.
Käyn pesulla 2-4 kertaa viikossa riippuen toimistani. En siis omaa elämäni hallintaa?
HYI, mikä haisunäätä - Kyllä kuuluu yleissivistykseen, kohteliaisuuteen muita kohtaan ja itselläkin hyvä olo kun käy pesulla päivittäin!!!
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan käy päivittäin suihkussa. Kainalot ja alapään kyllä huuhdon joka päivä ja käsiä pesen useitakin kertoja. Jos jonkun mielestä haisen niin tervetuloa kertomaan :)
Kyllä siirryn ennemmin pari metriä kauemmaksi jos joku haisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn pesulla 2-4 kertaa viikossa riippuen toimistani. En siis omaa elämäni hallintaa?
HYI, mikä haisunäätä - Kyllä kuuluu yleissivistykseen, kohteliaisuuteen muita kohtaan ja itselläkin hyvä olo kun käy pesulla päivittäin!!!
Minulla ainakin on tosi paha olla jos käyn päivittäin suihkussa. Ihoni on niin kuiva, että halkeilisi jos niin usein lotraisin.
Vierailija kirjoitti:
Elämä hallinnassa ja käyn ihotautilääkärin suosituksesta suihkussa joka toinen päivä.
Mitä väliä sillä on, kuinka usein MUUT peseytyvät? Jos itse haluat olla peseytymättä ja tuoksua luonnollisille rasvoillesi, siitä vaan, mutta muilla on oikeus valita toisin. Todella köyhä sisäinen elämä täytyy olla, et jaksaa pahoittaa mielensä siitä, että joku käy päivittäin suihkussa.
Silloin, kun olin postinjakaja, kävin suihkussa päivittäin (aina töiden jälkeen ennen kotiin lähtöä). Nyt, kun olen perustoimistoduunissa, käyn joka toinen päivä, ellen tee jotain fyysisesti raskasta ja hikoiluttavaa. Joskus käyn vasta joka kolmas päivä! :D (Jos siis olen koko viikonlopun kotona yksinäni enkä käy edes viemässä roskia ennen maanantaiaamua.) Alusvaatteet ja sukat (jos käytän sukkia, viikonloppuisin en) vaihdan päivittäin. Toistaiseksi kukaan ei ole kyseenalaistanut hygieniaani tai elämänhallintaani. Toisaalta taas, mulla on oma toimistohuone, joten työkavereita näkee pääsääntöisesti kaksi kertaa päivässä vartin verran kerrallaan kahvitauoilla. Eivät varmaan ehdi haistelemaan minua sen kummemmin. :D
En halua rasittaa ja kuormittaa omaa ihoani turhan takia. Muutenkin se on ruvennut näin vanhemmiten muuttumaan kuivemmaksi ja herkemmäksi. Muut saavat mun puolestani vaikka asua suihkussa ja pestä vaatteensa vartin välein, jos on niin paha neuroosi - ei se mun elämääni häiritse. Omatpahan ovat allergiansa yms. seuraukset.
Käyn joka toinen päivä, paitsi jos olen harrastanut hikiliikuntaa / käynyt 2h kävelyllä tms. Toistaiseksi kukaan ei ole valittanut. Ihoni on jo nyt rutikuiva vaikka pesen öljyillä ja viileällä vedellä...
Ihmisillä kyllä on hyvin erilaiset ominaishajut. Eräs kämppikseni tuoksui niin voimakkaasti itselleen riippumatta siitä oliko suihkusta 5 minuuttia vai 3 päivää, että hänen kanssaan oli vaikea elää. Haistoin hänet mm. hissistä, jos hän oli tullut kotiin jokin aika ennen minua. Toisaalta se oli hauska kokemus sillä kerrankin pystyin edes vähän kuvittelemaan miten koirat näkevät - siis haistavat - maailman :D. Nuuh nuuh, ai Pirkko on käynyt täällä 8 tuntia sitten!
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, kuinka usein MUUT peseytyvät? Jos itse haluat olla peseytymättä ja tuoksua luonnollisille rasvoillesi, siitä vaan, mutta muilla on oikeus valita toisin. Todella köyhä sisäinen elämä täytyy olla, et jaksaa pahoittaa mielensä siitä, että joku käy päivittäin suihkussa.
Tässäkin ketjussa on merkittävästi suurempi osa pahoittanut mielensä siitä, että joku EI käy päivittäin suihkussa kuin siitä että käy.
Vierailija kirjoitti:
Eri ihmisille toimii eri tavat pitää itsensä puhtaana ja edustavan näköisenä. Minun ei omasta mielestä tarvitse esim. välttämättä käydä joka päivä suihkussa (joka toinen päivä riittää paitsi urheilun jälkeen aina suihkuun) tai laittaa kaikkia vaatteita yhden käyttökerran jälkeen pyykkiin. Minulle riittää, että pesen naaman ja hampaat aamuin illoin, huuhtelen alapään, ja pesen kainalot aamulla ennen dödön lisäämistä. Kädet tietysti pestään useasti päivän mittaan. Alusvaatteet ja sukat vaihdan poikkeuksetta uusiin päivittäin, mutta muiden vaatekappaleiden kanssa arvioin niiden pesuntarpeen erikseen. Jos vaatteissa ei ole tahroja tai ne ei haise, ei ne mene pesuun.
Joo, mutta kun palstan hygieniahullujen mukaan kyse ei ole siitä, että asiat toimii toisille eri tavalla vaan siitä, että sinä teet väärin ja haiset kuvottavalta. Haiset hieltä ja talilta sekä vaatteesi ovat tunkkaisia jos käytät niitä useamman päivän!! "Hyi lettu, säälin miestäsi jos joutuu sinun kanssa sänkyyn"
Talvella käyn suihkussa n. Joka toinen päivä, kesällä yleensä vähintään kerran päivässä, mutta hiuksia en välttämättä pese joka kerta. Alapään pesen pelkällä vedellä aamuin illoin.
Alushousut ja sukat vaihdan vähintään kerran päivässä, sukat tarvii välillä vaihtaa työpäivän jälkeen viel uudestaan. Pääli housuja käytän yleensä n. Kolmena päivänä ellei ne oo farkut. Farkkuja pesen vaan tyyliin kerran kuussa, mut en kyl käytä niitä päivittäin ja sit taas tuuletan niitä käyttöjen välillä. Toppeja pidän 1-3 kertaa riippuen siitä osuuko kangas kainaloon silleen, että vaatteeseen tulee jotain hajua. Pitkähihaisia paitoja pidän yleensä useemmin kun sen pari kertaa myös, riippuu ihan siitä millanen paita on kyseessä ja mitä se päällä on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun olin postinjakaja, kävin suihkussa päivittäin (aina töiden jälkeen ennen kotiin lähtöä). Nyt, kun olen perustoimistoduunissa, käyn joka toinen päivä, ellen tee jotain fyysisesti raskasta ja hikoiluttavaa. Joskus käyn vasta joka kolmas päivä! :D (Jos siis olen koko viikonlopun kotona yksinäni enkä käy edes viemässä roskia ennen maanantaiaamua.).
Mä teen usein näin :). Oon siis perjantaina aamulla käynyt suihkussa ennen töitä, mutta olen koko viikonlopun kotona ilman ihmiskontakteja. Miksi siis tuhlaisin vettä? Käy suihkussa taas maanantaina ennen töihin menoa. Vesilaskuni ovat erittäin pienet :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka onkin ilmiselvä provo, niin ruokitaan trollia tän kerran...
Jos on tottunut olemaan peseytymättä, varmaan tuntuukin friikille käydä suihkussa usein ja pestä vaatteita parin käytön jälkeen. Jos taas on tottunut olemaan puhtaana, ei voisi kuvitellakaan että olisi useamman päivän peseytymättä ja että käyttäisi samoja vaatteita monta kertaa putkeen. Lisäksi esim. hikoileminen on yksilöllistä, joidenkin täytyy pestä itsensä ja vaatteensa useammin kuin toisten. Kukin tavallaan, mitä sitä täällä kauhistelemaan?
"Olemaan puhtaana"? Tämähän on nykypäivän ongelma, puhtaana pidetään tilaa, joka on itse asiassa luonnoton. Iho kuivuu liiasta pesemisestä ja mikä on nykyajan ratkaisu siihen? Ihoa "hoidetaan" erilaisilla rasvoilla ja voiteilla...
Jaa, ei minulla vaan kuivu. Käyn suihkussa joka päivä ja käytän harvoin vartalovoiteita.
15.
Sitten et ole puhdas, ihollasi on vielä rasvaa😉
Tuskin, pesen ihoni suihkussa joka päivä karhealla harjalla (ja saippualla). Harja on oikeasti tarjoitettu ihon kuivaharjaukseen. Tai sitten käytän kuorimahanskoja. Ihoni on puhdas.
Ihon tarkoitus on suojata! Ja sinä käytät hirveästi aikaa ja tarmoa sen pois hinkkaamiseen. Voi järjen köyhyyttä...
Hahahaha anna mun kaikki kestää mikä urpo, mistäs sinä tiedät kuinka rasvoittuva ihoni on.
Tuliko edes mieleen että ihoja on erilaisia.
Niin...
Menepäs siitä muualle pätemään, hopi hopi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn suihkussa kerran päivässä, koska koen sen tarpeelliseksi. Hiukset pesen noin 1-3 päivän välein. Pesen myös kerran päivässä (suihkun lisäksi) alapääni pideellä ja joskus myös pesasen kainalot samalla. Hikeni valitettavasti haisee pahalta ja nopeasti. Tästä syystä myös pesen paitani joka käytön jälkeen. Farkut pesen noin kerran 1-2 viikossa. Koen itselleni sen tarpeelliseksi. En kuitenkaan tuomitse muita, jos eivät peseydy yhtä usein.
Ällöttää myös mennä sänkyyn ilman suihkussa käymistä.
Eikö ole hankalaa pestä kainalot pideellä? 😯 en ole kuullut moista koskaan.
Kainaloiden pesuun riittää vallan hyvin lavuaari ja pala sientä tai pieni pyyhe.
Eipä enään ihmetytä miten kaupoilla törmää niin usein ihmisiin jotka haisee, kun tätä ketjua lukee.
Tiesittekö muuten, että ihminen hikoilee yöllä keskimäärin litran, se on aika pirun paljon.
Todellakin peseydyn päivittäin. Istun melkein päivittäin myös ulkona porealtaassa joten siksikin haluan kloorit pois iholta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tottunut olemaan peseytymättä, varmaan tuntuukin friikille käydä suihkussa usein ja pestä vaatteita parin käytön jälkeen. Jos taas on tottunut olemaan puhtaana, ei voisi kuvitellakaan että olisi useamman päivän peseytymättä ja että käyttäisi samoja vaatteita monta kertaa putkeen. Lisäksi esim. hikoileminen on yksilöllistä, joidenkin täytyy pestä itsensä ja vaatteensa useammin kuin toisten. Kukin tavallaan, mitä sitä täällä kauhistelemaan?
"Olemaan puhtaana"? Tämähän on nykypäivän ongelma, puhtaana pidetään tilaa, joka on itse asiassa luonnoton. Iho kuivuu liiasta pesemisestä ja mikä on nykyajan ratkaisu siihen? Ihoa "hoidetaan" erilaisilla rasvoilla ja voiteilla...
Jaa, ei minulla vaan kuivu. Käyn suihkussa joka päivä ja käytän harvoin vartalovoiteita.
15.
Tuskin, pesen ihoni suihkussa joka päivä karhealla harjalla (ja saippualla). Harja on oikeasti tarjoitettu ihon kuivaharjaukseen. Tai sitten käytän kuorimahanskoja. Ihoni on puhdas.
Ihon tarkoitus on suojata! Ja sinä käytät hirveästi aikaa ja tarmoa sen pois hinkkaamiseen. Voi järjen köyhyyttä...
Hahahaha anna mun kaikki kestää mikä urpo, mistäs sinä tiedät kuinka rasvoittuva ihoni on.
Niin...
Jokaisen ihon laadusta riippumatta on tarkoitus suojata. Suojaamisrooli ei poistu, vaikka iho olisi rasvainen. Ennemminkin rasvainen iho antaa paremman suojan ja suoja on heikentynyt, jos iho on kuiva. Mutta silloinkaan suoja ei ole kokonaan poissa. Vain vaurioitunut iho ei suojaa. Kannattaa perehtyä näihin alakoulutason biologisiin faktoihin ennen kuin tulee naureskelemaan ja haukkumaan muita urpoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Eipä enään ihmetytä miten kaupoilla törmää niin usein ihmisiin jotka haisee, kun tätä ketjua lukee.
Tiesittekö muuten, että ihminen hikoilee yöllä keskimäärin litran, se on aika pirun paljon.
Niin, KESKIMÄÄRIN. Se tarkoittaa sitä että osa hikoaa merkittävästi enemmän kuin tuon ja osa merkittävästi vähemmän. Ei voi olla noin vaikeaa ymmärtää, että ihmiset ovat jopa hikoilun suhteen erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15.
Niin...
Ihoja on joo erilaisia, mut oikeesti saippualla harjaamalla sitä pesee sitä ihon omaa suojakerrosta pois halusi tai ei. Kenenkään iholla ei ole niin hyvää suojakerrosta, että se kestäisi saippuan ja harjauksen iholla. Mut sit taas ihmisillä on eroa siinä, kuinka nopeasti se iho paikkaa sen menettämänsä suojakerroksen. Ja esimerkiksi usein saippualla pesevillä yleensä iho esim rasvoittuukin paljon helpommin kuin niillä, jotka pesee ihoaan harvemmin saippualla.
T: eri tyyppi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että en ole IKINÄ eläessäni käynyt suihkussa/saunassa 24 tunnin välein pl. jos on urheilua usein. En ikinä käy jokapäivä kuuraamassa itseäni, edes jalkovälistä tai kainaloista/jaloista.
Niin. Elämänhallintaa on se, että liikkuu joka päivä.
Itse käyn kahdesti päivässä suihkussa. Aamulla kylmä suihku, koska se tuntuu ihanalta. Illalla sitten lämmin pesusuihku. Liikun päivittäin ja olen tosi hikoilevainen, joten todellakin haisisin jos en tekisi näin.
En todellakaan käy päivittäin suihkussa. Kainalot ja alapään kyllä huuhdon joka päivä ja käsiä pesen useitakin kertoja. Jos jonkun mielestä haisen niin tervetuloa kertomaan :)