Pääsykokeet pois!
Pitää tulla sellainen, että kaikki pääseevät opiskelelemaan sitä alaa ja sitä tutkintoa mitä haluavat. Minä olen 7 vuotta yrittänyt pääsykokeissa ja ei onnistu. Onko tämä tasa-arvoa?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi uskot pärjääväsi koulussa, jos et viidessä vuodessa ole saanut luettua pääsykokeeseen?
Siis mä luen niihin päösykokeisiin, mutta kun niin vähän otetaan porukkaa sisään että aina on vaan vähän mua parempia! Tää on niin väärin että mä yritän ja yritän mutta ei vaan riitä. Missä kohtuus??
Ap
Miten helvetissä ne voi olla sua parempia, kun sulla on ollut viisi (!) vuotta aikaa treenata siihen kokeeseen ja muilla 2 kk?
Eikö se kerro siitä, ettet myöskään sisälle päästyäsi olisi aika alta vastaavassa asemassa?
Koeaiheet vaihtuu vuosittain. Etkö tajua? Mene muualle jankkaamaan. Ksipää! Mä vttu yritän niin kovasti ettet tiedäkään. Oletkin varmaan joku isin maksaman valmennusHUIJAUSkurssin käynyt, jossa lahjotut hyvätveljet antaneet oikeat koevastaukset, jotta tällaiset köyhät eivät pääse yliopistoon.
Ap
Nyt ymmärrän miksi et pääse.
Voithan sä mennä yo-todistuksella. Käy korottamassa arvosanat, jos ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi uskot pärjääväsi koulussa, jos et viidessä vuodessa ole saanut luettua pääsykokeeseen?
Siis mä luen niihin päösykokeisiin, mutta kun niin vähän otetaan porukkaa sisään että aina on vaan vähän mua parempia! Tää on niin väärin että mä yritän ja yritän mutta ei vaan riitä. Missä kohtuus??
Ap
Vaihda alaa. Ei korkeakoulutus voi perustua almujen antamiseen. Jos et pääse sisään, et pääse ja ei se ole reilua tai epäreilua kun se vaan on. Ei vaan rahkeet riitä, joten keksi jotain muuta käyttöä ajallesi. 7 kertaa on todella paljon, joten uskoisit vaan jo etkä vinkuisi miten epäreilua on, että koulut ottaa sisään ne, jotka vastaavat paremmin niiden asettamia standardeita. Et kai työelämässäkään vikise, että on niin epäreilua kun olet käynyt 7 haastattelussa ja et vieläkään saanut paikkaa? Joko pääsee riman yli tai sitten ei. Etsi joku ala, missä sinä olet parempi kuin ne muut, jo pääsykokeessa.
Pääsykokeet pitää olla. Miten muuten mitattaisiin kykyä, kiinnostusta ja motivaatiota tietylle alalle?
Vierailija kirjoitti:
Koeaiheet vaihtuu vuosittain. Etkö tajua? Mene muualle jankkaamaan. Ksipää! Mä vttu yritän niin kovasti ettet tiedäkään. Oletkin varmaan joku isin maksaman valmennusHUIJAUSkurssin käynyt, jossa lahjotut hyvätveljet antaneet oikeat koevastaukset, jotta tällaiset köyhät eivät pääse yliopistoon.
Ap
Joo syytä vain muita. Mitä jos olisit pari vuotta käyttänyt töissä säästöjen kartuttamiseen, että olisit itsekin päässyt tuollaiselle valmennushuijauskurssille ja sitä kautta sisään jos se kerta on niin yksinkertaista? Keskittyisit vähän vähemmän tuohon uhriutumiseen ja vinkumiseen, ja vähän enemmän siihen, mitä voit oikeasti TEHDÄ.
Ei korkeakoulut ole mitään hyväntekeväisyysjärjestöjä, joiden pitää antaa kaikkien kukkien kukkia ja antaa ilmaista koulutusta kenelle vain. Niillä on rahoitus, ja sen rahoituksen perustana on se, kuinka paljon porukkaa saadaan valmiiden papereiden kanssa ovesta lopulta ulos. Ei sinne kannata ottaa ketään, joka ei lähtökohtaisesti osoita mahdollisuuksia pärjätä alalla. Ja kyllä, jollakin se soveltuvuus pitää testata.
Terveisin,
köyhä ja ilman valmennuskursseja yliopistoon ekalla yrittämällä :)
Vierailija kirjoitti:
No nythän tämä muutos tulee, että yliopistoon pääsee ainoastaan hyvällä yo-todistuksella eli eikun ap vaan sitten hakemaan ensi vuonna yo-todistuksella, niin ei tartte päntätä pääsykokeisiin. Uudistus on kyllä erittäin huono, sillä se tulee sulkemaan monilta ovia, jotka eivät ehkä pärjänneet yo-kokeissa loistavasti, mutta saattavat pärjätä pääsykokeissa hyvin tai into opiskeluun syttyy myöhemmin. Yliopistoissa tulee istumaan käytännössä laudaturin opiskelijoita, jotka eivät ehkä sovellu lainkaan kyseiselle alalle ja keskeyttämisprosentit tulevat kasvamaan. Harva tietää 16-vuotiaana, mitä haluaa tehdä aikuisena tai ajatukset voivat muuttua vuosien varrella. Nuorten stressi tulee lisääntymään, poikien syrjäytyminen syvenemään ja valmennuskurssit siirtyvät lukioon. Pääsykokeet antavat uuden mahdollisuuden sekä ovat paras tapa mitata soveltuvuutta alalle. Toki niitäkin tulee kehittää.
Pitäisi nyt vähän ottaa selville asioista ennen kuin tänne höpisee "totuuksia". Osa pääsee ensi vuodesta alkaen todistuksella, mutta riippuen koulutuksohjelmasta niin puolet jopa edelleen menee sisään pääsykokeella. Todistuksella voi päästä vain ekaa korkeakoulupaikkaansa hakevat. Todistuksella pääsykin vaikeutuu vaikeilla aloilla sillä huomioon otetaan useampi aine ja suunnitelmissa on mahdollisesti huomioida yo-kokeen pistemäärätkin jotta eroa tulee tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten helvetissä ne voi olla sua parempia, kun sulla on ollut viisi (!) vuotta aikaa treenata siihen kokeeseen ja muilla 2 kk?
Eikö se kerro siitä, ettet myöskään sisälle päästyäsi olisi aika alta vastaavassa asemassa?
Ap
0/5 Porvooseen.
Vierailija kirjoitti:
Toki voidana ottaa esimerkiksi sama käytäntö kuin Ranskassa on. Kaikki pääsevät kouluun, mutta (muistaakseni) ensimmäisen lukuvuoden jälkeen on todella tiukat kokeet ja jos et osaa, niin koulunkäynti loppuu siihen.
Ongelma on sitten siinä että pitäisi olla suuret luentosalit kun aloittajia on paljon. Jos on paljon ryhmätöitä tai harjoituksia pienryhmissä niin opettajia pitäisi olla vastaavasti paljon enemmän. Esimerkiksi lääketieteen kohdalla jokunen vuosi sitten vähennettiin säästösyistä henkilökuntaa ja nyt ryhmäkoot ovat 10-15 luokkaa. Mielestäni pääykokeet tarvitaan ehdottomasti niin että sopivimmat valitaan.
Toisaalta mitä tapahtuu vuoden tai kahden jälkeen lopettaneille. Opiskeluaikaa ja opintotukea on kulunut mutta tutkintoa ei ole ja joutuu taas aloitttamaan alusta. Omasta mielestäni pääsykokeissa pitäisi olla joku rajoitus kuinka monta kertaa yrittää (3-4?) niin että hakija joutuu muutakin vaihtoehtoa miettimään. Muitakin opiskelumahdollisuuksia on ulkomailla niin että ne kannatta selvittää.
Kaikki hakijat eivät koskaan voi päästä haluamalleen alalle niin että moni joutuu pettymään. Omalla kohdalla olen jo vuosia sitten joutunut luopumaan hävittäjälentäjän ammatista ja ei taida olla mahkuja edes tavalliseksi lentäjäksi tai poliisiksi enää...
Vierailija kirjoitti:
No nythän tämä muutos tulee, että yliopistoon pääsee ainoastaan hyvällä yo-todistuksella eli eikun ap vaan sitten hakemaan ensi vuonna yo-todistuksella, niin ei tartte päntätä pääsykokeisiin. Uudistus on kyllä erittäin huono, sillä se tulee sulkemaan monilta ovia, jotka eivät ehkä pärjänneet yo-kokeissa loistavasti, mutta saattavat pärjätä pääsykokeissa hyvin tai into opiskeluun syttyy myöhemmin. Yliopistoissa tulee istumaan käytännössä laudaturin opiskelijoita, jotka eivät ehkä sovellu lainkaan kyseiselle alalle ja keskeyttämisprosentit tulevat kasvamaan. Harva tietää 16-vuotiaana, mitä haluaa tehdä aikuisena tai ajatukset voivat muuttua vuosien varrella. Nuorten stressi tulee lisääntymään, poikien syrjäytyminen syvenemään ja valmennuskurssit siirtyvät lukioon. Pääsykokeet antavat uuden mahdollisuuden sekä ovat paras tapa mitata soveltuvuutta alalle. Toki niitäkin tulee kehittää.
Eikös ne ylioppilaskirjoitukset voi tehdä uudestaan jos aiemmin meni huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuodesta alkaen yo-kirjoituksia voi uusia rajattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Hyvillä yo-papereilla pääsee alalle, joka ei sovi tippaakaan ko. tyypille. Lääkäreissä on hirveästi epäsosiaalisia nörtteljä, jotka eivät sovi minkäänlaiseen asiakanspalveluun. Vähäisenkin ajan nököttävät päätteen takana, että ei tarvitse kohdata asiakasta. Pääsykokeet pitäisi olla soveltuvuuskokeita, ei pelkkää ulkolukua, mitä ne nykyään ovat.
Olen joskus ihmetellyt sitä, että sairaanhoitajakoulutukseen on psykologiset soveltuvuustestit, mutta lääkärikoulutukseen ei. Lääkäriksi kelpaa siis kuka tahansa, joka oppii kirjat tarpeeksi hyvin ulkoa, mutta vain hoitajilta edellytetään varsinaista alalle soveltuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet lahjattomampi kuin muut. Se ei ole väärin jos kokeet on järjestetty tasapuolisesti. Mikset lähde ulkomaille opiskelemaan tai vaihda alaa? Sitä paitsi jos et 7 vuoden aikana ole päässyt opiskelemaan niin miten luulet opiskelujen kestävän ja kuka sinut uskaltaa palkata jos valmistus pitkälti yli kolmikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi nyt vähän ottaa selville asioista ennen kuin tänne höpisee "totuuksia". Osa pääsee ensi vuodesta alkaen todistuksella, mutta riippuen koulutuksohjelmasta niin puolet jopa edelleen menee sisään pääsykokeella. Todistuksella voi päästä vain ekaa korkeakoulupaikkaansa hakevat. Todistuksella pääsykin vaikeutuu vaikeilla aloilla sillä huomioon otetaan useampi aine ja suunnitelmissa on mahdollisesti huomioida yo-kokeen pistemäärätkin jotta eroa tulee tarpeeksi.
Niin niin, ei niistä ihan kokonaan luovuta, mutta tavoitteena on päästä eroon pääsykokeista mahdollisimman monilla aloilla ja todistuksen painoarvo tulee lisääntymään entistä enemmän.
Luepa täältä lisää: https://minedu.fi/usein-kysyttya-korkeakouluvalinnat
"Pääsykokeilla valitaan opiskelijoita myös vuoden 2020 jälkeen. Todistusvalinta on kuitenkin pääväylä korkeakouluopintoihin. Nykyisestä yhteispistevalinnasta, jossa pisteitä saa sekä valintakokeesta että todistuksesta, luovutaan. Pääsykokeet ovat tulevaisuudessa sellaisia, että niihin ei tarvitse valmentautua etukäteen."
"Uudistus koskee kaikkia opintoaloja paitsi taide-, kulttuuri- ja liikunta-aloja ja Diakonia-ammattikorkeakoulun asiointitulkin ja viittomakielen tulkin koulutusta."
"Vuodesta 2018 alkaen pääsykokeissa ei tulisi edellyttää pitkäkestoista valmentautumista. Vuodesta 2020 alkaen todistusvalinta on pääväylä. Tämän jälkeenkin pääsykokeisiin voivat osallistua ne, joita ei voida valita todistuksen perusteella. Tämä tarkoittaa, että hakijalla ei ole soveltuvaa todistusta tai että arvosanat eivät ole riittävän hyviä."
Vierailija kirjoitti:
Hyvillä yo-papereilla pääsee alalle, joka ei sovi tippaakaan ko. tyypille. Lääkäreissä on hirveästi epäsosiaalisia nörtteljä, jotka eivät sovi minkäänlaiseen asiakanspalveluun. Vähäisenkin ajan nököttävät päätteen takana, että ei tarvitse kohdata asiakasta. Pääsykokeet pitäisi olla soveltuvuuskokeita, ei pelkkää ulkolukua, mitä ne nykyään ovat.
Päinvastoin kuin kirjoitat niin lääkärien käytös on opittua ja sitä harjoitellaan opiskelun aikana ainakin Helsingin yliopistossa. Millään arvioinnilla ei voida ennustaa käyttäytymistä vuosia myöhemmin.
Sitä paitsi Karolinskassa aikoinaan hyväksyttiin haastattelun jälkeen murhamies opiskelemaan lääketiedessä kun ei tullut kysyttyä missä herra oli viime vuodet aikaansa viettänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä järki on jäädä roikkumaan lukioon pahimmillaan vuosiksi, kun voisi valmistautua samassa ajassa kiinnostavan alan pääsykokeisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet lahjattomampi kuin muut. Se ei ole väärin jos kokeet on järjestetty tasapuolisesti. Mikset lähde ulkomaille opiskelemaan tai vaihda alaa? Sitä paitsi jos et 7 vuoden aikana ole päässyt opiskelemaan niin miten luulet opiskelujen kestävän ja kuka sinut uskaltaa palkata jos valmistus pitkälti yli kolmikymppisenä.
Moni opiskelee nykyään yli kolmikymppisenä.
AP, mitä alaa haet opiskelemaan? Olisitko voinut suorittaa avoimessa yliopistossa saman alan opintoja? Maksaa hieman, mutta parhaassa tapauksessa voit hakea avoimen väylän kautta sitten sisään, jos saat riittävästi opintopisteitä suoritettua hyvin arvosanoin. Samalla näet onko käsityksesi alasta realistinen.
Itsekään en pärjää pääsykokeissa riittävän hyvin päästäkseni sisään. Tänä vuonna haen viimeisen ja siis kolmannen kerran haluamalleni alalle. Jos en pääse, luovun leikistä ja myönnän tappioni.
Tsemppiä ja kannattaa myös miettiä olisi esimerkiksi amk:ssa joku kiva tutkinto johon hakea.
No ei kultaa huuhdota sihdillä, jossa on vain yksi valtava reikä keskellä.
Oikeustieteelliseen olen hakenut 4 kertaa, sitä ennen kauppikseen 3 kertaa, tänä keväänä taas oikeustieteelliseen. Mutta en tietenkään taas pääse
Ap
Ap