rahan kerääminen opettajien lahjakortteihin...taas se alkoi
minulla on neljä lasta ja jokaisen luokalla rahankeräys pystyssä, kahdelta 10euroa ja kahden luokalta 15 euroa opettajan lahjakorttiin. Yhteensä siis 50 euroa menisi minulla noihin lahjakortteihin rahaa. Kaiken lisäksi ainakin kahdella luokalla jotkut vanhemmat ovat sitä että ns koko luokan lahjakorttiin tulee sitten vain niiden lasten nimet, joilta lahjakortti on ja ilmeisesti ajatus että vain ne lapset menevät lahjakortin antamaan, joilta se on. Ymmärtäisin sen kyllä, jos kyse olisi vapaa-ajasta jne. mutta miksi vuodesta toiseen tämä opettajien lahjarumba jatkuu. Voi kun joku ihme pelastaisi tältä rahan ruinaamiselta.
Totaaliyksinhuoltajalle 50 euroa on iso summa vaikka töissä käynkin. Lapselle se on tietysti kova paikka kun ei pääse muiden mukana ojentamaan lahjakorttia, mutta minulla ei oikeasti ole nyt varaa noihin laittaa, kun pitäisi pyöräkin kahdelle lapselle saada ostettua, käytetytkin maksavat joitakin kymppejä.
Kommentit (31)
Mä en koskaan lähde mukaan noihin lahjakeräyksiin. Me kasvatetaan itse kesäkukat meidän pihalle ja niitä tulee joka vuosi niin paljon, että opettajillekin riittää siitä lahjaksi.
Anna lapsen viedä opelle oma muistaminen, esim. kortti ja suklaalevy.
Vierailija kirjoitti:
Mulla viisi lasta.
Ja ei kuule ole annettu rahaa mihinkään opettaja-lahjakeräyksiin tarha - eikä kouluaikana. Eikä osteta mitään. Ei jouluna eikä lukukauden loppumisena eikä päättäreissä...Ne saa palkkaa ja se on heidän työtä.
Tapakulttuurin opettaminen toisaalta on vanhempien tehtävä. En itse ainakaan ole koskaan mieltänyt, että ope ihmeemmin hyötyisi kortista ja suklaalevystä, mutta lapselle antamisen ilo, rohkeuden lisääntyminen ja hyvä mieli ovat tärkeitä läksyjä elämää varten.
Vierailija kirjoitti:
Mulla viisi lasta.
Ja ei kuule ole annettu rahaa mihinkään opettaja-lahjakeräyksiin tarha - eikä kouluaikana. Eikä osteta mitään. Ei jouluna eikä lukukauden loppumisena eikä päättäreissä...Ne saa palkkaa ja se on heidän työtä.
Minä olen yhden lapsen äiti ja kyllä minun lapseni haluaa antaa lahjan.
Itse tehty kortti ja ollaan kasvatettu basilikaa.
Kasvaa ihan maitopurkista leikatussa laatikossa.
Muistaminen on aina kiva juttu. Siihen ei tarvii laittaa yhtään rahaa, näkee vähän vaikka vaivaa.
Kortit on ihan parhaita!
T. Ope
(Olisi tosi ahdistavaa ottaa vastaan joku 100e lahjakortti)
Opettajana täytyy todeta, että tämä lahjatouhu on mennyt aivan älyttömäksi. Tiedän itsekin että Espoossa yksi opettaja sai oppilaittensa vanhemmilta n. 600 euron hintaisen puutarhakalustesetin, toinen 200 euron lahjakortin. Opetan itse maalla ja olen saanut kukkia, yrttejä, mukeja, suklaata, kuoharipulloja jne. Kaikista on tullut hyvä mieli, mutta en minä tätä työtä lahjojen perässä tee. Saan työstä palkkaa ja aivan hyvin voi olla ilman mitään lahjaa.
10-15€/oppilas on jo todella iso lahja, siitähän tulee helposti se 200-300€ jos kaikki maksavat. Ei kai opettajat edes saa ottaa vastaan noin isoja lahjuksia. Miksi joidenkin vanhempien pitää aina mennä liiallisuuksiin. 3€/lapsi ja silläkin saa jo opettajalle yhteisesti ison ja kivan kukan puutarhaan tai parvekkeelle.
Lapseni luokalla suunnitellaan leirikoulusta jääneillä rahoilla lahjaa opelle... rahaa jäi 440e. Pari vanhempaa on jo maininnut siitä, että liekkö ihan laillista. Silti vallalla on kanta, että lahjaidea on loistava. (Ajatuksena ehkä, mutta asettaa opettajan kiusalliseen asemaan)
Minäkin opettaja. Itselleni paras kiitos on kasvotusten sanottu kiitos -sana. Jos siihen päälle saa lapsen itsensä piirtämän kuvan / tekemän kortin ja hänen kirjoittamansa (lyhyen) tekstin, aivan täydellistä. Ei maksa mitään, mutta minä koen tämän parhaimmaksi lahjaksi.
En ymmärrä miksi pitää antaa lahjakortti, kerätä rahaa työntekijälle, jolle juoksee palkka työstään.
Ymmärrän sen, että kerätään lahjakortti vapaaehtoistyöntekijälle, joka on vuodesta toiseen vetänyt mm jumppaa viikoittain ja muita liikuntajuttuja. Eikä saa mitään palkkaa.
En kyllä antaisi palkannauttijalle mitään ylimääräistä rahalahjaa.
Enpä ole kuullut mistään lahjakorteista ikinä onneksi. Muutamat eurot on keräiltu jotain pikku lahjaa/kukkia varten