Työttömyys ja sijoitusasunto
Jos jään työttömäksi vaikuttaako sijoitusasunto/vuokratuotto ansiosidonnaiseen? Ajattelin ostaa sellaisen ja alkaa remontoimaan. Ala jolla työskentelen on kuitenkin epävarma ja pelkään, että miten tämä vaikuttaa työttömyysrahaan.
Kommentit (11)
ei, toimeentulotukeen tod. näk. vaikuttaa
Riippuu sinun iästäsi. Muistaakseni raja on 55 vuotta että sitä vanhemmilla pääomatulot eivät vaikuta työttömyysetuuteen.
Ansiosidonnaiseen ei vaikuta, mutta jos ansiosidonnaisen jälkeen putoat työmarkkinatuelle, niin siihen pääomatulot vaikuttavat. Voit katsoa tämän Kelan sivuilta.
Ansiosidonnaiseen ei vaikuta, mutta jos myöhemmin joudut Kelan tukia hakemaan, niihin vaikuttaa. Ja Tälläkin hetkellä jos hakisit tt-tukea tai asumistukea (jos ansiosidonnainen on kovin pieni) , et saisi luultavasti kumpaakaan. Et ainakaan tt-tukea.
Entäpä minä, olen nyt työtön ja työt alkaa vasta 1,5kk kuluttua. Voinko remppailla aviomieheni sijoitusasuntoa, kun en saa siitä palkkaa vai saako siitäkin jonkun karenssin tms?
Siellä pitäisi maalata seinät ja mies ei ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaiseen ei vaikuta, mutta jos ansiosidonnaisen jälkeen putoat työmarkkinatuelle, niin siihen pääomatulot vaikuttavat. Voit katsoa tämän Kelan sivuilta.
Vaikuttaako omaisuus myöskin työmarkkinatukeen? Eli jos joskus jään työttömäksi ja liiton rahat loppuu, en saa mitään mistään?! Puhun kiinteästä omaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako omaisuus myöskin työmarkkinatukeen? Eli jos joskus jään työttömäksi ja liiton rahat loppuu, en saa mitään mistään?! Puhun kiinteästä omaisuudesta.
Mihinkään muuhun työttömyyskorvaukseen ei vaikuta kuin juuri työmarkkinatukeen, se ero siinä on normaaliin kelan työttömyyspäivärahaan. Katso kelan sivuilta, siellä on selkeästi sanottu mikä vaikuttaa ja mihin. Pitää olla kyllä iso omaisuus ja siitä aika paljon tuloja ettei saisi mitään työmarkkinatukea.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä minä, olen nyt työtön ja työt alkaa vasta 1,5kk kuluttua. Voinko remppailla aviomieheni sijoitusasuntoa, kun en saa siitä palkkaa vai saako siitäkin jonkun karenssin tms?
Siellä pitäisi maalata seinät ja mies ei ehdi.
Tottakai voi työttömänä tehdä mitä haluat kun et kerran ole palkkasuhteessa, etkä varmaan ole edes maalari ammatiltasi?
Ja etpä sinä ehtisi mitään karenssia saada jos pian menet jo takaisin töihin.
Ja toisekseen, miksi ihmeessä ilmoitaisit työkkäriin että en hae nyt töitä ollenkaan vaan remppaan miehen asuntoa. Siitä tulee karenssi jos kieltäytyy hakemasta töitä.
Ansiosidonnaiseen ei vaikuta omaisuus, eikä vuokratulo, kuten muihinkaan valuutuksiin ei vaikuta se, oisko sulla itselläsikin varaa maksaa vahingot.
Työmarkkinatukeen vaikuttaa.
Minulla on useampi omistusasunto pääkaupunkiseudulla eikä niiden remontoiminen työmarkkinatukeeni vaikuta.
Pääomatulot vaikuttaa tottakai.