Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka merkittävä kuolinsyy vti oli naisilla ennen antibioottien keksimistä?

Vierailija
03.05.2019 |

Kun virtsatietulehdus on naisilla lähes yhtä yleinen kuin flunssa ja etenee hoitamattomana munuaisiin. Munuaistulehdus taas puolestaan tappaa ilman antibiootteja. Oliko vti tai siitä seurannut munuaistulehdus siis naisten yleisimpiä kuolinsyitä ennen antibioottien keksimistä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ole ikinä sairastanut flunssaa, eikä ole ollut koskaan virtsarakontulehdusta Mistä olet keksinyt tuon yleisyyden. ikäni on jo 56v.

"Virtsarakkotulehdukset ovat hengitystieinfektioiden jälkeen toiseksi yleisimpiä infektioita Suomessa. Niitä hoidetaan maassamme vuosittain noin kolmisen sataa tuhatta. "

"Naisilla virtsarakkotulehdukset ovat varsin yleisiä nuoresta iästä lähtien. 65 vuoden ikään tulleista naisista noin puolella on jo ollut vähintään yksi tulehdus."

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Eli puolella ei ole koskaan ollut 65 vuoteen mennessä. Minullakaan ei ole ollut. Ilmeisesti anatomiallakin on merkitys, mm. virtsaputken suun sijainnilla.

Vierailija
22/29 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miesten yleisin kuolinsyy oli joku ylettömästä työnteosta johtuva prakaaminen kun piti elättää koko perhe yksin.

Penisilliinin keksijä oli mies mutta uudempien antibioottien löytäjissä on paljon myös naisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on usein pohtinut, että hänen mummonsa kuoli (60-luvulla) varmaankin virtsatieinfektioon, joka meni munuaisiin. Lääkäri kävi ja sanoi, että nyt se on mummolle tullut kuolemantauti.

Vierailija
24/29 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on paha flunssa kahdesti vuodessa ja virtsatieinfektio on ollut joskus neljävuotiaana ja 29-vuotiaana. Nyt olen 35 v. Eli ei se ainakaan minulla ole "lähes yhtä yleinen kuin flunssa". Mistä edes keksit tuon?

Jos saat vähän väliä virtsiksen, niin ehkä syy on siinä, että et pese alapäätäsi ja käy pissalla ennen ja jälkeen seksin, ja annat miehen vedellä paljaalla huosuissa hautuneella mähnäisellä munalla.

Tunnen muutaman joilla on virtsis aina seksin jälkeen (lähes jatkuvasti siis), ja syynä tosiaankin tuo, ettei osata peseytyä ja pisutella ennen ja jälkeen seksin, ja vaadita peseytymistä tai edes kumin käyttöä mieheltä.

Ei vitja, mikä kansan kynttilä oletkaan. Syy miksi naisilla ylipäänsä on noita tulehduksia johtuu siitä, että virtsaputki on niin lyhyt ja sinne on helppo bakteerien päästä. Joidenkin naisten anatominen rakenne on sellainen, että tulehduksia tulee helpommin kuin toisille. Miehille ei tule niin helposti koska se putki on pidempi ja virtsa huuhtoo mennessään putkea pitkin kiipivät bakteerit. Minulla alkoi tulehduksia tulla synnytyksen jälkeen, kun alapään rakenne muuttui. Ei ole miehellä yhtään mähnäisempi muna kuin aiemminkaan.

Vierailija
25/29 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähintään kolme virtsistä vuodessa, siskopuoli just juhli kolmekymppisiään selvinpäin kun virtsis ja tietysti ab-kuuri. Myös mummo kärsi niistä nuorempana,oli kuulemma syönyt puolukoita metsässä hoidoksi.

Vierailija
26/29 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli joskus sarjana tulehduksia.

Kun kyllästyin niihin ja jatkuviin antibiootteihin, niin muutin perusteellisesti toimintatapoja. Kunnon hygienia aina, pesut, pissat, pesut, juon vettä paljon, karpalomehua, c- ja d-vitamiinia, lisäksi pidän huolen, että pepun seutu ja alaselkä on aina lämmin, en esim istu edes kesällä ilman alustaa millään viileällä ja en pidättele pissaa kovin kauaa ikinä, koska siitäkin saan tulehduksen. En ui ulkona koskaan. Jos kylmetän hetkeksi itseni, tunnen sen alaselässä ja silloin on jo kiire lämmittämään itseni. Kuuma suihku, sauna tai kuumat vesipullot auttaa.

Jos mikään ei tepsi ja tuntuu, että tulehdus on tulossa niin saan reseptin. Tulehdus menee tunneissa todella pahaksi ja vaaralliseksi. Harmittaa aina jos suojatoimet pettää, mutta mieluummin antibiootti kuin tiputus osastolla.

Ennen antibiootteja ihmisillä on ollut kaikki keinot käytössä, lisäksi on ollut luontaistuotteita ym rohtoja, jotka ovat jonkin verran tepsineet. Rohtojen avulla parantaminen on vain jäänyt kokonaan taka-alalle lääketieteen kehittyessä, mutta kyllä ne silti on ihan luontainen ja hyvä vaihtoehto jos haluaa koittaa parantaa itseään ilman antibioottia. Määräänsä enempää noi ei voi parantaa, joten jos lievä tulehdus ei taltu luontaisesti, niin lääkettä on pakko ottaa, jotta ei kuole.

Rohtoja virtsatievaivoihin on mm.

Virtsaneritystä lisäämään:

- ahomansikka, fenkoli, juolavehnä, kanerva, kataja, koivut, kultapiisku, liperi, mesiangervo, mustaherukka, mänty, nokkonen, peltokorte, persilja, pihatähtimö, pihlaja (marjat), punaherukka, selleri, sianpuolukka, tyräruoho, valkopeippi, voikukka

Ja virtsatietulehduksiin:

- auringonhattu, kanerva, koivut, koristekrassi, kultapiisku, peltokorte, puolukka, sianpuolukka.

Vierailija
27/29 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli taipumus noihin. Hänellä oli nuoruudesta asti, 50-luvulta alkaen niitä ja ne olivat hänellä kivuliaita. Käsittääkseni parannettiin antibiooteilla. Piti välttää uimista niiden takia ja tietysti huolehtia hygieniasta. Tiesin niistä jo nuorena, koska ne olivat hänelle niin häiritsevä vaiva. Joillakin tosiaan on enemmän alttiutta niihin.

Olen lukenut, että joskus tuota infektiota nimitettiin kuherruskuukausi-infektioksi, koska riski sairastua kasvoi avioitumisen jälkeen.

Vierailija
28/29 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miesten yleisin kuolinsyy oli joku ylettömästä työnteosta johtuva prakaaminen kun piti elättää koko perhe yksin.

Ja silti palstamiehet haikailee noita aikoja ja haluaa naiset kotiin.

Vierailija
29/29 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulehduksia aiheuttaa synnynnäinen ja parantumaton munuaissairaus ja kyllä ottaa päähän lukea täältä, että en "pisuttele" tarpeeksi tai huolehdi hygieniastani oikealla tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi