Oikeasti! Älä ala perseilemään työkkärin työtarjousten kanssa!
Monesti on ihmisiltä kuullut, että jos saan työkkärin työtarjouksen, niin "riipaisenpa kännit/haisenpa viinalta" tai "pyydän liian kovaa palkkaa tai esitän muuten vain tyhmää".
Oikeasti, ei kannata perseillä niiden työtarjousten kanssa. Työnantajat kyllä huomaavat kaikki "taktiset kännit/viinanhajut" tai sen, jos ihminen esittää tyhmää. Ja kyllä, ilmoittavat aktiivisesti sellaisista työkkäriin. Tiedätte varmaan, mitä siitä sitten seuraa?
https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyo…
"Jos aiheutat omalla menettelylläsi sen, ettei työsuhdetta synny, sinun katsotaan kieltäytyneen työstä."
NIIN! Että kannattaako todellakin perseillä? PS, siinä voi muuten lähteä jutut työnantajien keskuudessa liikkelle, että se ja se henkilö perseili haastattelussa ja se voi vaikeuttaa sitten vaikka sitä oman unelmatyön saantiakin. Suomi on nimittäin yllättävän pieni maa.
Kommentit (33)
Aika moni työnantaja ei enää anna työkkärille mitään tietoja. Vetoavat tähän uuteen eu-tietosuoja-asetukseen. Periaatteessa kaiketi työnhakijalta pitäis etukäteen saada lupa antaa tietoja työkkärille. Monet firmat on sitten päättäneet että tietosuoja hoituu parhaiten ja vaivattomimmin kun ei anna mitään tietoa vaan käyttää niitä vain ja ainoastaan oman firman sisällä ja kyseiseen rekrytointiin.
Työkkäri ei voi firmoja pakottaa antamaan mitään tietoja hakijoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole saanut mitään apua te-keskuksesta. Onneksi löysin työpaikan itse. Uskomaton tunne, kun pitkän työttömyyden jälkeen ei tarvitse enää asioida kyseisen instanssin kanssa. Voimia kaikille työttömille.
Ei yhtään omaa vikaa siinä, ettei yhteistyö TE-toimiston kanssa toiminut?
Aikoinaan kun olin työttömänä (silloin vielä pääsi sisään TE-toimistoon ja tiskille puhumaan asiakaspalvelijan kanssa - virkojahan ne eivät ole olleet vuosiin) niin ukkeli siellä tiskin takana ei edes tiennyt, mitä mun ammattinimikkeeni tarkoittaa. Jouduin vääntämään rautalangasta, selkokielellä kun meinasi kirjoittaa jotain ihan höpöjä.
Seuraavalla kerralla käydessäni tiskin takana oli joku nuori mimmi, joka totesi, että "sinä varmaan löydät itse töitä paremmin, sen verran erikoinen ala, kiitos käynnistä":
Kolmen vuoden työttömyyden ja parin kuukauden pätkätyörupeamien aikana sain tasan yhden työtarjouksen tai mikä se nyt onkaan mitä TE-toimistosta lähetetään. Hain, en päässyt. Löysin oman alan töitä lopulta ihan itsekseni kuntarekrystä. TE-toimistosta oli mulle yhtä paljon hyötyä kuin yhdenkoon rintaliiveistä.
Nimenomaan aikoinaan. Nykyään TE-toimistosta soitetaan väh. 3kk välein, ja tarjotaan palveluita. Mutta joo, olet saanut huonoa palvelua.
Kertaakaan ei ole soitettu. Olenkin osa-aikatyössä.
Vierailija kirjoitti:
Kertaakaan ei ole soitettu. Olenkin osa-aikatyössä.
Miten voi olla mahdollista? Mä olen kans osa-aikatyössä ja jatkuvaan tulee työtarjouksia...en ymmärrä.
Tottakai pitää mokoma perseilijä käräyttää. Sehän on varastamista kupata rahaa ilman perusteita. Kyllä niitä oikeitakin avuntarvitsijoita on tässä yhteiskunnassa, ettei tarvi varkaita sentään suojella. Ja varkaudeksi lasken sen, että ihminen vie itselleen etuja väkisin, joita hänelle ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pitää mokoma perseilijä käräyttää. Sehän on varastamista kupata rahaa ilman perusteita. Kyllä niitä oikeitakin avuntarvitsijoita on tässä yhteiskunnassa, ettei tarvi varkaita sentään suojella. Ja varkaudeksi lasken sen, että ihminen vie itselleen etuja väkisin, joita hänelle ei kuulu.
Saat rintasyövän ku tollasia toivot...
ap on jäänyt 80-luvulle ei ole töitä eikä mitään työtarjouksia ruskeille ehkä
Vierailija kirjoitti:
Aika moni työnantaja ei enää anna työkkärille mitään tietoja. Vetoavat tähän uuteen eu-tietosuoja-asetukseen. Periaatteessa kaiketi työnhakijalta pitäis etukäteen saada lupa antaa tietoja työkkärille. Monet firmat on sitten päättäneet että tietosuoja hoituu parhaiten ja vaivattomimmin kun ei anna mitään tietoa vaan käyttää niitä vain ja ainoastaan oman firman sisällä ja kyseiseen rekrytointiin.
Työkkäri ei voi firmoja pakottaa antamaan mitään tietoja hakijoista.
samaiset firmat vinkuu sitten työvoimapulaa
Äläpäs ap. viisastele asioilla mistä et omaa kokemusta.
Ei minulle ole mitään tarjottu. Itse olen katsonut ne paikat mihin olen hakenut. Ja olen hakenut vaikka työnhakuvelvoitetta ei ole ollut.
En ole saanut koskaan mitään työtarjousta työkkäristä. 3:n kuukauden välein soittelevat, jutellaan joutavanpäiväisiä ja toivottelevat hyvää jatkoa. Virkailija on ollut aina mukava. T.62v työtön.
Jokku työnantajat on todellakin raportoinut työkkäriin, että onko hakenu ja mitä on haastattelussa sanonut. Kannattaa pyytää kaikki ne omat tiedot tulostettuna, niin voit tarkistaa asian. Toki saattaa olla, että tietoihisi ei ole kirjattu näitä työnantajien yhteydenottoja, jolloin sinun pitää pyytää myös sinuun liittyvää sähköpostiviestintää nähtäville. Toki siinä on setviminen mutta pidä puolesi jos koet asian tärkeäksi. Jos soitat tai laitat johonkin yritykseen tiedusteluja työpaikkaan liittyen, saattaa työnantaja raportoida näistäkin työkkäriin, vaikka mitään työtarjousta ei olisikaan. Itse hain ihan omatoimisesti aikoinaan työpaikkaa. Oli rekrypäivä ja haastatteluja, sekä myyntikisa muita hakijoita vastaan. Tapahtuma kesti kaksi päivää ja uuvahdin ekan päivän jälkeen koko hommaan. Kerroin rekrytoijalle, että minusta ei löydy sitä nälkäistä tuloksen tekijää ja leijonaa, jota olivat hakemassa. Kerroin jättäväni leikin kesken. Olivat laittaneet sähköpostia työkkäriin (vaikka en ollut tuolloin edes työnhakija). Tämä oli tietoihini kirjattuna.
Aikoinaan kun olin työttömänä (silloin vielä pääsi sisään TE-toimistoon ja tiskille puhumaan asiakaspalvelijan kanssa - virkojahan ne eivät ole olleet vuosiin) niin ukkeli siellä tiskin takana ei edes tiennyt, mitä mun ammattinimikkeeni tarkoittaa. Jouduin vääntämään rautalangasta, selkokielellä kun meinasi kirjoittaa jotain ihan höpöjä.
Seuraavalla kerralla käydessäni tiskin takana oli joku nuori mimmi, joka totesi, että "sinä varmaan löydät itse töitä paremmin, sen verran erikoinen ala, kiitos käynnistä":
Kolmen vuoden työttömyyden ja parin kuukauden pätkätyörupeamien aikana sain tasan yhden työtarjouksen tai mikä se nyt onkaan mitä TE-toimistosta lähetetään. Hain, en päässyt. Löysin oman alan töitä lopulta ihan itsekseni kuntarekrystä. TE-toimistosta oli mulle yhtä paljon hyötyä kuin yhdenkoon rintaliiveistä.