Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverin tiukat säännöt

Vierailija
08.05.2019 |

Lapsellani on kaveri, jolla on säännöt, jotka vaikeuttavat kaveraamista. Hänen nukkumaanmenoaika on 19.30, sekä arkena että viikonloppuna. Kotona hänen pitää olla klo 18. Puhelinta ei hånellä ole, sen avulla ei voi yhteyttä pitää. Koulun jälkeen ei saa mennä kaverille, vaan läksyjen teko ym. On siinä. Kaveriaikaa jää noin tunti siihen iltapäivään, jos jää. Jopa synttäreiltä hänen on pitänyt lähteä ennemmin pois, kun synttärit loppuu. Ovat nyt tokalla. Olenko minä lepsu vai ovatko nämä muidenkin mielestä tiukat rajat? Meilläkin kyllä sänkyyn mennään 20.30 arkena mutta vk.loppuna otetaan vähän rennommin. Enkä koskaan synttäreiltä hakisi kotiin ennen niiden loppumista.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläpeukkuja sataa ap:n viestissä kuvattujen rajojen haukuille mutta perustelut jää aika ohuiksi. Miksi uimahallissa tai leffassa olisi pakko käydä niinä noin 190 päivänä kun edessä on kouluaamu eikä niinä 175 päivänä kun ei ole? Miksi ap:tä tai hänen lastaan jurppii niin kovin tämän yhden lapsen seuran puute klo 18-> jos "kaikki muut" ovat vielä käytettävissä, vai onko ap:n lapsella vain yksi kaveri? Onko tämä kaveri koskaan mitenkään vihjannut kärsivänsä järjestelystä (esim. riittävästä rauhoittumisesta ennen unia) vai onko ap ja peukuttajat vain päättäneet että kohtalo on kurja? Millä perusteella...?

Siksi se häiritsee kun se rytmi heillä ei ole viikonloppuisin sen löysempi. Kerran lapset halusi mennä uimaan perjantaina. Tarjouduin viemään klo 17 kun olen päässyt töistä ja ollaan äkkiä syöty. No se ei onnistunut kun kerran se kotiintuloaika on klo 18. Tämä lapsi on pyytänyt päästä meille yökylään. Miten voin hänet ottaa? Ei meillä mennä nukkumaan la-iltana klo 19.30. Tämä vaan rajoittaa kaveruutta.

Voi herran per.se sentään, eikö ne lapset voi olla kavereita joskus muulloin kuin perjantai-iltana klo 17-19:30 uimahallissa ja yöllä? Kuka nyt on joustamaton ja rajoittunut? Mikä ihmeen "rajoittaa kaveruutta" jos lapsen tarpeet ja rytmit ei sovi teidän aikatauluun. Ehkä tämä kaveri pääsisi leikkipuistoon lauantaiaamuna klo 8 mutta kaveruutta rajoittaa kun teidän lapsi on vasta aamupalalla?

Yritä nyt jo päästä siitä yli että teidän rytmi ei ole jotenkin hienompi ja parempi ja oikeampi kuin jonkun toisen ja ole iloinen jos olet saanut lapsen jolla on syntyjään keskimääräinen unentarve ja joka sietää hyvin joustoja siinä.

Ei tarvi hermostua. Ei työssäkäyvät vaan ole täällä kotona klo 14 kuskaamassa uimaan tai muualle. Nämä jutut mitä lapset ovat halunneet tehdä, ovat tulleet HEILTÄ ITSELTÄÄN. Lapsen perheelle ei vaan sovi. Ei mun rytmi ole parempi mutta kuten sanoin, se poikkeaa todella paljon muiden lasten, jotka tähän porukkaan kuuluvat ja siksi tämä yksi lapsi jää ulkopuolelle!

Ap

Vierailija
42/57 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläpeukkuja sataa ap:n viestissä kuvattujen rajojen haukuille mutta perustelut jää aika ohuiksi. Miksi uimahallissa tai leffassa olisi pakko käydä niinä noin 190 päivänä kun edessä on kouluaamu eikä niinä 175 päivänä kun ei ole? Miksi ap:tä tai hänen lastaan jurppii niin kovin tämän yhden lapsen seuran puute klo 18-> jos "kaikki muut" ovat vielä käytettävissä, vai onko ap:n lapsella vain yksi kaveri? Onko tämä kaveri koskaan mitenkään vihjannut kärsivänsä järjestelystä (esim. riittävästä rauhoittumisesta ennen unia) vai onko ap ja peukuttajat vain päättäneet että kohtalo on kurja? Millä perusteella...?

Siksi se häiritsee kun se rytmi heillä ei ole viikonloppuisin sen löysempi. Kerran lapset halusi mennä uimaan perjantaina. Tarjouduin viemään klo 17 kun olen päässyt töistä ja ollaan äkkiä syöty. No se ei onnistunut kun kerran se kotiintuloaika on klo 18. Tämä lapsi on pyytänyt päästä meille yökylään. Miten voin hänet ottaa? Ei meillä mennä nukkumaan la-iltana klo 19.30. Tämä vaan rajoittaa kaveruutta.

Voi herran per.se sentään, eikö ne lapset voi olla kavereita joskus muulloin kuin perjantai-iltana klo 17-19:30 uimahallissa ja yöllä? Kuka nyt on joustamaton ja rajoittunut? Mikä ihmeen "rajoittaa kaveruutta" jos lapsen tarpeet ja rytmit ei sovi teidän aikatauluun. Ehkä tämä kaveri pääsisi leikkipuistoon lauantaiaamuna klo 8 mutta kaveruutta rajoittaa kun teidän lapsi on vasta aamupalalla?

Yritä nyt jo päästä siitä yli että teidän rytmi ei ole jotenkin hienompi ja parempi ja oikeampi kuin jonkun toisen ja ole iloinen jos olet saanut lapsen jolla on syntyjään keskimääräinen unentarve ja joka sietää hyvin joustoja siinä.

Ei tarvi hermostua. Ei työssäkäyvät vaan ole täällä kotona klo 14 kuskaamassa uimaan tai muualle. Nämä jutut mitä lapset ovat halunneet tehdä, ovat tulleet HEILTÄ ITSELTÄÄN. Lapsen perheelle ei vaan sovi. Ei mun rytmi ole parempi mutta kuten sanoin, se poikkeaa todella paljon muiden lasten, jotka tähän porukkaan kuuluvat ja siksi tämä yksi lapsi jää ulkopuolelle!

Ap

Mietipä, että ihan sama juttu on kaikissa autottomissa lapsiperheissä. Ei niissäkään voida kuskata lasta uimaan tai muihin harrastuksiin edes iltaisin ja lapsi jää yhtälailla sosiaalisten piirien ulkopuolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä kuulostaa oudolta on se, että synttäreistäkin pitää lähteä kesken pois. Tosin itse pitäisin synttärit viikonloppuna ja päivällä, enkä koulupäivänä, jolloin tuollaista ongelmaa ei tulisi. Leffat ja muut huvitukset kuuluu myös mielestäni viikonloppuun ja lomille, ei arki-iltoihin. Ja aikuisenkin olisi hyvä pysyä unirytmissä vapailla, eikä väsyttää itseään sekoittamalla rytmiä liian myöhäisellä valvomisella.

Tuossa mennään lapsen hyvinvointi edellä, silloin tarvitaan hyvät yöunet, hoidetaan läksyt ja ruuansaanti ja iltarauhottumiset. Fiksut vanhemmat muuttaa sääntöjä sitä mukaa, kun lapsi kasvaa ja esimerkiksi unirytmi muuttuu luontaisesti.

Vierailija
44/57 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi pitää mennä uimaan perjantaina klo: 17? Miksi ei la tai su klo: 10 aamulla?

Vierailija
45/57 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ne on jotain äärioikeistolaisia joilla on niitä säntillisiä ja siistejä tapoja ynnä muuta.Tai uskon lahkolaisia.

Vierailija
46/57 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ne on jotain äärioikeistolaisia joilla on niitä säntillisiä ja siistejä tapoja ynnä muuta.Tai uskon lahkolaisia.

Persut suhtautuvat usein myönteisesti kurin pitämiseen lapsille. Mm. Hakkarainen on pitänyt sitä esillä.

Vierailija
47/57 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että ei se 19.30 nukkumaanmenokaan niin paha kuin se 18.00 kotiintulo, josta ei kai juuri jousteta. En vaan ymmärrä miten lapsi voi harrastaa edes mitään? Mitkä lasten arki-iltojen harrastukset loppuu klo 18? Ehkä jotkut voi olla 17-18 mutta varmaan melko harvat.

No, yksi asia on missä taas minä "nipotan". Mun 2. luokkalainen ei kulje keskikaupungilla pyörällä vielä itsekseen kun taas tämä lapsi saa kulkea. Eli uimaankin minä vien. Ei ole oikein mun mielestä 2. luokkalaisen paikka puikkelehtia liikenteen seassa keskellä kaupunkia. Omalla asuinalueella voi pikku matkoja kulkea, pidemmät aikuisen kanssa.

Vierailija
48/57 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että ei se 19.30 nukkumaanmenokaan niin paha kuin se 18.00 kotiintulo, josta ei kai juuri jousteta. En vaan ymmärrä miten lapsi voi harrastaa edes mitään? Mitkä lasten arki-iltojen harrastukset loppuu klo 18? Ehkä jotkut voi olla 17-18 mutta varmaan melko harvat.

No, yksi asia on missä taas minä "nipotan". Mun 2. luokkalainen ei kulje keskikaupungilla pyörällä vielä itsekseen kun taas tämä lapsi saa kulkea. Eli uimaankin minä vien. Ei ole oikein mun mielestä 2. luokkalaisen paikka puikkelehtia liikenteen seassa keskellä kaupunkia. Omalla asuinalueella voi pikku matkoja kulkea, pidemmät aikuisen kanssa.

Miten niin ei voi harrastaa mitään? Jos vaikka harrastaa uintia, niin mikään ei estä menemästä uimahalliin tai uimarannalle aikaisemmin. Sama pätee useimpiin muihin harrastuksiin, ei esim. hiihtolatujakaan avata vasta kello 18.

Vierailija
49/57 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenlinnassako asutte, vai miksi teidän asuinalueella ei ole liikennettä?

Vierailija
50/57 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et ole lepsu. En minä ainakaan saa 3-vuotiasta nukkumaan kuin lähempänä kymmentä illalla. Jos menee yhdeksältä nukkumaan, herää viiden-kuuden tienoilla aamulla. Varmaan jokaisella lapsella oma rytminsä.

Vierailija
51/57 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et ole lepsu. En minä ainakaan saa 3-vuotiasta nukkumaan kuin lähempänä kymmentä illalla. Jos menee yhdeksältä nukkumaan, herää viiden-kuuden tienoilla aamulla. Varmaan jokaisella lapsella oma rytminsä.

Kannella varustetut pinnasängyt ovat olemassa juuri tuota varten. Lapsen saa sänkyyn ja sängystä pois täsmälleen sillä hetkellä kuin se parhaiten perheelle sopii. Ei pidä antaa lapsen pompotella vanhempiaan.

Vierailija
52/57 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenlinnassako asutte, vai miksi teidän asuinalueella ei ole liikennettä?

No hieman eri tasolla on asuinlähiön liikenne kuin keskustan. Jos jokunen auto ajaa omille pihoilleen vr. Autoletkat keskustassa, joita saat kytätä suojatien reunassa, päästääkö joku menemään.

Sille kysyjälle, joka kysyit harrastuksista, tarkoitin ohjattuja harrastuksia. Mun lapsi käy alakoululaisten jumpassa, joka loppuu klo 18.45. Mielestäni ihan kohtuullinen aika. Tämä lapsi ei voisi sitäkään harrastaa.

Ap

Vierailija
53/57 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannella varustetut pinnasängyt ovat olemassa juuri tuota varten. Lapsen saa sänkyyn ja sängystä pois täsmälleen sillä hetkellä kuin se parhaiten perheelle sopii. Ei pidä antaa lapsen pompotella vanhempiaan.

No pinnasänkyä ei ole täällä ollut vuoteen ainakaan..

Vierailija
54/57 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaisia oikeasti ole.

Vierailija
55/57 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on yksi kaveri, jolla on aina ollut tosi tiukat rajat. Nukkumaan on mennyt aikaisin ja tiettyyn aikaan. Yhtenäkin uutena vuotena vasta laittelin illan pirskeisiin ruokia ja lapset odotti, milloin ammutaan ekat raketit, niin tämä kaveri lähti kotiinsa iltatoimille ja nukkumaan. Joku välipala-aika on parin tunnin välein eli vähän väliä pitää singahdella kotiin syömään. Tämä lapsi on temperamentiltaan vilkas ja helposti kiivastuva ja olen miettinyt, että ne rajat voi olla senkin takia. Eli jos tulee yhtään nälkä, on nukkunut liian vähän tms. menee päivät ranttaliksi. Eli päällepäin ei voi tietää, mitä on minkin jutun takana. Voihan olla, että tässä ap:n kuvaamassa perheessä on todettu, että lapsen nukahtaminen illalla kestää kauan, jos ei ole kunnolla rauhoittunut eli siksi ei kannatakaan harrastaa mitään, joka loppuu esim. klo 19. Tärkeämpää se nukkuminen ja sitä kautta terveys on kuin jokin yksittäinen meno. Ja ehkä tämä lapsi herää viikonloppuisin monta tuntia aikaisemmin kuin myöhään valvovat kaverinsa ja ehtii silloin tehdä asioita. Asiassa on puolensa ja puolensa.

Vierailija
56/57 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi tekee useimmiten läksyt heti koulun jälkeen kotona, koska kaverin kanssa ne tehdään huolimattomasti tai ei tehdä ollenkaan. Jos läksyt jää iltaan, niiden tekeminen ei ole mielekästä lapselle eikä tätä tsemppaavalle vanhemmalle.

Sänkyyn menee klo. 20-20.30, riippuen, kuinka väsynyt on. Jos on joku kiva juttu, kuten se leffa, joku harrastukseen tms liittyvä juttu niin menee sitten myöhemmin. Viimeistään kuitenkin klo 21 arkena ja sekin tahtoo olla vähän liian myöhään. Siksi noin harvemmin.

Puhelinta ei lapsella ole. Olen tällä hetkellä itse kotona pienten kanssa, joten lapsi ei oleile yksin puolta tuntia kauempaa. Kotoa löytyy myös pöytäpuhelin, eli puhelinyhteys on yksinolojen varalta olemassa. Sillä eskarilainen ja ekaluokkalainen saattavat soittaa minulle, kun eivät muistakaan että niin joo, äiti hakee x:n päiväkodista. Puhelinasia on ajankohtainen vähän isompana.

Kyseessä ekaluokkalainen. Ja tällä hetkellä tämä on toimivinta, isomman kanssa voi varmasti jo vähän soveltaa. Mutta näitä sääntöjä mukavillaan myös syksyllä tokaluokan alkaessa.

Ollaan sitten ehkä tiukkiksia. Mutta perheessämme on useampi lapsi, eikä siitä oikein tule mitään, jos perusasioiden kanssa pitää jatkuvasti sääntöä eikä arki sen säätämisen takia toimi.

Mutta muuten... tuemme kyllä mielellämme lapsen kaverisuhteita ottamalla kavereita meille kylään ja viemällä lasta kylään. (Kuskailu siis täällä pakollista.) Mieluisiin harrastuksiinkin meiltä kyllä pääsee. Jos vanhemmilla tai perheellä on sovittua menoa eikä kaverikuviot sovi sen päivän aikatauluihin, niin ne ei sitten sovi.

Vierailija
57/57 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi tekee useimmiten läksyt heti koulun jälkeen kotona, koska kaverin kanssa ne tehdään huolimattomasti tai ei tehdä ollenkaan. Jos läksyt jää iltaan, niiden tekeminen ei ole mielekästä lapselle eikä tätä tsemppaavalle vanhemmalle.

Sänkyyn menee klo. 20-20.30, riippuen, kuinka väsynyt on. Jos on joku kiva juttu, kuten se leffa, joku harrastukseen tms liittyvä juttu niin menee sitten myöhemmin. Viimeistään kuitenkin klo 21 arkena ja sekin tahtoo olla vähän liian myöhään. Siksi noin harvemmin.

Puhelinta ei lapsella ole. Olen tällä hetkellä itse kotona pienten kanssa, joten lapsi ei oleile yksin puolta tuntia kauempaa. Kotoa löytyy myös pöytäpuhelin, eli puhelinyhteys on yksinolojen varalta olemassa. Sillä eskarilainen ja ekaluokkalainen saattavat soittaa minulle, kun eivät muistakaan että niin joo, äiti hakee x:n päiväkodista. Puhelinasia on ajankohtainen vähän isompana.

Kyseessä ekaluokkalainen. Ja tällä hetkellä tämä on toimivinta, isomman kanssa voi varmasti jo vähän soveltaa. Mutta näitä sääntöjä mukavillaan myös syksyllä tokaluokan alkaessa.

Ollaan sitten ehkä tiukkiksia. Mutta perheessämme on useampi lapsi, eikä siitä oikein tule mitään, jos perusasioiden kanssa pitää jatkuvasti sääntöä eikä arki sen säätämisen takia toimi.

Mutta muuten... tuemme kyllä mielellämme lapsen kaverisuhteita ottamalla kavereita meille kylään ja viemällä lasta kylään. (Kuskailu siis täällä pakollista.) Mieluisiin harrastuksiinkin meiltä kyllä pääsee. Jos vanhemmilla tai perheellä on sovittua menoa eikä kaverikuviot sovi sen päivän aikatauluihin, niin ne ei sitten sovi.

Siis tarkoitus oli kirjoittaa, että jos perusasioiden kanssa pitää jatkuvasti säätää.

T. Edellinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän