Sairaanhoitajan palkka 3047 €/kk ja ylikin
Tämäkin vain keskiarvopalkka, eli joukossa on vielä paremmin tienaavia sairaanhoitajia. Lähihoitajakaan ei kauas jää, kun keskiarvoliksa on 2772, heidänkin joukossaan on reippaasti yli kolmen tonnin kuussa tienaavia. Iltalehdessä tämä tieto tänään.
Vielä kehdataan valittaa huonoa palkkaa. Vanhustenhoitajat, kodinhoitajat ym. jäävät useita satoja euroja jälkeen näistä palkoista. Ei mikään ihme, että Suomessa on valtava kestävyysvaje ja eletään velaksi, kun julkinen puoli maksaa tämmöisiä liksoja.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sairaanhoitajaa paikalla, pitääkö paikkansa?
Kyllä tuo palkka voi pitää paikkansa yksityisellä sektorilla ja joskus vielä enemmän, jos sh on sitoutunut vaihteleviin työvuoroihin ja työpisteisiin, jossakin hornantuutissa ja tekee päivän pari, kun työvoiman tarve vaihtelee. Mutta yhtälailla työntekijällä on kuluja esim. matkat tai pitää olla hälytysvalmiudessa 24/7.
Myös kaupungin palkkalistoilla, ei pelkästään yksityisellä. Olen nähnyt sukulaiseni verotiedot, ihan itse näytti mitä hoitaja tienaa (vuorotyöllä). Eli totta on.
Just joo. Verotiedot eivät kyllä kerro mitään, sillä ne muodostuvat kaikista vuosituloista. Siellähän voi olla palkkioita, palkkaa, jopa matkakorvauksia, jos työnantaja on maksanut verollista matkakorvausta tai puhelinetu jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo palkka voi pitää paikkansa yksityisellä sektorilla ja joskus vielä enemmän, jos sh on sitoutunut vaihteleviin työvuoroihin ja työpisteisiin, jossakin hornantuutissa ja tekee päivän pari, kun työvoiman tarve vaihtelee. Mutta yhtälailla työntekijällä on kuluja esim. matkat tai pitää olla hälytysvalmiudessa 24/7.
Myös kaupungin palkkalistoilla, ei pelkästään yksityisellä. Olen nähnyt sukulaiseni verotiedot, ihan itse näytti mitä hoitaja tienaa (vuorotyöllä). Eli totta on.
Mites sun matikkapää?
Vähensitkö vuosituloista lomarahat, mahdolliset palkkiot, vuokratulot jne. ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silti se on huono palkka, kun huomioi kolmivuorotyön, työn vaativuuden ja ammattitaidon ja osaamisen. Palkka pitäisi olla lähempänä 4000€, kun huomioi muiden palkkatason.
Esim. kirjanpitäjän, palkanlaskijan, kirvesmiehen tai vaikkapa lääkärin. Lähipiirissäni on lääkäri ja hän tienaa yli 8000-9000€ yksityisellä.Miksi verrata puolta lyhemmällä ja helpommalla koulutuksella työskentelevää hoitsua lääkäriin? Lentäjäkin saa enemmän kuin lapimies.
Jos on puolta lyhyempi koulutus, niin silloin jos verrataan palkkoja, sh pitäisi tienata 4000-4500€, jos lääkärin palkka on 8000-9000€.
t. se kirjanpitäjä, jonka palkka on 3100€.
Koulutuksen pituuden lisäksi pitäisi myös verrata vaativuutta. Joitain vuosia sitten aloitettiin sairaanhoitajien muuntokoulutus lääkäriksi. Aika harvalta onnistui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silti se on huono palkka, kun huomioi kolmivuorotyön, työn vaativuuden ja ammattitaidon ja osaamisen. Palkka pitäisi olla lähempänä 4000€, kun huomioi muiden palkkatason.
Esim. kirjanpitäjän, palkanlaskijan, kirvesmiehen tai vaikkapa lääkärin. Lähipiirissäni on lääkäri ja hän tienaa yli 8000-9000€ yksityisellä.Miksi verrata puolta lyhemmällä ja helpommalla koulutuksella työskentelevää hoitsua lääkäriin? Lentäjäkin saa enemmän kuin lapimies.
Jos on puolta lyhyempi koulutus, niin silloin jos verrataan palkkoja, sh pitäisi tienata 4000-4500€, jos lääkärin palkka on 8000-9000€.
t. se kirjanpitäjä, jonka palkka on 3100€.
Valmis erikoislääkäri on opiskellut 10 vuotta kaikkineen. Lisäksi puhutaan yksityispuolesta, jolloin ylipäätään ei voi odottaa yhtenäistä palkkatasoa, kysyntä määrää. Voi sairaanhoitajakin kouluttautua lisää ja pistää vaikka yksityisen terapiavastaanoton pystyyn ja pyytää 50e/h.
Miksi kirjanpitäjä ei ymmärrä, että hyvin harva asia on 1±1 jos asiat eivät ole täysin vertailukelpoisia?
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkansa jos tekee paljon yö- ja viikonloppuvuoroja. Itse olen päivätyössä erikoissairaanhoidossa, palkka noin 2700€/kk.
Ei ole iso palkka kun tuosta napsautetaan kaiken maailman verot pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuolla lisää liksalla pitäisi kohdella potilaita aina hyvin
Ja olla vaitiolovelvollinenMelko koppavia hoitajia on tullut päivystyspoliklinikalla eteen. Ei käytöstavoista tietoakaan.
Oon ollut elämäni aikana 3 kertaa leikkauksessa ja neljäs kohta tulossa. Ei vakavia. Ihan hyvin minua on kohdeltu. Mielelläni menen taas leikkaukseen .
Kumpi sinut leikkaa? Lääkäri vai hoitaja? Noista palkoista nipistämällä (nipistämisen varaa on) palkattaisiin monta monta uutta lääkäriä myös sinne ihan syrjäkylille. Lääkäri on pitkällä koulutuksellaan palkkansa ansainnut.
Keikkalääkärit saa syrjäkylillä jo kymppitonnin kuukausipalkkoja, kun lääkärit ei vain suostu muuttamaan niihin syrjäkyliin. Esim Länsi-Pohjan sairaala maksaa 20 000 palkkoja keikkalääkäreille Kemiin.
Toinen, että mistä meinaat saada syrjäkyliin ne hoitajat vielä pienemmillä palkoilla. Nyt jo kammottava pula hoitajista ja osastoja pannaan kiinni ja magneetteja suljetaan kesäkuukausiksi hoitajapulan takia. Siinähän viivästyy sinun ja omaistesikin hoito, kun hoitajia ei löydy, jotta osastot voi pyöriä.
Kansanedustaja saa tuon tuplana+ auto+lounas ym..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetys-I kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei todellakaan ole peruspalkka, vaan lisien jälkeen tuleva palkka. Aina tulee verrata peruspalkkoja.
Kummalla palkalla sinä maksat laskusi, sillä jonka saat oikeasti käteen vai sillä joka on joku laskennallinen peruspalkkasi?
Tottakai pitää verrata todellisuudessa tilille kolahtavia palkkoja. Jos alalla lisät ovat huomattava osa suurimman osan ansioita, ne on tietenkin huomioitava kun puhutaan palkkatasosta.
Mutta kun palkka lisineen ei ole vertailukelpoinen. Kaikki sairaanhoitajat ja lähihoitajat eivät saa lisiä. Ei voi sanoa, että sairaanhoitajat tienaa 3500€ kuukaudessa, kun kaikki eivät tienaa edes 2500 euroa.
Jos mediaanipalkka on kolmisen tonnia, puolet siitä ammattiryhmästä saa siitä korkeampaa palkkaa. Ettei vain olisi neljän tonnin kuukausipalkkaisia hoitajiakin runsain määrin. Sitten ihmetellään miksi ei ole rahaa palkata lääkäreitä.
