Epileptiset kohtaukset nukkuessa?
Näin tosi monta kertaa unta, että sain kauheita kouristuksia ja tuntui hyvin todelliselta. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?
Kommentit (29)
Minulla tulee sellaisia kohtauksia, että puren kieleni tai huuleni ja herään tunnottomuuden tunteeseen suussani, lasken alleni tai saan voimakkaita lihasnykäyksiä. Yleensä nämä kaikki. Meningeooma, nämä ainakin ovat epileptisiä. Tuo APn kuvailema kuulostaa kauhukohtaukselta. Ne ovat myös hurjia.
Yleensä epilepsiakohtauksen saanut ei muista itse kohtauksesta mitään.
Varsinkaan kouristusvaiheesta.
Muisti palailee pätkittäin jälkitokkuravaiheessa.
Perehdyn sitten kauhukohtauksiin myös. Ap
Viime yönä sain monta kohtausta taas. Näihin ei liittynyt mitään unta. Huomasin, että lihakset alkaa kouristua voimakkaasti ja hallitsemattomasti ja tällöin en myöskään henkeä tuntunut saavan. Vatsalihaksissakin tuntui, että koko vatsa meni ihan kovaksi. Välillä se taukosi, sitten tuli tunne että kohta se alkaa taas.
Olin juonut pari annosta alkoholia illan aikana, mutta ihan siis kaksi pientä tölkkiä ja yhden ison, eikä kyse ollut mistään ryyppyputken loppumisesta. Ap
Minulla on epilepsia, nykyään kurissa kiitos leikkauksen ja lääkityksen. Sain joskus isoja kohtauksia yöllä, ja tiesin sen siitä, että heräsin pökkyrässä - en ollut aamulla varma, onko kello kuusi illalla vai aamulla, olenko menossa kouluun vai onko viikonloppu, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on. Sain kohtauksen nukkuessani enkä oikein tunnistanut sitä ja luulin nähneeni unta. Sitten sain toisen jonka jälkeen löysin itseni kylpyhuoneen lattialta verisenä ja naarmuisena aivan pihalla siitä että mitä tapahtui. Epilepsia on jonkinlainen sateenvarjotermi isolle joukolle neurologisia häiriöitä, osa vakavampia kuin toiset. Ilmeisesti yksi suhteellisen yleinen epilepsian variaatio on että saa kohtauksia vain nukkuessa.
Jos epäilet että se on ollut todellinen kohtaus niin kannattaa käydä neurologin juttusilla. Epilepsia voi johtua monesta syystä ja suurelle osalle ei ole minkäänlaista selkeää syytä mutta jos saa kohtauksia niin ne voivat pahentua ellei niitä laiteta lääkityksellä kuriin. Jos neurologin mielestä ei tarvi lääkitystä niin sekin on hyvä lopputulos.
Kannattaa myös muistaa, että jokainen kohtaus vaurioittaa aivoja.
Ei vaurioita.
Meillä on yhdellä lapsista ollut epilepsia (rolandinen epilepsia), jossa kohtaukset tulivat vain nukkuessa. Kohtaukset ajoittuivat nukahtimesta noin 10min päähän eli silloin kun pitäisi vaipua syvään uneen.
Oireena oli toispuoleiset krampit eli vain toinen puoli kropasta kouristeli. Lievempänä oli vaan sellaista vaikeasti heräteltävissä olevaa (nousi esim.istumaan ja silmät auki, muttei tajunnut puhetts) ja nieleskelyä, niin että kurkusta kuului napsahtava ääni.
Eeg.stä näkyi tuo epilepsia hyvin eli aivosähkökäyrä alkoi sahaamaan voimakkaasti, kun lasta alkoi väsyttämään ja nukahti.
Pari vuotta lääkitystä ja sen jälkeen oli aivosähkökäyrä normaali ja lääkitys ajettiin alas. Tuosta nyt aikaa kymmenen vuotta ja ihan terve nuori aikuinen on tällä hetkellä.
En saanut videolle, kun olin unohtanut ladata läppärin akun ja nukahdin sitten vaan. Tunsin, että kohta tapahtuu, makasin ihan jäykkänä ja sitten tuli kipu, tärinä ja sähköinen tunne koko vartaloon. Heräsin hyvin "pirteänä" ja pulssi korkeana. Kyllä se on pakko nyt ensi yönä taltioida tuo yöaika.