Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko tullut huijatuksi työnhaussa?

Vierailija
03.05.2019 |

Tuli eräässä toisessa ketjussa vastaan kokemus, jossa erästä entistä yrittäjää oli toistuvasti yritetty saada luovuttamaan asiakasrekisterinsä vastineeksi työpaikasta. Tämä nyt on röyhkeimmästä päästä, mutta pienimuotoisempaakin huijaamista tapahtuu, esimerkiksi kehitysideoiden ja -kokemusten lypsämistä hyväuskoisilta hakijoilta työhaastatteluissa, vaikka ei ole aikomustakaan palkata ketään.

Onko sinua huijattu tai käytetty hyväksi työnhaussa?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yhden ison ketjun kesätyöpaikan ryhmähaastattelussa. Haastattelijana oli 3 noin 50 vuotiasta naista. Yksi heistä totesi heti alluun että "meillä on 90% työntekijöistä naisia, niin olisi kiva saada tänne vähän miehiäkin". Noh, yksilöhaastatteluihin kutsuttiin 5 poikaa ja me muut jäätiin nuolemaan näppejämme :D

Vierailija
22/34 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain kertoja joo, on tullut tunne, että minua on huijattu. 

Kerran innostuin, kun haetiin kaupanalan työntekijää kokoaikatyöhön. Täälläpäin ei koskaan saa kokoaikatyötä ja itsekin olin osa-aikatyössä. Haastattelussa ilmeni, että työaika olisi 30-34 tuntia/vko ja kauppiaan mielestä vastaa täysin kokoaikatyötä nykyään. En vauhtanut samoilta työtunneilta heille. 

Toisella kerralla ilmoituksessa oli tessin palkka. Haastattelukin meni hyvin ja sain paikan. Haastattelussakin mainittiin tuo Tessin palkka. Alkupalkka olisi ollut 7€/h ensimmäisen vuoden ajan. Minun palkkani olisi kuulunut, kokemus huomioituna, olla 12€/h ja alan harjoittelijankin on Tessissä yli 8€/h.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entinen yrittäjä kirjoitti:

Minä olen tuo entinen yrittäjä, jonka asiakasrekisteriä yritettiin nyhtää. Täsmennän juttua vielä, koska koko kuvio oli vieläkin tökerömpi kuin kerroin.

Haastattelijat, tj ja firman toinen omistaja (kahden hengen firma), etsivät mollin kautta työntekijää. Minulta he utelivat asiakasrekisteriäni kasvotusten tunnin ajan ja lopuksi sanoivat hymyillen, ettei heillä ollut tarjota minulle työtä. Tämä oli ensimmäinen haastatteluni yli vuosikymmenen rehellisen ja avoimen yrittäjyyden jälkeen, joten olin varsin hämmentynyt. Antamistani tiedoista ei kuitenkaan ollut kaksikolle mitään hyötyä (yhteystietoni koskivat eläkkeelle jääneitä henkilöitä ja jo myytyjä tai lopettaneita yrityksiä), ja seuraava yhteydenotto koski urakkaa, joka minulle kuulemma olisi tarjolla. Kaksikosta ei alkuturinoiden jälkeen kuulunut mitään. Muutaman viikon kuluttua kysyin sähköpostilla kohteliaasti (ja hieman nenäkkäästi), olivatko keskeneräiset neuvottelumme mahdollisesti unohtuneet, tj:n vastaus kuului "juuri näin on käynyt" ja asia jäi siihen.

Jonkin ajan kuluttua firman kakkoshenkilö kirjoitti minulle sähköpostiviestin siitä, että nyt olisi minulle tarjolla iso ja pitkä alihankkijaurakka valtion organisaatiossa. Tämä organisaatio kuitenkin haluaisi kilpailutukseen tarjotun aliurakoitsijan asiakasrekisterin yhteystietoineen viimeisten kymmenen vuoden ajalta. Tätä en tietenkään suostunut antamaan (vaikka lopulta sanottiin, että ei tarvita puhelinnumeroita eikä päivämääriä, vaan ihan firman nimi riittäisi), enkä ole sen koommin kuullut kaksikosta mitään. Mieltä kuitenkin kalvoi, joten soitin tuon valtion organisaation asianomaiselle päällikölle ja kysyin, olivatko heidän vaatimuksensa todella yllä mainitut. Päällikkö oli ällikällä lyöty, sai naurukohtauksen ja kertoi, ettei ollut tuollaisesta kuullutkaan. Koska hän kysyi, mistä firmasta oli kyse, kerroin, ja hän sanoi, ettei ollut lainkaan yllättynyt. Tuon kaksikon liiketoimet kyllä tunnettiin.

Kaksikko on nämä tuosta kuluneet vuodet etsinyt jatkuvasti freelance-työntekijöitä mollin ja monen muun foorumin kautta. Vaatimuksena on joko 1-2 tai 1-5 vuotta työkokemusta, mikä kertoo, että asiantuntijatyöhön etsitään vastavalmistuneita ihmisiä - kuten minä joskus 25 vuotta sitten - jotka noviiseina tekevät riemuissaan töitä pienellä palkalla, kunhan vain niitä saavat.

Nyt alkaa aika loppua, joten ehkä kirjoittelen huomenna muista kokemuksistani. Kaikenlaista on nähty, eikä siitä suurin osa ole kaunista.

Miksi ihmeessä soitit valtion organisaation päällikölle, joka tuskin tunsi tietyn hankintakilpailutuksen kriteerejä. Miksi et katsonut suoraa Hilmasta vaatimuksia? Sieltä se pomokin ne urkki.

Minulla ei tuolloin vielä ollut pääsyä Hilmaan, eikä minulla ollut tarvettakaan käydä siellä, koska yksinyrittäjänä minulla ei ollut mahdollisuutta osallistua kilpailutuksiin. Soitin sille organisaation päällikölle, jonka tiesin tuntevan tuon projektin perusteellisesti. Sitä paitsi tuo vaatimus oli niin erikoinen, että halusin kuulla, miten työn tilaaja siihen reagoisi.

Tuota... Hilmaan on pääsy kaikilla. Tämä on ehkä oudoin tekosyy, jonka olen kuullut.

Vierailija
24/34 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain erästä työpaikkaa ja kävin haastattelussa ja kaikki eteni ihan normaalisti (tunnettu yritys, työhön vaadittiin maisterikoulutus). Koska kyseessä on erittäin tunnettu firma, jota käsittääkseni pidetään arvostettuna ja luotettavana, niin en osannut epäillä mitään ihmeellistä. Päivä haastattelun jälkeen pomo soitti ja sanoi, että minut on valittu ja työ alkaa 1 kk päästä ja kertoili siinä puhelimessa jo perehdytyksestä ja milloin saan avaimet ym. Sovittiin että menen vielä allekirjoittamaan paperit puoliltapäivin ylihuomenna. Soitin sitten vielä allekirjoituspäivän aamuna sille pomolle varmistaakseni tarkan paikan, jossa tapaamme ja tarkan kellonajan. Hän kuulosti kummalliselta ja sai sitten sanottua, että tehtävä onkin jo annettu eräälle toiselle henkilölle. Tunsin itseni todella hölmöksi ja olin aika vihainen.

Minulla ei ollut mitään keinoa todistaa suullisen sopimuksen olemassa oloa, koska en ollut tajunnut nauhoittaa sitä "sinut on valittu" -puhelua.

Vierailija
25/34 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei nyt varsinaisesti huijatuksi mutta hyvin kyseenalaisesti työnantaja silti toimi. Olin tehnyt eräässä koulussa sijaisuuksia (ja olin saanut hyvää palautetta työstäni) ja kun siellä aukeni pidempi määräaikainen pätkä (johon olin siis pätevä ja johon minulla oli sopivaa kokemusta) laitoin tietenkin hakemuksen. Tiesin että kyseistä työtä oli siihen asti hoitanut henkilö jolla ei ollut virallista pätevyyttä. Koska tarjolla oleva pätkä oli kuitenkin sen verran pitkä oli koululla velvollisuus etsiä pätevää opettajaa. No, aikaa meni, haastattelukutsua ei ikinä tullut ja lopulta sähköpostiin kolahti valintapäätös jonka mukaan kukaan muutamasta kymmenestä pätevästä hakijasta (päätöksistä siis näkyy kuinka monella hakijalla on ollut hommaan virallinen opettajan pätevyys) ei ollut sopiva joten paikka jätettiin täyttämättä. Koulun nettisivuilta näin että se sama henkilö jolla ei ollut opettajan pätevyyttä jatkoi hommassa. Jep... eipä enää huvittanut siellä koulussa tehdä edes sijaisuuksia.

Vierailija
26/34 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tuo entinen yrittäjä, jonka asiakasrekisteriä yritettiin nyhtää. Täsmennän juttua vielä, koska koko kuvio oli vieläkin tökerömpi kuin kerroin.

Haastattelijat, tj ja firman toinen omistaja (kahden hengen firma), etsivät mollin kautta työntekijää. Minulta he utelivat asiakasrekisteriäni kasvotusten tunnin ajan ja lopuksi sanoivat hymyillen, ettei heillä ollut tarjota minulle työtä. Tämä oli ensimmäinen haastatteluni yli vuosikymmenen rehellisen ja avoimen yrittäjyyden jälkeen, joten olin varsin hämmentynyt. Antamistani tiedoista ei kuitenkaan ollut kaksikolle mitään hyötyä (yhteystietoni koskivat eläkkeelle jääneitä henkilöitä ja jo myytyjä tai lopettaneita yrityksiä), ja seuraava yhteydenotto koski urakkaa, joka minulle kuulemma olisi tarjolla. Kaksikosta ei alkuturinoiden jälkeen kuulunut mitään. Muutaman viikon kuluttua kysyin sähköpostilla kohteliaasti (ja hieman nenäkkäästi), olivatko keskeneräiset neuvottelumme mahdollisesti unohtuneet, tj:n vastaus kuului "juuri näin on käynyt" ja asia jäi siihen.

Jonkin ajan kuluttua firman kakkoshenkilö kirjoitti minulle sähköpostiviestin siitä, että nyt olisi minulle tarjolla iso ja pitkä alihankkijaurakka valtion organisaatiossa. Tämä organisaatio kuitenkin haluaisi kilpailutukseen tarjotun aliurakoitsijan asiakasrekisterin yhteystietoineen viimeisten kymmenen vuoden ajalta. Tätä en tietenkään suostunut antamaan (vaikka lopulta sanottiin, että ei tarvita puhelinnumeroita eikä päivämääriä, vaan ihan firman nimi riittäisi), enkä ole sen koommin kuullut kaksikosta mitään. Mieltä kuitenkin kalvoi, joten soitin tuon valtion organisaation asianomaiselle päällikölle ja kysyin, olivatko heidän vaatimuksensa todella yllä mainitut. Päällikkö oli ällikällä lyöty, sai naurukohtauksen ja kertoi, ettei ollut tuollaisesta kuullutkaan. Koska hän kysyi, mistä firmasta oli kyse, kerroin, ja hän sanoi, ettei ollut lainkaan yllättynyt. Tuon kaksikon liiketoimet kyllä tunnettiin.

Kaksikko on nämä tuosta kuluneet vuodet etsinyt jatkuvasti freelance-työntekijöitä mollin ja monen muun foorumin kautta. Vaatimuksena on joko 1-2 tai 1-5 vuotta työkokemusta, mikä kertoo, että asiantuntijatyöhön etsitään vastavalmistuneita ihmisiä - kuten minä joskus 25 vuotta sitten - jotka noviiseina tekevät riemuissaan töitä pienellä palkalla, kunhan vain niitä saavat.

Nyt alkaa aika loppua, joten ehkä kirjoittelen huomenna muista kokemuksistani. Kaikenlaista on nähty, eikä siitä suurin osa ole kaunista.

Miksi ihmeessä soitit valtion organisaation päällikölle, joka tuskin tunsi tietyn hankintakilpailutuksen kriteerejä. Miksi et katsonut suoraa Hilmasta vaatimuksia? Sieltä se pomokin ne urkki.

Minulla ei tuolloin vielä ollut pääsyä Hilmaan, eikä minulla ollut tarvettakaan käydä siellä, koska yksinyrittäjänä minulla ei ollut mahdollisuutta osallistua kilpailutuksiin. Soitin sille organisaation päällikölle, jonka tiesin tuntevan tuon projektin perusteellisesti. Sitä paitsi tuo vaatimus oli niin erikoinen, että halusin kuulla, miten työn tilaaja siihen reagoisi.

Tuota... Hilmaan on pääsy kaikilla. Tämä on ehkä oudoin tekosyy, jonka olen kuullut.

Tarkoitin pääsyllä sitä, että en ollut tuolloin vielä rekisteröitynyt Hilmaan. Mistä muuten päättelit, että kyseessä oli nimenomaan tekosyy - ja tekosyy mille?

Vierailija
27/34 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvila/kioski halusi kokeilla yöaukioloa, kun viereisessä yökerhossa asiakkaita riitti ja nälkäisinä poistuivat pilkun jälkeen. Tein vuoron ja asiakkaita kävi jonkun verran, mutta ei riittävästi. Omistaja tuli tulokseen, ettei yöaukiolo kannata. En saanut koskaan palkkaa tuosta työvuorosta.

Vierailija
28/34 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin opiskeluaikoinani kesähotellin vastaanottoon töihin. Haastattelussa oli kysytty, voisinko joskus tehdä muitakin tehtäviä kuin vain respatöitä, ja totta kai vastasin kyllä. Ensimmäisenä työpäivänä selvisi, että minun ainoana tehtävänäni oli kesähotellin siivoaminen. Mikä vielä pahempaa, kesähotelli toimi opiskelija-asuntolan tiloissa, ja minun hommani oli käydä siivoamassa soluhuoneistot opiskelijoiden jäljiltä. Joissakin asunnoissa ensimmäinen työvaihe hoidettiin lapioilla.

Vierailija
29/34 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karuja kokemuksia

Vierailija
30/34 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin rekrytointimessuille ja olin etukäteen katsonut läpi listan, jossa oli messuille osallistuvat työnantajat ja mitä töitä heillä olisi tarjolla. Yhden firman kerrottiin hakevan aspaa, joka osaa kieltä x (toinen äidinkieleni). Tämä työpaikkailmoitus oli myös netissä. Hakeuduin kyseisen firman ständille, ja kysyin työpaikasta. Rekrytoija kertoi minulle iloisena, ettei heillä ole sellaista työpaikkaa avoinna. Olin vähän ihmeissäni, mutta ajattelin, että ehkä minä sitten muistan firman väärin. Annoin hänelle cv:ni, ja hän sanoi ottavansa yhteyttä, jos heille tulee vastaava työpaikka auki. Hän vielä erikseen kertoi, että kuinka haluttua työvoimaa me olemme, jotka osaamme kyseistä kieltä. Menin kotiin, ja netissä oli edelleen tämä työpaikkailmoitus avoinna. Rekrytoija siis jostain syystä valehteli minulle päin naamaa. En ymmärrä miksi. Käyttäydyin ihan normaalisti, ja olin kohtelias oma itseni. Siltikin ensimmäinen lause, minkä rekrytoija minulle sanoi, oli, ettei sellaista työpaikkaa ole avoinna.

Vierailija
31/34 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä tullut vastaan, että asiat muuttuvat matkan varrella. Esim. on työpaikkailmoitus, haastattelu rekryfirmassa ja haastattelu itse työpaikassa, ja näissä on osa asioista eri tavalla. Mutta onko kyseessä huijaus, asioiden todellinen muuttuminen, vaiko väärinymmärrys jossain osassa ketjua? En tiedä.

Vierailija
32/34 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin pääsyllä sitä, että en ollut tuolloin vielä rekisteröitynyt Hilmaan. Mistä muuten päättelit, että kyseessä oli nimenomaan tekosyy - ja tekosyy mille?

Tekosyy sille, että et tarkistanut, mitä sanatarkasti tarjouspyynnössä sanottiin. Organisaatioiden päälliköillä on aika vähän tietoa siitä, mitä ja millä sanamuodolla ollaan hankkimassa, he eivät hanki itse mitään.

Vierailija
33/34 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekosyy sille, että et tarkistanut, mitä sanatarkasti tarjouspyynnössä sanottiin. Organisaatioiden päälliköillä on aika vähän tietoa siitä, mitä ja millä sanamuodolla ollaan hankkimassa, he eivät hanki itse mitään.

Mikä sinun motiivisi tuolle jankuttamiselle oikein on?

Vaikka olisinkin ollut rekisteröityneenä Hilmassa, vaikka olisinkin katsonut sieltä yksityiskohdat ja vaikka siellä ei olisikaan edellytetty alihankkijan asiakasrekisterin saamista, tuo vaatimus olisi edelleen ollut ennenkuulumaton ja pähkähullu sekä vaatinut tarkempaa tutkimista. Olen ollut tällä alalla kohta kolmekymmentä vuotta, joten aivan varmasti osaan etsiä organisaatiosta kunkin projektin parhaan asiantuntijan. Kumpikohan tuntee minun alani ja tämän tapauksen paremmin - minä vai sinä?

Vierailija
34/34 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ollut aika pitkään työtön, kun mulle tarjottiin epävirallista tietä töitä henkilökohtaisena avustajana. Sitten selvisi että avustettava kaipasi apua myös seksiin liittyvissä asioissa. Mm. vessareissuihin sorsineen sisältyi muutakin kuin "hotelli helpotuksessa käymistä" jos ymmärrätte mitä tarkoitan :-). Se kokeilu jäi siihen, en ollut niin epätoivoisesti töitä vailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi