Kaverit taas varailee matkoja jo ens talveksi thaimaaseen ja meillä ei ole varaa edes kesällä lähteä laivalle.
En ymmärrä mistä kaikki taikovat rahaa niin paljon. Me käydään töissä, kaksi aikuista ja kolme lasta perheessä, asutaan tavallisesti ja syödään ihan normaalisti, mutta ei kyllä ylimääräisiin matkoihin jää millään rahaa? Miten teette sen??? Pihistellään kyllä kaupassa ja ostetaan vaatteita kirpparilta jne.
Kommentit (77)
No ei meilläkään olisi varaa jos olisi kolme lasta. Yhden lapsen kanssa vielä on mahdollista vaikkei isotuloisia ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan opeteltu kirjoittamaan oikein.
Hei näsäviisas, neuvoja olet jakamassa... me ollaan.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan opeteltu kirjoittamaan oikein.
Hei näsäviisas, neuvoja olet jakamassa... me ollaan.....
Sarkasmi on vaikea laji :D
Kuulostais kammottavalta säästää koko vuosi ja sitten pistää se 5-10 tonnia sileeksi jossain "koko perheen thaikkulomalla". Ei mitään järkeä.... Se tässä viheröyhötyksessä on positiivista, että tuollaiselle voi nykyään naureskella ihan avoimesti kunhan heittelee jotain ilmastomeemejä siihen sekaan. Todellisuudessa minua ei kiinnosta se ilmasto ollenkaan, mutta naurattaa vaan ihmisten tyhmyys jossa rahat survotaan johonkin täysin turhanpäiväiseen. Mu mu mutta ne hienot instagramkuvat!
Minä en lähtisi Thaimaaseen vaikka maksettas!
Aika väsynyttä jo tuo Thaimaa. Eikö ole rahaa muuhun vai miksi jotkut käy jatkuvasti vain siellä? Sama valitus pitkistä lennoista, lapset sairastaa reissulla, mahatauti ekana päivänä ja silti sinne on vaan joka vuosi päästävä.
Vierailija kirjoitti:
Aika väsynyttä jo tuo Thaimaa. Eikö ole rahaa muuhun vai miksi jotkut käy jatkuvasti vain siellä? Sama valitus pitkistä lennoista, lapset sairastaa reissulla, mahatauti ekana päivänä ja silti sinne on vaan joka vuosi päästävä.
Siellä päin Aasiaa on ihana ilmasto, kaunis luonto ja todella maukasta ruokaa.
(Ja paljon epäkohtia, tiedetään). Onhan niitä muitakin kohteita, joissa on paljon suomalaisia: Bali, Sri Lanka ja Malesia, varmaan myös Vietnam. Ehkä siellä kiehtoo se että on kaukana, ja on niin erilaista? Tai halvat hinnat, en tiedä, itse olen rakastunut sademetsiin <3
Meidän perhe on jo niin nähnyt Thaimaan (eikä siis pelkät Krabi, Phuket, Bangkok), että tehdään ensi jouluksi Singapore+Malesia reissu.
Elämä on valintoja. Itse valitsin jo nuorena sellaisen opiskelualan, jolla palkkataso tyydyttävä ja työtilanne hyvä. Autoa ei meillä myöskään ole, auton vuosikustannuksilla matkustaa aika pitkälle. Käytetään tarvittaessa vuokra-autoja.
Kuutisen vuotta sitten olin Thaimaassa ja oli kylla surullista, kun ei ollut yhtakaan paivaa, jolloin sukeltaessa tai snorklatessa ei olisi tormannyt meren muoviroskaan. Jopa pidemmalla luonnonsuojelualueilla. Tuli todella surullinen olo, ja paatin etta en elamassani ikina enaan lahde sinne roskaamaan olemisellani. Nykyaan matkustellaan lahialueilla. Taalla Euroopassakin on jo s-tanan kuumaa, kiitos ilmastonmuutoksen.
Vierailija kirjoitti:
Kuutisen vuotta sitten olin Thaimaassa ja oli kylla surullista, kun ei ollut yhtakaan paivaa, jolloin sukeltaessa tai snorklatessa ei olisi tormannyt meren muoviroskaan. Jopa pidemmalla luonnonsuojelualueilla. Tuli todella surullinen olo, ja paatin etta en elamassani ikina enaan lahde sinne roskaamaan olemisellani. Nykyaan matkustellaan lahialueilla. Taalla Euroopassakin on jo s-tanan kuumaa, kiitos ilmastonmuutoksen.
Viime syksynä Kreikassa Välimeri täynnä pientä roskaa, ja rannasta tarttui uimapukuihin öljyä, jota oli valunut vesiskoottereista.
Meret on likaisia kaikkialla, myös Itämeri. Meidän perhe ei laivalla enää matkustele.
