Sairaanhoitajan palkka 3047 €/kk ja ylikin
Tämäkin vain keskiarvopalkka, eli joukossa on vielä paremmin tienaavia sairaanhoitajia. Lähihoitajakaan ei kauas jää, kun keskiarvoliksa on 2772, heidänkin joukossaan on reippaasti yli kolmen tonnin kuussa tienaavia. Iltalehdessä tämä tieto tänään.
Vielä kehdataan valittaa huonoa palkkaa. Vanhustenhoitajat, kodinhoitajat ym. jäävät useita satoja euroja jälkeen näistä palkoista. Ei mikään ihme, että Suomessa on valtava kestävyysvaje ja eletään velaksi, kun julkinen puoli maksaa tämmöisiä liksoja.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei todellakaan ole peruspalkka, vaan lisien jälkeen tuleva palkka. Aina tulee verrata peruspalkkoja.
Kummalla palkalla sinä maksat laskusi, sillä jonka saat oikeasti käteen vai sillä joka on joku laskennallinen peruspalkkasi?
Tottakai pitää verrata todellisuudessa tilille kolahtavia palkkoja. Jos alalla lisät ovat huomattava osa suurimman osan ansioita, ne on tietenkin huomioitava kun puhutaan palkkatasosta.
Vierailija kirjoitti:
Ulla Taalasmaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuolla lisää liksalla pitäisi kohdella potilaita aina hyvin
Ja olla vaitiolovelvollinenMitä salattavaa sinulla on?
Haluaisitko sinä että asioitasi levitellään ympäriinsä Ulla t.n tavoin.
Ei minulla ole mitään salattavaa. Mitä salattavaa sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Minä teen istumatyötä ja vaikka teen virheen, kukaan ei kuole. Lähinnä puuduttavaa rutiininomaista tietokonetyötä. Palkka on 3500e kuussa.
Enpä uhraisi jouluja, vappuja, juhannuksia enkä varsinkaan öitä tuolla hinnalla. Ja hoitelisi joitain liikenneonnettomuusuhreja virkapuku veressä. Huono palkka on. Neljästä tonnista voisin harkita, mutta en yövuoroja enkä juhlapyhiä!
Sairaanhoitajjilla pitäisi olla vaarallisen ja raskaan työn lisä
Olen lähihoitaja ja teen pelkästään yö vuoroja palkka 3500e
Kyllä tuohon ap:n linkkaamaan palkkaan saa olla kaikki viikonloput ja pyhät töissä, lisäksi tehdä runsaasti yövuoroja. Olen sairaanhoitaja kahdeksan vuoden työkokemuksella, työskentelen yksityisellä puolella haasteellisten potilaiden parissa. Työ on henkisesti kuormittavaa. Palkkaluokkani on yksityisen sosiaalialan tes:n mukainen G24 eli 2551,97e/kk bruttona.
Vierailija kirjoitti:
Voi kateus, taas osoitus mikä sarvikuono tuo aloittajakin on. Vihreänä kateudesta! Ja sen pontimena piti aloituskin kyhätä. Jokainen on palkkansa tässä maassa ansainnut ja etenkin hoitoalalla. Siellä mennään jaksamisen äärirajoilla, aloittaja on niitä mutupäitä, jotka ei tiedä mistä puhuu.
Noissa palkoissa on kaikki lisät mukana, se ei ole peruspalkka.
Verojen jälkeenhän tuosta jää käteen ihan hyvin. Paljon paremmin kuin monella muulla duunarialalla. Sairaanhoitajakin on duunari, ei mikään korkeakoulutettu vrt. lääkäri. Hoitoala ei todellakaan ole mikään huonosti palkattu ala. Työkin on hyvin kevyttä, puhelimeen vastaamista, tietokoneella istumista, lääkärin avustamista. Vastuuta ei ole, lääkärillä on vastuu potilaan hoidosta ja lääkityksestä.
Ihmetys-I kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei todellakaan ole peruspalkka, vaan lisien jälkeen tuleva palkka. Aina tulee verrata peruspalkkoja.
Kummalla palkalla sinä maksat laskusi, sillä jonka saat oikeasti käteen vai sillä joka on joku laskennallinen peruspalkkasi?
Tottakai pitää verrata todellisuudessa tilille kolahtavia palkkoja. Jos alalla lisät ovat huomattava osa suurimman osan ansioita, ne on tietenkin huomioitava kun puhutaan palkkatasosta.
Mutta kun palkka lisineen ei ole vertailukelpoinen. Kaikki sairaanhoitajat ja lähihoitajat eivät saa lisiä. Ei voi sanoa, että sairaanhoitajat tienaa 3500€ kuukaudessa, kun kaikki eivät tienaa edes 2500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Voi kateus, taas osoitus mikä sarvikuono tuo aloittajakin on. Vihreänä kateudesta! Ja sen pontimena piti aloituskin kyhätä. Jokainen on palkkansa tässä maassa ansainnut ja etenkin hoitoalalla. Siellä mennään jaksamisen äärirajoilla, aloittaja on niitä mutupäitä, jotka ei tiedä mistä puhuu.
Noissa palkoissa on kaikki lisät mukana, se ei ole peruspalkka.
Sellaistahan se on. Keskustelin sukulaiseni lto.n kanssa. Hän märisi, että hoitajallahan on isompi palkka kuin hällä, kun saa vuorolisiä. Vastasin hänelle, että saathan sinäkin, jos menet vuoropäiväkotiin töihin ja olet kaksi viikonloppua kolmesta töissä ja 3-4 yötä kolmessa viikossa. Hän oli ihan suu pyöreänä, että eiiii, hän haluaa tehdä maanantaista perjantaihin päivätöitä. No sitten ei kannata odottaa vuorlisiä.
Oon lähihoitaja tampereella ja peruspalkka on 2140e johon sitten lisät päälle. Käteen jää verojen jälkeen n. 1800e
Vierailija kirjoitti:
Ihmetys-I kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun palkka lisineen ei ole vertailukelpoinen. Kaikki sairaanhoitajat ja lähihoitajat eivät saa lisiä. Ei voi sanoa, että sairaanhoitajat tienaa 3500€ kuukaudessa, kun kaikki eivät tienaa edes 2500 euroa.
Jos mediaanipalkka on kolmisen tonnia, puolet siitä ammattiryhmästä saa siitä korkeampaa palkkaa. Ettei vain olisi neljän tonnin kuukausipalkkaisia hoitajiakin runsain määrin. Sitten ihmetellään miksi ei ole rahaa palkata lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Keskiarvopalkoissa on aina kaikki lisät mukana. 30 vuotta 3-vuorotyötä tehnyt tienaa tietenkin paljon enemmän kuin tuore päivätyötä tekevä.
Minullakin lähihoitajana palkka lähenee kolmea tonnia, mutta sen eteen olen lähes jatkuvasti töissä. Usein 15-tuntisia työpäiviä. Turhaan kadehdit.
No sepä se. Saahan sitä palkkaa, kun tekee enemmän töitä. Saan minäkin tavallista isomman kuukausipalkan nyt. Voi kadehtia. Olin pääsiäisen ja vapun töissä ja tein 26 tuntia ylitöitä. Saa kadehtia ihan vapaasti, että kuinka sillä nyt on noin hyvä palkka tässä kuussa. Ilmaiseksi olisi pitänyt tehdä pyhät ja ylityöt.
Mikä on peruspalkka esim 5 vuotta työssäolleella? Toki brittiä kertyy kun tekee ylimääräisiä vuoroja. Bruttoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja olla vaitiolovelvollinen
Melko koppavia hoitajia on tullut päivystyspoliklinikalla eteen. Ei käytöstavoista tietoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiarvopalkoissa on aina kaikki lisät mukana. 30 vuotta 3-vuorotyötä tehnyt tienaa tietenkin paljon enemmän kuin tuore päivätyötä tekevä.
Minullakin lähihoitajana palkka lähenee kolmea tonnia, mutta sen eteen olen lähes jatkuvasti töissä. Usein 15-tuntisia työpäiviä. Turhaan kadehdit.
No sepä se. Saahan sitä palkkaa, kun tekee enemmän töitä. Saan minäkin tavallista isomman kuukausipalkan nyt. Voi kadehtia. Olin pääsiäisen ja vapun töissä ja tein 26 tuntia ylitöitä. Saa kadehtia ihan vapaasti, että kuinka sillä nyt on noin hyvä palkka tässä kuussa. Ilmaiseksi olisi pitänyt tehdä pyhät ja ylityöt.
saathan vapaata vaikka olit töissä vappuna ja pääsiäisenä. Mikä ongelma
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa alaa jos tuo on hyvä palkka jonkun mielestä.
Lähihoitajista älytön pula. Miksi ihmiset ei lue hoitajiksi. Palkkakin on tosi hyvä. Valitetaan mieluummin työttömyyttä ja pätkätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetys-I kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa puhuttiin kokonaispalkkojen keskiarvosta. Se ei tietenkään tarkoita, että kaikki ansaitsisivat niin paljon. Tämän varmaan ymmärtää kaikki muut paitsi hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olla vaitiolovelvollinenMelko koppavia hoitajia on tullut päivystyspoliklinikalla eteen. Ei käytöstavoista tietoakaan.
Oon ollut elämäni aikana 3 kertaa leikkauksessa ja neljäs kohta tulossa. Ei vakavia. Ihan hyvin minua on kohdeltu. Mielelläni menen taas leikkaukseen .
10 vuotta työkokemusta, peruspalkka kunnalla 2525 e. Teen töitä joka toisen viikonlopun joten vuorolisiä tulee joku satanen päälle. En todellakaan avusta lääkäriä, vaan pidän itsenäistä vastaanottoa päivystyksellisille mielenterveys- ja päihdepotilaille. Toimin konsultoivana hoitajana, eli mulle soitetaan sairaalan muilta osastoilta ja poleilta, myös poliisi kysyy usein mielipidettä. En mielestäni saa yhtään liian isoa palkkaa ko. hommasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
saathan vapaata vaikka olit töissä vappuna ja pääsiäisenä. Mikä ongelma
Kyse on nyt palkasta. Pääsiäisestä ja vapusta saa vuorokorvaukset. Ja ylimääräistä vapaata ei tule, kun ei saatu sijaisia ja tein ylitöitä. Joten tervetuloa lukemaan hoitoalalle. Työntekijöistä on pula. En niin hingu niitä ylitöitä, joten tulkaa lukemaan hoitoalalle, niin saadaan työntekijöitä.
Palkkavertailussa pitää puhua peruspalkasta. Olen sh ja minulla peruspalkka on n. 2300€. Lisät maksetaan, kun teen 3 vuorotyötä. Niitä ei huomioida palkkavertailussa. Ne on syystä maksettavia lisiä, joina aikoina muut ihmiset on vapaalla. Kyllähän se palkka lisien kanssa ihan hyvä on. Kaikki eivät kuitenkaan lisiä saa, ja lisien eteen tehtävä työ kuormittaa. Kaikki eivät vuorotyöhön edes pysty.