Mikä koirarotu olisi hyvä vartiointiin ja metsästykseen maalla?
Tarkoituksena olisi pitää koira päätoimisesti suurehkon aidatun tontin alueella lämmitetty koppi ja juokseva vesi tietysti talvisin tarjolla. Iso koira mieluiten haukkumaan epätoivotut vieraat pois.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka haluaa koiran maalle häkki ja koppiin pitäis ....sanonko mitä.
Ei sen koiran elämä ole siellä kopissa olla 24/7.
Italiassa näkee noita ressukoita. Ovat häkissä kaiken vuotta, paitsi kun tulee metsästysaika. Osa on onneks niin järkeviä, että karkaavat kun pääsevät häkistä ulos.
On hirveää kuunnella sitä ulvomista keskellä päivää, kun se koiraparka huutaa yksinäisyyttään.
Ja tänne halutaan samaa.
Siellä se on laillista.
Täällä onneks ei.Aloituksessa mainitsin sen että koiralla on laaja reviiri (koko piha) josta voi elää suojellen reviiriänsä ja eläten symbioosissa ihmisen kanssa. Uskon minun tulevan koirani elämän olevan paljon parempi kuin jollain kerrostaloon lukitulla koirulilla jonka ainoa tehtävä on pidätellä ulosteita päivät pitkät ja olla omistajansa perseennuolijana. EN puolusta häkissä yksin pidettäviä metsästyskoiria, on se julmaa, mutta ei yhtään julmempaa kuin koiran pitäminen päivät pitkät sisällä ja kerran päivässä ulkona 50m lenkillä joka lähinnä kuluu ulosteiden keräämiseen.
Vertaat huonoa koiranelämää huonoon koiranelämään. Missä on pointti?
Mikä sitten on hyvää koiraelämää?
ap
Veikkaan, että riistaviettinen, pienriistaan erkoistunut koira vapaana pihassa + kanat tai muita pieniä kotieläimiä ei ole kovin hyvä yhdistelmä. Siinä saa olla tosi hyvä koulutus koiralla, ettei se ala jahdata tai muuten ahdistella niitä kanoja yksin jäädessään. Tai ehkä teidän ei kanat pääse ulos sieltä kanalasta edes verkkoaitaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain maalla tosiaan tuollaista? On niin perämetsien punaniskasettiä.
Uskon nauttivani elämästä paljon enemmän kuin sinä.
Ap
Sanoisin niin, että sinä ehkä nautit omasta elämäntavastasi enemmän kuin minä nauttisin. Ja sinä et ehkä nauttisi minun elämästäni, mutta minä nautin.
Itse en tarvitse koiraa suojelemaan itseäni ja perhettäni, enkä voisi kuvitella pitäväni sellaisista olosuhteista.
Mutta ehkä sinulla on siellä mukavaa. Mutta ohje sinulle kuitenkin, viestiesi perusteella: sellaisen koiran hoitajaksi sinusta ei ole, joka täyttäisi kuvailemasi tarpeet. Koirastasi tulee perheellesi ja ympäristöllesi enemmän vaaraa kuin turvaa. Mutta sellaistahan se on, punaniskatouhu.
Villi arvaus että elämäntapaasi kuuluu ylijalostettu pieni koira jolla on hengitysvaikeuksia, kerrostaloasunto keskellä helsinkiä jonka neliöhinta on kimi räikkösen talon tasoa vaikka neliöitä suunilleen urheilian kylppärin verran, taikka rivitaloasunto helsingin pientaloalueella, jossa on ehkä kymmenesosahehtaarin luonnonvaraista metsää, elämäntaso globalisaation niskalla mutta lahjoitat joka kuukausi kaivon rakentamista varten rahaa kehitysmaihin ja vastustat metsästystä mutta napostelet nytkin kanasalaattia jonka kanat on kasvatettu kyljekkäin lyhyen elämänsä aikana. En ikinä maininnut punavihreää kuplaa tai muuta vastaavaa haukkumasanaa, mutta silti jatkoit hyvin epäkohteliaalla redneck-sanonnalla, mikä ei muuten kuvaa minua yhtään.
Mielestäni ap:n olot koiralle vaikuttavat oikein hyvältä. Iso aidattu piha, jossa saa olla vapaana. Ja jos vaikka laumanvartijaan päädytte ja koira pääsee toteuttamaan tehtävää johon se on jalostettu, eli vahtimaan laumaansa, niin en ymmärrä miten koira voisi olla onneton.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että riistaviettinen, pienriistaan erkoistunut koira vapaana pihassa + kanat tai muita pieniä kotieläimiä ei ole kovin hyvä yhdistelmä. Siinä saa olla tosi hyvä koulutus koiralla, ettei se ala jahdata tai muuten ahdistella niitä kanoja yksin jäädessään. Tai ehkä teidän ei kanat pääse ulos sieltä kanalasta edes verkkoaitaukseen.
Totta. Pitäisi ehkä siirtyä suurempaan, tosin siinä ei koiraa enään sitten niin paljoa tarvitsisi.
ap
Irlanninsusikoira, mastiffi, rotwaileri tai pari dobermannia, niin miettii kotirosvot uudemmankin kerran, että kannattaako. Kaveriksi pystykorva, haukkuu pienriistaa ja isompaakin.
Vierailija kirjoitti:
Irlanninsusikoira, mastiffi, rotwaileri tai pari dobermannia, niin miettii kotirosvot uudemmankin kerran, että kannattaako. Kaveriksi pystykorva, haukkuu pienriistaa ja isompaakin.
Nämä eivät ole Suomen oloissa ulkokoiria. AP:n kannattaisi rakentaa kunnon aita ja asentaa hälytyslaitteisto kameroineen. Kuulostaa huonolta, kun tällaisia kysellään aaveella eikä yhtään ole perehdytty asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sanoisin niin, että sinä ehkä nautit omasta elämäntavastasi enemmän kuin minä nauttisin. Ja sinä et ehkä nauttisi minun elämästäni, mutta minä nautin.
Itse en tarvitse koiraa suojelemaan itseäni ja perhettäni, enkä voisi kuvitella pitäväni sellaisista olosuhteista.
Mutta ehkä sinulla on siellä mukavaa. Mutta ohje sinulle kuitenkin, viestiesi perusteella: sellaisen koiran hoitajaksi sinusta ei ole, joka täyttäisi kuvailemasi tarpeet. Koirastasi tulee perheellesi ja ympäristöllesi enemmän vaaraa kuin turvaa. Mutta sellaistahan se on, punaniskatouhu.
Villi arvaus että elämäntapaasi kuuluu ylijalostettu pieni koira jolla on hengitysvaikeuksia, kerrostaloasunto keskellä helsinkiä jonka neliöhinta on kimi räikkösen talon tasoa vaikka neliöitä suunilleen urheilian kylppärin verran, taikka rivitaloasunto helsingin pientaloalueella, jossa on ehkä kymmenesosahehtaarin luonnonvaraista metsää, elämäntaso globalisaation niskalla mutta lahjoitat joka kuukausi kaivon rakentamista varten rahaa kehitysmaihin ja vastustat metsästystä mutta napostelet nytkin kanasalaattia jonka kanat on kasvatettu kyljekkäin lyhyen elämänsä aikana. En ikinä maininnut punavihreää kuplaa tai muuta vastaavaa haukkumasanaa, mutta silti jatkoit hyvin epäkohteliaalla redneck-sanonnalla, mikä ei muuten kuvaa minua yhtään.
Joo ei ole ylijalostettua pikkukoiraa. On koira, joka puuhailee päivät luonteensa ja rotuominaisuuksiensa mukaisissa koiranhommissa ihmisten seurassa, ja viettää illat perhekoirana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä eivät ole Suomen oloissa ulkokoiria. AP:n kannattaisi rakentaa kunnon aita ja asentaa hälytyslaitteisto kameroineen. Kuulostaa huonolta, kun tällaisia kysellään aaveella eikä yhtään ole perehdytty asioihin.
Tämä.
Ap on hankkimassa koiraa vaativiin tarkoituksiin aivan onnettomalla koirien tuntemuksella. Ap:ta ei ole kouluttamaan sellaista koiraa jota hän haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten usein maalla tulee epätoivottu vieras??
Talvisin hangessa näkyy vierailijoiden tuliaisia. Naapurimme on ryöstetty kerran ja ei se ihmisasustuskaan niin kaukana ole.
Missä venäjällä te oikein asutte, kun siellä saa pelätä ryöstöä? Ihmisasutuksen lähellä? Huonot välit naapureihin ja vieraat käyvät paskomassa pihaanne? Huh huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joo ei ole ylijalostettua pikkukoiraa. On koira, joka puuhailee päivät luonteensa ja rotuominaisuuksiensa mukaisissa koiranhommissa ihmisten seurassa, ja viettää illat perhekoirana.
Ja kuinka tämän elämä on parempaa kuin minun täysin luonnollisissa oloissa elävät eläimet joilla on itse asiassa oikea elämäntarkoituskin ja hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ap on hankkimassa koiraa vaativiin tarkoituksiin aivan onnettomalla koirien tuntemuksella. Ap:ta ei ole kouluttamaan sellaista koiraa jota hän haluaa.
En satu olemaan koirankasvattaja, mutta aikomuksenani oli viedä koira ajoittain koulutukseen jossa ammattilaiset ohjaisivat tätä. Perheelläni on aina ollut koira, mutta en ole aikaisemmin ollut innokkain rotututkija.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten usein maalla tulee epätoivottu vieras??
Talvisin hangessa näkyy vierailijoiden tuliaisia. Naapurimme on ryöstetty kerran ja ei se ihmisasustuskaan niin kaukana ole.
Missä venäjällä te oikein asutte, kun siellä saa pelätä ryöstöä? Ihmisasutuksen lähellä? Huonot välit naapureihin ja vieraat käyvät paskomassa pihaanne? Huh huh.
Maalla koiran pitäminen vartiolla on *hyvin* yleistä. Kuten mainitsin aijemminkin koiran o¨tarkoitus on säikäyttää muita eläimiä lähinnä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hälytysjärjestelmä.
ap
Female on helppo kouluttaa. Vanhetessaan voi tulla äksyksi!
Vierailija kirjoitti:
Kaukaasianpaimenkoira... Tosin kaikki laumanvartijakoirat tarvitsee niin perusteellisen koulutuksen ja osaavan määrätietoisen omistajan.
Kaukkari metsästykseen. No enpä ole kuullut ennen. Meillä länsi-laika hoitaa kummankin homman.
Vierailija kirjoitti:
Koira kanojen vahtina?
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
En satu olemaan koirankasvattaja, mutta aikomuksenani oli viedä koira ajoittain koulutukseen jossa ammattilaiset ohjaisivat tätä. Perheelläni on aina ollut koira, mutta en ole aikaisemmin ollut innokkain rotututkija.
ap
ÄLÄ ota koiraa. Et selvästikkään tiedä yhtään minkälaista kuria ja vaivannäköä se vaatii. Koirakoulut ovat ihmisten koulutusta, jotta osaamme toimia koiran kanssa. Ei kukaan muu kuin omistaja kouluta koiraa.
Itselläni on kaksi koiraa, joista toinen helppo luonteinen perhekoira ja toinen suuri kokoinen vahtiviettinen koira. Näiden koulutuksesta ei voi puhua edes samana päivänä. Vahtikoirien koulutus ei ole lastenleikkiä tai läpihuuto juttu. Vaatii omistajalta erittäin paljon. Älä ota sellaista jos et tiedä tarkalleen mitä teet. Joku jo mainitsikin että siitä voi olla suurta vaaraa perheellesi, jos et osaa hallita koiraa.
Vai pelkäävät sudet ihmistä ja koiraa. Salli mun nauraa.