Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykoterapeutti, kokeilukäynti ja toimeentulotuki

Vierailija
07.05.2019 |

Onko joku onnistunut saamaan harkinnanvaraista toimeentulotukea psykoterapeutin kokeilukertaan? Psykoterapiaahan ei voi aloittaa ilman kokeilukäyntiä, ja kelakorvausta saa vain kelan korvaamasta kuntoutuspsykoterapiasta. Tavoitteena selvitä taas opiskelukuntoiseksi, valmistua ja päästä työelämään. Mutta taas jää rahasta kiinni... Minulla ei ole tukiverkkoja eikä kukaan terapeutti ota asiakkaita ilman kokeilukertaa.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin myönnetään harkinnanvaraista tutustumiskäynneille, jos asiakkaalla on oikeus perustoimeentulotukeen. T: sossu

Mikä kunta? Monelleko eri terapeutille on mahdollista saada kokeilukäynti (eikös se kuitenkin yhteiskunnan rahoja eniten säästä, että löytyisi heti se oikea terapeutti ja ihminen saadaan takaisin yhteiskuntakelpoiseksi sen sijaan että jää terapia kesken tai vaihdetaan terapeuttia kesken ja kaikki alkaa taas alusta)?

Vierailija
22/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tai missä vaiheessa näitä kokeilukäyntejä pitäisi alkaa tehdä? Itsekin terapiaa aloittelemassa, mutta vasta prosessin alkumetreillä. Mietin lähinnä, että tehdäänkö kokeilukäynnit täysihintaisina jo ennen Kela-korvauksen myöntämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesti 9 kuukautta ennen kuin sain. Pimittävät sen tiedon että voi saada, tietoisesti.

Vasta kun laitoin yhden lauseen hakemukseen, tulikin nopea päätös.

Nyt on ongelmana se etten löydä terapeutti.

Sitkeästi vaan pommitat alueesi terapeutteja sähköpostilla, kelan sivuilta voi tarkistaa keillä on lupa antaa kelan kuntoutuspsykoterapiaa. 

Olen tehnyt niin mutta kaikki traumaterapeutit ovat varattuja.

Tuttuni vei yhden ja jään lehdelle soittelemaan.

Pakko kuitenkin vielä etsiä.

Ymmärrän. Tiedän että itsellenikin voi olla haastavaa terapeutin löytäminen, kun se traumatausta...

Vierailija
24/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin muistaakseni aikanaan kolmella (ilmaisella) tutustumiskäynnillä. Onneksi kolmas oli helmi. Tästä tosin aikaa jo 15 vuotta.

Vierailija
25/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs terapeutti sanoi että haastattelu maksaa 100 euroa. Kiva sille mutta entä sille joka hakee terapeuttia?

Sanoisin että aika ahneita ovat.

Vierailija
26/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesti 9 kuukautta ennen kuin sain. Pimittävät sen tiedon että voi saada, tietoisesti.

Vasta kun laitoin yhden lauseen hakemukseen, tulikin nopea päätös.

Nyt on ongelmana se etten löydä terapeutti.

Sitkeästi vaan pommitat alueesi terapeutteja sähköpostilla, kelan sivuilta voi tarkistaa keillä on lupa antaa kelan kuntoutuspsykoterapiaa. 

Olen tehnyt niin mutta kaikki traumaterapeutit ovat varattuja.

Tuttuni vei yhden ja jään lehdelle soittelemaan.

Pakko kuitenkin vielä etsiä.

Ymmärrän. Tiedän että itsellenikin voi olla haastavaa terapeutin löytäminen, kun se traumatausta...

On se. Raskasta työtä.

Vierailija
27/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin muistaakseni aikanaan kolmella (ilmaisella) tutustumiskäynnillä. Onneksi kolmas oli helmi. Tästä tosin aikaa jo 15 vuotta.

Mikä kunta/missä päin suomea?

Vierailija
28/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs terapeutti sanoi että haastattelu maksaa 100 euroa. Kiva sille mutta entä sille joka hakee terapeuttia?

No, itse kyllä ymmärrän etteivät ilmaiseksi töitä tee. Mutta hankalaa kieltämättä on terapiaan pääsy, jos et ole rikas ja hyväosainen. Ongelmat kasautuvat samoille ihmisille... Minulle terapia olisi aivan ensisijaisen tärkeää jotta pääsisin vähän paremmin elämästä kiinni. Ei se yhteiskunnan rahoja säästä jos vaan pistän itseni päiviltä, sillä koulutukseeni, terveydenhuoltooni yms on mennyt jo paljon rahaa. 

Vierailija
29/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei taida olla ihan vapaaehtoistyötä toi terapeutinkaan homma. Kokeilukäynnit on heille työtä siinä missä muukin työ, miksi pitäisi ilmaiseksi tarjota palveluitaan? Maksavat kuitenkin tilavuokrat, hallinnolliset kulut, psykoterapeuttikoulutuksensa kuluja, oman elämisensä, opintolainan lyhennyksensä, verot jne vain ja ainoastaan kertyvillä käyntimaksuilla. Hinnasta voi myös yrittää neuvotella mutta vähän kannattaa miettiä kuka oikeasti on ahne jos kokeilukertaa vaatii täysin ilmaiseksi.

Vierailija
30/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii ilmaiseksi tehdä mutta esim. pienemmällä summalla koekäynnit.

Miksi muualla Suomessa pääsee ilmaiseksi?

Inhimillisempiä terapeutteja?

Vierailija
31/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei taida olla ihan vapaaehtoistyötä toi terapeutinkaan homma. Kokeilukäynnit on heille työtä siinä missä muukin työ, miksi pitäisi ilmaiseksi tarjota palveluitaan? Maksavat kuitenkin tilavuokrat, hallinnolliset kulut, psykoterapeuttikoulutuksensa kuluja, oman elämisensä, opintolainan lyhennyksensä, verot jne vain ja ainoastaan kertyvillä käyntimaksuilla. Hinnasta voi myös yrittää neuvotella mutta vähän kannattaa miettiä kuka oikeasti on ahne jos kokeilukertaa vaatii täysin ilmaiseksi.

Kuka on puhunut kojeilukerran vaatimista ilmaiseksi? Vaatiminen on eri asia kuin ajatus.

Tämä eräs on vuosikymmeniä tehnyt töitä, eiköhän ne opintopäivät ole maksettu vuosikymmeniä sitten.

Tulotaso tuhansia kuussa.

Vierailija
32/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, itsellä esimerkiksi tilanne, jossa tulot käytännössä 0e. Koska olen opiskelija, en ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Miehen tulojen vuoksi emme ole oikeutettuja myöskään asumistukeen emmekä toimeentulotukeen. Makseleppa siitä sitten satasen kokeilukäyntejä miehen tilipussista siitä terapiasta puhumattakaan. Töihin voisi tietenkin mennä, jos olisi työkykyinen...

Vierailija
33/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, itsellä esimerkiksi tilanne, jossa tulot käytännössä 0e. Koska olen opiskelija, en ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Miehen tulojen vuoksi emme ole oikeutettuja myöskään asumistukeen emmekä toimeentulotukeen. Makseleppa siitä sitten satasen kokeilukäyntejä miehen tilipussista siitä terapiasta puhumattakaan. Töihin voisi tietenkin mennä, jos olisi työkykyinen...

Nimenomaan.

Vierailija
34/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin viimevuoden lopussa Turussa kolmella ero terapeutilla kokeilukäynnillä, ja kukaan heistä ei laskuttanut kokeilukäynnistä mitään.

Vierailija
35/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin viimevuoden lopussa Turussa kolmella ero terapeutilla kokeilukäynnillä, ja kukaan heistä ei laskuttanut kokeilukäynnistä mitään.

Kolmella ERI terapeutilla siis

Vierailija
36/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kysellyt Turusta terapeuttia myös mutta haastatteluvaiheeseen en ole päässyt.

Vierailija
37/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kysyin useammalta ja yhdellä jolla oli aika saatavilla vähän nopeammalla aikataululla oli tutustumiskäynti ilmainen. Kyllä näitä on, vaikeampi varmaan aloittajan löytää ikävä kyllä, ovat työllistettyä porukkaa. Luulisi että toimeentulotukena saisi, ikävää jos näin ei ole.

Vierailija
38/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvii ilmaiseksi tehdä mutta esim. pienemmällä summalla koekäynnit.

Miksi muualla Suomessa pääsee ilmaiseksi?

Inhimillisempiä terapeutteja?

Veikkaisin että muualla suomessa terapeutit eivät voi toisaalta valkata asiakkaista parhaita päältä ja toisaalta tilavuokrat yms kulut on ihan eri jos on isompi paikka kuin joku pienempi. 

Vierailija
39/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt vaihtoehtoa että muuttaisit miehen kanssa erilleen kunnes taloudellinen tilanteesi paranee? Jos on köyhä kannattaa mielummin asua vaikka ylihintaisessa yksiössä ja maksattaa kulut sitten yhteiskunnalla... Älytöntä mutta totta. 

Vierailija
40/44 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho. Tietääkö onko tämä yleinenkin käytäntö? Minua varoiteltiin kalliista kokeilukäynneistä.