Mistä se kertoo jos joku ihminen on ajan saatossa jatkuvasti törmäyskurssilla toisten ihmisten kanssa?
Minulla on yksi tällainen sukulainen, joka laittaa välit poikki milloin kenenkin kanssa. Syytä ei ikinä kerrota eikä asioista keskustella. Lyödään vaan mielivaltaisesti liinat kiinni. Olisiko tuolla ihmisellä peiliin katsomisen paikka vai voiko oikeasti olla niin että vika on aina kaikissa muissa? Kommenttia?
Kommentit (70)
Mihin tarvitset tätä sukulaista? Miksi sinun pitää miettiä hänen tekemisiään ja motiiveitaan edes?
Anna toisen olla ja elä omaa elämääsi. Niin tästäkin ongelmasta päästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkisin että tällaisella ihmisellä on ongelmia mielenterveyden kanssa. Ei osaa keskustella asioista. On riittämättömät välineet käsitellä ongelmia. Ja kyllä se eniten tuosta ihmisestä itsestään kertoo kuin muista.
Eli sinun mielestäsi kaikkien kanssa on periaatteessa pakko tulla toimeen? Muuten on mielenterveysongelmainen.
Onko sinusta normaalia, että on riidoissa osan naapureittensa kanssa, koskee jokaista paikkaa, jossa on asunut viimeisen 10 vuoden aikana. On riidoissa osan oman sukunsa ja miehen suvun kanssa. Omituisia syitä ja tarinoita...
Itse olen joko neutraaleissa tai hyvissä väleissä.
Riitapukarilla on jyrkkä luonne, toisaalta kokee muiden käyttävän häntä hyväksi, ei jostain kumman syystä osaa sanoa ei? Lisäksi asioiden pitäisi mennä juuri niin kuin hän itse haluaa, kompromissit ovat hankalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain mielenterveysongelmaiset käyttää välien katkaisemista kaikissa hankaluuksissa ja on useiden eri tahon ihmisten kanssa huonoissa väleissä. Jollakin voi olla kauheita sukulaisia eikä kannata olla väleissä mutta ei tällä samalla ihmisellä voi sattumalta olla ongelmia työpaikalla, kaverisuhteissa, naapureiden kanssa jne
Tunnen pari tällaista tapausta joista toinen on siskoni. Hän ei edelleenkään yli 50-vuotiaana pysty käsittämään että hänessä voi olla vika. En jaksa enää. Äidin kanssa hänellä oli melkein 10 v välit poikki sitten minun ja yritti olla yhtäkkiä kuin mitään ei olisi tapahtunut mikä kuuluu taudinkuvaan myös. Hirveä draama ja kun oma mieli leppyy oletetaan että toiset on valmiita jatkamaan ystävinä yhtäkkiä vaan ja leikitään semmosta leikkiä että mitään ei koskaan tapahtunutkaan.
En voi häntä auttaa joten antaa olla.
Juuri tämä!!! Välien katkaisemista käytetään helppona välineenä kun muuhun ei kyetä. Jotenkin liikuttavan avutonta mutta rasittaa toki massiivisesti ympäristöään tällainen ihminen.
Turhanpäiväinen vääntäminen asioista rasittaa usein vielä enemmän. En usko että tämäkään ihminen ilman syytä katkoo välejä, vaikka niin toinen osapuoli voi itselleen uskotella.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset tätä sukulaista? Miksi sinun pitää miettiä hänen tekemisiään ja motiiveitaan edes?
Anna toisen olla ja elä omaa elämääsi. Niin tästäkin ongelmasta päästään.
Palaan omaan kommenttiini. Kehotan katkaisemaan välit sellaiseen sukulaiseensa, joka aiheuttaa harmia ja mielestäni asiaa ei tarvitse selitellä mitenkään. Niin ei myöskään ap:n sukulaisen tarvitse selittää tekemisiään ja on typerää yrittää etsiä mitään syitä sukulaisen käytökseen. Ihminen päättää omista asioistaan ja se riittää syyksi. Jos sukulaisen diagnoosia alkaa miettimään, niin taitaa olla hieman liikaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkisin että tällaisella ihmisellä on ongelmia mielenterveyden kanssa. Ei osaa keskustella asioista. On riittämättömät välineet käsitellä ongelmia. Ja kyllä se eniten tuosta ihmisestä itsestään kertoo kuin muista.
Eli sinun mielestäsi kaikkien kanssa on periaatteessa pakko tulla toimeen? Muuten on mielenterveysongelmainen.
Onko sinusta normaalia, että on riidoissa osan naapureittensa kanssa, koskee jokaista paikkaa, jossa on asunut viimeisen 10 vuoden aikana. On riidoissa osan oman sukunsa ja miehen suvun kanssa. Omituisia syitä ja tarinoita...
Riitapukarilla on jyrkkä luonne, toisaalta kokee muiden käyttävän häntä hyväksi, ei jostain kumman syystä osaa sanoa ei? Lisäksi asioiden pitäisi mennä juuri niin kuin hän itse haluaa, kompromissit ovat hankalia.
Ei ole normaalia tuollainen missään määrin vaan silloin se syyllinen todellakin löytyy sieltä peilistä. Ihan normaalia on puolestaan se että joskus voi välirikkojakin tulla, mutta jos tämä on jatkuvaa niin ei sitä kyllä normaaliksi enää voi lukea.
Vielä vähän aikaa sitten oli muotia katkaista välit "myrkyllisiin" ja negatiivisiin ihmisiin. Monet käsittivät tämän niin, että _aina_ erimielisyyden tullen on oikeus panna välit poikki.
Koin itse tämän sellaisen henkilön taholta, joka oli katkaissut välit edelliseen parhaaseen ystäväänsä vähän samoin. Olimme todella läheisiä, olin mm. hänen lapsensa kummi. Niin kauan meni hyvin, kunnes tuli ensimmäistä kertaa jotain selvitettävää asiaa. Sain kuulla, ettei hän tarvitse tällaista negatiivisuutta elämäänsä ja se oli sitten siinä.
Oikeasti tasapainoinen aikuinen yrittää selvittää asiat puhumalla. Ongelmat eivät ratkea päätä pensaaseen työntämällä. Onneks populaaripsykologia on kääntynyt sittemmin myös korostamaan tunnelukkojen käsittelyä, ei niitä pakenemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullisesta elämästä.
Tai sitten päinvastaisesta. Paha sanoa tietämättä henkilöä.
Asia ei ole mitenkään epäselvä, muiden kanssa napit vastakkain tarkoittaa että häneen sattuu, eikä eikä hän pärjää muiden kanssa, ilman omaa hallinnan menettämistä ja asioiden riitautamista, kukaan muu kuin hän itse voi auttaa itseään. Turha sitä totuutta on kieltää.
Mulla syynä narsistinen lapsuudenperhe, joka sai aikaan sen, että olen etsiytynyt myös myöhemmin elämässäni myrkyllisiin ihmissuhteisiin. Tätä kaavaa on vaikea rikkoa. On mulla kuitenkin ihana mies, mutta aitoja ja välittäviä ystäviä en ole onnistunut löytämään. Olen siis joutunut karsimaan niitä myrkyllisiä ihmisiä elämästäni, koska olen huomannut, että he eivät tule muuttumaan. Olen väleissä lapsuudenperheeseeni, mutta ei heitä juuri kiinnosta kuulumiseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen väliä jonkun toisen tekemisillä on? Miksi vaivaat päätäsi tällaisella asialla? Sairasta.
Välien poikki laittaminen on eri asia kuin törmäyskurssilla olo. Itse laitan välit poikki näiden kanssa jotka tykkäävät olla törmäyskurssilla eli käytännössä ilkeilevät, käyttäytyvät törkeästi jne eli aiheuttavat itse pahaa mieltä ja tuskaa toisille, koska ”heillä on oikeus”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain mielenterveysongelmaiset käyttää välien katkaisemista kaikissa hankaluuksissa ja on useiden eri tahon ihmisten kanssa huonoissa väleissä. Jollakin voi olla kauheita sukulaisia eikä kannata olla väleissä mutta ei tällä samalla ihmisellä voi sattumalta olla ongelmia työpaikalla, kaverisuhteissa, naapureiden kanssa jne
Tunnen pari tällaista tapausta joista toinen on siskoni. Hän ei edelleenkään yli 50-vuotiaana pysty käsittämään että hänessä voi olla vika. En jaksa enää. Äidin kanssa hänellä oli melkein 10 v välit poikki sitten minun ja yritti olla yhtäkkiä kuin mitään ei olisi tapahtunut mikä kuuluu taudinkuvaan myös. Hirveä draama ja kun oma mieli leppyy oletetaan että toiset on valmiita jatkamaan ystävinä yhtäkkiä vaan ja leikitään semmosta leikkiä että mitään ei koskaan tapahtunutkaan.
En voi häntä auttaa joten antaa olla.
Juuri tämä!!! Välien katkaisemista käytetään helppona välineenä kun muuhun ei kyetä. Jotenkin liikuttavan avutonta mutta rasittaa toki massiivisesti ympäristöään tällainen ihminen.
Turhanpäiväinen vääntäminen asioista rasittaa usein vielä enemmän. En usko että tämäkään ihminen ilman syytä katkoo välejä, vaikka niin toinen osapuoli voi itselleen uskotella.
No eihän tässä ollutkaan kyse siitä ettei välejä saisi tarvittaessa katkaista vaan siitä että mikä sellaista ihmistä vaivaa, joka toistuvasti on törmäyskurssilla toisten kanssa. On aivan normaalia pyrkiä ymmärtämään tällaista häkellyttävää ja mielivaltaista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä vähän aikaa sitten oli muotia katkaista välit "myrkyllisiin" ja negatiivisiin ihmisiin. Monet käsittivät tämän niin, että _aina_ erimielisyyden tullen on oikeus panna välit poikki.
Koin itse tämän sellaisen henkilön taholta, joka oli katkaissut välit edelliseen parhaaseen ystäväänsä vähän samoin. Olimme todella läheisiä, olin mm. hänen lapsensa kummi. Niin kauan meni hyvin, kunnes tuli ensimmäistä kertaa jotain selvitettävää asiaa. Sain kuulla, ettei hän tarvitse tällaista negatiivisuutta elämäänsä ja se oli sitten siinä.
Oikeasti tasapainoinen aikuinen yrittää selvittää asiat puhumalla. Ongelmat eivät ratkea päätä pensaaseen työntämällä. Onneks populaaripsykologia on kääntynyt sittemmin myös korostamaan tunnelukkojen käsittelyä, ei niitä pakenemista.
Yrittää selvittää, mutta joskus on pakko laittaa piste touhulle katkomalla välit jos tämä ei onnistu. Esim narsistinen tai muiden pers häiriöisten kanssa vahingoittaa vain itseään jos ei ymmärrä että välit poikki on ainut toimiva keino. Ei kaikkien kanssa voi keskustella asioita järkevästi selviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riitapukarilla on jyrkkä luonne, toisaalta kokee muiden käyttävän häntä hyväksi, ei jostain kumman syystä osaa sanoa ei? Lisäksi asioiden pitäisi mennä juuri niin kuin hän itse haluaa, kompromissit ovat hankalia.Mitä ihmeen väliä jonkun toisen tekemisillä on? Miksi vaivaat päätäsi tällaisella asialla? Sairasta.
Henkilö on äitini ja jostain syystä haluaa näitä tarnoita minulle kertoa, itse en niitä halua kuunnella eli vaihdan puheenaihetta.
Millä tavoin vaivaan päätäni? Ihmettelen miksi hän ei itse ymmärrä olevansa koko ajan jonkun kiistan osapuolena, vastapuoli vain vaihtuu. Olrtko kenties itse samanlainen riitapukari?
Sanonta suku on pahin pitää niin taas paikkansa. Porukassa on mukana erilaisia persoonia, että eniten taitoa tarvitaan ollakseen menemättä mihinkään liikaa mukaan. Möskin sellaisen kanssa, joka on usein törmäyskursseille sukulaisten kanssa. Ehkä hän on todella mukava tyyppi ystäviensä ja työkavereittensa kanssa?
Minulla oli täti, joka ärisi aina kaikille ja kieltäytyi avaamasta meille ovea jouluisin jne. Silti hän oli maineeltaan ihana lastenlääkäri ja törmään vieläkin ihmisiin, jotka muistavat häntä lämmöllä.
Vierailija kirjoitti:
Sanonta suku on pahin pitää niin taas paikkansa. Porukassa on mukana erilaisia persoonia, että eniten taitoa tarvitaan ollakseen menemättä mihinkään liikaa mukaan. Möskin sellaisen kanssa, joka on usein törmäyskursseille sukulaisten kanssa. Ehkä hän on todella mukava tyyppi ystäviensä ja työkavereittensa kanssa?
Minulla oli täti, joka ärisi aina kaikille ja kieltäytyi avaamasta meille ovea jouluisin jne. Silti hän oli maineeltaan ihana lastenlääkäri ja törmään vieläkin ihmisiin, jotka muistavat häntä lämmöllä.
Ätinikin on varmasti joidenkin mielestä äärettömän ihana ihminen, niiden valikoitujen mielestä joille hän loistaa täysillä. Lapsuudenkodissa vain tilanne oli toisenlainen.
Suuri osa suomalaisista nyt vaan on pyllystä. Olen paljon onnellisempi kun laitan tiukat rajat heidän heilumiselleen.
Kyllä se aurinko paistaa minulle vaikka en kaikille pösilöille puhuisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riitapukarilla on jyrkkä luonne, toisaalta kokee muiden käyttävän häntä hyväksi, ei jostain kumman syystä osaa sanoa ei? Lisäksi asioiden pitäisi mennä juuri niin kuin hän itse haluaa, kompromissit ovat hankalia.Mitä ihmeen väliä jonkun toisen tekemisillä on? Miksi vaivaat päätäsi tällaisella asialla? Sairasta.
Henkilö on äitini ja jostain syystä haluaa näitä tarnoita minulle kertoa, itse en niitä halua kuunnella eli vaihdan puheenaihetta.
Millä tavoin vaivaan päätäni? Ihmettelen miksi hän ei itse ymmärrä olevansa koko ajan jonkun kiistan osapuolena, vastapuoli vain vaihtuu. Olrtko kenties itse samanlainen riitapukari?
Sinulla on valtavan iso äitiongelma, sen tietää joka ikinen av:n lukija. Jaxuhalit taas kerran.
Minä en esimerkiksi siedä kateellisia ja kieroja ystäviä. Naisten keskuudessa sellainen pahaa puhuminen ja juoruaminen on tosi yleistä. Jollain tasolla se on vielä ok, mutta sitten kun se on pelkkää manipulointia ja muiden kääntämistä yhtä vastaan, sille on laitettava raja. Itse olen vasta aikuisiällä oppinut, että kierojen ystävien kanssa voi laittaa välit poikki, siinä ei ole mitään väärää. Jännää että näissä ketjuissa yritetään aina syyllistää ja jopa diagnosoida se joka laittaa välit poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä nimenomaan on normaalia olla erimielinen osan naapureista, sukulaisista, työkavereista jne. kanssa. Se on sitten toinen asia hyssyttääkö ongelmat ja on "neutraaleissa" väleissä vai "riidoissa". Itseä närästää ihan yhtä lailla se kusipäänaapuri olenko hiljaa vai en. Mieluiten sanon ongelmasta kuin märehdin.