Lapsen kaverin tiukat säännöt
Lapsellani on kaveri, jolla on säännöt, jotka vaikeuttavat kaveraamista. Hänen nukkumaanmenoaika on 19.30, sekä arkena että viikonloppuna. Kotona hänen pitää olla klo 18. Puhelinta ei hånellä ole, sen avulla ei voi yhteyttä pitää. Koulun jälkeen ei saa mennä kaverille, vaan läksyjen teko ym. On siinä. Kaveriaikaa jää noin tunti siihen iltapäivään, jos jää. Jopa synttäreiltä hänen on pitänyt lähteä ennemmin pois, kun synttärit loppuu. Ovat nyt tokalla. Olenko minä lepsu vai ovatko nämä muidenkin mielestä tiukat rajat? Meilläkin kyllä sänkyyn mennään 20.30 arkena mutta vk.loppuna otetaan vähän rennommin. Enkä koskaan synttäreiltä hakisi kotiin ennen niiden loppumista.
Kommentit (57)
Ihme ketju. Jos kotiintuloaika olisi 19 ja nukkumaanmeno 20:30 niin sittenkö kaikki olisi hyvin? Mutta tuo yksi tunti on sosiaalista eristämistä, väkivaltaa ja intervention aihe?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ihmeen pitkään tämä lapsi nukkuu? Jos minut olisi laitettu lapsena nukkumaan klo 19.30 niin olisikin ollutkin ihmetteleminen että kuka minun kanssani olisi valvonut klo 00.30 eteenpäin siihen seuraavan päivän klo 19.30 saakka. Jos tämä nukkuu vaikka 8h joka lienee yleistä niin hänhän on väistämättä hereillä klo 03.30. Onko tällä perheellä mahdollisesti jotenkin erikoinen päivärytmi kokonaisuudessaan, nousevatko vanhemmat esimerkiksi johonkin aamuyön työvuoroon jonka vuoksi lapsi on totutettu tuollaiseen aamuyöllä heräämiseen?
Mun tokaluokkalainen nukkuu 10 - 11 h, yössä. Suosituskin tuon ikäisille on vielä 10 h. 8 h on liian vähän.
Voihan olla, että 19.30 mennään sänkyyn, jonka jälkeen lapselle vielä luetaan tai hän lukee itse tai hänen kanssaan jutellaan päivän tapahtumista (meillä tehdään usein näin) ja varsinaisesti nukkumaan käydään esim. 20.00 Jos herätys on esim. 6.30 ja koulu alkaa 8.00 (kuten omalla lapsellani), niin ehtii hän nukkua 10,5 h. Ihan normaali määrä siis tuon ikäiselle.
Oma lapseni ainakin on väsynyt ja kiukkuinen, jos uni jää alle kymmeneen tuntiin. Meillä sisälle on tultava arkena 18.30. Yksi harrastusilta on poikkeuksena, kun harrastus loppuu vasta 19.30. Elokuvat ym menot ei kuulu arki-iltoihin vaan viikonloppuihin ja lomiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ihmeen pitkään tämä lapsi nukkuu? Jos minut olisi laitettu lapsena nukkumaan klo 19.30 niin olisikin ollutkin ihmetteleminen että kuka minun kanssani olisi valvonut klo 00.30 eteenpäin siihen seuraavan päivän klo 19.30 saakka. Jos tämä nukkuu vaikka 8h joka lienee yleistä niin hänhän on väistämättä hereillä klo 03.30. Onko tällä perheellä mahdollisesti jotenkin erikoinen päivärytmi kokonaisuudessaan, nousevatko vanhemmat esimerkiksi johonkin aamuyön työvuoroon jonka vuoksi lapsi on totutettu tuollaiseen aamuyöllä heräämiseen?
Kyllä 9v nukkuu helposti 10-12h. Meillä mennään nukkumaan klo 20 ja 6.30 herätys. Tuntuu tuokin liian vähältä, loppuviikkoa kohden ovat jo iltaisin ihan väsyneitä. Viikonloppuna sitten hieman vapaampaa nukkumista mutta viimeistään klo 21 nukkumaan. Meillä 9v, 6v ja vauva.
Vauva 9kk muuten nukkuu katkeamatta 19/19.30 - 06.30/7.30.
Hyvähän se on alkaa jo viimeistään tuossa iässä kouluttaa lasta siihen että tehokas ja hyvä ihminen pitää itseään aina pienessä univajeessa, herää ehdottomasti herätyskelloon eikä nukuttuaan tarpeeksi, ja on hereilläoloajastaan mahdollisimman suuren ajan multisosiaalinen kodin ulkopuolella. Kotona perheen kanssa vietetty aika ja riittävä nukkuminen on nössöille!
Yläpeukkuja sataa ap:n viestissä kuvattujen rajojen haukuille mutta perustelut jää aika ohuiksi. Miksi uimahallissa tai leffassa olisi pakko käydä niinä noin 190 päivänä kun edessä on kouluaamu eikä niinä 175 päivänä kun ei ole? Miksi ap:tä tai hänen lastaan jurppii niin kovin tämän yhden lapsen seuran puute klo 18-> jos "kaikki muut" ovat vielä käytettävissä, vai onko ap:n lapsella vain yksi kaveri? Onko tämä kaveri koskaan mitenkään vihjannut kärsivänsä järjestelystä (esim. riittävästä rauhoittumisesta ennen unia) vai onko ap ja peukuttajat vain päättäneet että kohtalo on kurja? Millä perusteella...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tokaluokkalainen nukkuu 10 - 11 h, yössä. Suosituskin tuon ikäisille on vielä 10 h. 8 h on liian vähän.
Voihan olla, että 19.30 mennään sänkyyn, jonka jälkeen lapselle vielä luetaan tai hän lukee itse tai hänen kanssaan jutellaan päivän tapahtumista (meillä tehdään usein näin) ja varsinaisesti nukkumaan käydään esim. 20.00 Jos herätys on esim. 6.30 ja koulu alkaa 8.00 (kuten omalla lapsellani), niin ehtii hän nukkua 10,5 h. Ihan normaali määrä siis tuon ikäiselle.
Oma lapseni ainakin on väsynyt ja kiukkuinen, jos uni jää alle kymmeneen tuntiin. Meillä sisälle on tultava arkena 18.30. Yksi harrastusilta on poikkeuksena, kun harrastus loppuu vasta 19.30. Elokuvat ym menot ei kuulu arki-iltoihin vaan viikonloppuihin ja lomiin.
Lisäänpä tähän vielä, kun luin aloituksen uudestaan, että myös meillä on sääntö, että koulusta suoraan kotiin välipalalle ja sen jälkeen läksyt. Kun nämä kaksi asiaa on tehty, saa sen jälkeen lähteä kavereille. Päivällinen syödään 17-17.30, jonka jälkeen voi vielä mennä tunniksi ulos ja sitten alkaa iltarauhoittuminen: pesulla käynti ja iltapala. Tarkastetaan läksyt, voidaan pelata lautapeli tai korttia tai puuhata muuta yhdessä. Päivään jää useampi tunti aikaa olla kavereiden kanssa koulupäivän ja koulumatkan lisäksi.
Ainoa mikä tuossa kuulosti oudolta on tuo synttäreiltä kesken hakeminen, muuten tuntemissani perheissä arkipäivien aikataulut ja säännöt on ihan kuin meilläkin. Ei ole tullut mieleenkään, että oltaisiin tiukkiksia tai tämä vahingoittaisi lasta. Päin vastoin lapsen parasta tässä on ajateltu.
Tuttu yh laittaa kolmosluokkalaisenkin nukkumaan klo 19, että saa illat "omaa aikaa".
Ekalla ja tokalla harvemmin kasin aamuja.
Tosin kaikilla on ne omat rajat ja sitten vaan oltava muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ekalla ja tokalla harvemmin kasin aamuja.
Tosin kaikilla on ne omat rajat ja sitten vaan oltava muiden kanssa.
Mistäs tuulesta tämän tempaisit? Esim. Kuopiossa yritetään 1.-2.-luokkalaisille järjestää nimenomaan aikaiset aamut, koska aamupäivähoitoa ei ole ja yksinäiset aamut ja itsenäisesti lähteminen voi olla hankalaa. Iltapäivällä on käytettävissä iltapäiväkerho.
No hyvä kai se on sitten, että muillakin tämän kaltainen rytmi, ehkä se vaan tässä korostuu kun kellään muulla tähän lapsiporukkaan kuuluvista tuollaista ei ole. Se on tullut esille kun tässä lapset yhdessä pyörii. Olen saanut sen kuvan, että lasta itseään harmittaa. Ja kun se viikonloppu ei ole poikkeus. Olen itse kysynyt äidiltä kun uimaan olisin lapset vienyt. Sama rytmi arki ja viikonloput. Jännä nähdä miten kesäaika menee. Kieltämättä säälittää jos hän todella joutuu kesälomallakin kotiin kuudeksi kun muut naapuruston lapset nauttivat valoisista kesäilloista. Se kännykättömyyskin on vähän outoa. Ei edes jotain peruskapulaluuria ole, johon voisi soittaa tai tekstarin laittaa. Jotenkin olen saanut oudon kuvan tästä perheestä muutenkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Yläpeukkuja sataa ap:n viestissä kuvattujen rajojen haukuille mutta perustelut jää aika ohuiksi. Miksi uimahallissa tai leffassa olisi pakko käydä niinä noin 190 päivänä kun edessä on kouluaamu eikä niinä 175 päivänä kun ei ole? Miksi ap:tä tai hänen lastaan jurppii niin kovin tämän yhden lapsen seuran puute klo 18-> jos "kaikki muut" ovat vielä käytettävissä, vai onko ap:n lapsella vain yksi kaveri? Onko tämä kaveri koskaan mitenkään vihjannut kärsivänsä järjestelystä (esim. riittävästä rauhoittumisesta ennen unia) vai onko ap ja peukuttajat vain päättäneet että kohtalo on kurja? Millä perusteella...?
Siksi se häiritsee kun se rytmi heillä ei ole viikonloppuisin sen löysempi. Kerran lapset halusi mennä uimaan perjantaina. Tarjouduin viemään klo 17 kun olen päässyt töistä ja ollaan äkkiä syöty. No se ei onnistunut kun kerran se kotiintuloaika on klo 18. Tämä lapsi on pyytänyt päästä meille yökylään. Miten voin hänet ottaa? Ei meillä mennä nukkumaan la-iltana klo 19.30. Tämä vaan rajoittaa kaveruutta.
Vierailija kirjoitti:
No hyvä kai se on sitten, että muillakin tämän kaltainen rytmi, ehkä se vaan tässä korostuu kun kellään muulla tähän lapsiporukkaan kuuluvista tuollaista ei ole. Se on tullut esille kun tässä lapset yhdessä pyörii. Olen saanut sen kuvan, että lasta itseään harmittaa. Ja kun se viikonloppu ei ole poikkeus. Olen itse kysynyt äidiltä kun uimaan olisin lapset vienyt. Sama rytmi arki ja viikonloput. Jännä nähdä miten kesäaika menee. Kieltämättä säälittää jos hän todella joutuu kesälomallakin kotiin kuudeksi kun muut naapuruston lapset nauttivat valoisista kesäilloista. Se kännykättömyyskin on vähän outoa. Ei edes jotain peruskapulaluuria ole, johon voisi soittaa tai tekstarin laittaa. Jotenkin olen saanut oudon kuvan tästä perheestä muutenkin.
Ap
No jos kotiintuloajasta ei neuvotella, niin eipä sitä kännykkää silloin tarvitse sen kummemmin. Plus, että lapsi ei ole alvariinsa naama ruudussa ja muutenkin oppii ottamaan vastuuta säännön (kotiintuloaika) noudattamisesta sen sijaan, että kaikessa joustettaisiin ja kitistäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Entä jos tämä lapsi vain tarvitsee tunnin enemmän unta kuin kaverinsa? Ja on varsin tavallista ettei tuon ikäinen lapsi jatka aamusta unta vaikka olisi valvonut vähän myöhempään, ja tuloksena on vajaaksi jää nyt yö viikonloppuna. Mitä kivaa siinä on?
Onneksi meidän lasten kavereiden vanhemmat on "normaaleja". Näin kouluvuoden aikana tokaluokkalaisen kotiintuloaika on noin 19-19:30, viimeistään puoli kasilta kotiudutaan. Yleensä seiskan maissa aletaan soitella, jos ei ole muuten huomannut lähteä kotiin kylästä ja itsekin alan seiskan jälkeen muistuttamaan, että alkaa pian leikit loppua, jos ovat meillä. Isommalla lapsella, yläkouluikäisellä, on kotiintuloaika viikolla siinä kasin-puoli ysin maissa.
Kesälomalla sitten nämä pienemmät leikkii kasiin asti ja isompi saa hengata kavereiden kanssa ysiin. Mitään viikonloppujuttuja ei ole tarvinnut vielä teinin kanssa keskustella eli ei ole koskaan vielä tullut eteen, että haluaisi olla puolelleöin ulkona. Samassa iässä itse kukuin jo tuonne 23-24 ulkona.
Tuttu yh laittaa kolmosluokkalaisenkin nukkumaan klo 19, että saa illat "omaa aikaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi se häiritsee kun se rytmi heillä ei ole viikonloppuisin sen löysempi. Kerran lapset halusi mennä uimaan perjantaina. Tarjouduin viemään klo 17 kun olen päässyt töistä ja ollaan äkkiä syöty. No se ei onnistunut kun kerran se kotiintuloaika on klo 18. Tämä lapsi on pyytänyt päästä meille yökylään. Miten voin hänet ottaa? Ei meillä mennä nukkumaan la-iltana klo 19.30. Tämä vaan rajoittaa kaveruutta.
Voi herran per.se sentään, eikö ne lapset voi olla kavereita joskus muulloin kuin perjantai-iltana klo 17-19:30 uimahallissa ja yöllä? Kuka nyt on joustamaton ja rajoittunut? Mikä ihmeen "rajoittaa kaveruutta" jos lapsen tarpeet ja rytmit ei sovi teidän aikatauluun. Ehkä tämä kaveri pääsisi leikkipuistoon lauantaiaamuna klo 8 mutta kaveruutta rajoittaa kun teidän lapsi on vasta aamupalalla?
Yritä nyt jo päästä siitä yli että teidän rytmi ei ole jotenkin hienompi ja parempi ja oikeampi kuin jonkun toisen ja ole iloinen jos olet saanut lapsen jolla on syntyjään keskimääräinen unentarve ja joka sietää hyvin joustoja siinä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on paljolti samankaltaiset säännöt ekaluokkalaisella. Elämä on niiiiiinn paljon mukavampaa kun lapsi on nukkunut riittävästi ja herännyt virkeänä. Nukkuu noin klo 20 - 6/7. Eli iltapalalla ollaan 19, sadulla klo 19:30, ja kyllä, kavereilta sopii kotiutua pääsääntöisesti klo 18 niin ehtii nähdä perhettäkin. Kuitenkin kahtena arki-iltana on harrastus jonka vuoksi kotona ollaan lähempänä klo 19, joten niinä muina arki-iltoina ei yhtään haittaa olla kotona tunti muuten vaan.
Minäkin toivoisin että aikataulu olisi joustavampi, että arki-iltana ehtisi uimaan ja ulkona ehtisi päivällisen jälkeen muutakin kuin kääntyä, mutta riittävä uni ja rauhallinen kotiaika on tärkeää. Uidaan ja leffaillaan sitten viikonloppuisin.
Tavallisina viikonloppuina unirytmiä on turha muutella, se aiheuttaa vain päiväväsymystä kun lapsi kuitenkin herää ajoissa, mutta on tuo valvonut yli puolille öinkin silloin kun siitä saadaan harmin arvoinen ilo, esim. reissussa tai juhannusyönä.
En ole edes tajunnut olevani tiukkis, lasten kavereitakin kaipaillaan kotiin yleensä viimeistään kuuden aikaan.
Meidän ekaluokkalaisen kaverilla on kotiintuloaika arkena 20.30! Meillä ekaluokkalainen menee sänkyyn siihen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meidän lasten kavereiden vanhemmat on "normaaleja". Näin kouluvuoden aikana tokaluokkalaisen kotiintuloaika on noin 19-19:30, viimeistään puoli kasilta kotiudutaan. Yleensä seiskan maissa aletaan soitella, jos ei ole muuten huomannut lähteä kotiin kylästä ja itsekin alan seiskan jälkeen muistuttamaan, että alkaa pian leikit loppua, jos ovat meillä. Isommalla lapsella, yläkouluikäisellä, on kotiintuloaika viikolla siinä kasin-puoli ysin maissa.
Kesälomalla sitten nämä pienemmät leikkii kasiin asti ja isompi saa hengata kavereiden kanssa ysiin. Mitään viikonloppujuttuja ei ole tarvinnut vielä teinin kanssa keskustella eli ei ole koskaan vielä tullut eteen, että haluaisi olla puolelleöin ulkona. Samassa iässä itse kukuin jo tuonne 23-24 ulkona.
Mikä missäkin on normaalia, ei täällä pikkukoululaiset kyläile koskaan arkena yli seitsemään, tai ainakaan en ole moisesta kuullut.
Tunnin aiemmin siis tietysti tarkoitin.