Naapuri sanoi ampuvansa kissani, jos se tulee hänen tontilleen
Hän väittää, että villiintyneen kissan saa ampua. Pitääkö tämä paikkansa?
Kommentit (307)
Että te kissojen omistajat (no ette kaikki, onneksi) olette tyhjäpäitä. Miksi ihmeessä hankitte eläimen, jos ette osaa pitää huolta siitä? Ei kissaa saa pitää vapaana. Se on naapureille haittaeläin, kun se tulee kusemaan heidän tonteilleen. Ja se naapuri ei ole kissan ainoa uhka, vaan autot, koirat jne.
Ja täällä meuhkaatte siitä, ettei kissaa voi todistaa villiintyneeksi. No todistakaa, ettei se ole villiintynyt. Kyllähän sitä voi villiintyneenä pitää, jos sitä ei pidetä sisällä muuten kuin ruoka-aikoina jos silloinkaan. Niin, kyllähän siinä omistajan kukkaro kiittää, kun kissa popsii suihinsa lintuja. Sehän se on laiskan omistajan todellinen syy pitää kissaa vapaana, ettei tarvitse itse huolehtia siitä.
Kannattaisiko vain ottaa naapurin vinkistä koppi ja alkaa pitämään sitä itse hankittua eläintä sisätiloissa, niin kuin vastuullisen omistajan kuuluu? Muutenhan armolliset naapurit voivat viedä sen kissan löytöeläinkotiin aina uudestaan ja uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Riistakamera tai muu valvontakamera niin, että siitä näkyy myös naapurin puolelle, jotta saat todisteet naapurin toimista. Sano hyypiölle, että häneltä lähtee sen jälkeen aseluvat.
Naapurin kuvaaminen on salakatselua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pihalla on naapurin kissa. Oikeastaan se alkaa olla meidän kissa, kun se on siis meillä aina, tekee tarpeensa lasten hiekkalaatikkoon, hätistelee lintuja ja oravia tuosta pihapuusta ja loikoilee kaivon kannella auringossa kaikki päivät. Meillä myrkytetään näin keväisin muurahaisia, maalataan terassikaluteita ja ylipäätään huolletaan autoa eli kaikenlaisia vaarallisia aineita, purkkeja ja purnukoita on avoinna ympäri pihaa. Jos tuo kissa päättää syödä jotain niistä, niin en todellakaan syyllisty siitä. Vaikka se oleskelee meidän pihallamme ja kakkii lasten leikkipaikalle,niin se EI ole minun vastuullani enkä todellakaan rupea sen takia varomaan tai muuttamaan tapaamme toimia. Jos käy ilmi, kenen naapurin kissa se on, niin tasan tarkkaan saa maksaa hiekkalaatikon tyhjennyksen ja uudet hiekat sekä kannen hiekkalaatikon päälle. Ja jos lapseni tunkevat epähuomiossa suuhunsa sitä kissankakkaa, niin lääkärikulutkin lähetetään kissan omistajalle, jos se kissa joskus erehtyy käymään kotonansa. Ei ole toistaiseksi vielä erehtynyt paitsi ehkä öisin.
Mistä sitten tiedät, että se on jonkun naapurin kissa? Sehän voi olla jonkun kadoksissa oleva lemmikki tai koditon. Ei ole yks eikä kaks kissaa, joita naapurusto on ruokkinut ja lopulta joku huomannut, että tuohan onkin aika huonossa kunnossa ja onkohan sillä sittenkään kaikki hyvin. Siinä kohtaa vaan on usein myöhäistä ja kissa joudutaan lopettamaan. Mikset siis toimittaisi kissaa löytöeläinkotiin tai edes ilmottaisi alueen löytölöille irtokissasta, josta olet huolissaan.
Kissa on lihava. En tiedä, syökö se niitä kiinnisaamiaan lintuja ja oravia vai ruokkiiko sitä joku, mutta jonkun se ainakin on ollut, kun sillä on musta kaulapanta kaulassa. En ole kauhean kiinnostunut tämän kissan hyvinvoinnista, enemmän ärsyttää ne kakkakipaleet siellä hiekkalaatikossa tai linnunraadot ja oravanpäät pihassa. Ei ole niin seurallinen, että antaisi ottaa kiinni enkä rupea mitään loukkuja hankkimaan ja vaivaa näkemään jonkun kakkivan tunkeilijan takia. Jos joskus näen sen omistajansa kanssa, niin sitten lähtee laskua perään mutta muuten tyydyn vain anonyymisti palstalla valittamaan kissanomistajien välinpitämättömyyttä ja itsekkyyttä.
Ja kissanomistaja olen minäkin ollut. Meillä se kissa tosin oli aina kiinni valjaissa, jos oli ulkona. Toki karkasi pari kertaa mutta silloinkin kierrettiin kaikki lähiseudun talot kertomassa, että se kissa on meidän ja sen saa ottaa kiinni ja jos se tekee jotain vahinkoa, niin laskua meille. En siis ole kissavihaaja. Vihaan kissoja, jotka kakkivat hiekkalaatikoihin ja aiheuttavat vahinkoa toisen tontilla.
Se on totta että villikissan saa tappaa. Lemmikkikissaa ei.
Kissasi ei ole villiintynyt, eli sitä ei saa ampua.
Eri asia on se, että miksi kissa ulkoilee vapaana? Kissan kuuluu olla kokonaan sisällä, ulkona vain valjaissa tai häkissä. Ei koskaan eikä missään vapaana!
Naapuri sentäs varoitti sinua, sitä harva kissanvihaaja tekee. Ota opiksesi. Tälläkin palstalla monesti uhotaan kuinka tapetaan kissoja, eikä varoiteta omistajaa.
Kissa kiinni, niin on turvassa. Ulkokissakin tottuu sisällä oloon. Hiekkalaatikkohomma on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Kissasi ei ole villiintynyt, eli sitä ei saa ampua.
Eri asia on se, että miksi kissa ulkoilee vapaana? Kissan kuuluu olla kokonaan sisällä, ulkona vain valjaissa tai häkissä. Ei koskaan eikä missään vapaana!
Naapuri sentäs varoitti sinua, sitä harva kissanvihaaja tekee. Ota opiksesi. Tälläkin palstalla monesti uhotaan kuinka tapetaan kissoja, eikä varoiteta omistajaa.
Kissa kiinni, niin on turvassa. Ulkokissakin tottuu sisällä oloon. Hiekkalaatikkohomma on helppoa.
Miten todistat että kissa on lemmikki, eikä villiintynyt?
Kissat kiinni. Ne kun tappaa linnun tai muun eläimen, kuolee myös ne poikaset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun tehtävänäsi on pitää kissa poissa lasten leikkipaikoilta. Jos se kissa on naapurin pihassa, se voi epähuomiossa syödä siellä leikkipaikalla jotain sellaista, mistä tulee sinulle iso lääkärilasku. Et kuitenkaan voi syyttää naapuria, vaikka ruumiinavauksessa selviää, että kissa söi myrkkyä. Eikä auta, että väität, ettei naapurin piha ole lasten leikkipaikka.
Jos selviää että olet myrkyttänyt naapurin kesykissan saat tuomion eläinsuojelurikoksesta, oli pihasi lasten leikkipaikka tai ei.
Itse asiassa en saa, koska lain mukaan kissan omistaja huolehtii siitä, että kissa ei syö myrkkyä (kissa on omistajansa valvonnassa). Minä kun en ole vastuussa esim. siitä, mitä ohikulkijat pihaani heittävät. Jos se on myrkyllinen lohenpalanen, niin voi voi. MInun tehtäväni on huolehtia, että lapseni eivät sitä myrkkyä syö.
Kyllä saat jos oikeus ei usko satujasi vieraiden pihaasi heittelemistä myrkkylohista.
syö.
Po liisi ei tutki asiaa, joten na apurin pitää itsensä nostaa ka nne ja silloin hänellä tulee olla to disteet siitä, että olen myr kyttänyt hänen kissansa tahall aan ja tarkoit uksella. On siis oltava val vontaka merakuva (lait on ta kuvata naapuria, hän saa minua isommat sa kot) tai muu todis te siitä (kerron hänelle asian todist ajien läsnäollessa tai lähetän asiasta meilin), että olen kissansa myr kyttänyt. Ei riitä, että naapurin mukaan kissa on syönyt myrkk ylohta pihassani.
Nas tolassa perhe päästi kissansa vähän jaloittelemaan ja se palasi ru nneltuna ja ra adeltuna kotiin. Kovasti kiiv ailtiin siitä, millainen h irviö on kissan yrittänyt ki duttaa hen giltä, kunnes ru umiinavauksessa selvisi, että kissa oli jäänyt auton alle. Syyll inen ei siis ollut joku kamala naapuri vaan kissanomistaja itse.
Pitää paikkansa että villiintyneen kissan saa ampua. Älä päästä kissaasi naapurin tontille, kyllä se joistakin on ärsyttävää. Jos haluan kissan pihalleni niin otan oman kissan.
Vieläkö näitä vastuuttomia eläinten omistajia on maailmassa? Ei kissa kuulu luontoon vapaasti kulkemaan. Välinpitämättömyytesi kostautuu vielä. Kissastasi et ainakaan välitä tippaakaan näemmä.
Vierailija kirjoitti:
Kissavihaajien kokoontumisajot käynnissä. Minähän voinkin sitten jatkossa ampua jokaista hurttaa, joka tulee minun tontilleni. Pihassa piipahtaa säännöllisesti naapurin kaksi rakkia ja läheiseltä ulkoilureitiltä eksyy pihaamme tämän tästä koiria. Tietysti voisin laittaa tarjolle myös erityismaustettuja makkaranpaloja.
