Lääkärien ja juristien palkat ovat korkeat siksi, että pääsykokeilla ei oteta köyhiä opiskelemaan
Nämä eliitin jäsenet ovat keksineet pääsykokeet siksi, että omat lapset saavat valmennuskursseilla oikeat vastaukset. Minulla ei ole mahdollisuutta pärjätä pääsykokeissa tämän takia. 7 vuotta elämästä mennyt viemäristä alas. Haluan jo kuolla.
Kommentit (62)
Miten niin köyhät ei pääse opiskelemaan?
Tiedän kaksi vähävaraisen yh-äidin lasta, jotka menivät lukion jälkeen oikeustieteeseen ja nyt pian valmistuvat. Jo lukio aikana jakoivat mainoslehtisiä ja olivat kesät töissä.
Samoin yhden nuoren lääkärin, perheessä 8 lasta ja äiti kotona. Tuskin sai rahaa kotoa.
Älykäs ei hae samaan paikkaan 7 kertaa, vaan tajuaa, että ellei pääse kokeesta läpi, tulevat opinnot kaatumaan siihen, ettei saa tenttejäkään läpi.
Tunsin opiskeluajoiltani tämmöisen, joka oikeasti pääsi sisälle vasta 7. kerralla. Lopputuloksena, ettei saanut läpi edes niitä ensimmäisiä isoja tenttejä koskaan, ei valmistunut koskaan, vaan hukkasi elämästään siinä 15 v ihan turhaan.
Kaikista ei ole kaikkiin ammatteihin, eikä siinä yhtään auta vanhempien rahat. Fiksu valitsee alan jolla hän pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rys-sätrol-li taas vauhdissa. Samat ne pääsykokeet on ihan kaikille, tiedän kun olen sisälle päässyt.
Köyhästä perheestä kun olin, niin maksoin valmennuskurssini ihan itse, mutta muuta epätasa-arvoa ei asiassa ole. Kalliit kurssit eivät kenellekään sisäänpääsyä takaa, kuten siellä Venäjällä.
Ne kurssit pitää kieltää ja kokeet laatia puolueeton taho. Ei yliopisto,kun eliitti suhteillaan vaikuttaa kokeisiin siellä.ap
Höpö höpö, yliopisto on puolueeton taho. Koetoiminta on tarkasti valvottua, sukulaisen suosiminen paljastuisi ihan varmasti, koetta korjaa ja tarkistaa niin monet silmät. Kokeesta on myös valitusoikeus, jos kokee että jotenkin väärin on mennyt.
Taas kerrotaan miten asiat ovat siellä Venäjällä, siellä todella samat ihmiset laativat koekysymykset ja pitävät valmennuskursseja. Voi arvata lopputuloksen.
Aina on lupa olla sinisilmäisnen, mutta kerronpa omakohtaisen kokemuksen. Ystäväni luki aikoinaan pääsykoekirjaa, joka oli hänen vanhempansa kirjoittama. Oli myös laatimassa kysymyksiä kirjastaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ihan erilaista valmistautua pääsykokeisiin omassa rauhassa, vanhempien maksamassa kämpässä, eikä tarvitse olla huolissaan saako maksettua laskut toisin kuin köyhä, joka joutuu käymään siinä samalla töissä, kun ei ole varaa olla pois töistä.
Mutta myös se köyhä voi päästä sisään jos älli oikeasti riittää. Minä luin aikoinaan palkattomalla kesälomalla kirjaston valintakoekirjoista, ja sisään pääsin.
Ei hakijoita oikein kannata rangaistakaan siitä, että heillä on kunnolliset vanhemmat.
Oma tyttäreni lukee ihan vaan omassa huoneessaan ja kirjastossa pääsykokeisiin, ei tuossa vaiheessa todellakaan vanhemmat mitään asuntoja ostele. Kirjat osti omilla ansioillaan ja kertoi meille asiasta jälkikäteen.
Mikään muu työ ei elätä kuin asianajajan tai lääkärin työ? On kyllä totta että kyllähän hyvät ammatit suvuissa kulkevat. Tämä on tilastofakta, jota yksittäinen duunariperheen lääkäri ei voi kumota. Mutta Suomessa sentään köyhä voi taistella vastaan, eikä lätkäistä toivottomia lukukausimaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rys-sätrol-li taas vauhdissa. Samat ne pääsykokeet on ihan kaikille, tiedän kun olen sisälle päässyt.
Köyhästä perheestä kun olin, niin maksoin valmennuskurssini ihan itse, mutta muuta epätasa-arvoa ei asiassa ole. Kalliit kurssit eivät kenellekään sisäänpääsyä takaa, kuten siellä Venäjällä.
Ne kurssit pitää kieltää ja kokeet laatia puolueeton taho. Ei yliopisto,kun eliitti suhteillaan vaikuttaa kokeisiin siellä.ap
Höpö höpö, yliopisto on puolueeton taho. Koetoiminta on tarkasti valvottua, sukulaisen suosiminen paljastuisi ihan varmasti, koetta korjaa ja tarkistaa niin monet silmät. Kokeesta on myös valitusoikeus, jos kokee että jotenkin väärin on mennyt.
Taas kerrotaan miten asiat ovat siellä Venäjällä, siellä todella samat ihmiset laativat koekysymykset ja pitävät valmennuskursseja. Voi arvata lopputuloksen.
Aina on lupa olla sinisilmäisnen, mutta kerronpa omakohtaisen kokemuksen. Ystäväni luki aikoinaan pääsykoekirjaa, joka oli hänen vanhempansa kirjoittama. Oli myös laatimassa kysymyksiä kirjastaan.
Nuo kirjailijat ovat kyllä todella vähemmistönä. Tottakai esim lääkärin lapsi saa paremmat eväät lääkikseen pyrkimiseen, aivan samoin juristien lapset. Vanhemmat osaavat ohjata ja neuvoa, mitä kannattaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne pääsykokeen vastaukset ratkaisevat, ei se hakijan rikkaus. Oma tuttuni pääsi lääkikseen, on köyhistä oloista kotoisin, mutta erittäin lahjakas! Vanhemmat aivan duunariammateissa, isä myyjä äiti lähihoitaja.
En mä varmaan huippulahjakas ole tiedostan sen kun en ihan tyhmäkään ole. Mutta ahkera olen ja sitkeä,mutta en vaan pääse!ap
No ahkera ja sitkeä et ole jos et oikikseen pääse. Sinne kun nimenomaan pääsee LUKEMALLA. Ei tartte osata edes laskea kuten lääkiksessä.
Mut helppohan se on toisia syyttää kun omat rahkeet ei riitä.
Itse pääsin lääkikseen eka hakukerralla aikanaan. Ihan tavisperheestä olen ja pikkupaikkakunnalta kotoisin, mitään huippulukioita ei ollut monen sadan kilometrin säteellä. Koulumenestys oli hyvä ja tein helkkaristi töitä koko lukion ja pääsykokeisiin luvun ajan. Oulussa ainakin suurin osa opiskelijoista oli ihan tavisperheistä, vanhemmissa maanviljelijöitä, sairaanhoitajia ym. Toki seassa oli joitakin lääkärin lapsia mutta tavisammattihan se lääkärikin on, etenkin julkisella puolella... Ei näillä veroprosenteilla tarvi kyllä mitään luksuselämää suunnitella...
Jos seitsemän kertaa on tuloksetta hakenut, kannattaa joko miettiä joko lukutekniikka ja valmistautuminen täysin uusiksi. Tai päätyä suosiolla vaihtamaan suunnitelmaa toiselle alalle. Kyllä joku kolme kertaa on maksimi mikä samaa kannattaa yrittää. Sen jälkeen menee vuodet kyllä hukkaan. Yksi vaihtoehto on toki hakeutua ulkomaille opiskelemaan. Viro, Latvia, Liettua, Romania, Bulgaria... näihinhän pääsee ilman pääsykoetta ja opintolainalla maksetaan opetus ja eläminen. Toki esim. Virossa on työtahti kova ja aika helposti joutuu uusimaan koko vuoden tai lopettamaan opinnot kokonaan, jos reputuksia tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö taas, ei ne kirjan asiat jää mieleen yhtään sen helpommin sillä, että kirjoittaja on oma vanhempi.
Kukaan yksi ihminen ei kirjoita kaikkia pääsykokeen materiaaleja, eikä tee yksin koekysymyksiä.
Kukaan professori ei ole niin hullu, että vaarantaisi oman uransa vuotamalla koekysymyksiä. Yliopistomaailmassa kyllä huomataan kun jonkun kokeidenlaatijan lapsi hakee opiskelemaan, ja vanhempi jäävää itsensä sinä vuonna. Koska muuten se spekulaatio ei koskaan loppuisi, että pääsikö lapsi omilla ansioilla vai ei, ei omalle lapselle kukaan sellaista toivo.
Näkee ettei tuo trol-li ainakaan suomalaista yliopistomaailmaa tunne lainkaan.
Opiskelutekniikan vuoksi saattaa olla hyödyllistä käydä jokin pääsykoekurssi, mutta niissä on erihintaisia ja halvempi toimii siinä missä kalliskin, mutta pelkillä kursseilla ei pääse sisään, sen oivaltaa siinä vaiheessa, jos niikseen, raka totuus kuitenkin, että pitää olla vähän parempi kuin se vierustoveri, kaikella kunnioituksella luonnollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ihan erilaista valmistautua pääsykokeisiin omassa rauhassa, vanhempien maksamassa kämpässä, eikä tarvitse olla huolissaan saako maksettua laskut toisin kuin köyhä, joka joutuu käymään siinä samalla töissä, kun ei ole varaa olla pois töistä.
No mutta eikö kuka tahansa voi käydä töissä 6kk, säästää ja opiskella täysipäiväisesti 6kk? Varsinkin jollain 0-sopparilla, kunhan sopii asiasta työnantajansa kanssa.
Ei ole tarjolla täysiä tunteja ja kaikki tienistit menevät peruselämiseen. Siitä 600-1000 €/kk ei oikeasti jää ylimääräistä pk-seudulla pakollisten menojen jälkeen, kun pitää myös varautua siihen, jos ei saakaan tarpeeksi tunteja niin pakolliset menot pitää maksaa säästöistä. Jos kieltäytyy töistä silloin, kun työnantaja tarvitsee esim. vakkarin sairastuessa, sulle ei tarjota enää jatkossa tunteja. Tämä on koettu jo monet kerrat. Olen yrittänyt etsiä parempia työpaikkoja, mutta ne ovat kiven alla, toisin kuin hyväosaisilla, joiden vanhemmat pystyvät järjestämään lapsilleen työpaikan kaverin yrityksestä. On tullut seurattua sivusta ja myös sitä, miten pomon kaverin lasta paapotaan ja hänen hommat sysätään extraajille. En ole ap vaan toinen köyhä. Tätä on hyväosaisten vaikea käsittää. Epävarmasta toimeentulosta johtuva stressi syö ihmisen.
On selvää, että eri taustoilta tulevilla ihmisillä on eri lähtökohdat opiskeluun. Toisia on tuettu oppimaan ja ajattelemaan lapsesta pitäen, toiset ovat kasvaneet vanhempien kaljahuuruissa ja käyneet koulua huonosti nukutun yön jälkeen väsyneinä. Jonkun ajattelukapasiteetista menee suuri osa vuokranmaksusta huolehtimiseen, toinen voi keskittyä opiskelemaan ilman huolta toimeentulosta. Yhden on helpompi ponnistella kuin toisen.
On se ymmärrettävää, että ap katkeroituu, kun oma ponnistelu ei riitä. Ehkä häneltä puuttuu asiaa ymmärtävä opastaja, joha tukee pääsykokeisiin lukemista, ehkä hän ei ehdi tarpeeksi panostamaan töissä käynnin ohella, ehkä ei ymmärrä, miten paljon pitää lukea.
Mutta aikuinen ihminen ei lähde kehittelemään salaliittoteorioita opiskelupaikkojen jaosta, vaan ottaa vastuun omasta elämästään, miettii realistisesti mahdollisuuksiaan ja halukkuuttaan ponnistella. Seitsemästä kerrasta voisi jo vetää johtopäätöksiä.
Siitä huolimatta että olen akateemisesti koulutettu, en ymmärrä väittämäsi logiikkaa. Olen osallistunut oikeustieteellisen valintakokeeseen eikä siellä kyselty omia eikä suvunkaan verotustietoja tai omaisuuksia. Kyllä se opiskelemaan pääsy riippuu ihan omasta älystä ja ahkeruudesta. Verotustodistuksella ei jaeta kenellekään opiskelupaikkoja. Ainut miten varallisuus mahdollisesti vaikuttaa, on se että nuoret saavat sellaisissa perheissä enemmän kannustusta opiskella pitemmälle. Tutkimusten mukaan monet vähävaraisten jälkeläiset tyytyvät lyhyeen koulutukseen ja vaatimattomaan tulotasoon, vaikka älyllisiä resursseja olisi muuhunkin.
No lähde pois pääkaupunkiseudulta. Elämä on muualla stressittömämpää ja halvempaa. HUS on muuten työnantajana perseestä ja lääkärien palkat pohjamudissa ja työehdot käsittämättömät verrattuna muihin isoihin sairaaloihin.
Minä en neuvo tytärtäni vaikka hänkin hakee oikikseen.
Kun se koe on muuttunut 20 vuodessa, niin minun neuvoni olisivat sellaista mutua, että siitä olisi vain haittaa.
Vierailija kirjoitti:
No lähde pois pääkaupunkiseudulta. Elämä on muualla stressittömämpää ja halvempaa. HUS on muuten työnantajana perseestä ja lääkärien palkat pohjamudissa ja työehdot käsittämättömät verrattuna muihin isoihin sairaaloihin.
Voin lähteäkin, jos tarjoat mulle työpaikan. En ala loisimaan työttömänä yhteiskunnan tuilla, jos vaan on töitä. Pk-seudulla on keskimäärin enemmän työpaikkoja kuin muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö taas, ei ne kirjan asiat jää mieleen yhtään sen helpommin sillä, että kirjoittaja on oma vanhempi.
Kukaan yksi ihminen ei kirjoita kaikkia pääsykokeen materiaaleja, eikä tee yksin koekysymyksiä.
Kukaan professori ei ole niin hullu, että vaarantaisi oman uransa vuotamalla koekysymyksiä. Yliopistomaailmassa kyllä huomataan kun jonkun kokeidenlaatijan lapsi hakee opiskelemaan, ja vanhempi jäävää itsensä sinä vuonna. Koska muuten se spekulaatio ei koskaan loppuisi, että pääsikö lapsi omilla ansioilla vai ei, ei omalle lapselle kukaan sellaista toivo.
Näkee ettei tuo trol-li ainakaan suomalaista yliopistomaailmaa tunne lainkaan.
Yliopistopiirit ja verkostot ovat todella sisäpiiririittoisia. Olen itsekin lähetettynä tutkijana ollut toistakymmentä vuotta. Mikään taho ei sitä kontrolloi, kuinka proffat lähipiiriään preppaavat. Ulkomailla on sama juttu. Meillä oikiksessa pudotustentit pidettiin ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen (puolet pois) ja pääsääntöisesti ne kysymykset aineen proffan omasta kirjallisesta tuotannosta tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta eikö kuka tahansa voi käydä töissä 6kk, säästää ja opiskella täysipäiväisesti 6kk? Varsinkin jollain 0-sopparilla, kunhan sopii asiasta työnantajansa kanssa.
Ei ole tarjolla täysiä tunteja ja kaikki tienistit menevät peruselämiseen. Siitä 600-1000 €/kk ei oikeasti jää ylimääräistä pk-seudulla pakollisten menojen jälkeen, kun pitää myös varautua siihen, jos ei saakaan tarpeeksi tunteja niin pakolliset menot pitää maksaa säästöistä. Jos kieltäytyy töistä silloin, kun työnantaja tarvitsee esim. vakkarin sairastuessa, sulle ei tarjota enää jatkossa tunteja. Tämä on koettu jo monet kerrat. Olen yrittänyt etsiä parempia työpaikkoja, mutta ne ovat kiven alla, toisin kuin hyväosaisilla, joiden vanhemmat pystyvät järjestämään lapsilleen työpaikan kaverin yrityksestä. On tullut seurattua sivusta ja myös sitä, miten pomon kaverin lasta paapotaan ja hänen hommat sysätään extraajille. En ole ap vaan toinen köyhä. Tätä on hyväosaisten vaikea käsittää. Epävarmasta toimeentulosta johtuva stressi syö ihmisen.
Höpö höpö, ei kukaan firmaansa palkkaa mitään idioottia vain siksi, että kyseessä on kaverin lapsi. Päin vastoin, jos kyse on läheisen ystävän lapsesta, niin ei riskeeraa sitä ystävyyttä, joka tuskin jatkuu jos palkattu lapsi ei olekaan sopiva työntekijä.
Kaikki työnantajat haluavat parhaan mahdollisen työntekijän, se firma on äkkiä konkurssissa jossa paikat jaetaan suhteilla eikä kyvyillä.
Työelämästä vieraantuneilla on tosi outoja käsityksiä työelämästä.
Ihan tyypillinen reaktio suomirutkulta. Kaikki on aina jonkun muun vika.