Puolison ex ja juhlat - kuinka toimia?
Puolisoni aikuisella lapsella on juhlat, joihin puolisoni sekä minut on kutsuttu, samoin kuin luonnollisesti lapsen äiti eli puolisoni ex. Ex-rouva ei ole ollut eikä edelleenkään ole valmis kohtaamaan minua, mutta tuntuisi myös hölmöltä jäädä tämän vuoksi pois juhlista. Ex on ilmeisen itsekeskeinen persoona, mutta toisaalta ei oletettavasti tulisi järjestämään kohtausta paikan päällä. Mieheni on sitä mieltä, että menemme juhliin yhdessä tai sitten hänkin jää pois. Heidän avioliittonsa ajan rouva oli se, jonka pillin mukaan kaikkien oli tanssittava tai muuten koko perhe sai kärsiä. Mies onkin päättänyt, että enää ei ex määräile hänen menojaan, mutta tilanne on joka tapauksessa hiukan hankala. Miten toimisit?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vielä uudestaan lukutaidottomille: jos minä en lähde, ei miehenikään ole lähdössä. Nimenomaan omalla päätöksellään, kun ei halua enää tanssia exän pillin mukaan. Siksihän tämä onkin hankalaa.
Miksi edes mietit tätä? Sinut on kutsuttu ja miehesi haluaa sinut mukaan, se siitä. Exä tekee niin kuin itse tahtoo.
Kysyisin kutsujan mielipidettä asiasta, ja toimisin sen mukaan. Sanoisin myös miehelle, että nyt on väärä hetki kapinoida, oman lapsensa juhliin menee taatusti.
Perheenrikkoja on kyllä se ex, joka on ollut sietämätön tyranni, jonka kanssa ei kukaan kestä elää.
Ratkaisevaa on, että miehesi lapsi on kutsunut sinut ja haluaa sinut juhliinsa. Joten suosittelen menemään.
Aina ex-vaimot ovat luonnehäiriöisiä tyranneja, kuten aina uudet vaimot tulevat niin erinomaisen hyvin toimeen miehen lasten kanssa...
Sinuna menisin juhliin avoimin mielin ja jättäisin miehesi ex-puolison mustamaalaamisen omaan arvoonsa. Totuus voi nimittäin olla aivan toinen, mitä miehesi on kertonut.
Olen aina kavahtanut ja karttanut miehiä, jotka mustamaalaavat lastensa äitiä ja ex-puolisoa ja ikävä kyllä, olen ollut oikeassa, ettei heillä itselläänkään ole puhtaat jauhot pussissa.
Fiksut ja hienotunteiset miehet eivät niin tee.
Ei, vaan niistä luonnehäiriöisistä tulee exiä ja fiksuista pidempiaikaisia kumppaneita.
Mies miettiköön sitä aikuista lasta... Eikä sitä kenen pillin mukaan mennään... Nyt joutuu aikuinen lapsi kärvistelemään vanhempiensa välissä.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisevaa on, että miehesi lapsi on kutsunut sinut ja haluaa sinut juhliinsa. Joten suosittelen menemään.
Tai kutsunut koska isukki ei muuten tulisi paikalle...
Toimisin lapsen toiveen mukaisesti. En ymmärrä miksi monissa eroperheissä ei kyetä ajattelemaan kuin vanhempien parisuhdekiemuroita ja valtasuhteita. Mihin se lapsen paras unohtuu?
Hankalia tilanteita. Serkkuni häissä oli vähän samanlainen tilanne. Serkku stressasi jo etukäteen, mitä tekee, kun isänsä oli sanonut, ettei tule lapsensa häihin, ellei nyxää kutsuta. Äitinsä sanoi, että totta kai tulee, mutta pahaltahan se tuntuu olla samoissa juhlissa naisen kanssa, joka oli heidän liittonsa aikaan pitkään toisena naisena.
Serkku halusi häihinsä tietenkin isänsä ja äitinsä, mutta isänsä kiristi, että ellei saa uutta vaimoaan matkaan, ei tule. Kaikki tulivat sitten häihin ja se, kenellä se juhla oli pilalla, oli juhlakalulla, kun hänellä oli paha mieli äitinsä puolesta ja oli vihainen isälleen, joka ei suostunut tulemaan yksin ja ei kyllä sen äitipuolensakaan kanssa välit niin hyvät olleet.
Joten ajatelkaa sitä juhlakalua ensimäisenä, eikä sitä, että minä kyllä menen sinne ja minua ei ketkäät exät kyllä määräile. Ne valtataistelut voitte käydä jossain muualla
Vierailija kirjoitti:
Mies miettiköön sitä aikuista lasta... Eikä sitä kenen pillin mukaan mennään... Nyt joutuu aikuinen lapsi kärvistelemään vanhempiensa välissä.
Mies ei ole tainnut exästään päästä eroon, kun aikuisen lapsen juhlastakin ajattelee, että exä ei häntä määräile. Ja exä on sitä ja exä on tätä. Jos olisi exästä eroon päässyt, niin ei paljon noteeraisi ja miettisi koko ihmistä. Mutta tuntuu edelleen olevan todella tärkeä, kun pitää lapsensa juhliinkin sekoittaa heidän menneet avioliitto-ongelmat
Totta kai menet. Itse olin joku aika sitten ex-mieheni aikuisen lapsen juhlissa kutsuttuna, ja menin sinne ex-puolisoni ja yhteisten lastemme kanssa. No lähinnä siksi, että asumme samalla suunnalla ja vain toisella oli auto käytössään, ja oli lähinnä luonnollista ja järkevää lähteä yhteisellä kyydillä.Siellä me olimme, ex nro 1 (juhlanjärjestäjän äiti) ja ex nro 2 (minä) sulassa sovussa exämme kanssa. Kylläjän siellä juhlanjärjestäjän puolison puoleinen suku meni hieman sekaisin, että kuka kukin on ja mikä on suhde juhlakaluun. Minä olin se sisarusten äiti ja isän ex, ja se toinen oli juhlakalun äiti ja muiden sisarusten äiti.
Mutta kyllä aikuiset ihmiset osaa käyttäytyä. Menin juhliin, koska minut sinne haluttiin. Jos ei olisi kutsuttu, minun lapset olisi menneet isänsä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan niistä luonnehäiriöisistä tulee exiä ja fiksuista pidempiaikaisia kumppaneita.
Mutta jos on valinnut lastensa äidiksi/isäksi ja kumppaniksi luonnehäiriöisen tyrännin, niin eikö se silloin kerro henkilön kyvystä, taidosta ja harkintakyvystä ettei pysty parempaa ja tekee vääriä valintoja.
Eikä tämä koske ainoastaan parisuhdetta, vaan myös muita ratkaisuja.
Ainakin omalla kohdalani kaikki eronneet ja karanneet, ovat pitemmän päälle osoittaneet, mitä ovat miehiään, eikä heihin kannata sotkeutua. Ja ehkä siitä syystä erokin on tullut.
Menet juhliin. Ex tekee sitten omat päätöksensä että kostaako lapselleen oman katkeruutensa jäämällä pois hänen juhlastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäisin pois. Minusta aina pitäisi miettiä kenen juhlat on kyseessä, oletettavasti kuitenkin lapsi haluaa ensisijaisesti ne omat vanhempansa sovussa paikalle. Eikä lasten (vaikka olisivatkin jo aikuistuneet) juhlat ole mielestäni se areena, missä näitä passiivis-agressiivisia valtataisteluja käydään nyxien ja exien välillä. Todella p*skamaista lapselle jos juhlissa on tälläisten takia jännittynyt ja huono ilmapiiri.
Sit taas jos kyse on naapurin Kaijan juhlista johon on kutsuttu, niin toki menisin pokkana mukaan.
Ap on kutsuttu paikalle ja juhlakalun isä ei tule paikalle ilman ap:ta. Juhlakalun äidin pitää kyetä kasvamaan aikuiseksi ja kunnioittamaan lastaan.
Ei kovin aikuismaista myöskään ap;n mieheltä, joka kiukuttelee ja periaatteessa hylkää lapsensa, ellei saa tahtoaan läpi.
Että aikuiset ihmiset viitsii. Kun on kaksi keskenkasvuista kyseessä, eli siis ap;n mies ja hänen exänsä, niin ainoa joka voi tässä valita kypsästi on ap, ja jättäytyä pois juhlista. Enkä ap:na nielisi mieheltä tuollaista käytöstä, että laittaa exälle kiukuttelun oman lapsensa hyvinvoinnin edelle. Ei, ei ja vielä kerran ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti menet juhliin, kun kerran on kutsuttu. Jos joku muu vieras ei siksi suostu tulemaan, se on hänen ongelmansa, ei sinun.
Juhlakalu on varmasti iloinen äitinsä poisjäännistä, mutta innoissaan sen sijaan siitä että isän perheenrikkojakumppani saapuu paikalle.
Lapsi ei varmasti olisi kutsunut "perheen rikkojaa" jos häntä sinne ei halua.
Voi kutsua jos isä on aikoinaan viestittänyt, että lapsi ei kelpaa hänelle ellei uusi nainen ole hänen mieleen.
Miksi uuden naisen ja lasten äidin välillä on jotain vaikeasti? Miten uusi suhde on aikoinaan alkanut?
Vierailija kirjoitti:
Menet juhliin. Ex tekee sitten omat päätöksensä että kostaako lapselleen oman katkeruutensa jäämällä pois hänen juhlastaan.
Tämä on se perheenrikkojan mielipide. Kiusataan muita hamaan hautaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se perheenrikkojan mielipide. Kiusataan muita hamaan hautaan asti.
Ei, tämä oli eroperheen lapsen mielipide. Ei sinusta taida olla edes keittiöpsykologiksi joten jos et edes yritä.
Kun miehesi aikuinen lapsi on kutsunut sekä isänsä että sinut, niin totta kai menette juhlaan yhdessä. En ymmärrä mikä tässä olisi ongelma.
Vielä vähemmän ymmärrän monen edellisen vastaajan kommentteja, joiden mukaa sinun tulisi jäädä pois.