Sitähän AP provollaan toivoikin, ja nyt saat laajennettua onnistuneen provon koiravihaan. Hyvin tehty!
Kannattaa tutustua: https://www.vieraslajit.fi/lajit/MX.53004/show
Kissa on villiintynyt, kun se saa kaiken ravintonsa luonnosta. Eiköhän tällaisena voi pitää kissaa, joka jatkuvasti juoksee ulkona toisten tonteilla? Omistajan hallinnassa se ei ole ja ei ole naapurin tehtävä stalkata kissaa ja katsoa, syöttääkö omistajansa sitä koskaan. Kissan hylkääminen on kielletty.
"5 §: Villiintyneeseen kissaan sovelletaan, mitä rauhoittamattomista eläimistä säädetään
48 §: Alueen omistajalla tai haltijalla on oikeus pyydystää tai tappaa alueellaan oleva rauhoittamaton eläin (villiintynyt kissa). Tämä oikeus hänellä on silloinkin, kun metsästys oikeus alueella on metsästysvuokrasopimuksella luovutettu toiselle. Oikeus pyydystää tai tappaa rauhoittamaton eläin on myös rakennuksen omistajalla tai haltijalla, jos rauhoittamaton eläin tavataan rakennuksessa tai sen pihapiirissä, sekä metsästysvuokraoikeuden haltijalla ja metsästysluvan saaneella, jollei vuokrasopimuksesta tai luvasta muuta johdu.
85 §: § Kotieläimeksi otetun kissan heitteillejättö ja hylkääminen on kielletty."
Voisiko mennä ennemmin niin päin, että lain kanssa joutuu ongelmiin se kissan holtiton omistaja kuin naapuri, joka tappaa villiintyneenä pitäneen entisen kotieläimen? Sakot tapetuista linnuista, naapurien häirinnästä, kusella pilatuista vaatteista ja lasten leikkipaikoista ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pidät kissaasi vapaana varsinkin kaupunki- tai taajama-alueella, sillä on monia muitakin uhkia kuin tuo naapuri.
Aivan. Kissanvihaajia tai niitä ilokseen kiusaavia on muitakin. Liikenne, koirat, muut kissat, joutuminen johonkin lukkojen taakse tai muuten satimeen, ketut(paljon harvemmin kissoille vaaraksi, kuin mitä väitetään, mutta kyllä ne pienen/heikon voivat napata), ilvekset, joku voi napata kissan itselleen jne.
Outo tämä kissanvihaaja-termi. Minä ainakin "vihaan" sen naapurin kissan omistajaa, joka toimii LAIN VASTAISESTI, eli päästää eläimen paikoille, joille se ei saisi mennä, kuten leikkipaikat (naapurin piha).
Jos toistamiseen ensin pyytää kauniisti, sitten vielä muutaman kerran lisää hieman kipakampaan sävyyn, ja seuraavaksi jo sitten aika vihaisena, että naapuri pitäisi kissansa poissa muiden pihoilta, niin ei pitäisi olla kenelläkään otsaa alkaa nimitellä kissanvihaajaksi, kun itse on se riidan kylväjä! Ilman sitä kissaa naapuri pysyisi omissa oloissaan hiljaa. Katse sinne peiliin nyt ja lakia noudattamaan, niin pysyy naapurisopukin kunnossa.
Ja on todellakin naapurin ikioma asia, minkä tai kenen haluaa pihallaan hiiriä pyydystävän!!! Joten tuon laiskan eläinrääkkääjän (kissansa vaaroille alttiiksi mahdollistajan) paskaselityksen voi unohtaa!
Naapuri ampukoon itsensä.
Kyllä kissan kuuluu saada liikkua vapaana. Niin ne ovat aina tehneet.
Ammu se naapuri ni loppuu se uhoaminen.
Villiintyneen naapurin saa ampua. Aseilla uhkailu on riittävä todiste villiintymisestä.
Sanot sille naapurille kylmän viileesti, että jos sun kissalle sattuu ikinä mitään tai se katoaa, niin sinä kyllä tiedät missä hän asuu. Ja sitten teet sormilla pistoolin ja "ammut" häntä silmää iskien ja hymyillen. Eiköhän lopu se perseily.
Naapurisi ei saa ampua kissaasi, koska se on lemmikki. Jos on todellista syytä epäillä villiintynyttä kissaa, otetaan yhteys eläinsuojeluvalvojaan ja noudatetaan hänen ohjeitaan (mahdollisen ampumisen hoitaa silloin metsästysporukka luvan kanssa).
Lapsuudenkodissani oli myös naapuri, joka kerran ilmoitti pihalla isälleni että saisi ampua kissamme jos haluaisi. Isäni vastasi siihen että ammu pois vaan rauhassa, mutta voit olla varma että se jää viimeiseksi teoksesi, koska minä ammun sen jälkeen sinut. Ei nillittänyt enää kissasta.
Tyydyttävää lienee ainoastaan nettiuhosi koska sinulla ei ole mitään noista.