Pidätkö korkeasti koulutettuna ja menestyvänä AMK:n käynyttä?
Kommentit (45)
Pidän AMKin käynyttä korkeasti koulutettuna ja potentiaalisesti ainakin joissain tapauksissa sivistyneenä. Keulia ei silti kannata.
Itse olen FT.
En keulisi työttömänä maisterina, lisurina tai tohtorinakaan.
Riippuu työelämän saavutuksista kuinka menestyneenä pidän. Amkin olen itsekin käynyt enkä koe itestäni korkeasti koulutetuksi.
Sehän riippuu tutkinnon suorittaneista, mulle alalle hän lähtee ja kuinka siinä menestyy. Ei tutkinto tai tutkinnottomuus kerro menestyksestä. Jokuhan on se menestytmättömin juristi tai lääkärikin.
Mikään tutkinto ei tee ihmistä menestyneeksi, AMK voi olla menestynyt tai sitten ei. Itse en pidä erityisen korkeasti koulutettuna, mutta enpä keulisi muillakaan tutkinnoilla.
Minun työpaikallani, joka iso tuhansia työntekijöitä työllistävä yritys, on johtopaikoilla amk-tutkinnon suorittaneita, menestyneitä ihmisiä. Samoissa hommissa on yliopistotutkinnon suorittaneita. Jokunen saattaa olla vähemmänkin koulutettu. Asiantuntijahommissa on sitten ihan samanlaista koulu pohjaa. Ei se koulutus ratkaise vaan tekeminen ja asenne.
Onhan se korkeakoulu, mutta jos joku AMK:n käynyt julistaisi ylpeillen olevansa korkeakoulutettu niin kyllä mielessäni naureskelisin.
Olen itse maisteri, mutta en koe sitä Suomessa mitenkään ihmeelliseksi, meitä kun on aika paljon. Mielestäni tohtorit voivat jo alkaa koulutuksellaan pikkuisen kuuluakin.
Vierailija kirjoitti:
Minun työpaikallani, joka iso tuhansia työntekijöitä työllistävä yritys, on johtopaikoilla amk-tutkinnon suorittaneita, menestyneitä ihmisiä. Samoissa hommissa on yliopistotutkinnon suorittaneita. Jokunen saattaa olla vähemmänkin koulutettu. Asiantuntijahommissa on sitten ihan samanlaista koulu pohjaa. Ei se koulutus ratkaise vaan tekeminen ja asenne.
Ei taida olla kovin high tech -firma
Kai kaikki lukion jälkeen opiskelleet on korkeastikoulutettuja, koska on siinä jo kouluja käyty aika paljon.
Tohtoritaso on kuitenkin vasta keulimisen arvoinen tutkinto, mutta enpä ole nähnyt niiden keulivan.
AMK ja yliopisto ovat Suomessa peruskauraa.
Enkä pitäisi jonkun tutkinnon suorittamista menestyksen merkkinä. Menestys syntyy siitä että menestyy työssään! Nokian toimitusjohtajaa voi pitää menestyneenä riippumatta siitä mikä koulutus hänellä on. Filosofian tohtoria joka kasaa Salossa kännyköitä voi pitää lähinnä luuserina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla kovin high tech -firma
Ei siihen johtamiseen kummoista tutkintoa tarvita
Idiootin tekemä aloitus. Aspergergin voi läpäistä yliopiston. Mikään koulutus kerro ihmisestä aina mitään. Ihmisillä ei tietenkään ole eroja ap:n mielestä. Yliopiston käyneet kaikki jotain samaa ja AMK:n käyneet kaikki samaa.
ei menestystä pelkällä tutkinnolla voi mitata. Voi olla menestynyt ilman yhtään mitään tutkintoakin ja voi olla luuseri vaikka olisi historiassa tohtoriksi lukenut (ehkä kuitenkin harvinaisempaa näin päin).
No mitä se AMK-tyyppi tekee? Jos on vaikka jossain yrityksen johdossa, sanoisin, että on menestynyt.
Ei kannata.