Minulla on kaksi teini-ikäistä, joista toinen maksaa aikuisen hinnan matkustaessa ja toisesta saa enää jonkun pienen alennuksen. Käymme laivalla pari kertaa vuodessa ja esim Tallinnan risteily aamiaisella ja ruokailulla on vähän päälle satasen. Viimeksi ikkunallisella A-hytillä 130 euroa. Olisi ollut halvempikin ikkunattomassa. Ton verran saan kasaan yksinäni keskituloisen palkasta. Jos ap:lla pienemmät lapset niin niiden ruokailut maksaa muutaman euron. Kerran kolmessa vuodessa tehdään pitempi lomareissu Euroopassa. Jos olisi kaksi vanhempaa niin riittäisi tietysti enempään.
Me oltiin Thaimaassa miehen ja 3v lapsen kanssa 19vrk helmi-maaliskuussa, hintaa reissulle tuli kaikkinensa 5600€(lennot, majoitukset, passi lapselle, rokotukset, liikkumiset taksilla, ruokailut, matkamuistot ym shoppailut, retket ja sisäänpääsymaksut, spa käynti, hieroja, tipit), ostin majoituksia ja lennot erikseen, meillä maksetaan palkka 2x kuussa, joten oli helpompi säästää kaikki ylimääräinen.
Töihin palasin vuosi sitten maaliskuussa, syyskuun lopulla alkoi matkan suunnittelu, lennot ostin joulukuussa 2x2 yön hotellimajoitukset kera. Veroprosentilla kikkailu mahdollisti aika paljon, kun alkuvuodesta tipahti 2%:ttiin aiemmin pidetyn hoitovapaan takia, niinpä tein tarkoituksella paljon ylitöitä joulu-tammikuussa ja otin tammi- maaliskuun palkat tuolla matalalla prosentilla. Toki hain myös 8500€ lainan varmuuden vuoksi, mutten nostanut sitä, jos reissussa tapahtuu jotain ja tarttee ostaa vaikka uudet lentoliput tms. kotiin pääsyn takia.
Mies on opiskelija ja minä ihan tavallinen lähihoitaja. Loppuvuodeksi kävin reissun jälkeen laskettamassa uuden veroprosentin tämän alkuvuoden "säästön" huomioiden ja ilmoitin kilometrit. Matkalle pääsy on kaikista suurin motivaattori säästää ja todellakin saavuttaa tuo tavoite. Ei ole lottovoittoa, vanhemmat ei sponsoroi, eikä ole osinkoja tai muita tuloja kun palkka+lisät ja miehen aikuiskoulutustuki. Auto ja talo toki on vanhoja, mutta maksettu ja asutaan landella. Kaupassa kun käy kerran viikossa ja shoppaa vaatteet kirppiksiltä,eikä käy baarissa ja on perillä kuukausittaisista asumiskuluistaan auttaa paljon säästämisessä myös oli motivaatio mikä tahansa.
Pakettimatkat on pääsääntöisesti kalliita juurikin hotellimajoitukset takia, joten kannattaa vain uskaltautua varaamaan itse ihan tavallinen huoneisto
ja huolehtia itse omista ruokailuista, ensin tietty eri sivustoja vertaillen. Trivago mainostaa päinvastoin tätä tyyliä pilkaten, mutta kokemuksesta voin sanoa sen olevan edullisin tapa matkustaa. Varsinkin yöaikaan surffatessa törmää sellaisiin muutaman minuutin "salamatarjouksiin" esim.Ebookersilla tai Agodalla, joissa jokin tietty hotelli tai huoneisto on vaikkapa 80% halvempi etsimällesi ajalle.
Aika harvalla perheellä on varaa matkustaa ainakaan joka vuosi Thaimaahan. Pitää olla silloin oikeasti tosi isot tulot.
Ainiin piti vielä kirjoittaa, että millä perusteella päätän matkakohteemme. En minkään trendin tai sen mukaan, mihin muut matkustavat, vaan niinkin huvittavan asian perusteella, kun että, mihin biisiin satun ihastumaan. Tämän reissun kohdalla se alkoi tästä biisistä, jota kuului viimevuonna eri kanavilta useampaan otteeseen..ihme sinänsä, koska on vanha biisi:
...ja sitten lähdin etsimään enemmän tietoa kohteesta ja parhaista matkustusajoista🙂
Meillä mies tienaa n. 100 000e vuodessa eikä todellakaan mennä Thaikkuihin. Muutenkaan ei kiinnosta pikkulasten kanssa matkustelu kaukomaihin. Tuttavaperheet reissaa ja jatkuvasti lapset sairastaa matkoilla, milloin ollaan turistiripulissa, milloin sairaalassa tai jollakin jalka poikki. Sitten manataan ja kirotaan ja taas seuraavana vuonna uusiksi 5000-10 000e köyhempänä.
Ja noista autoista. Aika monella on joku pakkomielle, että ei kehtaa ajaa vanhemmalla autolla, ja joku fiksaatio että Bemari sen olla pitää.
Kyllä siinä saa kuussa rahaa palamaan auton osamaksuihinkin jo, saati jos ei osaa itse korjata jos ja kun jotain aina tulee.