Onko täällä kukaan tuonut autoa Suomeen ulkomailta?
Vaikuttaa todella byrokraattiselta ja vaivalloiselta. Saksaa ja Ruotsia olen miettinyt. Onko toinen helpompi/parempi? Jos autossa olisi jokin vika niin olisi kauhea ajatus alkaa selvitellä sitä asiaa ulkomaille...
Kannattaako siis itse lähteä hakemaan vai suosiolla käyttää jotakin jobbaria?
Kommentit (11)
Saksasta toin 6 vuotta sitten itse. Helppoa oli, mutta ainakin silloin vain käteinen kelpasi. Lisäksi auto on muistettava rekisteröidä pois Saksan rekkareista, jolloin se saa punapäiset siirtokilvet. Samassa yhteydessä myydään myös pakollinen väliaikainen autovakuutus. Kannattaa huomata, että auton saksalaisen omistajan tai hänen valtuuttaman henkilön on oltava mukana, kun auto poistetaan Saksan rekisteristä.
Vierailija kirjoitti:
Saksasta toin 6 vuotta sitten itse. Helppoa oli, mutta ainakin silloin vain käteinen kelpasi. Lisäksi auto on muistettava rekisteröidä pois Saksan rekkareista, jolloin se saa punapäiset siirtokilvet. Samassa yhteydessä myydään myös pakollinen väliaikainen autovakuutus. Kannattaa huomata, että auton saksalaisen omistajan tai hänen valtuuttaman henkilön on oltava mukana, kun auto poistetaan Saksan rekisteristä.
Mitenkäs tuo saksalaisten viranomaisten kanssa asiointi? Eikö voi hoitaa netissä vai pitääkö jossakin virastossa asioida saksaksi? Kieltä kun en osaa.
Ap
Kauhea vaiva hakea itse, halvemalla pääse kun tuottaa sen jonkun firman kautta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksasta toin 6 vuotta sitten itse. Helppoa oli, mutta ainakin silloin vain käteinen kelpasi. Lisäksi auto on muistettava rekisteröidä pois Saksan rekkareista, jolloin se saa punapäiset siirtokilvet. Samassa yhteydessä myydään myös pakollinen väliaikainen autovakuutus. Kannattaa huomata, että auton saksalaisen omistajan tai hänen valtuuttaman henkilön on oltava mukana, kun auto poistetaan Saksan rekisteristä.
Mitenkäs tuo saksalaisten viranomaisten kanssa asiointi? Eikö voi hoitaa netissä vai pitääkö jossakin virastossa asioida saksaksi? Kieltä kun en osaa.
Ap
Huonosti puhuvat muuta kuin Saksaa, mutta senkin takia se edellinen omistaja on hyvä olla siinä. Olettaen, että hän puhuu vähän englantia vaikka.
On. Eikä sitä itse tarvi hakea, jos ei halua, firmathan niitä raijaa päivittäin.
Toki siellä uudemmat merkkiliikkeiden huollettu takuuautot maksaa melkein saman kun täälläkin. Saksalaisten merkkiliikkeiden takuu toimii kyllä paremmin kuin Suomessa vastaavat, siellä laki ja säädökset on tosi tarkat.
Turkkilaiskoijareiden autot on sitten sitä sikäläistä scheissea, joka ei enää sakuille kelpaa ja joissa voi olla mitä tahansa varastetusta tai kahdesta kolariautosta yhdistetystä mittarinruuvaukseen. Huoltokirjat on monesti väärennettyjä, kannattaa katsoa edes se, onko huoltokirjan painovuosi uudempi kuin auton valmistusvuosi...😉
Jos ei autoista ja kaupanteosta mitään ymmärrä, niin ei sitä kyllä itse kannata lähteä hakemaan. Tuontifirmat on sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei autoista ja kaupanteosta mitään ymmärrä, niin ei sitä kyllä itse kannata lähteä hakemaan. Tuontifirmat on sitä varten.
Itse en ymmärrä, mikä tässäkin olisi niin vaikeaa etteikö itse voisi tehdä (kuten itse). Tietysti käytetyn ajan voi arvottaa monella tavoin.
No osaatko arvioida esim. onko auto huollettu kuten pitää ja ovatko huoltokirjan merkinnät todellisia vai itse tehtyjä, onko auto kasattu ehkä kahdesta rungosta, onko auton ajotuntuma ilmoitettuja ajokilometrejä vastaava (eikä piilotettu esim. vaihtamalla kuluneet kuskin penkki, kaasupoljin ja vaihdenuppi), onko (piilotettuja) ruostevaurioita, onko autoa kolaroitu, onko alusta, jarrut ym. kunnossa. Osaatko saksaa, ymmärrätkö tarvittavan byrokratian, saatko käteistä rahaa turvallisesti mukaan ja osaatko käsitellä sitä niin, ettet joudu turkkilaisten ryöstämäksi (autokauppa tehdään siellä käteisellä rahalla, ei pankkisiirrolla, nettimaksulla tms.)? Jos osaat, niin eihän siinä sitten mitään, sitten kannattaakin hakea itse eikä maksaa välittäjälle. Netistä löytyy kyllä tarkkoja hakuoppaita byrokratiasta ja eri vaiheista. Vauvapalstalta näitä ei ehkä kannata ensisijaisesti kysellä....
Saksassa kantsii toimia seuraavasti: mietit etukäteen mitä haluat ja missä hintaluokassa. Otat yhteyttä pitkää Saksassa toimineeseen suomalaiseen välittäjään joka hakee sinulle sopivan auton. Otat edullisen lennon ja sovit välittäjän kanssa yksityiskohdista. Käytte yhdessä katsomassa auton tai autot ja teet päätöksesi. Jos ostat auton, välittäjä auttaa muodolisuuksissa. Ajat kotiin. Aikaa kannattaa varata 2-3 arkipäivää. Esim. Frankfurtin seudulla toimii ainakin 1-2 suomalaista välittäjää. Huom! Autot eivät ole suomalaisittain ruostesuojattuja eikä niissä yleensä ole kuin yhdet renkaat.
Itse on tuotettu auto pikkufirman kautta juuri em. tavalla, itse ei tosin autoa edes haettu vaan firma ajoi sen Suomeen. Tarkat hakuspeksit, firma etsii sopivimmat autot, koeajoi ne, lähetti kuvat, tinki hinnan, sitten valittiin sopivin ja maksettiin auto firman kautta, ei tarvinnut käteistä. PA- tuonti, Lempäälä oli tuo firma. En tiedä, toimiiko vielä, on useampi vuosi aikaa tästä. Samanlaisia toki löytyy muitakin.
Olen tuonut auton ruotsista. Ajoimme autolla normaalisti takaisin Suomeen ja ostamani auto oli matkalaukussa paketissaan. Missään vaiheessa ei ollut byrokratiaa.