Uskomattomia eroja sektio-haavoissa
http : // www . pkshp . fi / syn / Haavanhoito-ohjeet . htm
Kommentit (48)
on vielä turvoksissa. Minulle on tehty kolme sektiota ja tuolta ne just näyttää aluks. Ompeleet KUULUU laittaa harvaan. Nyt ei mulla erota koko haavaa bikinirajasta. Viimesestä aikaa kohta neljä vuotta. Ja vaikka kolme sektiota, niin yks arpi vaan on. ÄLÄKÄ ALA VÄNKÄÄMÄÄN VASTAAN!
minäkin luulin et kuva olisi jotenki paljon pahempiki!
eikä haava vielä tuossa vaiheessa kovin siistiltä voi näyttääkkään,turvoksissa ja punoittaa!
Ja asiallisestikkin voi myös keskustella...muutamille vain pienenä vinkkinä.
Vierailija:
on vielä turvoksissa. Minulle on tehty kolme sektiota ja tuolta ne just näyttää aluks. Ompeleet KUULUU laittaa harvaan. Nyt ei mulla erota koko haavaa bikinirajasta. Viimesestä aikaa kohta neljä vuotta. Ja vaikka kolme sektiota, niin yks arpi vaan on. ÄLÄKÄ ALA VÄNKÄÄMÄÄN VASTAAN!
Ei turvotus sentään tollasta näköharhaa aiheuta, vaan haava on poikkeuksellisen ylhäällä, keskellä vatsaa suorastaan. Joku amatööri sen on leikannut, varmaan joku virolainen puoskari.
ja mitä tikkeihin tulee, mulla tikkejä oli tiheemmässä, mutta paljon lyhempiä. Mulla taisi olla aika siististi ommeltu, kun sh joka tuli pari päivää kotiutumisen jälkeen tarkastamaan haavan kotiin, kehui miten on siistin näköinen.
Vierailija:
Aika ylhäällä on, mutta haavan kohtaan vaikuttaa lääkärin oma " käsiala" , äidin rasvan määrä, sekä se missä asennossa lapsi on ja miten korkealla on äidin häpyliitoksen yläreuna. Muun muassa.Tikin jäljet näyttää kyllä aika pitkiltä. Haava sinänsä on hyvinki sileen näköinen, ja vaalenee tuosta varmaan lähes näkymättömäksi. Hyvin lyhyellä äidillä haava saattaa muuten NÄYTTÄÄ olevan aika ylhäällä, kun on lähellä napaa ja häpykarvat on ajeltu - vaikkei niin ylhäällä olisikaan.
Tosi vaikea on mennä arvioimaan pelkän yhden kuvan perusteella...
T:medisiinari
Mutta oletko avustanut sektioissa? Minä olen.
t.18
Sektioviilto voidaan tehdä pitkittäin tai poikittain. Sen nyt kaikki tietävätkin. Suunnitellussa sektiossa ja kiireellisessä sektiossa se yleensä tehdään poikittain - siis vaakasuoraan. Jos kyseessä on gynekologiaan erikoistuva lääkäri joka tekee leikkauksia vähän, hän tekee alkuun leikkaukset (ja aloittaa siis harjoittelun suunnitelluilla sektioilla) pystyviillolla - sehän on se tekniikka joka on hallittava ja se on hätätilanteessa helpompi kuin tuo poikkiviilto, jossa täytyy varoa mm. virtsarakkoa ja se on tekniikkana vähän hitaampi.
Hätäsektio taasen tehdään useimmiten pystyviiltona, mutta kokenut ja taitava gynekologi voi senkin tehdä vaakasuoraan (bikinirajaan). Näin minullekin tehtiin ensimmäisen lapseni kanssa. Sydänäänet romahti, tuli hätäsektiopäätös, minut nukutettiin ja viilto tehtiin bikinirajaan poikittain kokeneen gynekologin tekemänä. Seuraava synnytykseni oli kiireellinen, mutta EI hätäsektio, ja se tehtiin samasta viillosta poikittain.
Toivottavasti sepustus toi vähän selvyyttä väittelyyn, joka koski tuota leikkausviiltoa. Muuhun en osaa kantaa sanoa, en ole käynyt noita linkkisivuja katsomassa.
T. lääkäri itsekin *vilkuttelee tutuille jotka tunnistavat...*
Mutta munasarjasta on leikattu kasvain ja haava on poikittain ja aivan bikinirajassa. Ei ylempänä niin kuin joku sanoi edellämainittujen leikkaushaavojen olevan. Pituutta haavalla 15 senttiä ja siisti on kuin mikä. Hyvä että kolmen vuoden jälkeen erottuu...
Vierailija: