Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana, koko ajan poskiontelontulehdus tms

Vierailija
06.05.2019 |

En jaksa enää. Olen nyt raskauden alusta asti tähän puoleenväliin (rv 20) kärsinyt jatkuvasta taukoamattomasta nenän tukkoisuudesta (nenä on tauotta tukossa, joko toinen sierain tai molemmat) ja poskionteloiden tukkoiduudesta ja räkäisyydestä. Ovat täynnä limaa, ja nenäkannulla huuhtoessa ”pohjalta” tulee vihreitä kuivakoita klönttejä.

Mun on öisin pakko käyttää kiellettyjä nenäsuihkeita (nasolin ym) kun en osaa hengittää suun kautta. Tukossa oleva nenä aiheuttaa hirveän tukehtumistunteen ja pakko on laittaa suihketta. Käytössä on kortisonisuihke myös jolla pitäisi pystyä ”vieroittautumaan” avaavista, mutta ei onnistu, tuo ei avaa eikä hoida ongelmaa.

Kahdesti läyty lääkärissä, lääkäri ei tehnyt mitään kun crp oli 9-11 eli ei bakteeria. Noita kortisoni suihkeita sain reseptillä.

Nyt en jaksa enää kun IHAN KOKO AJAN on hengitys vaikeaa, siis tauotta, ei yhtään tervettä päivää ollut sitten tammikuun. Nenä tukossa, pitää väkisin kiskoa henkeä, sit hengästyy.
Mulla on myös lievä astma mutta pef arvot on ok eli keuhkoputki ei ole se hengityksen este vaan nuo ylähengitysröörit.

Mitä voi tehdä? Käytössä nenäkannu, nenäsuihkeet, kosteuttavat nenätipat. Ei auta.
En jaksaisi tätä samaa seuraavaa 20 viikkoa, kesällä helteen takia vielä raskaampaa kun henki ei kulje.

Menenkö erikoislääkärille suoraan kun tk aina lähettää ovesta ulos tyhjin käsin? Kellään ollur samaa? Miten tilannetta hoidettiin?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene erikoislääkärille.

Vierailija
2/12 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rv 26 ja samat vaivat ollut alkuvuodesta lähtien. Sairastin silloin flunssan ja sen jälkeen nenä on ollut jatkuvasti tukossa ja otsaa särkenyt. Väsyttää ja harmittaa. Välillä ok mutta taas joinain aamuina herään nenä tukossa ja sitä jatkuu päivä tolkulla. Mikään ei auta. Nytkin nenää kirvelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen rv 26 ja samat vaivat ollut alkuvuodesta lähtien. Sairastin silloin flunssan ja sen jälkeen nenä on ollut jatkuvasti tukossa ja otsaa särkenyt. Väsyttää ja harmittaa. Välillä ok mutta taas joinain aamuina herään nenä tukossa ja sitä jatkuu päivä tolkulla. Mikään ei auta. Nytkin nenää kirvelee.

Oletko käyttänyt noita avaavia suohkeita? Mulla lääkäri motkotti niistä ja sanoi että niiden takia vaiva pitkittyy. Ymmärrän sen että ne ei ole ollenkaan hyvästä mutta mun on pakko käyttää niitä tai tukehdun. Se tukehtumisen tunne nukkumaanmentäessä on ohan hirveä :(

Onko sulla tarkistettu crp?

Ap

Vierailija
4/12 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin aina että ”raskaana ollessa nyt vaan on turvonneet limakalvot”. Ei edes tutkittu mitenkään.

Vierailija
5/12 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poskiontelontulehdus ei aina nosta tulehdusarvoa.

Vierailija
6/12 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään muuta jolla ollut sama vaiva?

Ap

Vierailija
7/12 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ketään muuta jolla ollut sama vaiva?

Ap

Olen kuullut, että nuo poskiontelovaivat ja nenän tukkoisuus ovat yleisiä raskausaikana. Siksi kannattaa mennä erikoislääkärille.

Vierailija
8/12 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, varmaan sit maksaa yksityinen lääkäri, ärsyttää että tk-lääkäriä ei kiinnosta yhtään ponnistella vaivan ratkomiseksi. Samoin ärsyttää että on olematon surkea työterveyshuolto (vain ennaltaehkäisevä työergonomia ja jotkut vuosimittaukset) . Meillä ei siis sairaana mennä työterveyshuoltoon koska siitä on rajattu sairaanhoito pois. Ap

Vierailija
9/12 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinuaisin antibiootin varuiksi. Voi olla joku kytevä tulehdus korvassa, nielussa tms joka ylläpitää poskiontelokierrettä. Aina kytevät pientulehdukset ei näy crpssä eikä edes poskiontelorötgenissä.

Vierailija
10/12 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan tavallinen raskausoire. Mitä ajattelit, että lääkäri voisi asialle tehdä? Suostuisitko todella esim syömään jotain vahvempia lääkkeitä mitä raskaana ei ole suositeltua käyttää?

Jatka vain niiden sallitujen kortisonisuihkeiden käyttöä ja tarvittaessa iltaisin avaa nenä lasten nenäsuihkeella.

Jos tukkoisuus jatkuu sitten kun vauva on ulkopuolella niin voit saada varmasti jotain kovempaakin lääkettä.

Vierailija
11/12 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ihan tavallinen raskausoire. Mitä ajattelit, että lääkäri voisi asialle tehdä? Suostuisitko todella esim syömään jotain vahvempia lääkkeitä mitä raskaana ei ole suositeltua käyttää?

Jatka vain niiden sallitujen kortisonisuihkeiden käyttöä ja tarvittaessa iltaisin avaa nenä lasten nenäsuihkeella.

Jos tukkoisuus jatkuu sitten kun vauva on ulkopuolella niin voit saada varmasti jotain kovempaakin lääkettä.

Mun mielestä tää on poskiontelon tulehdus eikä vain ”raskaudesta turvonneet limakalvot”. Jos tälle ei voi mitään niin sit on pakko seuraavat 5kk käyttää joka yö avaavaa suohketta (niitä saisi käyttää vain viikon kerrallaan...) :)

Ap

Vierailija
12/12 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko käyttänyt noita avaavia suohkeita? Mulla lääkäri motkotti niistä ja sanoi että niiden takia vaiva pitkittyy. Ymmärrän sen että ne ei ole ollenkaan hyvästä mutta mun on pakko käyttää niitä tai tukehdun. Se tukehtumisen tunne nukkumaanmentäessä on ohan hirveä :(

Onko sulla tarkistettu crp?

Ap

Kysyin neuvolassa ja on kuulemma tavallista raskaus-ja kevätaikaan siitepölyn takia. Nenäkannu kahdesti viikossa. Kostuttavia nenäsuihkeitakin suositteli. Mulla tosiaan joko kuiva,kirvelevä nenä tai sitten räkää loputtomasti. En aio käydä lääkärissä,koska melkein arvaan mitä sanovat. Mulla tämä liittyy aina tyttöraskauteen ja tyttö nytkin tulossa. Pojista oireena nivelsärky.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi