Paistinpannugallup
Minkälaisilla pannuilla palstalaiset oikein paistelevat? Onko suunnitteilla hankkia jokin erityinen pannu?
Itse paistelen saksalaisilla kylmätaotuilla Helmensdorfer-hiiliteräspannuilla ja olen ollut varsin tyytyväinen. Aikaisemmin olin valuraudan vankkumaton kannattaja, mutta näitä kokeiltuani paluuta vanhaan ei ole ollut.
Kommentit (41)
Padernon rosteripannulla paistuu kalat, munat, pihvit ja kaikki muukin. On helppohoitoinen ja kestää melkein mitä vaan.
En paista suurperheelle vaan ihan vaan itselleni, joten paistinpannuni eivät ole kovassa kulutuksessa ellei sitä oteta huomioon, että olen edelleen tumpelo kokkina. Yritin viime syksynä ottaa käyttöön DeBuyerin paljon ylistetyn hiiliteräksisen pannun, mutta en saanut hommaa toimimaan. Sitten +10-vuotta palvelleen Hackmann-teflonpannuni pohja yllättäen kupristui (protestiksi DeBuyerin ostamisesta?), joten pakkoraossa nappasin alennusmyynnistä Fiskarsin Hard Face -pannun. Se on ollut minulla nyt 5 kk käytössä ja olen todella tyytyväinen. Tuntuu siltä, että tällä pannulla olen vähän parempi kokki kuin aikaisemmin :) Paistoin esimerkiksi taas aamiaiselle babyherkkusieniä ilman pannulle lisättyä rasvaa ja paistotulos oli kertakaikkiaan upea. Fiskarsin Hard Face lienee entinen Hackmannin Kovanaama, jonka käyttäjäksi tässäkin ketjussa muutama on ilmoittautunut.
Valurauta. Miksi käyttäisin muuta?
Säälin teitä jotka käytätte muuta kun valurautaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alumiininen, paksuseinäinen, pinnoittamaton, induktiopohjainen pannu on ainoa pannu joka minulla on. Tomaattiset sun muut teen teräskasarissa - tämä on ainoastaan paistamiseen (ja on muuten loistava).
Heitä pois tuollaiset - etkö tiedä, että alumiinisista astioista saa dementian!!
Höpöjuttuja tuollaiset! Mihin väitteesi oikein perustuu?
Ei aivan täysin, viisaammat sanovat yhteenvetonaan että "Alumiinin haitallisuudesta hermostolle on siis jonkin verran näyttöä, mutta juomavedestä tai ravinnosta saatavan alumiinin osalta vaaroja ei ole voitu näyttää toteen."
Lähde on luotettava ja KVG.
Ikean 365 teflonpannu ja parin sukupolven ylikulkeutunut Högfors-valurautapannu.
Molemmat ovat varsin käyttökelpoisia.
Pari valurautaista on, mutta olen kyllä peruskäytössä nuo ikean pannut todennut halvaksi ja kestäviksi ratkaisuiksi.
Monilla teflon ja keraamisilla pannuilla ei kannata paistaa 4 asteikkoa kuumemmalla (1-6). Jauheliha ruskistuu ihan hyvin tuolla 4 asteikollakin. Pannun ikä pitenee huomattavasti.
Valurautapannuja on kolme eri mallista/syvyistä. Kaikki ovat yli 20 vuotta vanhoja ja erittäin hyvin toimivia. Kuulostaa ihan hullulta, että jonku mielestä on normaalia uusia paistinpannu muutaman vuoden välein.
Swiss Diamondin rosteripannut + valurautainen pihveille. Rosteri vaati aluksi totuttelua ja tutkimista miten ne saa olemaan tarttumatta. Nyt en muuhun vaihtaisi. Edes kananmuna ei tartu kun on oikea tekniikka. Induktioliedellä maksimiteho on 7/9.
Miten induktioliedet vaikuttaa paistinpannun valintaan?
Minä käytän vain ja ainoastaan paistonpannua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alumiininen, paksuseinäinen, pinnoittamaton, induktiopohjainen pannu on ainoa pannu joka minulla on. Tomaattiset sun muut teen teräskasarissa - tämä on ainoastaan paistamiseen (ja on muuten loistava).
Heitä pois tuollaiset - etkö tiedä, että alumiinisista astioista saa dementian!!
Kyllä kuolema korjaaa.
Vierailija kirjoitti:
Swiss Diamondin rosteripannut + valurautainen pihveille. Rosteri vaati aluksi totuttelua ja tutkimista miten ne saa olemaan tarttumatta. Nyt en muuhun vaihtaisi. Edes kananmuna ei tartu kun on oikea tekniikka. Induktioliedellä maksimiteho on 7/9.
Kellä on aikaa alkaa hieromaan jotain kananmunaa jossain paiistinpannnulla. Jollain kapitalismihomolla.
Ikivanha Hackmanin valurautapannu, teräksinen paistinpannu ja jokin muka kovapinnoitettu teflonpannu. Käytän hieman eri tarkoituksiin kutakin. Meillä teflonpannu kestää Max vuoden. Twin kokit ja satunnaiset vierailevat tähdet pilaavat ne aina.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin Hackman olla on induktioliesiä varten suunniteltu pannu, joka kyllä ruskista nätisti ja nopeasti. Itsellä muutama halpispannu ei ole paistanut induktiolla vaikka pakkauksessa on luvattu sopivan myös induktioliedelle.
Vierailija kirjoitti:
Ikivanha Hackmanin valurautapannu, teräksinen paistinpannu ja jokin muka kovapinnoitettu teflonpannu. Käytän hieman eri tarkoituksiin kutakin. Meillä teflonpannu kestää Max vuoden. Twin kokit ja satunnaiset vierailevat tähdet pilaavat ne aina.
Twin kokkien sijaan meillä heiluu teinejä kokkeina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin Hackman olla on induktioliesiä varten suunniteltu pannu, joka kyllä ruskista nätisti ja nopeasti. Itsellä muutama halpispannu ei ole paistanut induktiolla vaikka pakkauksessa on luvattu sopivan myös induktioliedelle.
Mutta eikö tuo ole vähään leikkkimökkimeiniiinkiä.
Minä käytän Ikean halvimpia pannuja. 4 vuoden välein on tarvinnut vaihtaa, pysyvät naarmuttomina ja pinnoite säilyy hyvänä itselläni tuon aikaa.