Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääsykokeet pois!

Vierailija
03.05.2019 |

Pitää tulla sellainen, että kaikki pääseevät opiskelelemaan sitä alaa ja sitä tutkintoa mitä haluavat. Minä olen 7 vuotta yrittänyt pääsykokeissa ja ei onnistu. Onko tämä tasa-arvoa?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskouluasteilla tulisi olla haastavia oivaltaviaaa tehtäviä jotka auttavat tutustuttamaan omaan itseensä.

Vierailija
42/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvillä yo-papereilla pääsee alalle, joka ei sovi tippaakaan ko. tyypille. Lääkäreissä on hirveästi epäsosiaalisia nörtteljä, jotka eivät sovi minkäänlaiseen asiakanspalveluun. Vähäisenkin ajan nököttävät päätteen takana, että ei tarvitse kohdata asiakasta. Pääsykokeet pitäisi olla soveltuvuuskokeita, ei pelkkää ulkolukua, mitä ne nykyään ovat.

Olen joskus ihmetellyt sitä, että sairaanhoitajakoulutukseen on psykologiset soveltuvuustestit, mutta lääkärikoulutukseen ei. Lääkäriksi kelpaa siis kuka tahansa, joka oppii kirjat tarpeeksi hyvin ulkoa, mutta vain hoitajilta edellytetään varsinaista alalle soveltuvuutta.

Lääkäri voi tehdä todella monenlaisia töitä. Esim. tutkimuksessa ja diagnostisilla aloilla (esim. radiologi) tarvitaan ihan erilaisia ominaisuuksia kuin vaikka tk-lääkärin, lastenlääkärin tai psykiatrin työssä, jossa korostuu kyky kohdata ihmisiä. Yleensä kuitenkin ihmiset hakeutuvat sellaisille aloille, joille omat ominaisuudet sopivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvillä yo-papereilla pääsee alalle, joka ei sovi tippaakaan ko. tyypille. Lääkäreissä on hirveästi epäsosiaalisia nörtteljä, jotka eivät sovi minkäänlaiseen asiakanspalveluun. Vähäisenkin ajan nököttävät päätteen takana, että ei tarvitse kohdata asiakasta. Pääsykokeet pitäisi olla soveltuvuuskokeita, ei pelkkää ulkolukua, mitä ne nykyään ovat.

Olen joskus ihmetellyt sitä, että sairaanhoitajakoulutukseen on psykologiset soveltuvuustestit, mutta lääkärikoulutukseen ei. Lääkäriksi kelpaa siis kuka tahansa, joka oppii kirjat tarpeeksi hyvin ulkoa, mutta vain hoitajilta edellytetään varsinaista alalle soveltuvuutta.

sovelletaan, fyke, vaatii myös laskemista

Vierailija
44/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi uskot pärjääväsi koulussa, jos et viidessä vuodessa ole saanut luettua pääsykokeeseen?

Siis mä luen niihin päösykokeisiin, mutta kun niin vähän otetaan porukkaa sisään että aina on vaan vähän mua parempia! Tää on niin väärin että mä yritän ja yritän mutta ei vaan riitä. Missä kohtuus??

Ap

Miten helvetissä ne voi olla sua parempia, kun sulla on ollut viisi (!) vuotta aikaa treenata siihen kokeeseen ja muilla 2 kk?

Eikö se kerro siitä, ettet myöskään sisälle päästyäsi olisi aika alta vastaavassa asemassa?

Koeaiheet vaihtuu vuosittain. Etkö tajua? Mene muualle jankkaamaan. Ksipää! Mä vttu yritän niin kovasti ettet tiedäkään. Oletkin varmaan joku isin maksaman valmennusHUIJAUSkurssin käynyt, jossa lahjotut hyvätveljet antaneet oikeat koevastaukset, jotta tällaiset köyhät eivät pääse yliopistoon.

Ap

Mutta ala ja aihepiirit pysyy samana. Lääkiksessä kysellään joka vuosi kemiasta, matikasta ja fyssasta, oikiksessa on joka vuosi sitä samaan ajattelumalliin perustuvaa pilkunnuss*mista, bilsassa kysymykset perustuu samaan oppimäärään joka vuosi jne jne. Kyllähän tuo aika epäilyttävää on, että monen vuoden perehtymisellä aiheeseen sun ohi menee joks vuosi jengiä suoraan lukiosta.

Mutta mitä jos menisit vaikka aikasi kuluksi töihin ja vaikka säästäisit vähän rahaa, että pääset sellaiselle huijauskurssille, jossa sulle kerrotaan oikeat vastaukset? Ja jos sittenkään et pääse, niin miettisit uudelleen mitä elämältä haluat.

Vierailija
45/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ei ole lääkäriksi. Ikävä että et päässyt lääkäriksi.

Ja sitå ulkolukua tarvitaan todellakin. Sitå tarvitsee varsinkin lääkäri ja moni muu. Mistä ne tiedot muuten päähän menisi.

Vierailija
46/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän ne soveltuvuustestit karsi ketään.

Lukiostakin kaikki pahimmat koulukiusaajat ja tympeimmät toisia nenänvartta pitkin halveksien katsovat opiskeli sairaanhoitajiksi. Osa jopa terveydenhoitajiksi neuvolaan (ei ihme huonon palvelun) ja kaiken huipuksi psykiatriseksi sairaanhoitajaksi.

Vierailija
47/47 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykokeet eivät mittaa alalle soveltuvuutta. Joitakin akateemisia opiskeluvalmiuksia mittaavat, ja motivaatiota. Suosituimmille aloille pääsee joku 5-10 % opiskelemaan ja lähes yhtä hyviä olisi varmasti 20-30 % hakijoista ja puolet ihan kohtuullisia.

Pääsykokeita käytetään lähinnä karsimaan hyvistä ehdokkaista joku osa, jonka voi laittaa järjestykseen. Samalla saa vähän pohjaoppia, jota alalla tarvitaan.

Toimivat ne toisellakin tapaa karsivana. Mulla on useampikin kaveri ajatellut "joo meen oikikseen!" ja sitten kurkattuaan pääsykoekirjat todenneet, että juu ei tämmöistä, lähden lukemaan jotain kiinnostavampaa.