Tämä on ihan totta. Aina vain ruikutetaan siitä huonosta palkasta. Kovasti hiljaa ovat ne hoitajat, joilla palkka on yli 3000 tai jopa 4000 euroa. Ja näitä on!
Minä en ole koskaan ollut hiljaa siitä, että olen tienannut joinain vuosina yli 4000 euroa kuussa. Kun sen ilmoitan tänne, saan kymmeniä alapeukkuja. Ja tuloni kertyivät siitä, että tein lomat ja vapaapäivät keikkaa toiseen työpaikkaan. Totta kai tienaa enemmän, jos tekee lisätöitä ja viikonloppuja ja öitä. Niinhän jokaisessa muussakin ammatissa saisi. Se kirjanpitäjäkin, jos tekisi öisin työnsä ja vielä kesälomat tekisi toisessa firmassa töitä ja vielä öisin.
Pelkillä yövuoroilla , joita tein myös enemmän kuin listalla ( täysin eri yksikössä)
sain hieman yli 3000.
normiduunilla ei pääsis lähellekkään, ei vaikka tekis tavallista kolmivuoroa.
Toki saa ton 3000k jos muualta tuloja.
Sairaanhoitajan palkka ilman mitään lisiä ei ole kuin 2600€ ikälisät ja vuorotyölisät niin menee toki yli 3000€. Kun päälle teet vielä vapaapäivinä keikkatyötä voit päästä vaikka mihin tuloihin kuten muutkin jos teet 2-3 työtä. Hyvästi silloin perhe-elämä.
Älkää kehdatko verrata vuorotyöläisen kokonaisansiota jonkun virka-aikana tekevän konttorirotan tuloihin. Itse teen nykyään päivätyötä sairaanhoitajana 2370e/kk, enkä vaihtaisi edes tuplalisistä siihen, että kaikki päiväni, yöni, viikonloppuni, juhlapyhäni, lomakauteni ja perheeni juhlapäivät olisivat ensisijaisesti työnantajalle varattuja, ja vapaita vasta jos ja kun työnantaja ilmoittaa niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kateus, taas osoitus mikä sarvikuono tuo aloittajakin on. Vihreänä kateudesta! Ja sen pontimena piti aloituskin kyhätä. Jokainen on palkkansa tässä maassa ansainnut ja etenkin hoitoalalla. Siellä mennään jaksamisen äärirajoilla, aloittaja on niitä mutupäitä, jotka ei tiedä mistä puhuu.
Noissa palkoissa on kaikki lisät mukana, se ei ole peruspalkka.
Sellaistahan se on. Keskustelin sukulaiseni lto.n kanssa. Hän märisi, että hoitajallahan on isompi palkka kuin hällä, kun saa vuorolisiä. Vastasin hänelle, että saathan sinäkin, jos menet vuoropäiväkotiin töihin ja olet kaksi viikonloppua kolmesta töissä ja 3-4 yötä kolmessa viikossa. Hän oli ihan suu pyöreänä, että eiiii, hän haluaa tehdä maanantaista perjantaihin päivätöitä. No sitten ei kannata odottaa vuorlisiä.
Ainakaan pirkanmaalla opet ei saa tehdä yövuoroja ja vain satunnaisia vkl vuoropäikyissä... Ne on varattu hoitajille. Ja jos sitten saisitkin sen yhden su-vuoron ja ne ainoat hoidon varanneet sisarukset ovatkin sairaana niin et saa tulla töihin su vaan sinut pakotetaan tekemään tunnit toisena päivänä. Sitten teet koko seuraavan viikon töitä 10h/pvä ja istut yksin kotona sunnuntain, kun et ollut sopinut mitään kun luulit olevasi töissä. Niin ja ne lisät jää tietenkin saamatta.
Tilastoja laskettaessa otetaan myös lomaraha huomioon eli monella alalla 13 kuukauden tulot jaetaan 12:lla. Tämän vuoksi tilastojen palkat ovat suuremmat kuin todellinen kuukausipalkka.