Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako keikkatyöntekijä puhua työpaikkojen epäkohdista ääneen?

Tuleva työtön
06.05.2019 |

Palasin hoitovapaalta töihin tai ainakin yritän palata. Olen tehnyt keikkatöitä ja lyhyitä sijaisuuksia, hoitoala kyseessä. Haluaisin saada pitemmän työsuhteen, mutta tähän mennessä on ollut max 3kk sijaisuuksia. Nyt aloin miettimään, että tulikohan poltettua sillat takana? Olin keikkalaisena yhdessä yksikössä, jossa oli paljon epäkohtia toiminnassa. Täältä olisi tarjottu kesäksi töitä. Sanoin sitten yksikön johtajalle, että en ole varma uskallanko työskennellä paikassa, jossa käytännön toiminta ei aina ole ihan laillistakaan. Sanoin näistä epäkohdista ääneen ja keskustelu loppui aika lyhyeen.

Menin toiseen yksikköön (ovat samaa ketjua) tekemään muutaman viikon sijaisuutta. Siellä tuli puhetta tästä ensimmäisestä paikasta ja kuulin aika monella työntekijällä olleen samanlaisia kokemuksia. Tämän toisen yksikön esimies sitten kyseli, aionko vielä mennä siihen ensimmäiseen paikkaan keikkalaiseksi. Sanoin sitten, että ei ole sovittu ja mielellään tekisin töitä jatkossa tässä toisessa paikassa, hänen yksikössään. Perustelin asiaa sillä, että heillä perehdytys on toiminut paremmin ja yksiköt ovat eri luonteisia, viihdyin tässä toisessa paikassa hyvin. Nyt sitten huomaan, että kaikki keikat ja sijaisuudet loppuivat kuin seinään. Tiedän, että nämä esimiehet tekevät yhteistyötä ja keskustelevat, lainaavat työntekijöitä. Kaikki kritiikki, mitä esitin ensimmäistä paikkaa kohtaan oli mielestäni ihan aiheellista ja rakentavaa. Kyseisen yksikön johtaja syytti työntekijöitään, mutta sanoin ongelman olevan kyllä jossain muualla kuin työntekijöissä. Tähän liittyi esim. puuttuva työsopimus, saamatta jääneet palkat, olematon perehdytys, työvuorolistan sekaannukset (väki meni väärinä päivinä ja aikoina töihin) sekä paljon hoitotyön laatuun liittyviä asioita esim. vaaratilanteita siitä, että sijaisia ei perehdytetty riittävästi.

Mietin vain, että olisiko pitänyt valehdella? Mun pää ei olisi kestänyt paikassa koko kesää ja haluan vain tehdä työni hyvin ja laillisesti. Haluan, että työvuorosuunnittelu toimii ja palkka tulee ajallaan. Haluan kunnon perehdytyksen ja välineet työn tekemiseen. Onko työnantajat todella näin pikkumaisia, että edes aiheellista kritiikkiä ei kestetä enää kuulla? Jos tekisin, kuten oikeasti pitäisi niin olisin varmaan ottanut yhteyttä aviin vaan en ottanut, vielä. Aika vähän aikaa olen työskennellyt alalla, mutta kyllä olen pari viikkoa miettinyt, että pitäisikö nostaa kytkintä, jos toiminta on tällaista?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi